Verschil in opgewekte stroom verklaarbaar?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pont Max
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07-06 12:39
Sinds een jaar hebben wij nu een Enphase zonnepanelen systeem op ons huis en schuur liggen. In totaal 16 panelen in drie windrichtingen. Ik heb een home energy meter (P1) Om het verbruik bij te houden van gas en stroom en natuurlijk de app van Enphase en van de leverancier (Essent).

Na een jaar is het natuurlijk interessant om te kijken wat het systeem nu eigenlijk opgebracht heeft en of dit ook overeenkomt met wat de installateur beloofd heeft. We hebben met de installatie ingezet om ons jaar verbruik te kunnen opwekken om zo ongeveer op nul uit te komen.

Dat zou bij benadering zo'n 5800kWh op jaarbasis moeten zijn. Dat klopt op een paar tientallen kWh ook wel als ik de Enphase app mag geloven. De home energy app zit daar niet ver naast. Echter het verschil met Essent is toch vrij groot en ik ben op zoek naar een verklaring daar voor.

Volgens Essent hebben we 4600kWh aan stroom afgenomen en 3100kWh terug geleverd. Nu begrijp ik dat er een verschil kan zitten in wat je ziet aangezien de stroom die je gebruikt terwijl je aan het opwekken bent, direct verbruikt wordt. Netto hebben we dus vanwege salderen 1500kWh verbruikt.

Maar als ik bovenstaande dan tegen elkaar weg streep heb ik dus 5800 opgewekt en daarvan 3100 terug geleverd aan het net. Blijft nog 2700 over die ik dan vast meteen verbruikt moet hebben. Wil ik best geloven. Maar daar bovenop komt dan kennelijk nog 4600 die ik van het net afgenomen zou hebben wat in totaal 7300kWh verbruik zou betekenen.

En dat vind ik nu dus raar, want ik heb aantoonbaar de laatste vijf jaar ieder jaar steeds een beetje minder stroom gebruikt. Soms 100kWh minder maar vaker ligt dat getal nog hoger. Hoe kan dit verschil er dan nu ineens zijn? Er vanuit gaande dat de gegevens van beiden apps correct zijn.

Bereken ik bovenstaande verkeerd of is dit verschil anderszins verklaarbaar?

Ik heb Essent gebeld maar zij geven aan dat hun gegevens kloppen en dat het verschil ergens anders gezocht moet worden. Ik moest maar even kijken of ik apparatuur had die niet goed weergaven of stroom weglekte. Dit is natuurlijk niet helemaal uit te sluiten maar ineens een verschil van 1500kWh in een jaar is wel heel erg veel.

We hebben flink geïnvesteerd in een dergelijk duur systeem en de maandlast is er geen euro minder om geworden (deels door een stijgende energieprijs, dat besef ik me).

[ Voor 11% gewijzigd door Pont Max op 09-04-2024 13:44 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
De Homewizard P1 meter gebruikt dezelfde gegevens als Essent. Dus; klopt dit met elkaar?

Je kunt aan de homewizard app ook de enphase toevoegen; hierdoor krijg je een mooi extra inzicht.

In mijn geval meten de stroomkringen bijna (99%) exact hetzelfde vermogen als wat de P1 meter ziet. Soms zit zo'n meetkring niet goed aangesloten. Hier zou je even naar kunnen laten kijken.

Zie je in de enphase app de vier stromingen goed? Geimporteerd, Geproduceerd, verbruikt en geëxporteerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:43
En wat is er naast de zonnepanelen op elektrisch gebied in huis nog meer veranderd het afgelopen jaar?
Warmtepomp geplaatst? Elektrisch gaan rijden? Vijverwarming aangehad?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:51
(Waarom kijk je pas na een jaar eigenlijk? Een zonnige maand is ook al interessant om terug te kijken toch?)

Teruglevering = opwekking - verbruik. Als je 5800 kWh opwekt en maar 3100 kWh teruglevert, dan heb je 2700 kWh direct verbruikt. Heb je grote stroomverbruikers in huis? Een warmtepomp of elektrische auto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 09-06 14:54

Freakie1NL

Grote Baas

"En dat vind ik nu dus raar, want ik heb aantoonbaar de laatste vijf jaar ieder jaar steeds een beetje minder stroom gebruikt. Soms 100kWh minder maar vaker ligt dat getal nog hoger"

Wat is je stroomverbruik afgelopen jaren dan geweest?

Want met 5800 kWh bij de omvormer (waar meet Enphase dit?) heb je afhankelijk van de gebruikte bekabeling al snel significant verlies op deze waarde.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielsvr
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 27-05 13:55
Is het niet zo dat de energie die je opwerkt met je zonnepanelen eerst zelf verbruikt, en dat dit dus niet langs de meter gaat? Pas als er echt import (meer verbruik dan opwek) of export is (meer opwek dan verbruik) is het iets wat langs de meter gaat. Stel je wasmachine en droger staan aan, dan gaat de energie van de zonnepanelen voor een deel daarheen (en buiten de opwek in de enphase app, komt die stroom nooit bij eneco terecht)

Dan kan het zijn dat je 5K + opgewekt hebt, een deel zelf verbruikt hebt, en de rest hebt geëxporteerd. In combinatie met import op mindere zonnige dagen. Zou het verschil wel duidelijk maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:33

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Nielsvr die rekensom heeft de TS toch al gemaakt?
No Hands schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 13:53:
En wat is er naast de zonnepanelen op elektrisch gebied in huis nog meer veranderd het afgelopen jaar?
Warmtepomp geplaatst? Elektrisch gaan rijden? Vijverwarming aangehad?
Dit soort dingen inderdaad. Of een laptop ingewisseld voor een dikke game-pc.
Pont Max schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 13:41:
Ik heb Essent gebeld maar zij geven aan dat hun gegevens kloppen en dat het verschil ergens anders gezocht moet worden. Ik moest maar even kijken of ik apparatuur had die niet goed weergaven of stroom weglekte. Dit is natuurlijk niet helemaal uit te sluiten maar ineens een verschil van 1500kWh in een jaar is wel heel erg veel.
Dat kan prima hoor. Denk aan een koelkast/vriezer die aan het overlijden is en continu blijft pompen. Of een boiler/Quooker die niet meer goed isoleert. 1500kWh op jaarbasis extra is 'maar' 171W continu sluipverbruik, dat zie je makkelijk over het hoofd.

[ Voor 41% gewijzigd door Gizz op 09-04-2024 14:22 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielsvr
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 27-05 13:55
Gizz schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 14:19:
[...]
@Nielsvr die rekensom heeft de TS toch al gemaakt?
Je hebt gelijkt, gemist... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurian
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:37
Gaat die 5800kwh over de werkelijk opgewerkte stroom of over de maximale stroom?

Met 16 panelen van 365Wp kom je theoretisch uit op 5840kwh per jaar als ze 100% rendement hebben. Maar dat hebben ze niet, en zeker niet als ze over drie windrichtingen verspreid staan. Hoeveel wp hebben deze panelen dan, dat je met 16 over drie windrichtingen zoveel weet op te wekken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-06 08:00
je berekent het goed. Als je omvormer aangeeft dat er 5800 kWh geproduceerd is EN je slimme meter blijkbaar 4600 verbruik en 3100 teruglevering gemeten heeft dan is er totaal in je woning 5800 + 1500 = 7300 kWh verbruik geweest.

Ik zou vooral het wat nauwlettender in de gaten houden zodat je beetje gevoel krijgt voor of de meterstanden goed doorlopen etc. Kijk gewoon een tijdje elke dag op zowel je meter / app ALS je omvormer dan kom je er snel genoeg achter of er iets raars gebeurt. Meest voor de hand liggend is dat je iets bent gaan doen dat meer stroom kost in je huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:23

Barrycade

Through the...

TS heeft volgens andere posts o.a. een hybride warmtepomp en vloerverwarming dus er zijn een aantal kandidaten die monitoring behoeven.

Maar als je maar 1x per jaar de balans opmaakt is het koffiedik kijken.

Dus TS je hebt Home Wizard dus kijk eens per dag wat het gebruik is. En voor een euro per maand kan je je zonnepanelen koppelen en dan je je eigen gebruik bijhouden.

Als je achter de bron wil komen zal je even zelf wat onderzoek moeten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pont Max
@Blasterxp de P1 meter komt grofweg overeen. Soms scheelt het tot 50kWh per maand maar meestal maar een paar kWh.

De vier stromingen zie ik niet in mijn enlighten app.

@No Hands er is niets veranderd in het afgelopen jaar wat er dat jaar ervoor niet was.

Ik heb geen vijver, elektrische auto, warmtepomp (nog niet) etc. Alle apparatuur was er al voordat ik zonnepanelen had.

Panelen zijn 410WP zo uit mijn hoofd. het zijn REC panelen. Wilde er eigenlijk meteen premium op leggen omdat ik geen mogelijkheid meer heb tot uitbreiding. Heb een moeilijk dak (veel punten) en die ligt nu vol

Ik kijk natuurlijk iedere maand wel regelmatig alleen een jaar is een mooi moment om de balans op te maken omdat je een goed gemiddelde hebt en je de jaar opbrengst ook af kan zetten tegen de prognose.

Warmtepomp is overigens deels defect dus ik stook momenteel alleen op gas. Heb m willen laten maken maar er moet een andere waterpomp in en geen installateur die daar zin in heeft. Te veel werk en te weinig aan te verdienen (hebben er letterlijk drie gezegd)

[ Voor 27% gewijzigd door Pont Max op 09-04-2024 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Pont Max schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 14:40:
Ik heb geen vijver, elektrische auto, warmtepomp (nog niet) etc. Alle apparatuur was er al voordat ik zonnepanelen had.
Dan zou ik het zoeken in defecte apparatuur die daardoor meer verbruikt. Je bent op zoek naar gemiddeld 170W extra verbruik.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blasterxp
  • Niet online
Ah, dan is je Enphase niet echt volledig. Je kunt (laten) meetspoelen laten aanleggen;
https://enphase.com/nl-nl/store/communication/meetspoel-ct

Dit is een mooie uitbreiding van je systeem en geeft je veel meer inzicht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r6Dl5ukT66SaaB7ozZOXLNViy8U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ai9k9mgJJYLg03k2PCTP4opT.webp?f=fotoalbum_large
Zo kan het er dan uitzien.

[ Voor 46% gewijzigd door Blasterxp op 09-04-2024 14:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Blasterxp Punt blijft toch dat er 1500kWh extra wordt verbruikt? Of dat nou duidelijk in de app van Enphase te zien is of niet :P Op basis van de totale opwek PV plus de meterstand van de (slimme) meter is de rekensom perfect te maken.

Zelf vind ik het een beetje lomp dat je voor Enphase CT-klemmen moet aanbrengen als dezelfde informatie al letterlijk uit de P1-meter te halen valt

[ Voor 27% gewijzigd door Gizz op 09-04-2024 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
Laurian schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 14:22:
Gaat die 5800kwh over de werkelijk opgewerkte stroom of over de maximale stroom?

Met 16 panelen van 365Wp kom je theoretisch uit op 5840kwh per jaar als ze 100% rendement hebben. Maar dat hebben ze niet, en zeker niet als ze over drie windrichtingen verspreid staan. Hoeveel wp hebben deze panelen dan, dat je met 16 over drie windrichtingen zoveel weet op te wekken?
Wat bedoel je met "100% rendement"? Met 5840Wp vermogen is 5840kWh per jaar een realistische opwekking, mits zuidelijk geörienteerd. Dat zowel het vermogen als de opwekking het getal "5840" bevatten is puur toeval en niet gebaseerd op een natuurkundige wetmatigheid, dat heeft niks met rendement te maken. Dezelfde panelen zouden in een zonniger land waarschijnlijk nog veel meer dan 5840kWh opbrengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
@Blasterxp de P1 meter komt grofweg overeen. Soms scheelt het tot 50kWh per maand maar meestal maar een paar kWh.

@No Hands er is niets veranderd in het afgelopen jaar wat er dat jaar ervoor niet was.

Panelen zijn 410WP zo uit mijn hoofd. het zijn REC panelen. Wilde er eigenlijk meteen premium op leggen omdat ik geen mogelijkheid meer heb tot uitbreiding. Heb een moeilijk dak (veel punten) en die ligt nu vol

Ik kijk natuurlijk iedere maand wel regelmatig alleen een jaar is een mooi moment om de balans op te maken omdat je een goed gemiddelde hebt en je de jaar opbrengst ook af kan zetten tegen de prognose.

Warmtepomp is overigens deels defect dus ik stook momenteel alleen op gas. Heb m willen laten maken maar er moet een andere waterpomp in en geen installateur die daar zin in heeft. Te veel werk en te weinig aan te verdienen (hebben er letterlijk drie gezegd)
Je verbruik is zeer hoog. Ik zou aanraden op dagbasis te gaan monitoren en het lek z.s.m. proberen te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pont Max
Maar is er sprake van een lek dan? Dat was waar ik aanvankelijk probeerde achter te komen. Ik houd/hield in ieder geval de optie open day of Essent of een app het verkeerd geregistreerd had.

Als ik bijv. Nu naar live verbruik kijk zit dat rond de 400w. Op dit moment staan er enkel wat lampen aan, kinderen op een PS5, mijn werk PC en de reguliere huishoudelijk apparatuur wat menigeen aan zal hebben aangevuld met een NAS en wat cameras. Dit lijkt me een redelijk normale belasting.

Waarom zou mijn verbruik zo hoog zijn?
We hebben een vijf persoons huishouden en zaten voor de panelen op 5800kWh. Dat is redelijk gemiddeld volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blasterxp
  • Niet online
Gizz schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 14:50:
@Blasterxp Punt blijft toch dat er 1500kWh extra wordt verbruikt? Of dat nou duidelijk in de app van Enphase te zien is of niet :P Op basis van de totale opwek PV plus de meterstand van de (slimme) meter is de rekensom perfect te maken.

Zelf vind ik het een beetje lomp dat je voor Enphase CT-klemmen moet aanbrengen als dezelfde informatie al letterlijk uit de P1-meter te halen valt
Zo zie ik het niet; in mijn ogen heeft de ts last met het bepalen van zijn eigen verbruik, teruglevering en saldering.

Hij schrijft:
"Wil ik best geloven. Maar daar bovenop komt dan kennelijk nog 4600 die ik van het net afgenomen zou hebben wat in totaal 7300kWh verbruik zou betekenen."

Je kunt in de uren dat je niet produceert vermogen uit het net trekken. Dat verschil laat de enphase app je erg goed zien. Dus hoe de ts zijn rekensom maakt, gebasseerd uit verschillende bronnen is mij niet duidelijk. De app helpt; combineert de bronnen en meet zelf.

Daarom zeg ik; P1 en Essent gebruiken dezelfde meetwaarde. De enphase met hun eigen spoelen kunnen dan het hele systeem overzien, en helder maken wat er gebeurd.

De andere tweakers sturen aan op 'ergens verbruikte energie' opsporen. Dat is altijd een goed idee, maar kan nu ook al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:43

Snap ik je niet of spreek je jezelf tegen?

je hebt geen warmtepomp (nog niet)
Warmtepomp is deels defect.

Is ie er niet of is ie er wel? En als ie er wel is en defect is, is dan ook echt de stekker eruit en gebruik je daarom nu alleen gas?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a.boogerd
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16:02
De gegevens van essent en je P1 mogen niet afwijken. Immers is wat door je meter gaat in en uit je werkelijke gegevens.

Als je ongeveer 5800kWh hebt geproduceerd (zie de enphase app) en je hebt volgens je P1/Essent 3100kWh teruggeleverd dan heb je een direct verbruik van 2700kWh.

Indien je P1/Essent aangeeft dat je 4600kWh afgenomen hebt dan heb je een jaarverbruik 4600 + 2700 = 7300 kWh. (indien je geen EV, warmtepomp of andere grootverbruiker dan is 7300kWh aan de hoge kant voor een 5 persoonshuishouden)

Van de 4600 kWh wordt dan 3100kWh gesaldeerd waardoor je rekening zou uitkomen op 1500kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:19
Pont Max schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 15:34:
Maar is er sprake van een lek dan? Dat was waar ik aanvankelijk probeerde achter te komen. Ik houd/hield in ieder geval de optie open day of Essent of een app het verkeerd geregistreerd had.

Als ik bijv. Nu naar live verbruik kijk zit dat rond de 400w. Op dit moment staan er enkel wat lampen aan, kinderen op een PS5, mijn werk PC en de reguliere huishoudelijk apparatuur wat menigeen aan zal hebben aangevuld met een NAS en wat cameras. Dit lijkt me een redelijk normale belasting.

We hebben een vijf persoons huishouden en zaten voor de panelen op 5800kWh. Dat is redelijk gemiddeld volgens mij.
Hoe ziet je verbruik er 's nachts uit? Dat is vaak goede graadmeter voor sluipverbruik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a.boogerd
Wat er voor en na het installeren van je zonnepanelen veranderd is kunnen wij niet verklaren. Een huis gaat niet uit zichzelf meer verbruiken als er panelen worden geinstalleerd.

Kijk inderdaad eens in de nacht wat je verbruikt. Vaak zijn dit apparaten die 24/7 aan staan.

Zijn je camera's en NAS bijvoorbeeld nadien geinstalleerd en draaien deze 24/7? Is de PS5 nieuw en staat deze met regelmaat aan?

Je geeft aan dat je WP defect is, maar heb je deze dan wel spanningsloos gemaakt? Je defect kan misschien voor sluipverbruik zorgen.

Als je P1 meter dezelfde waardes aangeeft dan Essent dan moet je toch in je huishouden onderzoeken waarom je 1500kWh meer bent gaan verbruiken dan voordat je zonnepanelen had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pont Max
@No Hands ik snap waarom het zo over komt. Als ik warmtepomp lees/hoor heb ik een full electric voor ogen. Die heb ik nog niet. Ja ik heb een hybride warmtepomp, zat al bij het huis en is al 14 jaar oud. Het warmtepomp gedeelte is al een aantal jaar in storing dus ik gebruik sindsdien alleen gas. Dus deze functioneerde ook al geruime tijd niet voor de panelen.

@Anoniem: 1189578 dat is een hele goeie vraag. Dit zit ook zo rond de 300 a 340w continu.

Verder heb ik de meeste apparatuur al langer dan de panelen. Hooguit een extra camera of zo geïnstalleerd.

WP is niet spanningsloos gemaakt inderdaad, maar dat is al jaren zo. Misschien dat sowieso even doen. Dit zou alleen het extra verbruik niet verklaren omdat dit al langer zo is.

Als het hogere verbruik dus niet uit een reken of meetfout kan komen dan zal ik het inderdaad in het huis moeten zoeken.
Het enige wat ik me zo kan indenken wat er anders is qua gebruik is dat ik, en dat is pas sinds we panelen hebben, in de tropische zomerdagen de airco laat draaien ipv overdag uit zet. Dit in het kader van, stroom is toch gratis en ik wel veel meer op dan dat ik gebruik.

Hoewel deze stroom dus ook meteen verbruikt wordt zou dit mogelijk bij kunnen dragen aan het totaal plaatje. Of dat echter op 1700kWh uit komt op jaarbasis vraag ik me af. Dit gebeurt namelijk enkel op de zeer hete tropische dagen (die we overigens best wel wat hadden in 2023).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a.boogerd
Pont Max schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 17:21:
Als het hogere verbruik dus niet uit een reken of meetfout kan komen dan zal ik het inderdaad in het huis moeten zoeken.
Het enige wat ik me zo kan indenken wat er anders is qua gebruik is dat ik, en dat is pas sinds we panelen hebben, in de tropische zomerdagen de airco laat draaien ipv overdag uit zet. Dit in het kader van, stroom is toch gratis en ik wel veel meer op dan dat ik gebruik.

Hoewel deze stroom dus ook meteen verbruikt wordt zou dit mogelijk bij kunnen dragen aan het totaal plaatje. Of dat echter op 1700kWh uit komt op jaarbasis vraag ik me af. Dit gebeurt namelijk enkel op de zeer hete tropische dagen (die we overigens best wel wat hadden in 2023).
De kWh die je direct verbruikt wordt niet terug geleverd aan het net. Deze kWh kan dan ook niet later op de factuur worden gesaldeerd. Als de kWh verbruik in de zomer extra uren zijn dan is dit gewoon extra verbruik ongeacht waar dit vandaan komt. Tenzij je hiervoor later op de dag/nacht de airco het gelijk aantal uren uit zou zetten. (maar ik geloof niet dat je dit gedaan hebt :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
Pont Max schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 15:34:

Bedoel je met verbruik hierboven de hoeveelheid stroom die je afneemt van het net? Want dan vind ik 400W vrij veel, ik zit de hele dag op 0 (ondanks dat het bewolkt is).

4600kWh afname en dan mogelijk nog 2700kWh verbruik van opgewerkte energie door zonnepanelen is heel hoog. Ter vergelijking: mijn afname van het net is op jaarbasis 2000kWh met 3800kWh teruglevering. Ook geen warmtepomp, koken op inductie, etc.
Gemiddeld stroomverbruik per jaar 4 personen
Bij een 4 persoons huishouden ligt het gemiddelde stroomverbruik in een appartement op ongeveer 2.100 kWh per jaar. Voor een 4 persoons huishouden in een tussenwoning of een hoekwoning ligt dit verbruik al rond de 2.500 kWh per jaar en in een vrijstaande woning loopt dit al op tot 3.300 kWh per jaar.
Dus 5800kWh is wel echt veel al.

Kun je wat meer informatie geven?
- Dagelijks afname en teruglevering van de afgelopen maand volgens Essent
- Grafiekjes van HomeWizard
- Historisch stroomverbruik

[ Voor 19% gewijzigd door MarcoC op 09-04-2024 19:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 09-06 14:03
Gezien de warmtepomp, lijkt het me dat je 3 fasen hebt.
1500kWh meer, zit er ergens niet een spoel verkeerd om?
Kan je P1 meter zijn maar ook een van de andere. Maar dan zou je in de nacht moeten terugleveren op 1 van de fasen.
Deze is lastig vinden en bewijzen, maar als je de getallen niet kloppend krijgt een optie.
Ik meet alle 3 de stromen apart (woning/zonnepanelen/P1) en dan moet het kloppen, als je een van de 3 berekend wordt het lastig vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurian
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:37
MarcoC schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 15:06:
[...]

Wat bedoel je met "100% rendement"? Met 5840Wp vermogen is 5840kWh per jaar een realistische opwekking, mits zuidelijk geörienteerd. Dat zowel het vermogen als de opwekking het getal "5840" bevatten is puur toeval en niet gebaseerd op een natuurkundige wetmatigheid, dat heeft niks met rendement te maken. Dezelfde panelen zouden in een zonniger land waarschijnlijk nog veel meer dan 5840kWh opbrengen.
Het was inderdaad wat kort door de bocht. Volgens diverse bronnen (bijv deze https://vergelijksolar.nl/hoeveel-wp-is-1-kwh/) levert 1WP in Nederland ca 0,88 Kwh per jaar op.

Maar het kernpunt was dat je met 16 panelen in drie windrichtingen (zoals de vraagsteller aangaf) volgens mij moeilijk op 5800 Kwh uitkomt. Dus de checkvraag was hoe dat eigenlijk was opgebouwd en wat voor een panelen het zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-06 22:28

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Okee, enkele gedachten:

- 400W basisverbruik is _veel_. Ik probeer het hier 's nachts (all-electric warmtepomp, vier man) op 120-160W te houden en dat lukt (totdat de WP het SWW begint te verwarmen, maar dat is geen basisverbruik);
- opgewekte kWh's gebruiken is _niet_ gratis want je kunt ze niet meer salderen. En je wekt niet meer op dan je verbruikt, want je neemt netto af;
- de hele dag de airco laten draaien kan, afhankelijk van het type airco, veel stroom vragen. Waar hebben we het precies over?

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Dit zit ook zo rond de 300 a 340w continu.
Dat is vrij fors, maar zou kunnen met véél apparatuur.

Ik zit op een minimaal sluipverbruik van 150W continu en dat is met een huis vol smarthome hardware:
  • Synology NAS (met daarin 4 HD's + 2 SSD's)
  • Tientallen wifi en zigbee tussenstekkers met relais, ESP sensoren, OTGW, ESP led-controllers
  • Zigbee verlichting
  • Ziggo modem + losse wifi-router + extra switch
  • Beveilingscamera
  • Mechanische ventilatie
Af en toe piekt mijn minimumload natuurlijk als de koelkast of vriezer even aanspringt. Maar verder lukt 150W mij.

Daar zit jij met 300~340W ruim (!) boven.

Nogmaals, het zou me niets verbazen als je een apparaat hebt met een te hoog continu verbruik, zoals een koelkast of vriezer die aan het overlijden is. Je bent op zoek naar 170W continu (okay, eigenlijk nog een stukje lager omdat je ook aan hebt gegeven de airco veel meer gebruikt te hebben). Dat is toevallig ook ongeveer het verschil tussen mijn niet al te lage sluipverbruik en jouw opvallend hoge sluipverbruik.

Uitzoeken waar de boosdoener zit kun je eenvoudig doen door 's avonds stekkers uit het stopcontact te trekken en op je actuele verbruik te letten.

[ Voor 5% gewijzigd door Gizz op 10-04-2024 10:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Een stomme vraag misschien, maar vergelijk je wel dezelfde perioden met elkaar?

Want een jaar voor Essent is je contractjaar. En een jaar voor Home Wizard is een kalenderjaar.

Het is iets kleins maar je kijkt er zo overheen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-06 07:20
Post van al je systemen en jaaroverzichten wat screenshots. Liefst ook van jaar zonder zonnepanelen. Dan is de kans veel groter dat iemand een inzicht heeft die je niet zelf al had.

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moran
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 07-06 09:30
Ik heb hier precies hetzelfde probleem. Zelfs op een dag dat ik op vakantie ben volgens oxxio app 3kwh verbruikt, 7kwh teruggeleverd maar volgens fusionsolar app 30kwh opgewekt. Waar is de 20kwh? Is bij mij niet bekend. Zoals ik zei ik was op vakantie dus ik zou het niet kunnen verbruiken. Ik heb later ook p1 aangeschaft maar ik begrijp er niks van!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moran
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rbORqy63JnVliQxCMjlbNZVei0w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DVLcaFt1ytoJZ0b2VTNdU2mU.png?f=fotoalbum_large
Kan iemand mij uitleggen wat L1,L2 en L3 is? Waarom dat ik stroom neem via L2 terwijl L1 en L3 opwekt?

[ Voor 13% gewijzigd door Moran op 16-07-2024 16:22 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-06 22:10

Bravo

Second Best

Moran schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 16:18:
Ik heb hier precies hetzelfde probleem. Zelfs op een dag dat ik op vakantie ben volgens oxxio app 3kwh verbruikt, 7kwh teruggeleverd maar volgens fusionsolar app 30kwh opgewekt. Waar is de 20kwh? Is bij mij niet bekend. Zoals ik zei ik was op vakantie dus ik zou het niet kunnen verbruiken. Ik heb later ook p1 aangeschaft maar ik begrijp er niks van!
Hier lijkt de meting van de tweede fase (L2) verkeerd om te gaan.
Uitgaande van een 3 fase omvormer op de zonnepanelen zouden de drie fases allemaal naar de groene kant moeten uitslaan, maar L2 doet exact dezelfde vorm, maar dan in het paars (verbruik). Alles wat je hebt opgewekt en via L2 hebt teruggeleverd wordt dus als verbruik gemeten! Dit is fout en kost je dus geld.
De netbeheerder moet hiervoor langskomen om te herstellen.

Dit is niet eerder inzichtelijk geworden, omdat het lijkt dat je geen verbruikers op L2 hebt zitten? Dan had je namelijk teruglevering gehad in plaats van verbruik :X

Edit: Wat dit voor je opwek betekent: Je wekt over 3 fasen stroom op. Door de foutieve meting wordt fase 2 als verbruik gezien, hierdoor wek je volgens de stroommeter 1-1+1 = 1 aan energie op, Terwijl dit 1+1+1 = 3 zou moeten zijn. 66% van je opwek gaat in rook op....

[ Voor 18% gewijzigd door Bravo op 16-07-2024 16:40 ]

Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RiDo78
  • Niet online
Moran schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 16:21:
[Afbeelding]
Kan iemand mij uitleggen wat L1,L2 en L3 is? Waarom dat ik stroom neem via L2 terwijl L1 en L3 opwekt?
Wat @Bravo al aangeeft, dit lijkt op iets wat de netbeheerder moet herstellen. Ik vermoed dat je meter verkeerd is aangesloten. Heb je ook een grafiek met netspanningen?

L1, L2 en L3 staan voor de fasen. Zonder al te veel in detail te treden kan ik je het volgende uitleggen. Naast de 3 fasen heb je ook een vierde draad, de N (nul). Tussen een van de fases en de nul zul je ongeveer 240 volt meten, maar als je tussen twee fases meet, dan meet je ongeveer 390 volt.

Mocht jij een grafiek met netspanningen hebben, kijk dan even naar de spanningen van L1 en L3. Als die ongeveer 390 volt zijn dan heeft de monteur de L2 en de N draad verwisseld. Mochten L1 en L3 wel netjes rond de 240 volt zijn dan is je meter wellicht gevoelig voor de richting van het draaiveld en kunnen er twee fases omgekeerd zijn. Hoe dan ook, dat is een probleem wat VOOR je meter ligt in het verzegelde deel van je meterkast. Dat kan/mag dus en enkel worden opgelost door de netbeheerder zelf of een monteur die de meterkast opnieuw kan verzegelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bravo

Bravo

Second Best

@RiDo78 : Als er 390 Volt uit het stopcontact zou komen door een verwisselde L2 en N, denk ik dat het al wel eerder was opgevallen. De meeste (alle?) apparatuur overleeft dat niet.

Edit: Ah als je het dubbel verkeerd doet, dan heb je inderdaad geen 390 V uit je stopcontact.

Edit 2: Maar als de nul als L2 wordt geregistreerd, zou deze ook actief moeten zijn bij enkelfasig gebruik op de andere fases. In de nacht is L2 nul, terwijl er wel gebruik op de andere fases is.

Mijn conclusie is dat L2 verkeerd om is aangesloten op de meter.

[ Voor 53% gewijzigd door Bravo op 16-07-2024 21:16 ]

Ioniq 6 LR Lounge 20"
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RiDo78
  • Niet online
Bravo schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 17:15:
@RiDo78 : Als er 390 Volt uit het stopcontact zou komen door een verwisselde L2 en N, denk ik dat het al wel eerder was opgevallen. De meeste (alle?) apparatuur overleeft dat niet.
Dat klopt, maar de meeste monteurs snappen nog wel het verschil in kleuren. Dus als de nul (op L2) aan de andere kant van het blokje ook van L2 wordt afgehaald dan meet de meter wel 390 volt maar zijn de fases en de nul onderling nog wel in orde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moran
Dank voor de snelle reacties! Dus mijn vermoeden klopt! Maar heeft dat nou stedin verkeerd aangesloten of de bedrijf van de zonnepanelen vraag ik me af! Want als ik nu stedin bel en het is niet zijn fout moet ik €500 betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moran
RiDo78 schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 17:11:
[...]

Wat @Bravo al aangeeft, dit lijkt op iets wat de netbeheerder moet herstellen. Ik vermoed dat je meter verkeerd is aangesloten. Heb je ook een grafiek met netspanningen?

L1, L2 en L3 staan voor de fasen. Zonder al te veel in detail te treden kan ik je het volgende uitleggen. Naast de 3 fasen heb je ook een vierde draad, de N (nul). Tussen een van de fases en de nul zul je ongeveer 240 volt meten, maar als je tussen twee fases meet, dan meet je ongeveer 390 volt.

Mocht jij een grafiek met netspanningen hebben, kijk dan even naar de spanningen van L1 en L3. Als die ongeveer 390 volt zijn dan heeft de monteur de L2 en de N draad verwisseld. Mochten L1 en L3 wel netjes rond de 240 volt zijn dan is je meter wellicht gevoelig voor de richting van het draaiveld en kunnen er twee fases omgekeerd zijn. Hoe dan ook, dat is een probleem wat VOOR je meter ligt in het verzegelde deel van je meterkast. Dat kan/mag dus en enkel worden opgelost door de netbeheerder zelf of een monteur die de meterkast opnieuw kan verzegelen.
Dank voor je antwoord maar wat ik me afvraag is of de monteur van de zonnepanelen dit verkeerd heeft aangesloten? Want eerst kwam 3 fase meter en paar dagen later kwam de man van zonnepanelen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
De monteur van Stedin heeft naar alle waarschijnlijkheid (je weet het pas zeker als ze de boel opentrekken..) de invoer en uitvoer van fase 2 op de meter omgewisseld, wat resulteert in het omkeren van verbruik en teruglevering op de meter op die fase. Hierdoor lever je administratief maar 1/3 van het vermogen terug aan het net, want intern verrekent de meter verbruik en invoeding over de fases heen.

Zie ook devriesjande in "Afwijkend stroomverbruik na plaatsing zonnepanelen" voor een vergelijkbare casus.

Afhankelijk van hoe lang dit al zo aangesloten is, kan het dus zijn dat er behoorlijk wat energie administratief verloren is en je dus "inkomsten" (= te salderen energie) mist.

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 01:18
De Oxxio app laat de gemeten waarden op de kWh meter zien. Kijk vanavond als de panelen niet meer leveren of alle 3 de fasen (L1, L2 en L3) verbruik laten zien. Waarschijnlijk zal je zien dat er verbruik is op L1 en L3 en teruglevering op L2.
Als dat zo is dan is de in- en uitgang van L2 op de kWh meter omgedraaid. Dat kan alleen Stedin oplossen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bravo

Bravo

Second Best

devriesjande schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 19:28:
De Oxxio app laat de gemeten waarden op de kWh meter zien. Kijk vanavond als de panelen niet meer leveren of alle 3 de fasen (L1, L2 en L3) verbruik laten zien. Waarschijnlijk zal je zien dat er verbruik is op L1 en L3 en teruglevering op L2.
Als dat zo is dan is de in- en uitgang van L2 op de kWh meter omgedraaid. Dat kan alleen Stedin oplossen.
Als je kijkt naar de schermafbeelding zie je al dat L2 in de nacht op nul staat. Er zijn waarschijnlijk geen verbruikers op actief, dus zal er ook geen teruglevering zijn in de nacht.
Mocht je het zeker willen weten zul je zelf een verbruiker op L2 moeten aansluiten, maar alleen als je weet wat je doet in een meterkast.

Stuur de schermafbeelding naar Stedin, dan zien ze zelf ook wel in dat er iets fout zit en je geen 500 euro kosten zult hoeven te betalen. Ze zullen er snel genoeg bij zijn als je de meterkast zo inricht dat je alles van L2 afneemt O-) (wat als teruglevering gezien zal worden).

Ioniq 6 LR Lounge 20"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moran
Bravo schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 21:20:
[...]

Als je kijkt naar de schermafbeelding zie je al dat L2 in de nacht op nul staat. Er zijn waarschijnlijk geen verbruikers op actief, dus zal er ook geen teruglevering zijn in de nacht.
Mocht je het zeker willen weten zul je zelf een verbruiker op L2 moeten aansluiten, maar alleen als je weet wat je doet in een meterkast.

Stuur de schermafbeelding naar Stedin, dan zien ze zelf ook wel in dat er iets fout zit en je geen 500 euro kosten zult hoeven te betalen. Ze zullen er snel genoeg bij zijn als je de meterkast zo inricht dat je alles van L2 afneemt O-) (wat als teruglevering gezien zal worden).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zh7ptuy39Ay--hzb6yxed1DZHY0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CMqzSKFCNiEijjFFjpYVgW94.png?f=fotoalbum_large
Als ik in de nacht mijn auto oplaad zie ik inderdaad L2 terugleverd. Morgen even stedin bellen! Ik hoop dat ze mij compenseren van afgelopen 1,5 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:07
Moran schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 22:28:
[...]

[Afbeelding]
Als ik in de nacht mijn auto oplaad zie ik inderdaad L2 terugleverd. Morgen even stedin bellen! Ik hoop dat ze mij compenseren van afgelopen 1,5 jaar.
Ben je over het jaar gezien een netto afnemer of opwekker? Dat moet je redelijk nauwkeurig kunnen schatten met opbrengst van je PV-omvormer, laadpaal zal afname ook wel bijhouden, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moran
Oilman schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 23:01:
[...]

Ben je over het jaar gezien een netto afnemer of opwekker? Dat moet je redelijk nauwkeurig kunnen schatten met opbrengst van je PV-omvormer, laadpaal zal afname ook wel bijhouden, etc.
Ik heb de oplader sinds paar maanden. Dus geen idee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bravo

Bravo

Second Best

Een schrale troost: niet alleen je opwek is voor 1/3 gewaardeerd, maar ook voor het opladen van je auto heb je maar 1/3 betaald ;)

Ioniq 6 LR Lounge 20"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 01:18
@Moran ik ben toch wel benieuwd naar de reactie van Stedin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:48
als ze zeggen: het is goed zo, dan zou ik een stuk of wat 1F laadpalen aan de buurt beschikbaar stellen al dan niet een zaakje beginnen voor het verkopen van vers gekookt water :P
Want hoe meer je uit het net haalt, des te meer ziet de energieboer dat als "teruglevering" :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Moran
devriesjande schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 14:24:
@Moran ik ben toch wel benieuwd naar de reactie van Stedin.
Het is in behandeling. Ik wacht.
Pagina: 1