Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ollie
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 06-06 17:28
Ik heb thuis al jaren lang een Tado thermostaat hangen met diverse knoppen om de ruimtes onafhankelijk van elkaar te kunnen verwarmen.
Nu zit ik zelf in de HVAC techniek en was ik wel eens benieuwd hoe Tado nou daadwerkelijk regelt.
Ik heb daarom een OTGW (OpenTherm Gateway) tussen de Tado en de ketel gehangen en dit vervolgens weer aan Home Assisstant gehangen.
De Tado is verbonden met een Nefit Topline via een OT-EMS converter.
Uiteindelijk heb ik dus een mooi systeem om inzicht te krijgen in de manier hoe Tado verwarmt.
Dit riep echter direct vragen bij me op...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LwGE26f4Tom6UJUgZAft4fOVqDQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rJpFgSIeTMq16pETEBT0UPwS.png?f=fotoalbum_large

Zoals in het plaatje hierboven te zien is, is de verwarming rond 17:00 aangezet op 20.0 graden.
Je ziet dat de Tado 70 graden als control setpoint naar de ketel stuurt (paars).
Dit blijft zo tot ong. 19:50, waarbij de temperatuur inmiddels bereikt was.
Ik zou verwachten dat de Tado op dat moment het control setpoint langzaam aan naar beneden haalt om de ketel echt te laten moduleren.
In plaats daarvan, lijkt de Tado een soort aan-uit principe te hanteren door het control setpoint te wisselen tussen 0 en 70 graden...
Rond 22:00 heb ik het setpoint veranderd van 20.0 naar 20.5 en zie je dat de Tado weer op dezelfde manier "moduleert", maar nu met een korter interval.

Dit verbaast me echt onwijs, aangezien ik verwacht had dat Tado netjes zou moduleren.
Het komt op mij over dat ze hun aan-uit algoritme simpelweg toepassen op het control setpoint over OpenTherm...

Hoe zijn jullie ervaringen met Tado op dit gebied?

[ Voor 7% gewijzigd door Ollie op 09-04-2024 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolly_a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
In mijn herinnering wordt ergens bij installatie bepaald of je ketel modulerend of aan/uit is. Kan het zijn dat er daar wat is misgegaan ooit?

Kijk ook even hier: https://community.tado.co...n-aan-uit-naar-modulerend

In deze link staat hoe je in het menu van de Tado kan controleren welk protocol staat ingesteld...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ollie
Dank voor je suggestie. De Tado staat ingesteld op D01 (wat de OpenTherm instelling is).
Aan de Nefit kant is de stekker aangesloten op de modulerende (oranje) stekker en dus niet op de groene aan-uit stekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolly_a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Voor zover ik me herinner, heeft de Tado aansluitingen voor aan/uit en opentherm... Mogelijk een beetje overbodig, maar ook daar heb je de juiste aansluiting gekozen?

Anders kijken of je contact kan krijgen met Tado. Bij mij lukte het niet om de boel aan de gang te krijgen bij de installatie van een nieuwe ketel. Uiteindelijk konden ze op afstand iets magisch doen waardoor het wel werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ollie
Jep, op de Tado zijn de 2 draden aangesloten op de + en - terminals.

Ik heb contact opgenomen met Tado, laten we hopen dat ze het bij mij ook magisch kunnen oplossen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Registratie: Februari 2023
  • Niet online
Waarom heb je er eigenlijk een OT naar EMS converter tussen zitten terwijl je de TADO ook rechtstreeks aan je ketel kan verbinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ollie
Eigenlijk omdat er op (korte) termijn een warmtepomp gaat komen en mijn ketel als hybride ketel gebruikt gaat worden. Dit kan echter alleen via OpenTherm en dus niet via het EMS protocol.
Daarnaast heb ik nu inzicht op hoe de thermostaat de ketel aanstuurt, via het EMS protocol is dat minder eenvoudig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ollie
Vanavond nog eens wat verdere proefjes gedaan, ditmaal met een oudere Honewell Chronotherm (modulerende) thermostaat.
Zie hier het resultaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zXOA707rHhJJlizI90-wFvg1wsE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OFffgeaW7bCFITn1Ly6hxr0G.png?f=fotoalbum_large
Hier is duidelijk te zien dat het control setpoint netjes geregeld wordt.

Hier de regeling van de Tado een aantal uur eerder (waarbij de kamertemperatuur bijna bereikt was):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yun4kCAF1-vdKnhXLCqvR1vMJVc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KKuEHkrKNw7c5WsfrjOyuOH3.png?f=fotoalbum_large

Al met al lijkt het me een onwijs duidelijk verhaal...
De Tado lijkt gewoon totaal niet variabel te regelen in temperatuur van het control setpoint.
Ik begrijp dat niet alle thermostaten even efficiënt te werk gaan, maar ik vind het regelgedrag van de Tado eigenlijk te belachelijk voor woorden.

Ik kreeg overigens vandaag wel netjes een reactie op mijn vraag van Tado met het volgende antwoord:
Uw Smart Thermostaat is inderdaad ingesteld als Opentherm.
Ook zie ik dat de parameters van uw cv ketel werken als modulerend.
Dus alles lijkt in orde. Uw systeem werkt zeker niet als aan uit want ik zie dat u warmtevraag van 20 tot en met 100% krijgt. Wat bij aan/uit altijd op 100% is.
Ik heb niet het idee dat mijn contactpersoon bij Tado begrijpt waar het mis gaat, dus maar even wat extra informatief (inclusief de plaatjes hierboven) teruggestuurd.
Wordt vervolgd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterJulianKok
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-06 13:03
Heb je hier nog reactie op gekregen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ollie
Excuses voor de late reactie.

Ik ben nog een hele tijd met de klantenservice van Tado aan het mailen geweest.
Helaas werd het de contactpersoon bij Tado maar niet duidelijk wat er niet goed zou moeten zijn aan de manier hoe Tado nu regelt (het huis wordt toch warm?).
Jammer genoeg werd mijn vraag ook niet doorgezet naar een technische afdeling binnen Tado (mocht die er zijn).

Ik baal er echt van dat een product als Tado zo onwijs slecht en inefficient regelt, dit terwijl Tado toch bekendstaat als een van de "slimme" en "smart" thermostaten op de huidige markt...
Inmiddels hebben ze bij Tado een nieuwe generatie thermostaten uitgebracht dus ik ben bang dat er ook weinig meer gaat veranderen aan de "oude" generatie. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ollie
Ik heb na lange tijd toch maar besloten voor nu de handdoek in de ring te gooien en de Tado toch maar weer aan te sluiten / te configureren om via EMS bus met de ketel te praten.
Op die manier zie ik dat de ketel wel netjes gemoduleerd wordt en er variabel warmtevraag is.

Spijtig dat het Tado niet lukt ditzelfde via OpenTherm te bereiken, maar het is niet anders ben ik bang.
Pagina: 1