Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Hoi allemaal,
Ik ben voor werk met deep learning en VR bezig, en vind het leuk er in mijn vrije tijd op eigen hardware door te kunnen knutselen. Het is een onderzoeksbaan bij een universiteit, dus er staat een HPC voor het zware werk, maar een workstation waar je eigen linux of docker containers op draait kan niet zomaar. Dit ding moet gewoon bij mij thuis staan zodat ik zonder al te veel moeite een beetje kan leren hoe ik met bijvoorbeel multi-GPU deep learning modellen kan trainen.
VR is niet om te gamen, maar om microscoop-images te visualiseren met software zoals TeraVR. Wellicht een game of zo, als steamVR ook op linux draait.
Ik heb al het e.e.a in de pricewatch uitgezocht, maar dit zou mijn eerste build met zo krachtige componenten zijn. Ik zou dus graag van het tweakers-hivemind (jullie dus!) willen horen of ik dingen over het hoofd heb gezien of aan de verkeerde plekken heb bezuinigd.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Max 3500€, minder is altijd beter.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nope.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik kom tot nu toe in de pricewatch op volgende samenstelling: Wenslijst
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Zie boven: GPU Nvidia (want CUDA), CPU AMD (want voorkeur)
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik heb een paar eisen:
- Er moeten CUDA modellen op draaien dus Nvidia RTX
- Deep Learning, dus meer VRAM is beter
- Multi-GPU (minimaal 2 kaarten, beter 3) dus er moeten voldoende PCIe x16 slots aanwezig zijn
- > 128 GB RAM, meer is beter
- CPU: AMD voorkeur
Verder: Niet te lomp of te lawaaierig, wat lastig is met zo'n systeem. Ik heb daarom tenminste gepland de CPU met een AIO-waterkoeling te koelen en alle (case + AIO) fans met silent-fans te vervangen.
Ga je overklokken?
Nope.
Wat verwacht je van ons?[
Bij het zoeken kwam ik snel op de RTX 4060Ti 16GB als kaart, die heeft voor zover ik het kan zien de beste VRAM/€ ratio. Het alternatief was 2x tweedehands RTX3090 of zo, maar dat leek me net iets te duur voor de 8GB extra VRAM.
Verder liep ik er tegen aan dat de PCIe slots op de meeste AM4 / AM5 borden al snel niet voldoende PCIe lanes meer over hadden. Ik kwam dus op een verassend goedkope serverbord uit (SP3 socket), die met registered DDR4 tot 512GB RAM uitgebouwd kan worden.
Dus is mijn vraag aan jullie: Maakt deze build zinvolle tradeoffs? Zijn er potentiële bottlenecks, of juist ergens betere keuzes mogelijk?
Alvast bedankt voor jullie inzichten
Hoi allemaal,
Ik ben voor werk met deep learning en VR bezig, en vind het leuk er in mijn vrije tijd op eigen hardware door te kunnen knutselen. Het is een onderzoeksbaan bij een universiteit, dus er staat een HPC voor het zware werk, maar een workstation waar je eigen linux of docker containers op draait kan niet zomaar. Dit ding moet gewoon bij mij thuis staan zodat ik zonder al te veel moeite een beetje kan leren hoe ik met bijvoorbeel multi-GPU deep learning modellen kan trainen.
VR is niet om te gamen, maar om microscoop-images te visualiseren met software zoals TeraVR. Wellicht een game of zo, als steamVR ook op linux draait.
Ik heb al het e.e.a in de pricewatch uitgezocht, maar dit zou mijn eerste build met zo krachtige componenten zijn. Ik zou dus graag van het tweakers-hivemind (jullie dus!) willen horen of ik dingen over het hoofd heb gezien of aan de verkeerde plekken heb bezuinigd.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Max 3500€, minder is altijd beter.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nope.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik kom tot nu toe in de pricewatch op volgende samenstelling: Wenslijst
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
|---|---|---|---|---|
| 1 | Processors | AMD Epyc 7352 Boxed | € 314,60 | € 314,60 |
| 1 | Moederborden | ASRock Rack ROMED8U-2T | € 387,85 | € 387,85 |
| 2 | Videokaarten | ASUS Dual GeForce RTX 4060 Ti Advanced Edition 16GB GDDR6 | € 482,66 | € 965,32 |
| 1 | Behuizingen | Zalman I4 WHITE | € 62,94 | € 62,94 |
| 1 | Waterkoeling | Enermax LiqTech TR4 II 240mm | € 128,51 | € 128,51 |
| 5 | Ventilators | be quiet! Silent Wings 4 120mm PWM | € 22,27 | € 111,35 |
| 8 | Geheugen intern | HP 805358-B21 | € 108,63 | € 869,04 |
| 1 | Voedingen | Zalman ZM1000-TMX TeraMax 80 PLUS GOLD PSU | € 129,95 | € 129,95 |
| 1 | Solid state drives | Transcend MTE250H 4TB | € 288,- | € 288,- |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 3.257,56 | ||
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Zie boven: GPU Nvidia (want CUDA), CPU AMD (want voorkeur)
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik heb een paar eisen:
- Er moeten CUDA modellen op draaien dus Nvidia RTX
- Deep Learning, dus meer VRAM is beter
- Multi-GPU (minimaal 2 kaarten, beter 3) dus er moeten voldoende PCIe x16 slots aanwezig zijn
- > 128 GB RAM, meer is beter
- CPU: AMD voorkeur
Verder: Niet te lomp of te lawaaierig, wat lastig is met zo'n systeem. Ik heb daarom tenminste gepland de CPU met een AIO-waterkoeling te koelen en alle (case + AIO) fans met silent-fans te vervangen.
Ga je overklokken?
Nope.
Wat verwacht je van ons?[
Bij het zoeken kwam ik snel op de RTX 4060Ti 16GB als kaart, die heeft voor zover ik het kan zien de beste VRAM/€ ratio. Het alternatief was 2x tweedehands RTX3090 of zo, maar dat leek me net iets te duur voor de 8GB extra VRAM.
Verder liep ik er tegen aan dat de PCIe slots op de meeste AM4 / AM5 borden al snel niet voldoende PCIe lanes meer over hadden. Ik kwam dus op een verassend goedkope serverbord uit (SP3 socket), die met registered DDR4 tot 512GB RAM uitgebouwd kan worden.
Dus is mijn vraag aan jullie: Maakt deze build zinvolle tradeoffs? Zijn er potentiële bottlenecks, of juist ergens betere keuzes mogelijk?
Alvast bedankt voor jullie inzichten