Toon posts:

[dual-boot] Eerst RH 7 en dan Win98

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier een pctje met RH 7 erop staan op de eerste partitie van 17 Gb. De andere 13 Gb zijn nog niet gepartitioneerd. Nu wil ik win98 er toch nog naast installeren, maar hoe ik dat het beste?

De search heb ik al geprobeerd, maar meestal ging het over eerst win9x en daarna linux.

Verwijderd

bootdiskette voor linux achter de hand houden, windows installeren (eerst met linux' fdisk eventjes partitioneren en DOS format formatteren), linux booten met diskette en LILO uitvoeren (/sbin/lilo) om MBR weer goed te zetten.

Klaar :D

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 09 september 2001 15:27 schreef beelzebubu het volgende:
bootdiskette voor linux achter de hand houden, windows installeren (eerst met linux' fdisk eventjes partitioneren en DOS format formatteren), linux booten met diskette en LILO uitvoeren (/sbin/lilo) om MBR weer goed te zetten.

Klaar :D
hoe zit dat met fdisk? Als ik in linux fdisk /dev/hda opstart en dan p doe :
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
Disk /dev/hda: 255 heads, 63 sectors, 3467 cylinders
Units = cylinders of 16065 * 512 bytes

Device Boot    Start  End    Blocks   Id  System
/dev/hda1   *      1      13    104391   83  Linux
/dev/hda2       14  3467  27744255    5  Extended
/dev/hda5       14  2308  18434556   83  Linux
/dev/hda6       2309    2372    514048+  82  Linux swap

doe ik dan n voor een nieuwe en kies ik dan voor primary, dan kan ik alleen 3 gebruiken (1 en 2 zijn al bezet) maar dan krijg ik :
code:
1
2
Partition number (1-4): 3
No free sectors available

iemand die me op weg kan helpen?

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Denk dat wat jij wilt een beetje moeilijk gaat worden.
Windows 98 wil namelijk met alle geweld op de eerste actieve primaire partitie staan...
Wellicht dat je met PM wat kan doen.

IIG zul je je prim. ext2 partitie en de extended ext2 partities naar achteren kunnen schuiven daarmee.
Betekent wel dat je daarna met je bootflop van Linux /etec/fstab moet controleren en eventueel aanpassen en lilo moet draaien om weer met lilo in linux of win98 te kunnen komen.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 09 september 2001 15:47 schreef BackSlash32 het volgende:

Denk dat wat jij wilt een beetje moeilijk gaat worden.

Windows 98 wil namelijk met alle geweld op de eerste actieve primaire partitie staan...
hmm dan kan ik ook opnieuw beginnen ... maar wat moet ik dan doen met die fdisk van windoos ? Ik wil een win partitie van 12.0 Gb, dan kan de /boot dus niet goed staan. Hoe moet ik dat dan doen?

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Zie de [edit] hierboven.
Ik heb een keer met PM m'n Linux partities wat opgeschoven naar achteren, dat ging wel goed, maar je loopt wel het risico dat je data verliest.

Maak voor de zekerheid een backup van je linux.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 09 september 2001 15:54 schreef BackSlash32 het volgende:

Zie de [edit] hierboven.

Ik heb een keer met PM m'n Linux partities wat opgeschoven naar achteren, dat ging wel goed, maar je loopt wel het risico dat je data verliest.

Maak voor de zekerheid een backup van je linux.
uh maar doen moet ik toch eerst een win partitie aanmaken? en dat lukt me niet, of moet ik dat doen met win fdisk?

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

De vrijgekomen ruimte moet natuurlijk wel vfat (fat32) geformatteerd worden.
Dat kan linux's fdisk ook hoor :)

Verwijderd

Op zondag 09 september 2001 15:48 schreef Magio het volgende:

[..]

hmm dan kan ik ook opnieuw beginnen ... maar wat moet ik dan doen met die fdisk van windoos ? Ik wil een win partitie van 12.0 Gb, dan kan de /boot dus niet goed staan. Hoe moet ik dat dan doen?
Dan moet je opnieuw beginnen ja, tenzij je een HELEBOEL ongebruikte space hebt....

Maak 2-3 GB vfat (/dev/hda1, C:), dan 15 MB ext2 (/dev/hda2, /boot), dan extended (/dev/hda3), met op de extended de overige 9-10 GB vfat voor windows en de root (/) partitie voor linux in willekeurige volgorde.

edit:
evt. /home op aparte partitie maar dat hoeft nie persé :)

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 09 september 2001 16:06 schreef beelzebubu het volgende:

[..]

Dan moet je opnieuw beginnen ja, tenzij je een HELEBOEL ongebruikte space hebt....

Maak 2-3 GB vfat (/dev/hda1, C:), dan 15 MB ext2 (/dev/hda2, /boot), dan extended (/dev/hda3), met op de extended de overige 9-10 GB vfat voor windows en de root (/) partitie voor linux in willekeurige volgorde.

edit:
evt. /home op aparte partitie maar dat hoeft nie persé :)
doe ik dat maar, heb nog 17 gb over
Pagina: 1