Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milwer
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 29-04-2024
Goedemiddag,

Kort geleden ben ik verhuisd naar een nieuwbouw appartement.

Hierin is een Perilex 2-fase aansluiting aanwezig voor een kooktoestel. Ik ben nog al een leek m.b.t. elektra dus heb ik hiervoor een elektricien ingeschakeld om deze aan te sluiten.
De elektricien gaf aan dat er een probleem is in de wandcontact / of de meterkast. Hij geeft aan dat er stroom blijft staan op beide fase draden in het wandcontact, op het moment dat je 1 van de 2-fase schakelaars in de meterkast uit zet. Volgens hem zou dit niet mogen. Een poging tot aansluiten zorgde er dan dus ook voor dat de stoppen doorsloegen.

Hij zal er verstand van hebben dus ik neem dit dat ook aan voor zoete koek.

Echter na heen en weer gebel met de verhuurder om dit probleem op te laten lossen, geeft de aannemer aan dat dit normaal zou moeten zijn en het probleem vrijwel zeker wordt veroorzaakt door het aangesloten apparaat (dus mijn kooktoestel).
Ook dit is niet onmogelijk, het is namelijk een 2de kans apparaat van Coolblue en wie weet wat de vorige eigenaar heeft geprobeerd of wat de reden is geweest van retour.

Eigenlijk is mijn vraag aan de Tweakers hier, gezien ik mijn vraag na flink google'n niet kan beantwoorden... Is het gebruikelijk (of überhaupt een optie?) dat er dus inderdaad op beide fasen stroom blijft staan in het wandcontact op het moment dat je 1 van de gedeelde fasen uitschakelt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 21:56
Dat moet niet het geval zijn. De beide schakelaars moeten trouwens ook verbonden zijn met een klemmetje zodat je ze altijd allebei tegelijk uitzet.

Maar die elektricien heeft het alleen geconstateerd en niet opgelost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milwer
Beide schakelaars zijn inderdaad verbonden met een klemmetje. Maar hij had het klemmetje losgepeuterd om dit te testen.

Hij heeft het inderdaad alleen geconstateerd en niet opgelost, omdat oplossen hiervan (en de eventuele kosten) de verantwoordelijkheid zijn van de verhuurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 04-07 09:42

Jan2023

KISS

Een aannemer en een elektricien die hun mening geven.
Elektra moet je systematisch benaderen , Ik mag aannemen dat de elektricien het probleem geconstateerd heeft zonder dat er iets met de perilex was verbonden ?

Dus die aannemer zou ik even negeren.
Laat die elektricien het probleem verhelpen dat is toch zijn vak.

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 04-07 20:28

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Had die elektricien niet even die wandcontactdoos kunnen openschroeven om te checken of het probleem zit in de bedrading daarvan (want dat lijkt me de meest voor de hand liggende oorzaak, dat daar dingen verkeerd aan elkaar geknoopt zijn).

Een aangesloten apparaat kan wel voor de doorslaande stoppen zorgen, maar verklaart natuurlijk niet dat er spanning op beide fase-polen staat als een van de groepen is uitgeschakeld.

Dus zorg dat je duidelijk bewijs regelt dat die doos (of iets anders in de installatie) verkeerd is aangesloten en vraag de verhuurder om dat te fixen (en begin niet over een apparaat dat de stoppen laat doorslaan, want dat geeft een hele makkelijke escape voor hen om naar dat apparaat te wijzen).

[ Voor 50% gewijzigd door Orion84 op 09-04-2024 18:04 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milwer
@Jan2023 Klopt, hij heeft het met de multimeter aan de wandcontact gemeten zonder dat er iets was verbonden.
Mocht deze extra informatie iets helpen, bij uitschakelen van 1 fase in de meterkast, viel 1 fase in de wandcontact omlaag van 230 naar 170volt. Maar bleef dit wel constant leveren.

@Orion84 Dat had wellicht even handig kunnen zijn ja... Maar om het om oplossen aan de verhuurder over te laten, is er niet heel veel verder meer naar gekeken.

De reden waarom ik ook even dit topic heb geopend, is omdat ik nu middenin zit, met te weinig kennis. De aannemer geeft dus aan tegen mijn verhuurder dat het goed moet zitten omdat het allemaal gekeurd is, en zij bijna zeker weten dat het door het aangesloten apparaat komt, en in het geval dat zij iemand langs moeten sturen en zij dan constateren dat er geen probleem is, de kosten dan voor mijn rekening zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 04-07 20:28

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Wij kunnen hier verder ook niet veel mee, anders dan je adviseren er iemand naar te laten kijken die verstand van zaken heeft.

Of je moet op zijn minst even foto's delen van de situatie in de meterkast en zelf die wandcontactdoos open schroeven en daar foto's van delen (wel dan eerst alles uit zetten en als je het niet aandurft, niet zelf doen en die elektricien terug laten komen of toch die aannemer laten komen met het risico op kosten).

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milwer
Zelf aan zitten lijkt me niet verstandig.

Ik zoek eigenlijk nog een concreet ja of nee antwoord op de vraag of het mogelijk is dat op beide fase polen in de wandcontact stroom blijven staan als na het verwijderen van de klem, 1 fase in de meterkast uit wordt geschakeld.

Of zorgen ze beide voor stroom en verdelen dit over de 2 fase en zit daarom de klem tussen beide omdat ze op deze manier 'samenwerken'?

[ Voor 6% gewijzigd door Milwer op 09-04-2024 18:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grlk
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 00:18
Ja, alles is mogelijk met Perilex.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 21:56
Tuurlijk is alles mogelijk. Maar het klopt niet
1 automaat is voor 1fase en een nul.
De andere is voor de andere fase met zn nul.

De automaten moeten dus verbonden worden om in 1x de wandcontactdoos uit te schakelen.

Mocht dat nu niet gebeuren dan is er ergens een aansluitfout gemaakt.

Maak anders eens fotos van je meterkast (zonder kappen), en schroef die perilex eens los.

Als je dat niet vertrouwt dan schakel je alles even uit voor de zekerheid.

Dan kunnen we hier hopelijk aangeven wat er niet klopt en dat kun je dan duidelijk uitleggen aan je verhuurder/aannemer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OverTheTop
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 01:14
Milwer schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 18:12:
Klopt, hij heeft het met de multimeter aan de wandcontact gemeten zonder dat er iets was verbonden.
Mocht deze extra informatie iets helpen, bij uitschakelen van 1 fase in de meterkast, viel 1 fase in de wandcontact omlaag van 230 naar 170volt. Maar bleef dit wel constant leveren.
Als hij met een multimeter heeft gemeten, dan heeft hij waarschijnlijk gewoon de inductiespanning gemeten. Dat verklaard ook waarom de spanning maar 170V was.
Als je een niet aangesloten kabel voor een flinke lengte nast een aangesloten kabel legt, dan zal er in de losse kabel een spanning worden opgewekt, omdat beide kabels samen zich gedragen als een condensator.

Waarschijnlijk mankeert er dus op dat gebied niets aan je elektrische installatie.

Heb je een 3fase installatie of een 1 fase installatie ? Want het lijkt erop dat het hier om een kookgroep gaat, en niet over een 2fase systeem.
Bij een kookgroep hebt je 2 groepen die aangesloten zijn op 1 fase, en gekoppeld zijn in de meterkast met een bruggetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07:37
Milwer schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 18:12:
@Jan2023 Klopt, hij heeft het met de multimeter aan de wandcontact gemeten zonder dat er iets was verbonden.
Ik hoop dat je niet te veel hebt betaald voor deze "vakman". Dat je met een multimeter een dergelijke spanning meet op een gescheide draad is heel normaal, dat is een gevolg van capacitieve koppeling tussen draden in dezelfde leiding. Een elektricien die weet waar hij mee bezig is zal dan ook spanning meten met een duspol of iets soortgelijks.
Milwer schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 17:53:
Beide schakelaars zijn inderdaad verbonden met een klemmetje. Maar hij had het klemmetje losgepeuterd om dit te testen.
Het ontgaat me waarom je dit zou willen doen.
Milwer schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 17:31:
Een poging tot aansluiten zorgde er dan dus ook voor dat de stoppen doorsloegen.

[...]

Echter na heen en weer gebel met de verhuurder om dit probleem op te laten lossen, geeft de aannemer aan dat dit normaal zou moeten zijn en het probleem vrijwel zeker wordt veroorzaakt door het aangesloten apparaat (dus mijn kooktoestel).
Ook dit is niet onmogelijk, het is namelijk een 2de kans apparaat van Coolblue en wie weet wat de vorige eigenaar heeft geprobeerd of wat de reden is geweest van retour.
Het zal inderdaad worden veroorzaakt door het aangesloten apparaat. Maar dat wil niet zeggen dat het apparaat defect is, waarschijnlijk is het gewoon verkeerd aangesloten.

Als het daadwerkelijk is aangesloten op 2 fasen, dus niet een kookgroep met 2x16A op 1 fase, heb je trouwens ook nog eens kans dat verkeerd aansluiten je kookplaat sloopt.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Pagina: 1