TO-Q-SY2 Smart Switch: Zonnepanelen realtime meten

Pagina: 1
Acties:

• Sargearo
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 12-11 10:21
Hallo,

Ik zou mijn huidige zonnepanelen zekering willen vervangen door deze smart zekering/meter zodat ik realtime zonne-opbrengst kan meten via Home Assistant:

https://www.aliexpress.com/item/1005006139088783.html

Vraagjes:

* Kan deze überhaupt negatieve stroom meten?
* Kan ik dit effectief realtime uitlezen? (En dus niet om de x minuten)
* Kan zowel de Zigbee versie als de Wifi versie realtime uitlezen?

Alvast bedankt

• Tehlo
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 10-11 15:09
Niet bekend met het product wat je aangeeft, maar is het niet mogelijk om je omvormer dmv lokale API of app/integratie in HomeAssistant te integreren?

Veel omvormers kunnen direct in HA dmv eigen integratie/HACS toegevoegd worden en bij mij (SolarEdge) geeft deze in real time alle info door in HA. Deze daarnaast ook nog gekoppeld in P1 meter van HomeWizard waardoor je dus zowel verbruik als opwek direct in kan zien, en ook kan zien wat je daadwerkelijk gebruikt van je zonne-energie.

HomeWizard heeft daarnaast ook zelf deze kWh meters welke toe te voegen zijn in HA door hun eigen HomeWizard integratie.

[ Voor 11% gewijzigd door Tehlo op 09-04-2024 14:27 ]

• Raymond19792
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 02-09 15:13
Ik zou geen €14,95 Ali automaat in m'n meterkast willen. Heb je daar ook over nagedacht?

• Sargearo
Tehlo schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 14:26:
Niet bekend met het product wat je aangeeft, maar is het niet mogelijk om je omvormer dmv lokale API of app/integratie in HomeAssistant te integreren?

Veel omvormers kunnen direct in HA dmv eigen integratie/HACS toegevoegd worden en bij mij (SolarEdge) geeft deze in real time alle info door in HA. Deze daarnaast ook nog gekoppeld in P1 meter van HomeWizard waardoor je dus zowel verbruik als opwek direct in kan zien, en ook kan zien wat je daadwerkelijk gebruikt van je zonne-energie.

HomeWizard heeft daarnaast ook zelf deze kWh meters welke toe te voegen zijn in HA door hun eigen HomeWizard integratie.
Bedankt voor je feedback.

Ik heb nog een klassieke terugdraaiende teller, dus geen P1 poort :)
Ik heb Enphase miniomvormers, maar de API rapporteert maar om de 5 - 10 - 15 minuten helaas.

Dus ik zoek een andere oplossing om dit realtime te kunnen uitlezen.

Dit heb ik ook liggen, maar deze stuurt maar om de 5 minuten data door:
https://www.aliexpress.com/item/1005005466228073.html

Misschien kan de Shelly EM dit?:
https://www.shelly.com/en...lly-em-120a/shelly-em-50a

PS: Mijn meterkas is vol, dus ik kan geen extra DIN module steken helaas.

[ Voor 3% gewijzigd door Sargearo op 09-04-2024 14:49 ]

• Sargearo
Raymond19792 schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 14:35:
Ik zou geen €14,95 Ali automaat in m'n meterkast willen. Heb je daar ook over nagedacht?
Daar heb ik inderdaad ook al aan gedacht :)
Kan jij misschien iets aanraden? Zou de Shelly EM dit kunnen?:
https://www.shelly.com/en...lly-em-120a/shelly-em-50a

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
De Shelly EM of Pro1PM kan het meten, dat staat ook op hun website

De laagste timing die ik zie in m'n Home Assistant is per 30 seconden.

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 01:18

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Dat soort "automaten" zijn geen echte automaten die je wilt gebruiken voor veiligheid. Er zijn er wel een paar die wat meer in de buurt komen maar echt aan Nederlandse standaard komen doen ze niet.

Dus een Shelly EM zou zeker een mooie oplossing zijn. Weet wel dat als je alleen je PV bekijkt je echt alleen dat ziet. Je eigen verbruik blijft onzichtbaar. Wil je echt je eigen verbruik zien dan moet je hem juist voor alle verbruikersgroepen plaatsen. Of, zoals gebruikelijk, bronnen van metingen hebben. Vaak is dat P1 en de omvormer maar ja kan ook twee EM's pakken bijvoorbeeld (of 3EM als je 3-fase hebt).

• Tehlo
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 10-11 15:09
Sargearo schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 14:42:
[...]

Ik heb nog een klassieke terugdraaiende teller, dus geen P1 poort :)
Slimme meter aanvragen bij je netbeheerder? ;-)
Worden je meterstanden ook automatisch doorgegeven, scheelt weer.

[ Voor 15% gewijzigd door Tehlo op 09-04-2024 15:02 ]

• Sargearo
Tehlo schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 15:01:
[...]

Aanvragen bij je netbeheerder? ;-)
Haha, dat ding blijft hier zo langs als mogelijk buiten :) (België...)

• Sargearo
Septillion schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 14:58:
Dat soort "automaten" zijn geen echte automaten die je wilt gebruiken voor veiligheid. Er zijn er wel een paar die wat meer in de buurt komen maar echt aan Nederlandse standaard komen doen ze niet.

Dus een Shelly EM zou zeker een mooie oplossing zijn. Weet wel dat als je alleen je PV bekijkt je echt alleen dat ziet. Je eigen verbruik blijft onzichtbaar. Wil je echt je eigen verbruik zien dan moet je hem juist voor alle verbruikersgroepen plaatsen. Of, zoals gebruikelijk, bronnen van metingen hebben. Vaak is dat P1 en de omvormer maar ja kan ook twee EM's pakken bijvoorbeeld (of 3EM als je 3-fase hebt).
Onlangs laadpaal laten plaatsen in combinatie met een 'smart charger' die via een klem realtime het energieverbruik meet (zodat laadpaalaan load balancing kan doen). Die 'smart charger' meet het netto verbruik (dus kan zowel positief als negatief zijn)
Die lees ik ondertussen ook uit via Modbus TCP/IP in Home Assistant.
Het enige wat ik nog mis dus, is het realtime meten van solar productie. (Op dag basis heb ik dit al kunnen fixen)

Btw monofase

• Septillion

Septillion

Dat zit dus ingebouwd in de EV-lader? Maar doet dat meer dan alleen laten zien wat de EV doet? Of heeft deze ook meetspoelen voor de inkomende netspanning?

Voor PV zou een Shelly EM dan mooi zijn :)

• Sargearo
Septillion schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 15:14:
Dat zit dus ingebouwd in de EV-lader? Maar doet dat meer dan alleen laten zien wat de EV doet? Of heeft deze ook meetspoelen voor de inkomende netspanning?

Voor PV zou een Shelly EM dan mooi zijn :)
Dit hebben ze geplaatst:

https://xemex.eu/solution...rt-charge-controller-scc/

Via die SCC (modbus tcp/ip) leest de laadpaal (Alfen) realtime het netto verbruik zodat die weet hoeveel amp er mag gebruikt worden om de auto te laden. Active Load Balancing

• Septillion

Septillion

Ja, load balancing functie dus die je verbruik vanaf het net uitleest.

Dan kan je met een Shelly EM wel bij kunnen houden. Zo'n tweede SCC is misschien ook wel mogelijk. Als je de info van zowel het net als je PV hebt dan kan je ook (semi-)realtime je eigen verbruik zien.
Pagina: 1