Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aobh
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 17-05 12:25
Al een geruime tijd ben ik op zoek naar zonnepanelen voor mijn huis waar ik net woon. Al heel veel gelezen op Tweakers, maar toch zijn er nog wat vragen en onduidelijkheden. Hopelijk kan iemand me helpen hiermee.
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1fmIQDFF8db9oHdaaGtX0C_p818=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cVjLZOqwtlUThmXjFpkNkmHW.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gbkOWYv5CNeiluRWjEW2BXR5040=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yvfCVuLkRvDutnPBQFfM47Tj.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SMiaLzO-MoCJanp5c3wTxEPPyK4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KT6qwBLKNiMMWHXzZW5nXVMg.jpg?f=fotoalbum_large
Beschikbare (dak)ruimte
Voorkant, achterkant (schuin dak) en dakkapel (recht)
7 ZuidOost (waarvan 2 op dakkapel (onlangs geplaatst, dus nog niet op google maps) en 9 NoordWest
https://www.suncalc.org/#...8,19/2024.03.19/12:52/1/3
Schaduw
Schaduw van schoorsteen
Jaarverbruik
Huidig 2800 kwh,
Toekomst 6300 kwh (incl airco, elek koken en auto)
Huidige elektriciteitsaansluiting
3 fasen
Budget en doel
Ik wil zoveel mogelijk de daken vol gooien zodat ik klaar ben voor de toekomst. Airco heb ik binnenkort en wil in toekomst elektrisch koken, elektrische auto en elektrische vloerverwarming in badkamer gaan gebruiken. Dan kom ik ongeveer op 6300 kwh uit.
Wie gaat het project uitvoeren
Installateur (nog geen idee welke).
Reeds verkregen offertes
Offerte 1 - Micro
15x Jinko Solar 430 wp
15x Enphase IQ 8MC
Alimex Allislide
Verwachte opbrengst per jaar 5096
Prijs EURO 7720,-
per Wp: 1,20

Offerte 2 - Micro
15x Suntech Ultra V Pro Mini 425 FB
15x Enphase IQ 8MC
Verwachte opbrengst per jaar 4909
Prijs EURO 8093,-
per Wp: 1,27

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uLgLVqVxvCorq4WwRfZeiy6yqsQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/N7FGu4xaAnqavztCo8uVR7AN.png?f=user_large

Offerte 3 - Micro
15x Hyundai 440 Premium N-Type Double Glass
15x Enphase IQ 8MC
Verwachte opbrengst per jaar 5635
Prijs EURO 7546,-
per Wp: 1,16

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GaVx-2OJrHJSsldqyk4sYnKkCk0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/4JTHUhbM29dgiKCxjMHshajd.png?f=user_large

Offerte 4 - Micro
16x Aiko N-Type ABC 445Wp glas-glas Pure Black
16x APS QT2
ClickfitEvo & Flatfix fusion
Verwachte opbrengst per jaar 5695
Prijs EURO 8084,-
per Wp: 1,14

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XZwLxn-VZtyAEXKuI95pWA66EBs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/v2aATTQiQMlq6RhEbrzrnAm4.jpg?f=user_large

Offerte 5 - Serieel

16x Aiko N-Type ABC 445Wp glas-glas Pure Black
3x Tigo TS4-A-O optimzer
GoodWe | 5K-ET | Hybride (zodat ik in toekomst Accu kan aansluiten)
ClickfitEvo & Flatfix fusion
Verwachte opbrengst per jaar 5695
Prijs EURO 7306,-
per Wp: 0,97

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XZwLxn-VZtyAEXKuI95pWA66EBs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/v2aATTQiQMlq6RhEbrzrnAm4.jpg?f=user_large
Regio
Haarlem

Vragen

Zoals je misschien kan zien heb ik 3 verschillende punten waar zonnepanelen op kan (voor, achter en dakkapel).

1) Klopt het dat ik niet serieel kan doen met deze 3 verschillende standen?
2) Wat vinden jullie van de prijzen?
3) Kan iemand mij een goede installateur adviseren in de regio Haarlem?
4) Je ziet bij sommige installateurs dat ze gebruik maken van een garantie fonds. Heeft dit enig nut?
5) Vaak zie je 25 jaar garantie bij producten staan. Maar waar haal ik mijn garantie als de installateur/bedrijf niet meer bestaat?
6) Wat adviseren jullie met mijn huidige setup? Kan ik serieel doen icm optimizers? Of kan ik beter microomvormers nemen?

Als ik meer informatie moet leveren, laat het aub weten!

Alvast bedankt voor de hulp!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:57
Offerte 5 is voor mij fout ontwerp. Optimizers helpen alleen achterblijvers, maar de panelen op de dakkapel zijn niet altijd de achterblijvers.

3 fase string met deze paneel aantallen is minimaal schaduw beheer.

Is de dakkapel goedgekeurd voor panelen? Anders riskeer je garantie en klemmende ramen door kruip.

Offerte 4 is de beste voor nu.

Maar dit zou ook kunnen met solaredge en de se5k voor korte strings. Wellicht nog wat voordeliger mogelijk… en heel misschien DC gekoppelde accu (staat al tijden in de belofte lijst van solaredge)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisverst
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 13:07
Persoonlijk allemaal wat aan de dure kant. Ikzelf ben echt anti Enphase door de enorme aftopping..

Daarom mijn voorkeur ook naar offerte 4 (maar ook wat aan de dure kant). Ik zie wel dat je vraagt om alles volledig vol te leggen maar geen enkele aanbieder doet dit. Volgens mij kan er nog iets doorgelegd worden op ik vermoed de schuur.

Houd wel alvast rekening met je meterkast, de elektra wensen zijn hoog dus laat het in een keer goed doen en goed voorbereiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aobh
Ronald schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 21:56:
Offerte 5 is voor mij fout ontwerp. Optimizers helpen alleen achterblijvers, maar de panelen op de dakkapel zijn niet altijd de achterblijvers.

3 fase string met deze paneel aantallen is minimaal schaduw beheer.

Is de dakkapel goedgekeurd voor panelen? Anders riskeer je garantie en klemmende ramen door kruip.

Offerte 4 is de beste voor nu.

Maar dit zou ook kunnen met solaredge en de se5k voor korte strings. Wellicht nog wat voordeliger mogelijk… en heel misschien DC gekoppelde accu (staat al tijden in de belofte lijst van solaredge)
Bedankt voor de reactie!

Ja dakkapel is goedgekeurd voor panelen (heb ik bij aankoop extra voor betaald ;-)).

Dus APS is ook goed ipv Enphase?

Zou je ook nog kunnen helpen met de andere vragen die ik heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aobh
Chrisverst schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 22:08:
Persoonlijk allemaal wat aan de dure kant. Ikzelf ben echt anti Enphase door de enorme aftopping..

Daarom mijn voorkeur ook naar offerte 4 (maar ook wat aan de dure kant). Ik zie wel dat je vraagt om alles volledig vol te leggen maar geen enkele aanbieder doet dit. Volgens mij kan er nog iets doorgelegd worden op ik vermoed de schuur.

Houd wel alvast rekening met je meterkast, de elektra wensen zijn hoog dus laat het in een keer goed doen en goed voorbereiden.
Ook bedankt voor je reactie!

Nou helemaal vol hoeft ook weer niet ;-) Met vol bedoel ik voornamelijk die 6000 kwh te halen zodat ik gereed ben voor de toekomst (auto, airco etc).

Meterkast is naar gekeken en ik had deze door elektricien laten inrichten voor zonnepanelen maar kreeg van een installateur te horen gisteren dat er nog wat extra moet gebeuren (de kabel die nu ligt is 3 aderig en moet 5 aderig worden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Gereed voor de toekomst is een toekomst zonder salderen.
Zonder salderen kom je heel regelmatig tekort. Dan telt elke W.

APS is ook een a-merk micro´s. En ze zijn in voldoende vermogen beschikbaar... Dat vind Enphase nogal een lastig verhaal waar zij en installateurs niet helemaal volledig over zijn. De iQ8MC is een 330W omvormer. Dus als je daar een 440W paneel aan hangt dan is er enkele procenten verlies (in de zomer)

Prijzen voor 3 en 4 zijn niet verkeerd voor micro omvormer systemen, al is het prijsverschil tussen 3 en 4 wat klein.

16x IQ8MC is 16x €135 (omvormer+kabel) + relay €160 + gateway €160.
4x QT2 (voor 4 panelen) is 4x€339 (omvormer + kabel) + ECU €150
Beide bij Winkelman.

Bij failliet van je installateur heb je op zijn best productgarantie via fabrikant.
Dat is zeker bij micro's zo goed als waardeloos... want je wilde in eerste instantie al niet zelf het dak op.

Overigens geven installateurs zelden zo lang installatie garantie, dus betaal je al snel evengoed de hoofdprijs aan iemand die het dak op gaat.

[ Voor 19% gewijzigd door Ronald op 10-04-2024 19:50 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 15-05 20:06
Serie geschakeld kan, het komt heel geregeld voor dat 1 of 2 panelen op een dakkapel worden gelegd in de string met de rest op die oriëntatie omdat het verlies erg meevalt. Uiteraard heeft het wat invloed op elkaar, en ik weet dat @Ronald hier geen voorstander van is, maar de besparing op de aanschaf is vaak groot en het verlies gering.

Een goede SMA Tripower kan al stukken voordeliger zijn dan micro-omvormers, en nog voordeliger een Goodwe of Growatt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Als je al met een string omvormer gaat werken, dan is een tripower hier echt niet geschikt.
7 (legplan offerte 5) panelen maken 210V Vmpp. dat is onder de minimum Vmpp van een tripower (5kW 215V, 6kW 260V)

De combinatie is niet heel fijn, @RobertV70.

Tenzij je REC Alpha's gaat leggen ;-)
(En Tigo's worden niet eens geroosterd door een Alpha - max 80V - valt weer mee)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 15-05 20:06
Ronald schreef op woensdag 10 april 2024 @ 21:01:
Als je al met een string omvormer gaat werken, dan is een tripower hier echt niet geschikt.
7 (legplan offerte 5) panelen maken 210V Vmpp. dat is onder de minimum Vmpp van een tripower (5kW 215V, 6kW 260V)

De combinatie is niet heel fijn, @RobertV70.

Tenzij je REC Alpha's gaat leggen ;-)
(En Tigo's worden niet eens geroosterd door een Alpha - max 80V - valt weer mee)
Oh ja, die 215 V is fors idd, dat was ik even vergeten.
Pagina: 1