Afvoer douche - Gebruik 90° buizen?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jafa
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 14-01 21:38
Beste,

Ik wil mijn douchegoot aansluiten op de afvoer. Echter moet ik twee bochten van 90° gebruiken om aan te sluiten op de douchegoot gezien de ligging van de afvoerbuis.

Ik weet dat bochten van 45° aangeraden zijn maar ik kan niet anders in dit geval. Is het erg als ik het zo doe? In principe heb ik wel veel val hier..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Oz1reYgUjOegl2w_xnLrFAqoNGI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Y1xwOEmg56aPploARQd11h3P.png?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redryder
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
het zal vast een tijd goed gaan, het is meer dat haren en vet wat makkelijker ophopen in de 90 graden bochten en dat ontstoppen een stuk irritanter en moeilijker word

nisi credideritis non intelligetis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 20:05
Dit zijn geen gebruikelijke 90° bochten.. met een kraag?

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Analamoebe
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 15:33
natural colour schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 11:49:
Dit zijn geen gebruikelijke 90° bochten.. met een kraag?
Lijm/steek verbinding. Niks bijzonders, doet ook niet ter zake toch?

Wat betreft het vraagstuk, voldoende ruimte toch om 45° bochten te gebruiken? deze oplossing is vragen om verstoppingen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 21:42
50mm, ja, bij 40mm zou ik het echt proberen te vermijden...

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinkinTED
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 19-08 10:53
Analamoebe schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 12:00:
[...]
Wat betreft het vraagstuk, voldoende ruimte toch om 45° bochten te gebruiken?
Inderdaad, vooral omdat er al een 45 graden Y-stuk aanwezig is.
Het 45gr bochtje wat daarin zit krijg je er nog wel uit met een dremel/ verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jafa
De gebruikte bochten zijn 50mm.. Als ik 45° wil gebruiken dan moet ik er een stuk of 5-6 gebruiken aan elkaar gebruiken om tot aan de douchegoot te geraken..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LB08s0-mfLS_U3sofqHkbXmidjQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/48zAQumiotA0RAcTywpK2FfZ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carepolice
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21:11
Jafa schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 13:01:
De gebruikte bochten zijn 50mm.. Als ik 45° wil gebruiken dan moet ik er een stuk of 5-6 gebruiken aan elkaar gebruiken om tot aan de douchegoot te geraken..
Dat is toch geen probleem?

“Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:29

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Het is op de foto slecht te zien maar waar je liever 2 x 45 in plaats van 1 x 90 gebruikt is in een verticale pijp.

Hoe vlakker die buizen lopen, hoe minder van belang die ruimere bochten worden.

Het zit hem vooral in het niet plotsklaps laten remmen van water. Bij een douche met die stroomsnelheden en ook nog eens 50mm zou ik me hier niet zo'n zorgen over maken.

enige voordeel nog voor 45 graden bochten is het makkelijker doorvoeren van een rioolveer.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:28
De bestaande 45 graden bocht in het T-stuk afzagen, reparatiemof erin lijmen en je bent klaar met 1 45 graden bocht als ik het goed inschat.

Mijn boereninschatting zegt dat de vernauwing van een reparatiemof minder kwaad doet dan een bochtenparadijs. Ik ben geen expert.

Als je zelf gaat klussen met afvoeren, is de Dyka bijbel altijd een aanrader.
https://www.dyka.nl/media...ek-binnenriolering-nl.pdf

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Smullie78
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 23:51
De eerste 45 bocht in het Y-stuk is prima lost te krijgen met hitte. Dan kan je je afvoer weer vanaf de basis opbouwen (zonder reparatiestuk en dus diameterreductie) in plaats van met zoveel bochtjes...

In onderstaande YouTube links laat Loodgieter Anouar het zien hoe dit werkt met een brander. Zelf al een aantal keer succesvol gedaan met een verfbrander.
(Zeer leerzaam YouTube-kanaal voor de thuisklusser trouwens...)

YouTube: TRUC Hoe moet je PVC afvoer losmaken zonder te breken? Simpel warm m...
YouTube: Leer in 8 minuten hoe je simpel een verlijmde PVC Verbinding los maakt!

.

[ Voor 3% gewijzigd door Smullie78 op 13-04-2024 08:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:51
is jouw hele vloer met bussen PUR gespoten?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jafa
Update: Ik heb de 45° bocht proberen uit de Y bocht te krijgen door te verwarmen met een heat gun zoals voorgesteld door sommigen hierboven. Is niet gelukt. Door het verwarmen werden zowel de Y bocht als de 45° bocht soepel maar de 45° bocht is niet uit de Y bocht te krijgen. ze zijn precies in elkaar versmolten.. Ik vermoed dat de sanitair man een supersterke lijm heeft gebruikt.

Iemand een idee hoe ik dit nu kan oplossen ? nu zit ik dus met een Y bocht waar een stukje van de 45° buis in zit. Deze kan ik er niet meer uitkrijgen..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-p67aO1tl-EPdGzff2hutGcMsSA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/zO1xxnLketukLJ1pTVUVN2dG.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinictus208
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

Dinictus208

Tele romeo

mzzz dat is niet ideaal. Persoonlijk zou ik de boel verder opengooien en een nieuw Y stuk erin zetten. denk dat je moet uitkijken dat het geen rotzooitje wordt.

I could feel at the time There was no way of knowing Fallen leaves in the night Who can say where they're blowing As free as the wind And hopefully learning Why the sea on the tide Has no way of turning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre_Code
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15-09 22:01
Probeer aceton met een wattenstaafje goed inweken. Keer of 5 opnieuw smeren. Inweken. Dan checken of het loskomt. Dan met hittegun erop. Of heel dun mesje ertussen. Prutsen dus. Pas op aceton is licht ontvlambaar. Let op aceton tast ook pvc aan, maar beetje moet kunnen en als los is dan goed schoonmaken met lauw water.

Mocht dat niet werken dan moet y-stuk eruit. Zitten grijze stukken, dus links het y stuk zelf tm rechts naar het zwarte gelijmd of is het schuifmof?

[ Voor 12% gewijzigd door Barre_Code op 18-04-2024 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jafa
kan ik geen reparatiemof erin doen en zo verder opbouwen zoals iemand (Pejdref) hierboven suggereert ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ouwefreaker
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 15-09 16:00
Pijp aan binnen zijde met een los ijzerzaagblad inzagen, is lastig maar te doen , dat een aantalkeren doe, let op niet te diep zagen, ook opletten dat je niet te ver de buis ingaat, dan zijn er 2 mogelijkhgeden , teneerste binnenzijde verwarmen , maar niet te warm , dan stukje voor stukje er uithalen, niet de mof(buitenzijde van de 45 graden bocht verwarmen.)
2 met een scherpe bijtel (hout) de stukjes er uithakken.
Is altijd spannend maar te doen.
Nogmaals niet te warm maken en uitsluitend de binnenzijde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre_Code
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15-09 22:01
Is dit nog opgelost en zo ja hoe?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jafa
uiteindelijk wel de 45 graden bocht eruit gekregen! Maar het lukte niet om de hoek te maken naar de douchegoot met de oplossingen die we hier bedacht hebben. Heb dus de allereerste optie terug gedaan van twee 90° bochten. Ik denk dat ik hier geen problemen mee ga krijgen gezien de heel korte afstand en het feit dat beide buizen 50mm diameter zijn.

We zullen wel zien..

Iedereen dank voor hun ideeën!
Pagina: 1