Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dries82
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 17-11-2024
mijn Toshiba Satellite L70-A-154 draait intussen op windows 10, maar de processor blaast hard

3 jaar geleden liet ik de HD vervangen door een goeie SSD, dat hielp ook
maar ik werk er nog steeds dagelijks mee (is ruim 10 jaar)

Kan de processor nog een upgrade krijgen en zoja: wat bestel ik en waar
...

Processor type : 4th generation Intel® Core™ i7-4700MQ processor with Intel® Turbo Boost Technology 2.0
clock speed : 2,40 / 3,40 Turbo GHz
3rd level cache : 6 MB

Relevante software en hardware die ik gebruik
office 2012
avg antivirus, antitrack en VPN,+ veel tabbladen tegelijk in google chrome
+ onedrive

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...niets, want daar ken ik te weinig van

alvast bedankt
;w :*)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 00:23
Nee, het wordt tijd voor een nieuwe laptop.
voor 25 euro heb je en tweedehands laptop die 10x sneller is.

voor 200 euro heb je een tweedehands laptop die perfect voor jouw gebruik is voor komende 5 tot 10 jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:20

DukeBox

loves wheat smoothies

Blaast de processor of de ventilator? ;)

Wat doen de temperaturen? Er is kans dat de fans een schoonmaakbeurt nodig hebben en/of je koel pasta aan een re-paste toe is.

De 4th gen cpu is natuurlijk niet de nieuwste meer maar zou bij wat browsen niet continue op 100% moeten staan.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• energydrank
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 19-09 12:08
*knip* usermodden wordt nog minder gewaardeerd dan een topicstart met weinig uitzoekwerk, al helemaal omdat wat je hieronder suggereert niet waar is

dan kom je er ook al snel achter dat laptop CPU's (meestal) niet (of niet heel makkelijk) te vervangen zijn zoals CPU's in een desktop, oftewel, koop een nieuwe laptop *knip*

[ Voor 42% gewijzigd door br00ky op 10-04-2024 09:37 ]

Slecht voor je gezondheid en je portomonnee!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Hoeveel RAM zit er in? Misschien dat de laptop vol met stof zit, of als er maar 4GB RAM in zit, de Chrome tabs al het geheugen vreten. Gewoon wat minder tabs openen of een andere browser als Opera proberen.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:20

DukeBox

loves wheat smoothies

energydrank schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 23:20:
..dan kom je er ook al snel achter dat laptop CPU's (meestal) niet (of niet heel makkelijk) te vervangen zijn..
Toevallig bij de L70-A (en vrijwel alle 4th gen) is dat wel vrij eenvoudig te doen.

@Dries82 het nadeel is dat je alleen de i7-4900MQ hebt als upgrade en wat je daar meer voor krijgt is de ~€50 niet waard. Verder blijft je altijd zitten met de best wel achterhaalde HD Graphics 4600, 60fps/1080p youtube trekt die al niet eens meer.

[ Voor 12% gewijzigd door DukeBox op 09-04-2024 23:38 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19-09 13:21

nelizmastr

Goed wies kapot

Er is helaas geen zinnige upgrade meer. Vanaf oktober 2025 is Windows 10 niet meer ondersteund en W11 ondersteunt geen 4e generatie processoren maar vereist minimaal een 8e generatie. Qua processor is een MQ zowaar in een socket maar je wint hooguit een paar honder MHz wat geen verschil maakt.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dries82
99ruud99 schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 23:18:
Nee, het wordt tijd voor een nieuwe laptop.
voor 25 euro heb je en tweedehands laptop die 10x sneller is.

voor 200 euro heb je een tweedehands laptop die perfect voor jouw gebruik is voor komende 5 tot 10 jaar.
kan je me info bezorgen waar en hoe, want een laptop met1 TB voor die prijs?
Ik heb nog een Macbook pro 13" en 16", maar daar kan ik neit zo goed mee overweg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dries82
DukeBox schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 23:20:
Blaast de processor of de ventilator? ;)

de ventilator

Wat doen de temperaturen? Er is kans dat de fans een schoonmaakbeurt nodig hebben en/of je koel pasta aan een re-paste toe is.
>> goed idee: is dat haalbaar voor zo'n oude laptop of is dat te duur?

De 4th gen cpu is natuurlijk niet de nieuwste meer maar zou bij wat browsen niet continue op 100% moeten staan.
klopt
als ik mijn avg firewall afzet, heeft ie niet al dat werk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dries82
zou ik mijn ssd harde schijf in een nieuwe laptop kunnen integreren

ik kan dan een modelletje kopen vb met 256 gyg en dan deze overplanten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:54

MsG

Forumzwerver

nelizmastr schreef op woensdag 10 april 2024 @ 07:52:
Er is helaas geen zinnige upgrade meer. Vanaf oktober 2025 is Windows 10 niet meer ondersteund en W11 ondersteunt geen 4e generatie processoren maar vereist minimaal een 8e generatie. Qua processor is een MQ zowaar in een socket maar je wint hooguit een paar honder MHz wat geen verschil maakt.
Dat is zeer eenvoudig te omzeilen. Ik draai prima Windows 11 op laptops ouder dan de laptop uit de TS. Het beste lijkt me om eerst uit te zoeken waarom de pc zo blaast, en welke processen bijvoorbeeld allemaal druk bezig zijn. Hoe zijn de temperaturen?

Een dergelijke Intel i7, hoewel wat ouder, moet echt nog wel prima op Windows 10 kunnen werken. Ik vermoed eerder dat er wat anders aan de hand is.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:30
Dries82 schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 23:16:
mijn Toshiba Satellite L70-A-154 draait intussen op windows 10, maar de processor blaast hard
Je kan de Turbo Boost aanpassen naar minder agressief of helemaal uitschakelen.
Dat kan heel veel (lawaai) schelen bij laptops!

Undervolt van de 10700K icm MSI MPG Z490 (Aanpassen CPU Performance Boost Mode)
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/fPXd0Mo.jpg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• !mark
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22:58
MsG schreef op woensdag 17 april 2024 @ 23:23:
Een dergelijke Intel i7, hoewel wat ouder, moet echt nog wel prima op Windows 10 kunnen werken. Ik vermoed eerder dat er wat anders aan de hand is.
Ik dacht hetzelfde ja, ik heb zelfs nog een wat oudere I7-3632QM laptop in gebruik waar prima mee te werken is voor standaard internet en Office gebruikt. Nu gaat ie dit jaar wel met pensioen omdat de accu inmiddels zo slecht is dat het effectief niks meer dan een veredelde UPS is geworden en het scharnier+toetsenbord ook gewoon een beetje 'op' is, maar qua snelheid kan ie nog prima gebruikt worden i.c.m. een SSD en voldoende RAM. Alleen met opstarten staat de CPU even een seconde of ~10-15 op 100% maar te draaien maar verder eigenlijk nooit.

Dat dit soort hardware zo outdated is dat het geen eens 1080P YouTube video's kan spelen zoals sommige hier beweren slaat echt helemaal nergens op, dat doet ie die van mij zelfs al prima.

Wel zou ik in de laptop van TS in ieder geval geen geld meer stappen in upgrades gezien de leeftijd, dus zodra er iets kapot gaat of het echt te traag wordt wat nieuws zoeken.
gambieter schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 23:24:
Hoeveel RAM zit er in? Misschien dat de laptop vol met stof zit, of als er maar 4GB RAM in zit
Ik durf de aanname wel aan dat een laptop welke geleverd was met een Quad Core I7 uit die tijd wel minimaal 8GB RAM aan boord heeft, dat is voor licht internet & office gebruikt nog altijd genoeg.
99ruud99 schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 23:18:
Ik zou dat niet zo stellig durven zeggen, als ik even snel hier in de V&A kijk naar laptops zo tussen de 150-250 euro dan zijn de processoren die daarin zitten helemaal niet altijd of hooguit nauwelijks sneller dan die I7-4700MQ van TS. Ja je kunt met goed zoeken soms wel iets vinden wat meetbaar beter is maar het gros zijn 6th, 7th en 8th I5tjes waarbij alleen de 8th Gen opties überhaupt sneller zijn (en niet geheel onbelangrijk, officieel compatibel met Windows 11)
Wat ik het meeste tegenkom in de V&A aan W11 compatible laptops binnen dat segment:
- i5-8250u of I5-8265U: Gelijk
- I5-8350 of I5-8365U: Hooguit 5-10% sneller
- i7-8650U: Hooguit 15-20% sneller

Ik denk dat het merendeel hier echt onderschat hoeveel rekenkracht zo'n oude 4700MQ nog heeft :P
Het probleem zit hem dus ofwel in de tempraturen welke te hoog oplopen door bijv. jaren aan stof in de koelblokken ofwel meer aan de software kant.
Dries82 schreef op woensdag 17 april 2024 @ 23:17:
[...]

klopt
als ik mijn avg firewall afzet, heeft ie niet al dat werk
Het is volgens sommige mensen vast wat vloeken in de kerk, maar ik zou dan eens ernstig overwegen of je geen afscheid van AVG wilt gaan nemen, of überhaupt van thirdparty AV software. Windows Defender kan het uitgaande van normaal thuisgebruik prima af met Windows 10/11 tegenwoordig en heeft een stuk minder impact of je systeem.

Is er sinds dat je de laptop hebt eigenlijk ooit wel eens een clean install gedaan van Windows (dus geen upgrade 8.1>10) ?
Pagina: 1