(Fiscale) vragen over laadpaal

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karel127
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 31-07-2024
Ik ben voornemens om de Wallbox Pulsar Max aan te schaffen, maar ik loop tegen een aantal praktische vragen aan:

- Belangrijk is dat ik al mijn laadkosten kan indienen bij de leasemaatschappij. Ik heb echter geen idee of dit mogelijk is via een app, automatische rapportage, backoffice etc. Kan iemand mij hier antwoord op geven icm een Wallbox Pulsar?
- Ik heb een variabel energiecontract en zonnepanelen. Hoe zit dat met de vergoeding vanuit mijn werkgever? Mag ik de energie die ik zelf opwek ook declareren, of wat gebeurt er als ik een lagere energieprijs heb dan de vergoeding van mijn werkgever? Wordt dit dan gezien als extra inkomsten? Op de website van de belastingdienst kom ik daar niet helemaal uit.
- Is het raadzaam om een MID-meter te installeren, of is dat verplicht voor bovenstaande casus?

Alvast heel erg bedankt voor de antwoorden.

Beste antwoord (via Karel127 op 09-04-2024 19:58)

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Karel127 schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 18:55:
[...]

Waar staat CPO voor?
Kan ik de laadpas gebruiken op mijn Wallbox Pulsar die dus thuis aan de muur hangt en wordt dit dan rechtstreeks doorgestuurd naar mijn backend systeem?
Charge point operator. Eflux is een bekende en niet merkgebonden.

In portaal van Eflux voer je in welke kosten per kWh in rekening gebracht moeten worden en je eigen bankrekening nummer. Ook kun je bepalen welke passen kunnen laden.

Eflux brengt dan de kosten in rekening via de aangeboden laadpas en maakt maandelijks naar jou dat bedrag over als onkostenvergoeding.

Laden thuis werkt dan dus net zo als publiek laden alleen in dit geval krijg jij de kosten vergoed als laadpaaleigenaar.

[ Voor 40% gewijzigd door Sethro op 09-04-2024 19:15 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 20-09 17:36
Heb je al gekeken wat voor eisen gesteld wordt aan de laadpaal vanuit je leasemaatschappij?

Ik heb bijvoorbeeld de richtlijnen dat ik een digitaal uitleesbare laadpaal moet hebben. (Hoeft geen MID meter tussen)
Ik mag niet rechtstreeks naar de leasemaatschappij declareren maar moet dat maandelijks doen via de multitankcard app.
En ik heb hoog/laag tarief en moet het gemiddelde nemen van die maand (ook variabel) en daarmee het aantal kWh vermenigvuldigen en declareren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karel127
Ik mag rechtstreeks declareren aan de leasemaatschappij, mits ik kan aantonen in rapportagevorm wat er feitelijk is opgeladen.

Het is alleen lastig omdat ik dus geen vaste kWh prijs heb en wil kunnen aantonen wat er feitelijk is opgeladen, dus vandaar de MID meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
Karel127 schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 18:44:
Ik mag rechtstreeks declareren aan de leasemaatschappij, mits ik kan aantonen in rapportagevorm wat er feitelijk is opgeladen.

Het is alleen lastig omdat ik dus geen vaste kWh prijs heb en wil kunnen aantonen wat er feitelijk is opgeladen, dus vandaar de MID meter.
Je zou het jezelf ook makkelijker kunnen maken en gewoon een marktconform tarief in rekening brengen. Bijvoorbeeld dat wat Eneco en Vattenfall op dat moment aanbieden. Dat is waarschijnlijk iets meer dan jezelf betaald en daar kun je dan mooi een CPO/backoffice abo voor nemen. Dan hoef je niets te declareren maar gaat alles automatisch via je laadpas. Scheelt je een boel gedoe voor paar euro per maand.

[ Voor 18% gewijzigd door Sethro op 09-04-2024 18:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karel127
Sethro schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 18:46:
[...]

Je zou het jezelf ook makkelijker kunnen maken en gewoon een marktconform tarief in rekening brengen. Bijvoorbeeld dat wat Eneco en Vattenfall op dat moment aanbieden. Dat is waarschijnlijk iets meer dan jezelf betaald en daar kun je dan mooi een CPO/backoffice abo voor nemen. Dan hoef je niets te declareren maar gaat alles automatisch via je laadpas. Scheelt je een boel gedoe voor paar euro per maand.
Waar staat CPO voor?
Kan ik de laadpas gebruiken op mijn Wallbox Pulsar die dus thuis aan de muur hangt en wordt dit dan rechtstreeks doorgestuurd naar mijn backend systeem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 09:25
[...]

Waar staat CPO voor?
De Wallbox kun je koppelen aan eflux. Dan gaan de kosten meteen naar de lm en krijg jij de vergoeding. Eflux is bezig met dynamische tarieven. https://help.e-flux.io/en/articles/8424076-dynamic-tariffs

Al zou ik zelf gewoon een gemiddelde stroomprijs erin zetten. 30c oid. Kun je de kosten van eflux ook mee dekken. Gaat niemand moeilijk over doen.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
[...]

Waar staat CPO voor?

In portaal van Eflux voer je in welke kosten per kWh in rekening gebracht moeten worden en je eigen bankrekening nummer. Ook kun je bepalen welke passen kunnen laden.

Eflux brengt dan de kosten in rekening via de aangeboden laadpas en maakt maandelijks naar jou dat bedrag over als onkostenvergoeding.

Laden thuis werkt dan dus net zo als publiek laden alleen in dit geval krijg jij de kosten vergoed als laadpaaleigenaar.

[ Voor 40% gewijzigd door Sethro op 09-04-2024 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karel127
Inspired schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 19:01:
[...]

De Wallbox kun je koppelen aan eflux. Dan gaan de kosten meteen naar de lm en krijg jij de vergoeding. Eflux is bezig met dynamische tarieven. https://help.e-flux.io/en/articles/8424076-dynamic-tariffs

Al zou ik zelf gewoon een gemiddelde stroomprijs erin zetten. 30c oid. Kun je de kosten van eflux ook mee dekken. Gaat niemand moeilijk over doen.
Top, dank je wel. Wallbox Pulsar ondersteunt het OCCP protocol en kan deze Eflux dus zo gaan koppelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karel127
Sethro schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 19:07:
[...]

In portaal van Eflux voer je in welke kosten per kWh in rekening gebracht moeten worden en je eigen bankrekening nummer.

Eflux brengt dan de kosten in rekening via de aangeboden laadpas en maakt naar jou dat bedrag over als onkostenvergoeding.

Even resumé:

- ik zorg voor connectie van Eflux in mijn Wallbox Pulsar dmv OCCP protocol
- ik ontvang een laadpas van Eflux
- bij opladen scan ik de laadpas bij mijn Wallbox Pulsar
- Data wordt doorgestuurd maar Eflux en zij vergoeden op basis van ingestelde kWh tarief naar mijn bankrekening
- Eflux declareert bij mijn leasemaatschappij die ik heb opgegeven in de Eflux backend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
Karel127 schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 19:16:
[...]

Even resumé:

- ik zorg voor connectie van Eflux in mijn Wallbox Pulsar
- ik ontvang een laadpas van werkgever/ leasemaatschappij. Meestal van een MSP zoals Shell, MTC of Travelcard.
- Data wordt doorgestuurd maar Eflux en zij vergoeden op basis van ingestelde kWh tarief naar mijn bankrekening
- Eflux brengt de kosten in rekening via de laadpas / MSP. Werkgever of leasemaatschappij krijgt factuur van de MSP voor alle werknemers / leaserijders van de organisatie.
De laadpas die bij je leaseauto zit moet je gebruiken. Ik ga ervan uit dat die niet van Eflux is maar van Shell / MTC / Travelcard.

Heb in de quote eea aangepast om het wat duidelijker maakt.

[ Voor 21% gewijzigd door Sethro op 09-04-2024 19:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karel127
Sethro schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 19:19:
[...]

De laadpas die bij je leaseauto zit moet je gebruiken. Ik ga ervan uit dat die niet van Eflux is maar van Shell / MTC / Travelcard.
Ah zo. En die scant ook gewoon op een thuis laadpaal? Sorry dat ik wat beginners vragen stel..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
Karel127 schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 19:23:
[...]

Ah zo. En die scant ook gewoon op een thuis laadpaal? Sorry dat ik wat beginners vragen stel..
Correct.

Voor volledigheid:
- ik ontvang een laadpas van werkgever/ leasemaatschappij. Meestal van een MSP zoals Shell, MTC of Travelcard.
- Eflux brengt de kosten in rekening via de laadpas / MSP. Werkgever of leasemaatschappij krijgt factuur van de MSP voor alle werknemers / leaserijders van de organisatie.

Klinkt ingewikkeld maar zijn allemaal standaardprocessen. Eenmalig aanmelden bij Eflux en nooit meer naar omkijken.

[ Voor 7% gewijzigd door Sethro op 09-04-2024 19:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karel127
Sethro schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 19:25:
[...]

Correct.

Voor volledigheid:

Klinkt ingewikkeld maar zijn allemaal standaardprocessen. Eenmalig aanmelden bij Eflux en nooit meer naar omkijken.
Helemaal top, thanks voor je antwoorden. Nu maar hopen dat Eflux ooit met dynamische tarieven gaat werken. Zal nu een vast tarief gaan instellen in het Eflux account.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
Karel127 schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 19:29:
[...]

Helemaal top, thanks voor je antwoorden. Nu maar hopen dat Eflux ooit met dynamische tarieven gaat werken. Zal nu een vast tarief gaan instellen in het Eflux account.
Ik denk dat daarmee heel erg ingewikkeld wordt. Lekker vast marktconform bedrag instellen en je auto laden in het dal of met eigen zonnestroom als je daar moeite voor wil doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21-09 13:52
Ik zou ook nog even uitzoeken of bepaalde passen als ‘autocharge’ ingesteld kunnen worden. Dat kan namelijk niet altijd en is wel erg handig als de lader op eigen terrein staat.

Ik heb nog een TheNewMotion paal (tegenwoordig Shell Recharge) en met een Shell recharge pas kan ik op de achtergrond dat nummer direct aan de paal koppelen en hoef ik dus m’n pasje er niet meer langs te halen, hij staat altijd klaar om te laden met die pas.
Dat kan bij hun alleen met de pas van hun en niet van een derde partij (de boefjes, maar goed). Voor mij reden om bij de nieuwe lease auto weer een Shell recharge pas te nemen en niet een ander merk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karel127
Sethro schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 19:30:
[...]

Ik denk dat daarmee heel erg ingewikkeld wordt. Lekker vast marktconform bedrag instellen en je auto laden in het dal of met eigen zonnestroom als je daar moeite voor wil doen.
Heb je ook wel een punt. Ga ik die MID meter ook niet nemen, want voegt weinig toe als je alles scant/doorleest via backend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
Karel127 schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 19:36:
[...]

Heb je ook wel een punt. Ga ik die MID meter ook niet nemen, want voegt weinig toe als je alles scant/doorleest via backend
In de laadpaal zelf zit al een MID meter. Twee lijkt me sowieso overbodig.
Pagina: 1