Spoken in m'n meterkast of tuinverlichting

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nancy k
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 05-06-2024
Op onverklaarbare wijze springt regelmatig onze stop van de tuinverlichting eruit als tuinverlichting inschakelt 8)7

We hebben een jaar geleden onze meterkast laten vernieuwen van oude stoppen naar nu een hele mooie meterkast met 12 aparte groepen en drie aardlekschakelaars

helaas na het aanbrengen van de tuinverlichting schiet elke keer onze groep van tuinverlichting/garage eruit ..
we hebben ons rot gezocht... Alle lampjes eraf gehaald, dat bleek ik niet te zijn daarna hebben we alle lasdozen uitgegraven en nagekeken.. ook niets.. de kabel nagekeken deze had een kleine beschadiging.. ook een lasdoos op gezet..
Nog steeds het zelfde probleem

Alle stekkers in garage eruit gehaald maar mag niet baten.
Hij springt er nog steeds uit.. tuinverlichting gaat aan via een automatische in en uit schakeling via HomeWizard

maar het gekke is soms springt hij er na 10 minuten na inschakeling uit en daarna zetten we hem weer aan en blijft hij gewoon de hele nacht aanstaan de volgende dag springt hij er bijvoorbeeld na 40 minuten uit of 2 uur.. of 4 uur .. daarna zetten we hem weer aan en blijft hij gewoon heel de dag en nacht aanstaan.. enz enz er zit geen ritme in

Waarom gaat het uit en blijft het daarna wel aan na 2e keer aanzetten ?
We hebben al een fortuin uitgegeven aan de elektricien maar die kan het ook niet vinden..

Het is om gek van te worden :( .. heeft iemand enig idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Nu online

Agent47

I always close my contracts.

Is die tuinverlichting wel helemaal goed?

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JivZ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:54
Voordat de meterkast werd vernieuwd, zat er toen ook een aardlekschakelaar op die groep?
Het kan namelijk zijn dat er een minimale "lekkage" zit die verder geen kwaad kan, maar waardoor de aardlekschakelaar nu reageert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Nu online
Er komt ergens water bij je installatie, in een lasdoos, bij een grondlamp, een wcd, ...

Makkelijkste manier om er achter te komen is door alles er uit te halen en 1 voor 1 te controleren of de installatie uitvalt.

Of je aardlek is gewoon kapot of verkeerd aangesloten. Hoeveel mA is die? En welke groepen zitten er nog meer achter dezelfde aardlek?

[ Voor 24% gewijzigd door Bobmeister op 09-04-2024 15:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-05 13:09
Alles afkoppelen, alle stekkers, draden, alles afkoppelen zodat je een kale groep hebt met niks erop.
Dan kijken of het weer gebeurd voor 1 of 2 dagen.
Dan alleen de schuur erop, weer kijken of het gebeurt.
Als het dan weer gebeurt, alle stekkers van de schuur eruit en checken.
Dan stekker voor stekker weer terug, enzovoorts.

Er is iets wat het veroorzaakt en daar kom je alleen achter door dingen uit te sluiten.
Begin met een kale, lege groep, als het dan nog steeds gebeurd, weet je al voldoende.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:30

Spotmatic

Ken sent me

Ik had ook zoiets. Bleek het te gaan om een "waterdicht" buitenstopcontact op de houten schutting dat gedurende de jaren helemaal was over- en ingegroeid met wortels van de haag. Dat daar een stopcontact was, wisten wij helemaal niet. Dat was iets van de vorige bewoners. Drie jaar hebben we zonder stroom gezeten in het schuurtje achterin de tuin. Tot ik eens besloot de haag extra kort te knippen. :-)

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nancy k
Agent47 schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 15:39:
Is die tuinverlichting wel helemaal goed?
Ja die zijn perfect.. alles eraf gehaald.. aangesloten op andere groep en ging goed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nancy k
Bobmeister schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 15:45:
Er komt ergens water bij je installatie, in een lasdoos, bij een grondlamp, een wcd, ...

Makkelijkste manier om er achter te komen is door alles er uit te halen en 1 voor 1 te controleren of de installatie uitvalt.

Of je aardlek is gewoon kapot of verkeerd aangesloten. Hoeveel mA is die? En welke groepen zitten er nog meer achter dezelfde aardlek?
Grondlampen eraf gehaald.. alle tuinverlichting ook.. toen ging het er nog steeds uit.. de Aardlek blijft erin alleen de groep zelf gaat eruit .. hier zit garage en tuinverlichting op... Garage er al af gehad.. toen ook sluiting

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nancy k
Spotmatic schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 15:51:
Ik had ook zoiets. Bleek het te gaan om een "waterdicht" buitenstopcontact op de houten schutting dat gedurende de jaren helemaal was over- en ingegroeid met wortels van de haag. Dat daar een stopcontact was, wisten wij helemaal niet. Dat was iets van de vorige bewoners. Drie jaar hebben we zonder stroom gezeten in het schuurtje achterin de tuin. Tot ik eens besloot de haag extra kort te knippen. :-)
Fijn dat je het eindelijk gevonden heb bij ons zitten er helaas geen stopcontacten in de tuin tuin zegt compleet vernieuwd alleen nieuwe bedrading getrokken vanaf
de meterkast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nancy k
Ora et Labora schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 15:46:
Alles afkoppelen, alle stekkers, draden, alles afkoppelen zodat je een kale groep hebt met niks erop.
Dan kijken of het weer gebeurd voor 1 of 2 dagen.
Dan alleen de schuur erop, weer kijken of het gebeurt.
Als het dan weer gebeurt, alle stekkers van de schuur eruit en checken.
Dan stekker voor stekker weer terug, enzovoorts.

Er is iets wat het veroorzaakt en daar kom je alleen achter door dingen uit te sluiten.
Begin met een kale, lege groep, als het dan nog steeds gebeurd, weet je al voldoende.
Het zit in tuinverlichting.. als die niet aan staat dan blijft garage het doen.. dus toch maar weer vanaf nul beginnen met afkoppelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prekz
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 20:03
Eerste wat in mij opkomt.

Is de grondkabel ook daadwerkelijk een grondkabel?
Alles wat niet gecertificeerd is kan eventueel water doorlekken.

Ik heb bijvoorbeeld bovengrondse spotjes met een flexibele kabel eraan (naar een WCD). Deze is niet geschikt om in te graven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nancy k
Maar waarom als het aan gaat.. daarna blijft het er dagen in als de opnieuw word aangezet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• janvanhetdak
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 20:31
Gaat het gepaard met een vochtige periode (veel regen) of heeft dit geen invloed op het eruit klappen van de stoppen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 20-05 13:12
Nancy k schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 16:21:
[...]

Grondlampen eraf gehaald.. alle tuinverlichting ook.. toen ging het er nog steeds uit.. de Aardlek blijft erin alleen de groep zelf gaat eruit .. hier zit garage en tuinverlichting op... Garage er al af gehad.. toen ook sluiting
De groep gaat eruit, niet de aardlek?
Dat is wel bijzonder, meestal is het andersom en dan verwacht je iets met water idd.

Als de groep uitgaat moet er een flinke kortsluting zijn of lange tijd zware belasting. Of de groep is defect.

De oorzaak kan nog steeds vocht zijn, maar bij een sluiting tussen fase en nul zal de aardlek niet trippen.
Ik zou de isolatieweerstand meten van de bekabeling. Mogelijk zit er ergens een verborgen lasdoos in de grond die problemen geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nancy k
prekz schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 16:26:
Eerste wat in mij opkomt.

Is de grondkabel ook daadwerkelijk een grondkabel?
Alles wat niet gecertificeerd is kan eventueel water doorlekken.

Ik heb bijvoorbeeld bovengrondse spotjes met een flexibele kabel eraan (naar een WCD). Deze is niet geschikt om in te graven.
Ja echt een grondkabel .. ommanteld en wel.. alle grondspots geseald en alle lampjes op pouren zijn ook netjes gemaakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:10
Met stop bedoel je dus zekeringsautomaat, en niet aardlekschakelaar?

Voordat een zekeringsautomaat tript, heb je behoorlijk veel stroom nodig (toch al gauw 40A om een beetje vlotjes te trippen), of de stroom moet langzaam oplopen tot de automaat thermisch tript.

Hoe "betrouwbaar" laat de tuinverlichting de automaat trippen? Gebeurt het elke dag, of eens per maand?

Heeft de elektricien al een isolatietest gedaan? Zo ja, wat kwam daar uit?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• epicfailguy23
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 07:52
Is het niet een gare groep automaat? wellicht een keer meten over de groep als je de tuinverlichting inschakelt. Mocht deze geen grote spanning geven en de automaat tript, dan denk ik deze vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Ook mijn eerste vraag: welke 'stop' springt eruit?

In geval van aardlek, dan de groepen 1 voor 1 aanzetten en kijken totdat deze weer uitschiet. Dan weet je in welke groep je het moet zoeken. Dan alle apparaten eruit en 1 voor 1 aanzetten.

Ik heb dit ook een keer gehad en bleek het een kapotte stekkerdoos met knop: die tripte random de aardlek.

-edit- In je TS heb je het over 'groep'. Dat is een zekeringsautomaat die >20A nodig heeft volgens mij. Heb je het 100% zeker geïsoleerd op de tuinverlichting, aangezien er nog meer op die groep zit?

[ Voor 21% gewijzigd door Kurios op 09-04-2024 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quintus
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:09

Quintus

Eg wel! Dus....

Zet de tuinverlichting eens erbij op een andere groep? (Als dat iig kan gemakkelijk) Als die andere groep er dan ook steeds uitvliegt heb je iig de garage uitgesloten. Houdt ook rekening met het aantal kabelonderbrekingen door WCD's lampen e.d. in de lijn. Hoe meer punten, hoe meer kans op een lekstroom die groot genoeg is om de groep te laten trippen.

Unknown

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nancy k
marcop23 schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 16:30:
Met stop bedoel je dus zekeringsautomaat, en niet aardlekschakelaar?

Voordat een zekeringsautomaat tript, heb je behoorlijk veel stroom nodig (toch al gauw 40A om een beetje vlotjes te trippen), of de stroom moet langzaam oplopen tot de automaat thermisch tript.

Hoe "betrouwbaar" laat de tuinverlichting de automaat trippen? Gebeurt het elke dag, of eens per maand?

Heeft de elektricien al een isolatietest gedaan? Zo ja, wat kwam daar uit?
Elke dag eruit.. goede vraag of elektricienne isolatietest gedaan heeft ga ik eens eventjes vragen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nancy k
Quintus schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 16:50:
Zet de tuinverlichting eens erbij op een andere groep? (Als dat iig kan gemakkelijk) Als die andere groep er dan ook steeds uitvliegt heb je iig de garage uitgesloten. Houdt ook rekening met het aantal kabelonderbrekingen door WCD's lampen e.d. in de lijn. Hoe meer punten, hoe meer kans op een lekstroom die groot genoeg is om de groep te laten trippen.
Indd gisteravond gevraagd aan de elektricien om het op een aparte groep te zetten en dat komt hij deze week doen ben er inderdaad ook erg benieuwd naar.. bijzonder eigenlijk dat elektricien met dit soort antwoorden helemaal niet komt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-05 22:54

Barrycade

Through the...

Nancy k schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 17:56:
[...]

Indd gisteravond gevraagd aan de elektricien om het op een aparte groep te zetten en dat komt hij deze week doen ben er inderdaad ook erg benieuwd naar.. bijzonder eigenlijk dat elektricien met dit soort antwoorden helemaal niet komt
Wij hoeven ons brood er niet mee te verdienen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nancy k
janvanhetdak schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 16:29:
Gaat het gepaard met een vochtige periode (veel regen) of heeft dit geen invloed op het eruit klappen van de stoppen.
Nee random .. in de zomer wel minder sluiting dan in de winter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nancy k
epicfailguy23 schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 16:39:
Is het niet een gare groep automaat? wellicht een keer meten over de groep als je de tuinverlichting inschakelt. Mocht deze geen grote spanning geven en de automaat tript, dan denk ik deze vervangen.
Ga ik doen.. dank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-05 13:09
Nancy k schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 16:25:
[...]

Het zit in tuinverlichting.. als die niet aan staat dan blijft garage het doen.. dus toch maar weer vanaf nul beginnen met afkoppelen
Ik neem aan dat je verschillende lasdozen hebt?
Dan na de eerste lasdoos loskoppelen en testen.
Dan na de tweede lasdoos loskoppelen en testen.
Dan weet je in welk traject het zit.
Als je er zo niet achterkomt, lamp voor lamp afkoppelen, dus niet de lamp er uitdraaien maar echt dat er geen stroom meer bij de lamp komt, dus de draden loskoppelen.
Dan weet je ook waar het zit.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:14
Aansluiten op een andere automaat zou een goede zijn.

Toevallig hetzelfde effect gehad bij mijn broer, na zijn verbouwing.
Elektromonteur was al vele malen terug geweest, van alles gedaan, alle spots verwijderd die "buiten" hingen, maar nog steeds klapte de groep er uit.

Nadat ik de groep even op een andere automaat aansloot, bleef de verlichting wel gewoon aan. Toen ik daarna de "oude groep" weer aanzette, klapte deze er direct uit. Ofwel de automaat was defect en het zat niet in de installatie.

Bijzonderder dat de Elektromonteur dit nooit getest heeft. Kwam mijn LTS elektrotechniek van 25 jaar geleden opleiding nog weer eens pas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:33
Stap 1 Visuele controle van alles wat er op die groep zit aangesloten
Stap 2 Groep aansluiten op andere automaat
Stap 3 Voeding loshalen in eerste lasdoos waar deze aankomt, afdoppen en groep weer inschakelen. Blijft hij in ? Dan het volgende trace weer aansluiten. Zo kan je uitsluiten waar het probleem zich voordoet
Stap 4 Bovenstaande helpt niet ? Elektricien bellen en spanningsverschil laten meten of aan de gang laten gaan met een megger / installatietesten.
Pagina: 1