UTP mantelbuis (hittebestendig)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F0RMaTC
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18-09 22:50
Ik wil op ons erf (asfalt) een sleuf slijpen van mijn huis naar de loods om zo utp kabel door te "trekken".
Nu heb ik dit al een keer eerder gedaan alleen dan met 5 x 6mm2 kabel en deze sleuf heb ik dus weer mooi dicht gemaakt met vloeibaar teer (pannetje opgezet en blokken teer gesmolten).
Nu vind ik UTP wat delicater en ben dus op zoek naar een mantel waar ik de utp doorheen kan trekken en daarna weer teer eroverheen.
Wie heeft hier een idee voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k-janssen
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 08-09 20:22
.

[ Voor 100% gewijzigd door k-janssen op 09-04-2024 20:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:21

SA007

Moderator Tweaking
Beste daarvoor is denk ik een gewoon waterleiding trekken (zo'n zwarte tyleen/HDPE buis met blauwe lijn erop), die blijven ook goed waterdicht, kan je later nog steeds nieuwe draden door blazen.
Hetzelfde wordt gebruikt voor glasvezel door te blazen (alleen dan in de glasvezelprovider's kleuren ipv zwart/blauw).

Sowieso zou ik zou geen utp leggen maar een glasvezel, stukje toekomstvaster en niet bliksemgevoelig, maar met zo'n slang is upgraden makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 02-08 02:49
Als je je druk maakt over de temperatuur van de teer. is https://koudasfalt.nl/ dan geen optie ?

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F0RMaTC
Ja had ik gelezen, weet niet wat utp aankan.
Voordeel van een mantelbuisje is dat ik er nog wat bij kan trekken als dat nodig is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akimosan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Kom zo 1,2,3 tegen dat HPDE hittebestendig is tot 80 graden celsius. Bitumen vloeibaar is ten minste 110 graden. Zou eerst een stukje uitproberen, of vraag het bij de technisch groothandel

Glasvezel in de grond moet ook wel op diepte, eigenlijk ten minste 70 centimeter. Dus dat is diep frezen anders trilt het snel kapot als je een paar keer met de trekker erover of in de buurt rijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F0RMaTC
Oekiejoekie schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 20:08:
Als je je druk maakt over de temperatuur van de teer. is https://koudasfalt.nl/ dan geen optie ?
Ja dit hebben we ook maar dat is erg lastig te verwerken met een sleufje van max 3cm.
Teer vloeit er mooi in

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F0RMaTC
akimosan schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 20:10:
Kom zo 1,2,3 tegen dat HPDE hittebestendig is tot 80 graden celsius. Bitumen vloeibaar is ten minste 110 graden. Zou eerst een stukje uitproberen, of vraag het bij de technisch groothandel

Glasvezel in de grond moet ook wel op diepte, eigenlijk ten minste 70 centimeter. Dus dat is diep frezen anders trilt het snel kapot als je een paar keer met de trekker erover of in de buurt rijdt.
UTP heb ik al liggen.
Als je gaat googlen op hittebestendige mantelbuis kom je uit op bijv Attema Electroflex maar als je dan doorklikt dan hebben ze het woordje hittebestendig weggehaald en kom je volgens mij weer uit op de 60 graden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21-09 14:01

M2M

medicijnman

En wat nu als je gewoon stalen verwarmingsbuis pakt? In principe maakt de buis eigenlijk niet uit, zolang het groot genoeg is voor een kabeltje.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:24
SA007 schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 20:04:
Beste daarvoor is denk ik een gewoon waterleiding trekken (zo'n zwarte tyleen/HDPE buis met blauwe lijn erop), die blijven ook goed waterdicht, kan je later nog steeds nieuwe draden door blazen.
Hetzelfde wordt gebruikt voor glasvezel door te blazen (alleen dan in de glasvezelprovider's kleuren ipv zwart/blauw).
Heb ik ooit ook een keer gedaan. kon er alleen eigenlijk geen kabel doorheen trekken.

Heb daarna eerst de kabels er in gedaan, en daarna begraven.

[ Voor 5% gewijzigd door Rolfie op 09-04-2024 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:24
M2M schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 20:16:
En wat nu als je gewoon stalen verwarmingsbuis pakt? In principe maakt de buis eigenlijk niet uit, zolang het groot genoeg is voor een kabeltje.
Bliksem technisch....... BOEM.....

Mooiste is een mantelbuis, alternatief is inderdaad gewoon een hard polyetheen (water) buis nemen.
Ik zou er alleen wel eerst een (glasvezel) kabel in trekken en vooral niet 1 kabel er in trekken. Direct meer doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F0RMaTC
Wat versta jij dan onder mantelbuis? Alles is hittebestendig tot 60graden.

Ik heb volgens mij nog een rol van 50 meter polyetheen 20mm liggen.
Er komt utp in, heb nog een rol liggen van ongeveer 280meter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:50
Kun je eerst een laagje zand of fijn grind over de buis leggen zodat het niet direct de hitte van het asfalt op zich krijgt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F0RMaTC
jeroen3 schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 20:28:
Kun je eerst een laagje zand of fijn grind over de buis leggen zodat het niet direct de hitte van het asfalt op zich krijgt?
Ja kan ik doen alleen dan kan ik de kabel nooit een keer vervangen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akimosan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Waarom niet? De kabel gaat toch door de buis, niet door het grind?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F0RMaTC
Ik snap :-)
Kabel in buisje, zandje erop en beetje teer daarboven op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:29
Je kan de mantelbuis ook eerst vullen met water of zelfs water er doorheen laten stromen tijdens het aangieten.
Daarma droogblazen en kabel trekken.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:21

SA007

Moderator Tweaking
De standaard mantelbuizen zijn waardeloos om later een kabel doorheen te krijgen, het plastic is te dun.
Heb afgelopen jaar nog zo'n buis op 5 plekken op moeten graven omdat er kleine gaatjes in gekomen waren tijdens het ingraven waar water/zand en daardoor wortels naar binnen waren gekomen.
Waterleiding is daar een stuk beter in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F0RMaTC
Yup, ik heb hetzelfde gehad met wat buizen.
Zelfs de truuk met een videoband en een stofzuiger hielp niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:52
Graaf je de buis niet in dan ? Komt het direct onder het asfalt te liggen ? Dan is het een kwestie van tijd totdat ie een keer kapot gaat door uitzetten en krimpen door weersinvloeden.

Zelf zou ik gewoon het in 1x goed doen en gewoon een 40 of 60 mm kwaliteits mantelbuis of 2 stuks op 60 cm diep neerleggen. Dan kun je het altijd nog vervangen of uitbreiden zonder de weg open te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F0RMaTC
Krimpen en uitzetten van het asfalt is te verwaarlozen en al helemaal als het in een buisje ligt.
In de toekomst gaan we het goed doen. Offerte voor nieuw asfalt is 20k ;)
Het enige wat naar de overkant moet is utp. Dit omdat ik overal AP's ga ophangen ivm de "geweldige" kpn bereik (telefonie)
Pagina: 1