Op zoek naar smart switch advies

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMGGM
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 27-06 09:26
Ik zoek advies rond smart switches en hoop dat iemand wijze raad heeft.

Vandaag zit ik met de typische Niko schakelaars (zeer bekend in België en bijna elke schakelaar dat je ziet in een huis komt van daar). Hun smart oplossing is echter pokkeduur (zeker in een retrofit), vereist een elektricien en is een wat gesloten systeem, kortom geen oplossing.
Daarnaast gebruik ik Home Assistant en zoek ik het hierin te integreren.

Ik kwam terecht bij Aqara omdat hun 2 verschillende oplossingen kunnen werken in 2 verschillende modi (de wired en wireless mode). In sommige gevallen wil ik immers "domme" lampen hangen die gewoon aan/uit kunnen doen (zoals in de gang, berging) terwijl er in andere gevallen een slimme lamp in zit (tv, keuken) zodat ik kan dimmen (hoeft niet met de schakelaar, daar zorgt HA wel voor).
Daarnaast wil je natuurlijk met een gerust hart de schakelaars kunnen gebruiken (de wife approval factor).

Origineel dacht ik gebruik te maken van de Aqara Switch T1 (https://www.aqara.com/en/...h-module-t1-with-neutral/). Ik kan mijn huidige schakelaars blijven gebruiken en de investering valt prima mee.
Ik heb nu een van mijn schakelaars even open gedaan om de bekabeling te zien en dat zit eigenlijk al tamelijk vol. Ik heb ook nog enkele plaatsen waar er 2 knoppen op zitten en daar 2 van die bakjes in verstoppen is gewoon onmogelijk als 1 als een zeer grote uitdaging zal worden.
Afbeeldingslocatie: https://www.niko.eu/-/media/sites/nikoeu/import/digital-assets/6/8/8/688467e010334f4dbe70a56701144852.ashx?h=400&w=400&la=nl-BE&bc=white&hash=047F3EB160B365117C13F62C65316916

De wat duurdere optie is Wall Switch H1 (https://www.aqara.com/en/...witch-h1-eu-with-neutral/).
Daar zie ik dat deze past in een vierkant doosje van 86 mm. Mijn doosje ziet er precies wat kleiner uit.
Nog een paar bezorgdheden zijn dat de installatie precies gebeurt door de schakelaar in het doosje te vijzen, maar mijn huidige schakelaars werken met klemmen die zich bevestigen in de bezetting.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dLKrzCGfaIxVbtAykIlCWlCs3sU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ql2uGSe4kLKuza8yVjuxAb7h.jpg?f=fotoalbum_large

Tot slot heb ik enkele plaatsen waar er 2 schakelaars naast elkaar zitten. Hier is dan een afdekplaat zodat je geen spleet ziet tussen de 2 schakelaars.
Zover ik zie werkt die Aqara schakelaar niet met zo'n afdekplaat en heb ik deze nog niet in een "naast elkaar" opstelling gezien waardoor ik vrees dat je een spleet gaat zien als je ze naast elkaar zet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D7TrifMm5wFk0tBh2h4jqHm1Voc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t178BAiYSd0fgdTAZ0VN1U36.jpg?f=fotoalbum_large

Kortom, ik zit een beetje vast.
Zo'n zendertje achter mijn huidige schakelaar past onmogelijk er nog bij en de schakelaar vervangen door een andere lijkt moeilijk.

Zijn hier mensen met ervaring in deze dingen en suggesties kan geven die wel zouden werken?
Bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:20

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

SMGGM schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 21:11:
Vandaag zit ik met de typische Niko schakelaars (zeer bekend in België en bijna elke schakelaar dat je ziet in een huis komt van daar). Hun smart oplossing is echter pokkeduur (zeker in een retrofit), vereist een elektricien en is een wat gesloten systeem, kortom geen oplossing.
Dat 'gesloten systeem' valt wel mee. Volgens mij is het gewoon zigbee. Zigbee2MQTT ondersteunt Niko-knoppen.

Installeren daarvan is niet lastiger dan andere zigbee-modules, zoals die van Aqara, aansluiten. Daar heb je geen elektricien voor nodig.
Zo'n zendertje achter mijn huidige schakelaar past onmogelijk
Vaak is het handiger om de module bij de lamp te plaatsen, omdat daar meer ruimte is.

[ Voor 10% gewijzigd door Gizz op 10-04-2024 08:24 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMGGM
Gizz schreef op woensdag 10 april 2024 @ 08:20:
Vaak is het handiger om de module bij de lamp te plaatsen, omdat daar meer ruimte is.
Bedankt voor je feedback. Ik had inderdaad ook gelezen dat je die Switch module T1 ook kan installeren bij de lamp zelf en dat kan misschien wel een optie zijn, maar ik kan niets terugvinden hoe.
Ik kan overigens geen bal van elektriciteit, een lamp aansluiten kan ik wel ;)

Praktisch gezien heb ik 2 varianten in mijn huis:
Eentje met 3 draden (nuldraad, fasedraad en aarde draad). Bij die van de keuken bijvoorbeeld heb ik deze kabels dubbel omdat die op 1 schakelaar zitten.
Gizz schreef op woensdag 10 april 2024 @ 08:20:
Dat 'gesloten systeem' valt wel mee. Volgens mij is het gewoon zigbee. Zigbee2MQTT ondersteunt Niko-knoppen.

Installeren daarvan is niet lastiger dan andere zigbee-modules, zoals die van Aqara, aansluiten. Daar heb je geen elektricien voor nodig.
Ik ken niets van de Niko producten dus zou niet weten waar te moeten beginnen eerlijk gezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 15:38
Je wilt vooral Smart Switches... maar je kan ook kiezen voor Smart Lampen.
Dan heb je als voordeel dat je bestaande oude schakelmateriaal kan blijven gebruiken.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magnetronkip
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 27-06 16:16
Dat is ook net helemaal waar, als je smart lampen hebt en je vervolgens de oude schakelaar uit doet, dan doet je smart lamp niks meer. Dus dan heb je als nog een domme lamp.

Dan zou je achter je knoppen waar je een smart lamp wilt hebben iets van een hue wall switch ofzo moeten hebben.

Live PVoutput 10.777 kW Tatooine | Hacking is like having sex. You get in, you get out, then you hope that you didn't leave something behind that can be traced back to you.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

SMGGM schreef op woensdag 10 april 2024 @ 09:01:
[...]

Bedankt voor je feedback. Ik had inderdaad ook gelezen dat je die Switch module T1 ook kan installeren bij de lamp zelf en dat kan misschien wel een optie zijn, maar ik kan niets terugvinden hoe.
Dat gaat precies hetzelfde als achter je schakelaar. Alleen de locatie is anders. Maar de draden die van de schakelaar in de module gaan, de draad die van de module naar de lamp gaat: blijft allemaal hetzelfde truukje.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMGGM
GarBaGe schreef op woensdag 10 april 2024 @ 09:39:
Je wilt vooral Smart Switches... maar je kan ook kiezen voor Smart Lampen.
Dan heb je als voordeel dat je bestaande oude schakelmateriaal kan blijven gebruiken.
Wife approval factor. Druk je op mijn schakelaar, dan verliest de lamp stroom en dan werkt heel het smart stuk niet meer.
Gizz schreef op woensdag 10 april 2024 @ 09:51:
[...]

Dat gaat precies hetzelfde als achter je schakelaar. Alleen de locatie is anders. Maar de draden die van de schakelaar in de module gaan, de draad die van de module naar de lamp gaat: blijft allemaal hetzelfde truukje.
Sorry, dit snap ik niet :-/
Aan mijn schakelaar heb zelf heb ik een ander set aan draden beschikbaar dan aan de verlichting zelf.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dLKrzCGfaIxVbtAykIlCWlCs3sU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ql2uGSe4kLKuza8yVjuxAb7h.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ben dus onzeker welk draden ik waar moet aan verbinden als ik deze aan de lamp zelf zou willen aansluiten. Zou je dit praktisch even willen zeggen op basis van deze afbeelding?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hZ89TFTu9ZeG3L30SEl5krCoJ-o=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/VYQ15sZpUQHKD9rs0eoBnm1g.png?f=user_large
Volgens Aqara zou dit volgen moeten zijn:
  1. Load wire
  2. Schakelaar?
  3. Schakelaar?
  4. Line wire
  5. Neutral wire
Terwijl ik aan de lamp deze beschikbaar heb:
nuldraad, fasedraad, aarde draad en natuurlijk de lamp die ook 2 draden heeft.

Sorry voor de mogelijk zeer domme vragen maar ik ken geen bal van elektriciteit 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Komt ie:
  1. Load wire - stukje zwart draad direct naar de lamp
  2. Schakelaar? - zwarte draad afkomstig van je schakelaar, waarmee je normaliter direct de lamp voedt
  3. Schakelaar? - zelfde als 2, je hoeft maar 1 ingang te gebruiken
  4. Line wire - fase, bruin
  5. Neutral wire - Nul/neutraal, blauw
Laat je niet in de war brengen door die Amerikaanse kleuren met rood en blauw. Dat krijg je met producten die op Amerikanen zijn gericht.

Als je kijkt naar het aansluitschema van een KlikAanKlikUit-module (doet precies hetzelfde als een Aqara), dan kloppen de kleurtjes wel:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OwbtihLuSdazVCUF8QgUaRNAxpw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/9PeaLOVxxAcSk13mTXnwaBVE.png?f=user_large
Zoals je ziet in dit schema maakt de fysieke locatie van de module t.o.v. de schakelaar en lamp niks uit:
  • Plaats je de module bij de schakelaar, dan heb je een kort stukje zwarte draad van de schakelaar naar de module en een lange draad van de module naar de lamp.
  • Plaats je de module bij de lamp, dan heb je een lang stuk zwarte draad van de schakelaar naar de module en een kort zwart draadje van de module naar de lamp.
Maar het is niet zo dat je opeens hele andere draden nodig hebt of dat kleuren veranderen ;)

Zo ziet het eruit bij een wisselschakeling, zelfde verhaal:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5TTZAtM1n_Qgh3HwVVECgDSBI1s=/x800/filters:strip_exif()/f/image/2yG86ajbE12igLOYFheCc2AI.png?f=fotoalbum_large

Hier de gehele handleiding van deze KaKu-module.

[ Voor 83% gewijzigd door Gizz op 10-04-2024 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-06 15:07
Persoonlijk ben ik grote fan van Shelly; die verstop je achter de schakelaar of in de lamp (in België heb je doorgaans wel voeding bij de lampen, wat dit flink eenvoudiger maakt), werkt standalone en kan je via WiFi aan home assistant en dergelijke koppelen.
Ik zag een tijdje terug dat Niko ook vergelijkbare modules als Shelly heeft, met het voordeel dat ze 4 keer meer kosten 8)7
Aquara ziet er ook mooi uit maar is ´chinese brol´, aan jou om uit te maken of het risico het waard is; Shelly (zeker de mini) scheelt nauwelijks in prijs en is wel CE gekeurd.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@naftebakje zigbee vs. wifi is wel iets om over na te denken. Een paar Shelly's (of andere wifi-modules) zijn geen probleem, maar veel consumentenrouters gaan over hun nek als je tientallen 2.4Ghz wifi-clients hebt.
Zo heb ik nu 83 zigbee-devices (en iets van 20 ESP/wifi-devices). Als dat allemaal wifi zou zijn, dan loopt de boel behoorlijk vast :P

Voordeel van zigbee is dat (vrijwel) elk device op netvoeding het netwerk verder versterkt. Terwijl bij wifi je het netwerk alleen maar verder belast.

Aqara zou ik trouwens niet scharen onder brol. Het is een vrij net merk dat ook gewoon in Nederlandse winkels ligt. Het is binnen de zigbee-wereld bovengemiddeld spul, ook qua afwerking. Niet te vergelijken met vage no-name modules van Aliexpress of zo.

[ Voor 20% gewijzigd door Gizz op 11-04-2024 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMGGM
Bedankt @Gizz voor je bericht. Ik probeer het te begrijpen en te mappen op deze van Aqara, maar ik ben er niet uit.

In de handleiding die je aanhaalt hebben ze 3 kabels tot aan de module:
Zwart, bruin en blauw. Ik heb er hier ook 3, maar dit zijn bruin, blauw en geel/groen (geen zwart).
De Aqara module heeft L1, S0, S1, L en N. De handleiding die je aanbrengt heeft geen S1 maar wel 2xN.

Ik snap dus niet hoe ik dit moet aansluiten.
Neem ik de handleiding van Aqara erbij (https://cdn.aqara.com/cdn...-With-Neutral_Manuals.pdf) dan staat er dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GsPoy_VsUGMntjOE5ea3CEtGxjo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/U1AqqXutt9ifG1dVCcCGZMHW.png?f=user_large
Ik vermoed dat dit de constructie is die ik zoek.

In mijn scenario waar ik aan het plafond 3 kabels heb (blauw=N, bruin=L en geel/groen waar ik niets mee ben).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sSFi_b8W-Vbk8iz6p4NpcW-DvSA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/gLqP04Pf8Va7Xl6DAEIOpNeR.png?f=user_large
Maar op het schema uit de handleiding staat dat de schakelaar ergens tussen S0 en de wago klem moet zitten, maar ik kan dat toch niet want heb de schakelaar zit voor die wago klem

Het lampje is dus nog niet aan het branden bij mij en heb zo'n vermoeden dat ik eigenlijk een extra kabel moet gaan leggen :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:44

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Als je geen schakelaar hebt (of wilt) dan laat je S0 en S1 gewoon leeg. Tussen lamp en L1 een zwarte draad, eventueel bruin als het iets van een tweelingsnoer is ofzo, vooral geen blauw.

Maar aan de eerste foto te zien lijkt er een bruine draad van de schakelaar naar de lamp te gaan. Niet verboden, wel onhandig/ongebruikelijk. Als de bruine draad in je plafond inderdaad die van na de schakelaar is dan kan je de module daar niet plaatsen met behoudt van de schakelaar. Dan zal je een draad (doe dan zwart) erbij moeten trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMGGM
Als ik S0 dan leeg laat, dan heb ik toch gewoon een domme lamp slim gemaakt met als nadeel dat als de schakelaar uit gaat dan de "slimheid van de lamp weg gaat", correct?

Dan koop ik precies beter meteen een slimme lamp, zal goedkoper zijn |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:44

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Klopt, dus als je niet een echte bruin / L hebt zal je een extra draad moeten trekken of een plek vinden waar je wel alle draden hebt. Of kijken naar een module die geen N nodig heeft.
Pagina: 1