Bestanden verwijderen op iMac

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartmaniac
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19:54
Probleem: app gemini 2 geïnstalleerd op iMac met versie 10.11. App vindt dubbele bestanden maar kan ze niet verwijderen en verwijst naar Finder om ze manueel te verwijderen maar moet telkens het wachtwoord ingeven. Ik heb al gezocht of er viz terminal geen commando is waardoor alle bestanden op Macintosh HD zodanig gewijzigd worden dat een paswoord niet meer vereist is en dat deze kunnen gewist worden binnen gemini zelf,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:35

nelizmastr

Goed wies kapot

Alle bestanden, en zeker systeembestanden, zullen altijd met root (beheerder) permissies moeten worden verwijderd, dat is ter bescherming van de gebruiker.

Overigens lijkt het me ook een goed idee eens te updaten/upgraden naar een versie van macOS die nog wordt geüpdatet, El Capitan (10.11) wordt dat al enkele jaren niet meer. Als je Mac uit 2012 of eerder komt zal er echter geen ondersteunde versie meer zijn en wordt het tijd om de Mac te vervangen. End-of-life besturingssystemen zijn op veiligheidsvlak een groot risico, die iMac is niet meer geschikt voor bijv. internetbankieren.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17:55
Ik dacht ik link even naar een support pagina voor je, maar die zijn niet meer beschikbaar voor El Cap. Ik vraag me dan ook af of je app (ik neem aan dat je een nieuwe versie hebt?) wel goed samenwerkt met een OS van dit senioriteit. Ik zie bij de specs staan dat het 10.13 of nieuwer vereist... dus daar kan ook een probleem zitten.
https://apps.apple.com/nl...finder/id1090488118?mt=12

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimusIP
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 12:30
nelizmastr schreef op woensdag 10 april 2024 @ 11:33:
Overigens lijkt het me ook een goed idee eens te updaten/upgraden naar een versie van macOS die nog wordt geüpdatet, El Capitan (10.11) wordt dat al enkele jaren niet meer. Als je Mac uit 2012 of eerder komt zal er echter geen ondersteunde versie meer zijn en wordt het tijd om de Mac te vervangen. End-of-life besturingssystemen zijn op veiligheidsvlak een groot risico, die iMac is niet meer geschikt voor bijv. internetbankieren.
TS zou nog Open Core Legacy Patcher kunnen proberen. Met behulp van die tool zou je nog wel een nieuwere MacOS kunnen installeren op een oude Mac die officieel door die versie niet meer ondersteund wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartmaniac
de imac is inderdaad van 2009 maar de app Gemini 2 is de meest recente (één van de weinige duplicate finder apps die nog kon geinstalleerd worden op El Cap. Bedoeling is dat de imac volledig wordt leeggemaakt maar zomaar alles deleten doe ik niet. Jammergenoeg staat de schijf vol met dubbele bestanden (voornameljk jpeg, mp3, xls, doc, pdf ). Eenmaal de dubbele bestanden gewist kan wat overblijft verplaatst worden naar een externe usb schijf

[ Voor 12% gewijzigd door bartmaniac op 10-04-2024 17:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geronimous
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12:02
@bartmaniac ik begrijp je niet. gaat het er om dat er nog bestanden moeten worden gered, of kan de iMac worden gewist?

In welke mappen staan deze dubbele bestanden?

⚛︎ 1-2-2022 poor Leno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartmaniac
Geronimous schreef op maandag 15 april 2024 @ 15:51:
@bartmaniac ik begrijp je niet. gaat het er om dat er nog bestanden moeten worden gered, of kan de iMac worden gewist?

In welke mappen staan deze dubbele bestanden?
De iMac dient leeggemaakt te worden niet zomaar alles wissen maar nagaan wat er bewaard dient te worden. Als eerste stap wil ik dat alle dubbele bestanden al verwijderd worden zodat het daarna wat overzichtelijker wordt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
kan je het niet met Terminal verwijderen als sudo user?

code:
1
sudo su

Dan je wachtwoord opgeven, hierna kan je gewoon alles verwijderen
code:
1
rm blaat.txt

[ Voor 117% gewijzigd door Kurios op 16-04-2024 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geronimous
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12:02
bartmaniac schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 14:42:
[...]

De iMac dient leeggemaakt te worden niet zomaar alles wissen maar nagaan wat er bewaard dient te worden. Als eerste stap wil ik dat alle dubbele bestanden al verwijderd worden zodat het daarna wat overzichtelijker wordt
Is het overzichtelijk in Gemini waar dat de dubbele bestanden staan? gaat om een mogelijke duplicaat van een user(map), of een backup? Dan zou je heel makkelijk kunnen identificeren welke mappen je eventueel handmatig moet overzetten.

Je kunt SIP eventueel via terminal uitzetten, en werken vanuit de superuser, maar daarmee maak je mogelijk ook het OS kapot, of eventuele backups. De vraag is dan ook een beetje hoe comfortabel je bent met macOS als poweruser...

⚛︎ 1-2-2022 poor Leno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartmaniac
Update:
Ik heb de user waarmee ik inlog toegevoegd aan het lijstje users die er al stonden (kan me nu niet de correcte lijst herinneren want ben niet thuis - maar ik herinner me System en Everyone of guest? en de gebruiker lezen/schrijven toegang gegeven en daarna geklikt op pas toe op alle onderdelen. Dit deed ik dus op de schijf HD Macintosh. Daarna liet ik Gemini terug alles zoeken en nu kunnen de dubbele bestanden wel verwijderd worden in Gemini.
Pagina: 1