Programma's Miele wasmachine duren (veel) langer

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vic83
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 27-05 21:46
Hier heb ik het volgende issue: onze Miele W5933 wasmachine van 12 jaar oud doet sinds enige tijd veel langer over de wasprogramma's. Voorheen klopte de initiële tijdsindicatie behoorlijk goed, maar nu duurt een programma makkelijk 30% langer. (bijv. 3 uur i.p.v. de initieel aangegeven 2 uur)
Recent is er een officiële Miele-monteur langs geweest omdat de machine ook stopte tijdens het programma, i.v.m. een doseringsprobleem. Dit bleek te liggen aan een verstopping in het apparaat welke hij heeft kunnen verhelpen. Volgens de monteur zou de machine nog 'vele jaren' mee kunnen.
Hebben jullie enig idee waardoor de vertraging in de programma's ontstaat, en hoe dit op te lossen is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theck88
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 27-05 19:55

Theck88

If it's hard just KISS!

Wordt de machine wel warm? Gebruik van (overmatig) wasmiddel kan vuil en resten in de machine achterlaten waardoor de sensoren niet goed kunnen meten en dus langer over het programma doet. Heb je al een of twee keer een reinigingsmiddel gebruikt?

My computer once beat me at chess, but it was no match for me in kickboxing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vic83
Theck88 schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 15:05:
Wordt de machine wel warm? Gebruik van (overmatig) wasmiddel kan vuil en resten in de machine achterlaten waardoor de sensoren niet goed kunnen meten en dus langer over het programma doet. Heb je al een of twee keer een reinigingsmiddel gebruikt?
Dank voor je reactie! Ja, de machine wordt wel warm. De monteur heeft Miele IntenseClean icm 90 graden laten lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13:58
Ik heb geen Miele, maar gebruik bij voorkeur programma's die NIET automatisch van alles bepalen mbv sensoren.
Immers, als sensoren niet meer werken, vies worden of "ernaast" zitten kan dit wel eens vervelende resultaten hebben, zoals lang lopende programma's....

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vic83
GarBaGe schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 15:16:
Ik heb geen Miele, maar gebruik bij voorkeur programma's die NIET automatisch van alles bepalen mbv sensoren.
Immers, als sensoren niet meer werken, vies worden of "ernaast" zitten kan dit wel eens vervelende resultaten hebben, zoals lang lopende programma's....
Dank voor de tip! Maar hebben niet/slecht werkende sensoren dan verder invloed op de werking? Zoals bij handmatige programma's?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13:58
Vroeger liepen wasmachines gewoon een vast programma af, ongeacht wat dan ook.
Tegenwoordig zitten die dingen vol met sensoren.
Sensoren voor vervuiling in het water, belading van de machine etc etc etc...
Als sensoren vies worden of niet (goed) werken, beinvloeden ze daarmee direct het verloop van het programma.
Gezien @Vic83 melding maakt van plotseling een stuk langer lopend programma, gok ik dat dit de meest voor de hand liggende reden is.
Je kan vieze sensoren mogelijk schoon krijgen door een schoonmaakprogramma.
Maar dit heb je al gedaan.
Je kan ook een programma proberen die wellicht geen (of minder) sensoren nodig heeft... hopend dat je defecte sensor dan niet nodig is.
Dit kan met minder "automatische" programma's of minder "eco" programma's.

Idealiter zou je natuurlijk een soort van zelf diagnose willen en de resultaten van de sensoren willen kunnen lezen... maar dan ben je waarschijnlijk wasmachine monteur van beroep.

Persoonlijk heb ik een hekel aan al die onnodige sensoren, want ze lossen niet echt een probleem op, zijn wellicht iets besparend op stroom/water verbruik, maar als ze stuk gaan is effectief je machine stuk (terwijl deze mechanisch wellicht nog helemaal in orde is)
Dus ik vind de voordelen niet opwegen tegen de nadelen.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:02
Welke progamma's draai je? En merk je de verlenging met al die progamma's?

Heb je een lampje op het paneel dat overdosering aangeeft en die aan is als je de trommel wil leeghalen?
Dat indiceert 1-2x extra spoelen en daardoor een langere duur. Of het een terechte melding is weet ik natuurlijk niet. De eerdere reparatie zou daar ook zomaar eens mee te maken kunnen hebben (verstopping). En wie weet nu wel weer. Ik heb het bij een ander type Miele wasmachine gehad, bleek dat alle slangen intern vol met zeepluis zaten. Demonteren, schoon blazen en weer monteren en werkte daarna weer als een zonnetje. Lampje ging niet meer aan en de was een half uur sneller klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vic83
Fauna schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 19:40:
Welke progamma's draai je? En merk je de verlenging met al die progamma's?

Heb je een lampje op het paneel dat overdosering aangeeft en die aan is als je de trommel wil leeghalen?
Dat indiceert 1-2x extra spoelen en daardoor een langere duur. Of het een terechte melding is weet ik natuurlijk niet. De eerdere reparatie zou daar ook zomaar eens mee te maken kunnen hebben (verstopping). En wie weet nu wel weer. Ik heb het bij een ander type Miele wasmachine gehad, bleek dat alle slangen intern vol met zeepluis zaten. Demonteren, schoon blazen en weer monteren en werkte daarna weer als een zonnetje. Lampje ging niet meer aan en de was een half uur sneller klaar.
Draai met name Wit/bont, Fijne was en Kreukherstellend. Bij bijna allemaal merk ik vertraging. Een lampje is er nooit aan geweest... De Miele-monteur heeft overigens 2 slangen eruit gehaald en volledig schoongemaakt. Hier zat idd flink wat rotzooi in. (kalk, luis etc. leken wel vuilpillen) Helaas zijn de programma's niet korter gaan duren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vic83
Update: inmiddels ben ik zover dat de vertraging lijkt te ontstaan bij de fase 'Wassen'. De indicatie blijft gerust een halfuur of langer hangen op hetzelfde aantal minuten.
Zou dit ook sensor-gerelateerd kunnen zijn? Of te maken kunnen hebben met een defecte printplaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
is de instroom van vers water misschien traag of verstopt? Dan duurt het ook heel lang om de trommel te vullen.
Misschien iemand die aan de kraan gedraaid heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17:05

mrc4nl

Procrastinatie expert

Blasterxp schreef op maandag 13 mei 2024 @ 14:05:
is de instroom van vers water misschien traag of verstopt? Dan duurt het ook heel lang om de trommel te vullen.
ik weet niet hoe nieuw de machine is maar mijn aeg klaagt als er niet snel genoeg water binnenkomt.

het sijpelde , en kreeg storingsmeldingen. omdanks dat kwam uiteindelijk wel gewoon water naar binnen.

later kraan verder open gedraaid en nu geen storingen meer gehad.

[ Voor 7% gewijzigd door mrc4nl op 13-05-2024 14:09 ]

ora et labora

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vic83
Blasterxp schreef op maandag 13 mei 2024 @ 14:05:
Dankje! Dit had inderdaad gekund, aangezien er werkzaamheden aan de machine zijn geweest. Maar nog even gecheckt: de kraan staat maximaal open.
Pagina: 1