'Nederlandse overheid gaat belastingvoordeel voor EV's verle

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
@Hayte
De reden om tot en met 2030 maximaal 65 procent wegenbelasting in rekening te brengen, heeft waarschijnlijk te maken met het gewichtsverlies tussen EV's en vergelijkbare benzineauto's.
gewichtsverlies?

Wat is de oorzaak van dit foutje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hayte
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 11:52

Hayte

Nieuwsredacteur
Ik ben geen ochtendmens :) Moest gewichtsverschil zijn, artikel is aangepast, dank voor het melden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
De officiële benaming voor wegenbelasting is motorrijtuigenbelasting (mrb). U betaalt deze belasting wanneer u een auto of een ander voertuig op uw naam heeft staan.
Bron.

Naar mijn weten is de term "wegenbelasting" al jaren (decennia?) geleden afgeschaft en heet het tegenwoordig "motorrijtuigenbelasting" of mrb in het kort.

Wegenbelasting komt in de volksmond uiteraard nog voor, maar zou Tweakers niet de officiële term moeten gebruiken?

[ Voor 36% gewijzigd door MooDyBLueS op 10-04-2024 09:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hayte

Hayte

Nieuwsredacteur
MooDyBLueS schreef op woensdag 10 april 2024 @ 09:27:
[...]

Bron.

Naar mijn weten is de term "wegenbelasting" al jaren (decennia?) geleden afgeschaft en heet het tegenwoordig "motorrijtuigenbelasting" of mrb in het kort.

Wegenbelasting komt in de volksmond uiteraard nog voor, maar zou Tweakers niet de officiële term moeten gebruiken?
Ik gebruik de officiële benaming eenmalig in de tekst, maar ik heb het verder bewust over de wegenbelasting. Zo noemt iedereen het, zo kent iedereen het, als je wegenbelasting googlet krijg je ook informatie over de mrb... Juist het veelvuldig gebruik van de term motorrijtuigenbelasting zou verwarrend zijn. Vandaar dat ik het wegenbelasting noem :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
@Hayte De eerste zin van het artikel klopt m.i. niet echt; spreekt zichzelf tegen. Er wordt toch geen belastingvoordeel uitgesteld?
Het Nederlandse demissionaire kabinet wil het belastingvoordeel voor EV's uitstellen en langzamer afbouwen.
Die twee woorden kunnen er toch beter uit? Voor zover ik het begrijp worden de aanpassingen uitgesteld, oftewel: er wordt langzamer afgebouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hayte

Hayte

Nieuwsredacteur
Gwaihir schreef op woensdag 10 april 2024 @ 11:20:
@Hayte De eerste zin van het artikel klopt m.i. niet echt; spreekt zichzelf tegen. Er wordt toch geen belastingvoordeel uitgesteld?

[...]

Die twee woorden kunnen er toch beter uit? Voor zover ik het begrijp worden de aanpassingen uitgesteld, oftewel: er wordt langzamer afgebouwd.
Jawel, het wordt uitgesteld én langzamer afgebouwd. Eerst zou de overheid volgend jaar al beginnen met afbouwen en zouden bezitters na een jaar al de volle mep betalen. Nu start de overheid pas een jaar later met afbouwen (dus uitstel) en wordt het afbouwen uitgesmeerd over meerdere jaren (dus langzamer afbouwen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Hayte schreef op woensdag 10 april 2024 @ 12:52:
Eerst zou de overheid volgend jaar al beginnen met afbouwen en zouden bezitters na een jaar al de volle mep betalen. Nu start de overheid pas een jaar later met afbouwen (dus uitstel) en wordt het afbouwen uitgesmeerd over meerdere jaren (dus langzamer afbouwen)
Hmm.. maar dat zeg je dus niet..

Je schrijft daar nu
wil het belastingvoordeel voor EV's uitstellen
en
wil het belastingvoordeel voor EV's langzamer afbouwen

dat eerste zou dan zoiets moeten worden als
wil de afbouw van het belastingvoordeel voor EV's uitstellen

Maar daar kun je dan niet meer lekker
en langzamer afbouwen
achter plakken

Kortom: je hebt m.i. nog wat te puzzelen. Of misschien toch iets minder detail in de openingszin proberen te passen? (Het staat er verderop toch wel.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:17

Metro2002

Memento mori

Ik las het vanmorgen en ben als EV rijder uiteraard blij met deze maatregel en ik denk dat die ook gewoon keihard nodig is anders stapt geen particulier meer over op een EV en particuliere EV rijders stappen op deze manier gewoon weer in een benzineauto terug.

Ik rij zelf in een niet zo'n hele zware EV (Hyundai ioniq van 1495kg) en zou daar al bijna 90 euro (!) per maand voor moeten gaan betalen als het tarief op het niveau 'benzineauto' zou komen te liggen.

Ik doe graag iets voor het milieu maar dat wordt me echt te gortig en ik had dan waarschijnlijk de EV weer ingeruild voor een kleine benzineauto. Met het 65% tarief kom ik een kleine 60 euro per maand uit, dat is ongeveer wat ik voorheen voor mijn Honda civic hybrid ook betaalde die qua formaat vergelijkbaar is met de ioniq die ik nu heb. Eigenlijk zou dit dan ook gewoon het standaard tarief voor EV's moeten worden, nu betaal je alsnog straks na 2030 echt een torenhoge MRB. Krijg weer hetzelfde gevoel als destijds met de hybride belastingvoordelen waar ook een accukorting afging op de MRB maar toen ineens toch maar niet, kostte me 25 euro per maand extra ineens.

Voor mensen zoals ik die weinig kilometers per jaar maken is de MRB gewoon een hele serieus hap van de kilometerprijs. Ik rij krap aan 10.000km per jaar (meestal minder) en met een MRB van 90 euro per maand heb je het dan al over bijna 11 cent per kilometer alleen voor de MRB, dat staat gewoon echt niet meer in verhouding.

Met het hele automobilisten uitmelken, de eeuwige files, steeds meer 'rijhulpsystemen' (controlesystemen) in de auto, steeds meer betaald parkeren en de auto de stad uitpesten begin ik er serieus zelfs over te denken om de auto maar gewoon helemaal weg te doen en een simpele benzine motorfiets of motorscooter te gaan rijden. Heb ik dat rijbewijs tenminste ook niet voor niets gehaald destijds.

[ Voor 12% gewijzigd door Metro2002 op 10-04-2024 13:34 ]

• DonaldDuck
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 20-09 09:17
Helaas heeft het nieuwe kabinet veel voordelen de nek omgedraaid…. Hoop toekomstige EV rijders zullen hun keuze heroverwegen.

https://www.autoweek.nl/a...er-phevs-minder-voordeel/

Zeekr 001 Privilege 2024

Pagina: 1