Hulp nodig bij een betere WiFi-ervaring maken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Themba
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 29-09 15:36
"Algemene vraag"
Ik zoek een methode om het Wi-Fi bereik in ons rijtjeshuis te verbeteren.

"Situatiebeschrijving"
We hebben een Experiabox V10A in de meterkast en van daaruit (via een TP-link switch) Cat6-kabels naar:
- TV
- Heos 5
- Heos 3
- Eerste verdieping slaapkamers (3-maal)
- 2 maal naar zolder
Nu hebben we dus op de thuiswerkplekken (zolder en een slaapkamer) uitmuntend internet via ethernet. Het probleem doet zich voor als je bijvoorbeeld bezig bent met een webinar en tijdens de saaie 400ste slide een was moet gaan draaien en dus met laptop weg moet van de ethernet-verbinding en moet overstappen op Wi-Fi.
Ik twijfel wat de beste oplossing is en hoe ik die realiseer, waarbij ik beste definieer als simpel, geen hoge netwerkkennis en het liefste 1 Wi-Fi netwerk ipv meerdere netwerken (Seamless Roaming volgens mij?).
Ik kwam uit op Access Points ipv range extender, omdat we overal al ethernet hebben liggen en het volgens mij altijd beter is om bedrading te gebruiken dan draadloze signalen proberen te versterken. Ik kom bijvoorbeeld uit bij de TP-Link TL-WA1201, maar ik zou misschien wel een soortgelijk apparaat hebben dat tegelijkertijd ook nog een switch-functie vervuld. Dan heb ik bijvoorbeeld 1 ethernet-poort in de muur, met daaruit een kabel naar het AP (voor sterke WiFi) en dan ook een aantal ethernet-poorten om zowel mijn laptop als game-pc te voorzien van een vaste verbinding.
Ik heb nauwelijks kennis van netwerken en eerlijk gezegd ook niet zoveel zin om dat te gaan leren. In de ExperiaBox een paar instellingen aanpassen zodat bepaalde apparaten geforceerd worden over 2.4 of 5ghz te gaan lukt nog wel, maar specifieke firewall-aanpassingen ed zou ik nu mijn vingers niet aan durven branden.

"Budget"
Qua budget ben ik me ervan bewust dat access points prijzig zijn en het mag dus wel 200,- kosten voor 2 AP's (als dat de juiste oplossing is)

"Merkvoorkeur"
Tot nu toe lijkt TP-Link een uitstekende prijs/kwaliteit verhouding te hebben voor producten zonder al te veel poespas, maar ik sta zeker open voor andere merken.

Hopelijk heeft één van jullie een geniaal idee of het product voorhanden wat ik mogelijk al de hele tijd over het hoofd zie. Als de oplossing is: zet de Wi-Fi van de ExperiaBox uit en sluit 3 AP's aan, dan kan dat ook, maar dan weet ik in ieder geval zeker dat het een Tweaker-approved oplossing is.

Beste antwoord (via Themba op 11-04-2024 16:30)

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:35
inderdaad gewoon een netwerkpoort opofferen voor een accespoint. Een laptop hoeft in principe niet bedraad aangesloten te worden. Merk AP is natuurlijk niet echt belangrijk. Zo heb ik Unify en dat bevalt uitstekend. Ik heb de Wifi van mijn Ziggo-box uitgeschakeld en beneden ook een Unifi AP geplaatst, zodat ik kan roamen door het huis (zucht, dat zeg je ook in de laatste alinea die ik niet heb gelezen). De AP's pakken het perfect op. Een TP-Link zal dit ongetwijfeld ook kunnen.

En wil je ethernetpoorten houden dan koop je een kleine switch voor boven.

De unify's worden trouwens geleverd met een PoE injector (Power over Ethernet). Dat betekent dat je er een soort adapter bijkrijgt die je in de meterkast plaatst. Van de experiabox (of switch die je daar hebt staan) doe je een netwerkkabel in de injector. De injector plaatst stroom op de uitgaande netwerkkabel, zodat het accesspoint gevoed wordt met spanning. Dit is natuurlijk niet nodig als je een PoE switch hebt.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:35
inderdaad gewoon een netwerkpoort opofferen voor een accespoint. Een laptop hoeft in principe niet bedraad aangesloten te worden. Merk AP is natuurlijk niet echt belangrijk. Zo heb ik Unify en dat bevalt uitstekend. Ik heb de Wifi van mijn Ziggo-box uitgeschakeld en beneden ook een Unifi AP geplaatst, zodat ik kan roamen door het huis (zucht, dat zeg je ook in de laatste alinea die ik niet heb gelezen). De AP's pakken het perfect op. Een TP-Link zal dit ongetwijfeld ook kunnen.

En wil je ethernetpoorten houden dan koop je een kleine switch voor boven.

De unify's worden trouwens geleverd met een PoE injector (Power over Ethernet). Dat betekent dat je er een soort adapter bijkrijgt die je in de meterkast plaatst. Van de experiabox (of switch die je daar hebt staan) doe je een netwerkkabel in de injector. De injector plaatst stroom op de uitgaande netwerkkabel, zodat het accesspoint gevoed wordt met spanning. Dit is natuurlijk niet nodig als je een PoE switch hebt.