Uitbouw laten plaatsen: is het erg dat water blijft staan?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ykev
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 03-12-2024
Hoi mede-tweakers,

Ik heb een uitbouw laten plaatsen door een aannemer. Nu blijft hier veel meer water opstaan dan bij alle buren(mijn benchmark. laatste foto). Bovenburen klagen over muggen, ik maak me zorgen over de lange termijn.
  • Plat dak, gebrand door aannemer
  • Afschot te zien met in de hoeken twee regenpijpen
Nu heb ik al veel gelezen op het internet, maar wil toch ook mijn eigen situatie/foto's met jullie delen.
Uiteraard zegt mijn aannemer dat dit geen kwaad kan. Sterker nog alle werkzaamheden staan op de facturen onder 'Reconstruction works'. Toen ik aangaf het dak met naam en al op een factuur te willen was dit geen probleem. Ik vroeg hem namelijk: als je achter je werk staat, waarom zou je dit dan niet doen? Zo gezegd zo gedaan.

Maar als ik over een aantal jaar een lekkage krijg, weet ik niet wat mijn rechten dan zijn conform bouwbesluit etcetera. Dat zegt immers dat er geen water op een dak mag blijven staan, of minimaal, 5 mm op een enkele plek zegmaar. Nu is de werkelijkheid natuurlijk anders. Maar er zijn grenzen met wat acceptabel is. Het dak ik 5 maanden oud, en al erg groen van het mos.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IdO-X7qJ5Q4tWkvWBwLt7nX9F68=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NvghVMLyAD51SxFX8U4xDCtn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OsqBo-upN_qZYm948XoSSeRBsSE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hImJTkmPMMUWd7l5FdqIpO0L.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N6_HZACahomKNUiOt61PFY0fL28=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uBI0AVRsCuFHx0YCpqcYG3Op.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FEHo_8AwH1_1AigttqQgY3zI8wc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xkXiJj2BBWED5ByOhapIsnVI.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dinictus208
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

Dinictus208

Tele romeo

Een kleine beetje water op je dak is niet echt een probleem. De regel is dat ongeveer 5% van het dakoppervlak bedekt mag zijn met water en dat de plassen maximaal 5 mm diep mogen zijn.

Gezeik over muggen zou ik lekker links laten liggen. Om daar significant last van te hebben heb je veel dieper water nodig. in de zomer is het water zo verdampt, als het kouder is, ontwikkelende muggen eitjes niet.

I could feel at the time There was no way of knowing Fallen leaves in the night Who can say where they're blowing As free as the wind And hopefully learning Why the sea on the tide Has no way of turning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 15:14
Dinictus208 schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 15:48:
Een kleine beetje water op je dak is niet echt een probleem. De regel is dat ongeveer 5% van het dakoppervlak bedekt mag zijn met water en dat de plassen maximaal 5 mm diep mogen zijn.

Gezeik over muggen zou ik lekker links laten liggen. Om daar significant last van te hebben heb je veel dieper water nodig. in de zomer is het water zo verdampt, als het kouder is, ontwikkelende muggen eitjes niet.
Eerste deel mee eens, tweede niet, gezeik over muggen is volkomen terecht. muggen hebben maar weinig nodig, als het water in de warmte blijft staan is het een serieus probleem.
Ik zou me overigens meer storen aan de losse dak trim ed.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 00:22
Iets verderop hebben ze nog wat groen erop liggen. Is wat sedum erop leggen niet ook al een oplossing? Dat water wordt dan wel opgeslurpt en het houd ook wat hitte van de uitbouw weg in de zomer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:40
Komt er wel eens zon op dat dak?
Dat groene is vaak een combinatie van vocht en weinig zon. Dan droogt het nooit echt en gaat alg groeien. Die bamboe ernaast is dat veel hoger dan het dak? Ik zie er nog wat bomen staan ook.

Dit kleine plasje water zou ik me kapot om ergeren. Je zit gewoon dat bij de uitloop het dak een stukje hoger is dan dat de plas ligt. Dat ziet die aannemer toch ook als hij het aanlegt?
Het kan geen kwaad maar ik zou er zelf heel slecht op gaan.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 20:25
Wanneer komt de aannemer langs om het dak af te maken? Of blijft dit zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ykev
Ik heb inderdaad net de gevelbekleding zelf gedaan. Dus nu kan de daktrim er op, waarop het laatste deel van aangesloten dient te worden. Van het gebrande deel zegmaar. Dus waar de spijkers zitten.

Mijn vraag ging nu even niet over de opstand, maar dus echt het water dat blijft liggen.
Sedum doe ik liever niet ivm gewicht. Er zit een pui voor van 4.2 meter.
Verder heb ik zon op het dag van 12h to 18h ongeveer. Dus vrij groen ondanks aardig wat zon in de middaguren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Geplakt door een aannemer geen dakdekker dus.
De toplaag brand je tot tegen de kim en dan een strook vanaf de opstand tot ca 10 cm op het dak en niet uit 1 baan zoals nu bij de uitloop.
Werken met asfaltnagels is ook zoiets, drukverdeelplaten minimaal 5 per m2 is de norm.
Als hij het dak nieuw gemaakt heeft zit er te weinig afschot in er blijft teveel water op staan, bij oude ondergrond kan je dit accepteren bij nieuw werk niet.
De brandrollen met leislag of granulaat waren uitverkocht? Dat ziet er net even wat beter uit.
Zijn die lichtstraten kant en klaar geleverd of zelfbouw?

Kortom, het is waterdicht een 6-.

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

edsandje schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 18:51:
Of een door de aannemer ingehuurde dakdekker.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

FirePuma142 schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 18:54:
[...]

Of een door de aannemer ingehuurde dakdekker.
Uit de openingspost:
Plat dak, gebrand door aannemer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

edsandje schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 18:57:
[...]

Uit de openingspost:

[...]
Dat heb ik gezien, kan prima een dakdekker in opdracht van zijn. Door de aannemer in spreektaal bevat vaak werk gedaan persoonlijk door en in opdracht van.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ykev
Inderdaad geen dakdekker Edsandje. Dat heb je gezien. Ik had 2 lui hier rondlopen die deden alles. En ook erg al zeg ik het zelf. Met mijn beperkte kennis. Maar elektra gewoon zoals het hoort, en stuc, maar bijvoorbeeld ook tegelen. Echt super strak. het enige waar ik van baal is het dak. Maar goed, deze gast had een sloot aan ervaring, en soms denk ik, mooi is niet per se functioneel. Dus vandaar de twijfel over dit dak. Aannemer heeft ook de uitbouw neergezet. En er zit afschot in. Heb vooral het idee dat de lagen met dat dakspul de hoogtes saboteren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ykev
edsandje schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 18:51:
De toplaag brand je tot tegen de kim en dan een strook vanaf de opstand tot ca 10 cm op het dak en niet uit 1 baan zoals nu bij de uitloop.
Werken met asfaltnagels is ook zoiets, drukverdeelplaten minimaal 5 per m2 is de norm.
Als hij het dak nieuw gemaakt heeft zit er te weinig afschot in er blijft teveel water op staan, bij oude ondergrond kan je dit accepteren bij nieuw werk niet.
De brandrollen met leislag of granulaat waren uitverkocht? Dat ziet er net even wat beter uit.
Zijn die lichtstraten kant en klaar geleverd of zelfbouw?

Kortom, het is waterdicht een 6-.
Inderdaad geen dakdekker Edsandje. Dat heb je gezien. Ik had 2 lui hier rondlopen die deden alles. En ook erg al zeg ik het zelf. Met mijn beperkte kennis. Maar elektra gewoon zoals het hoort, en stuc, maar bijvoorbeeld ook tegelen. Echt super strak. het enige waar ik van baal is het dak. Maar goed, deze gast had een sloot aan ervaring, en soms denk ik, mooi is niet per se functioneel. Dus vandaar de twijfel over dit dak. Aannemer heeft ook de uitbouw neergezet. En er zit afschot in. Heb vooral het idee dat de lagen met dat dakspul de hoogtes saboteren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Je twijfels zijn wel terecht, kan de aannemer nog zoveel ervaring hebben het is geen dakdekker.
Ik zou hem daar zeker over aanspreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Nu online
Vooral doordat je met de jaren altijd verzakking krijgt, behalve waar het dak extra gestut wordt door een afvoerbuis.

Dus als er nu al water blijft staan wordt dat in toekomst een ding.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Nu online
Ben ik de enige die dit niks bijzonders vindt ?
Er staat amper water op. Hele dak is droog, op 1 klein plekje vlak bij de afvoer na.

En groene aanslag komt door de afgelopen periode. Is straks weg met meer zon.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:35
pentaw1nz schreef op woensdag 10 april 2024 @ 07:44:
Er staat amper water op. Hele dak is droog, op 1 klein plekje vlak bij de afvoer na.

Ik vind het inderdaad ook wel erg meevallen.
Bij ons hebben ze het hele dak opnieuw op afschot gelegd, maar dat was 10x erger als dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 20:34

Ik ben het met je eens.
Mijn dak is wel geplakt door een dakdekker, en daar blijft ook hier en daar een beetje water op staan.
Dat heeft ook te maken met het overlappen van 2 rollen bitumen, op die plekken krijg je een kleine verhoging.

Wat ik zelf kwalijker vind is dat waar de daktrims komen de onderlaag met spijkers zichtbaar is.
Dit heb ik nog nooit gezien, en ik heb toch best wel wat dakjes geplakt zien worden.
Overal word het gewoon doorgeplakt tot aan de rand, em een zinken daklijst word er overheen geplaatst.

Volgens mij heb je nu ook kans op lekkage als je afvoer verstopt zit.

Hierboven word ook sedum genoemd:
Sedum op het dak kan, alleen hou er rekening mee dat dit ook gewicht heeft.
Je hebt verschillende soorten, je kan bevoorbeeld ook sedum nemen dat bloemen geeft, of sedum waar kruiden in groeien die je in de keuken kan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 19:10
Wat @FRANQ ook al aangaf de rand moet nog worden afgewerkt met een extra laag bitumen + lijst.
Dit kan echt niet zo blijven.

Sedum: mooi maar neem niet die hele goedkope, daar zit allemaal dezelfde soort in. (eigen ervaring)

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinictus208
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

Dinictus208

Tele romeo

Letterlijk (mijn) de eerste post....

I could feel at the time There was no way of knowing Fallen leaves in the night Who can say where they're blowing As free as the wind And hopefully learning Why the sea on the tide Has no way of turning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antont3
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 21-05 15:13
Het probleem met water op je dak is dat het verdampt, rotzooi blijft achter accumuleert en wordt uiteindelijk een voedingsbodem voor kleine plantjes. Die kleine plantjes krijgen wortels en kunnen je dak vernaggelen. Zo te zien is er voldoende zicht op je dak, dus dat gaat niet zo snel gebeuren. Je zal wel jaarlijks de bezem eroverheen moeten halen. Gezien de bouw begrijp ik het beperkte afschot, je houdt namelijk geen hoogte meer over als je je aan 5mm tot 1cm/m1 gaat houden. Succes met schoon houden (muggen zijn inderdaad geen issue).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H-W
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 19:15

H-W

Inderdaad mist hier de afwerkstrook op de dakrand. Bovendien, wie zet zijn onderlaag nog vast met nagels? Dan heb je helaas een dakdekker gehad met weinig ervaring, wat je ook al aangaf, dezelfde lui deden alle klussen, ook je dak. Met een beetje wind trek je zo die dakrand los, ook al komt er nog een afdekkap op.
Maar ja, de eerste laag dakbedekking mag al tijden niet met open vuur worden aangebracht bij dakranden en opgaand werk. Beter een zelfklevende baan genomen hiervoor.
Dat beetje water is jammer maar helaas. Ik heb hetzelfde op mijn eigen uitbouw en die is toch echt door een hele goede dakdekker bekleed met bitumen. Met wat zon droogt dat wel weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nuffy
  • Registratie: Mei 2008
  • Nu online
ik zie ook dat er een regenpijp vanaf boven op je dak uitkomt . Daar komt vanaf het gehele dakoppervlak natuurlijk eea mos /troep vandaan. Aan de overkant hebben ze dr plantenbakken op staan dat is wellicht ook nog een optie die slurpen dat laatste beetje zo weg.
Pagina: 1