Aruba Instant 1960 Static IP stopt internet

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoudewijnM
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 09-09 14:32
Hi Allen,

Ik ben geen netwerk expert maar goed ik moest voor mijn werk een lab openen en heb hiervoor een Aruba Instant On 1960 switch voor gekocht. Alles werkt op zich fantastisch maar ik wil graag wat logica in mijn netwerk brengen en bepaalde devices een statisch IP adres geven.

Zolang DHCP zijn werk doet is er niets aan de hand en kunnen mijn apparaten gewoon online. Zodra ik ze een statisch IP adres geef blijven ze verbonden met het netwerk met het nieuwe adres maar internet toegang is verdewenen.

Dit is knap vervelend, heeft iemand en idee wat er mis kan zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kouk
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 23-09 09:04
Klinkt als een missende default gateway of verkeerd subnet mask

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mexflex1980
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 15:45
Heb je op het betreffende device waar je het statische IP adres invult ook de gateway en DNS gegevens juist ingevuld? je hebt niet toevallig een statisch IP ingesteld wat elders al in gebruik is?
Daarnaast, bevind het statisch IP zich hetzelfde subnet als het IP via DHCP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ja kan zeker op je werk niet zomaar zonder uitgebreid overleg met de netwerk beheerder statische IP adressen gaan gebruiken. Als je het wel mag gaan doen zorg voor een goede registratie van gebruikte adressen.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mdj84nl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-03 09:03
Werk gewoon met DHCP reserveringen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterL
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:48

MasterL

Moderator Internet & Netwerken
Het enige wat ik kan bedenken is:
1: Je hebt het static IP niet goed geconfigureerd (IP conflict, subnetmask, DNS of gateway)
2: Je hebt zoiets als dhcp snooping met source validation geconfigureerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:56

nelizmastr

Goed wies kapot

Een switch heeft weinig met IP adressen van doen (want laag 2 vs. laag 3), maar dat terzijde.

Statische IP's gebruik je alleen buiten de DHCP scope, anders kun je beter DHCP reserveringen maken.
Let dan zoals al een paar keer genoemd op juist ingevoerde gateway en DNS servers.

Als je IP's uit je DHCP scope die al zijn uitgedeeld één-op-één statisch instelt op de apparaten zal de DHCP server dat als een conflict zien en dan heb je vaak geen connectiviteit meer. Kijk daar goed naar.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoudewijnM
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 09-09 14:32
Allemaal erg goede tips! ga hier mee aan de slag en ga kijken of ik op werk iemand kan vinden die hier meer ervaring mee heeft.

Wilde het graag zelf oplossen maar toch pittiger dan gedacht.
Pagina: 1