Koopadvies Game PC - Budget €1000 tot €1500

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• stan_010
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 01-05-2024
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Hoofdreden dat ik een nieuwe pc wil is dat mijn huidige laptop de game Rust niet meer trekt. Het liefst zou ik deze game op high settings spelen (ik heb op dit moment een 1080p scherm) met een stabiele framerate, hoe hoger beter natuurlijk. Maar een minimale framerate van 60fps. Mijn huidige scherm heeft een maximale refreshrate van 165hz. Verder zal hij ook gebruikt worden voor andere games, maar die zijn over het algemeen minder veeleisend, denk aan Counter Strike, Sea of Thieves, etc.

De PC mag wat dat betreft vooral gericht zijn op optimale performance in Rust.

Relevante Rust aanbevolen specs
  • Vereist een 64-bitsprocessor en -besturingssysteem
  • Besturingssysteem: Windows 11 64bit
  • Processor: Intel Core i7-4790K / AMD Ryzen 5 1600
  • Geheugen: 16 GB RAM
  • Grafische kaart: GTX 980 / AMD R9 Fury
  • Aanvullende opmerkingen: SSD verplicht
Wat mag het systeem gaan kosten?
Tussen de €1000 en €1500. Daar moet dan wel alles bij inzitten. Ik ga de PC niet zelf bouwen, dus ook assemblage bij bijv. Azerty moet binnen deze prijs passen.

Windows installeren lukt mij zelf wel, dus ik zou waarschijnlijk voor de standaard assemblage (€89 bij Azerty) kiezen.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Qua componten neem ik niets mee. Het enige wat ik dus al wel heb is de randapparatuur. Hier hoeft dus geen rekening mee gehouden te worden.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Voor zover ik weet is Rust redelijk RAM intensief, dus ik verwacht dat daar minimaal 32GB nodig zal zijn om Rust goed te kunnen draaien. Ik wil naast Rust ook gewoon andere programma's gelijktijdig kunnen gebruiken (Discord etc.) en ik verwacht dat 16GB daarvoor te krap is.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee, ik wil vooral de beste prijs/kwaliteit verhouding. Het scherm dat ik heb heeft FreeSync Premium en is G-Sync Compatible. Ik zou hier graag gebruik van maken, maar aangezien beide technieken ondersteund zijn is het niet bepalend voor het merk GPU.

Ik zie online wel dat voor Rust in het specifiek, de 5800x3d en 7800x3d CPU's erg goed zijn. Maar als jullie betere suggesties hebben of dit lastig word met mijn budget dan hoor ik het graag.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Mijn focus ligt echt op performance en niet op uiterlijk. Wat mij betreft zou de kast heel simpel mogen, en mag de focus dus echt liggen op goede performance en koeling, en niet op fancy lichtjes en dat soort dingen.

Ga je overklokken?
Ik verwacht dat niet zelf te gaan doen. Wellicht dat een vriend met meer verstand dat ooit kan doen, maar voorlopig zal dat niet plaatsvinden.

Wat verwacht je van ons?
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met het samenstellen van een PC die voldoet aan mijn eisen. Zoals eerder vermeld, ik ben echt op zoek naar de allerbeste bang-for-buck. Hierbij speelt performance de absolute hoofdrol. Ik hoop dat ik met deze PC wel weer een goede 5 jaar door kan. Evt. upgraden in de toekomst is natuurlijk mogelijk, maar ik hoop daar voorlopig niet aan te hoeven denken.

Ik speel nu dus op 1080p, maar wellicht dat ik ooit een 1440p scherm koop. Sowieso denk ik dat mijn budget voor een 1080p systeem redelijk ruim is, en ik hoop daarom dat ik een systeem kan kopen die voorlopig echt hoge framerates haalt in specifiek Rust op 1080p.

[ Voor 13% gewijzigd door stan_010 op 09-04-2024 20:13 . Reden: Kleine wijziging ]

Alle reacties

• Joe28965
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 05-11 16:09
Ik zou kijken naar de 1080p BBG

• stan_010
Deze heb ik langs zien komen, en ik denk dat het zeker geen verkeerd systeem is! Maar ik ben dus wel benieuwd of ik wellicht iets kan vinden wat nog beter is, waar dus ook meer kosten bij komen kijken. Ik kan zelf moeilijk inschatten of het systeem van de BBG bijv. hoge framerates weet te halen in Rust, wat dus mijn hoofdreden voor deze nieuwe PC is.

Dus samengevat - als het BBG 1080p systeem Rust op 60fps kan draaien voor ~€800, maar een ander systeem Rust op 90fps kan draaien voor ~€1200, zou mijn voorkeur uitgaan naar dat tweede systeem.

• Tinu-s
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 08-11 19:06
Voor 1200 euro zou ik voor een am5 platform gaan, 7600 of 7700x.
Dan een 4070 of 7700xt als gpu erbij.
Kun je met rust 120fps weer een aardige tijd vooruit.

[ Voor 25% gewijzigd door Tinu-s op 09-04-2024 22:03 ]

• stan_010
Tinu-s schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 22:01:
Voor 1200 euro zou ik voor een am5 platform gaan, 7600 of 7700x.
Dan een 4070 of 7700xt als gpu erbij.
Kun je met rust 120fps weer een aardige tijd vooruit.
Bedankt voor de suggesties!

Zijn er nog dingen waar ik op moet letten bij de rest van de componenten?

Ik heb zelf eerlijk gezegd weinig verstand van alles rond dit onderwerp, dus elke vorm van hulp waardeer ik enorm!

Wil vooral voorkomen dat ik een bottleneck krijg door en met gebrek aan kennis maar wat componenten op een hoopje gooi voor een build.