Opladen device: eruit bij indicator opgeladen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deantje
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 11-02 17:21
Ik vraag mij af wat het beste is wanneer een device (laptop) is opgeladen, te zien aan de led-indicator op de adapter (van knipperend blauw naar continu brandend): is het beter om deze adapter dan direct er vanaf te halen of kun je die gewoon laten zitten?
Soms zie ik ook dat adapters ingestoken zijn in het stopcontact (werk) en dat er niks op is aangesloten. Kan dat ook 'gevaarlijk' zijn op termijn of verbruikt dit slechts wat extra stroom zonder dat je er iets aan hebt?
Alvast bedankt! :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuPaToLL
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 09-04 19:55
Wat zegt google hierover?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20:53
Ik weet niet precies waar je naar zoekt.
De huidige generatie laders verbruiken praktisch geen stroom, indien er geen apparaat is aangesloten.
Dit heb ik zelf ook vastgesteld met een verbruiksmeter.
Die geeft <0.5W aan.

Voor de levensduur van een Lithium gebaseerde batterij, is het vaak beter om de lading tussen de 20% en 80% te houden.
Ik heb een laptop van Asus, en hier kan je instellen dat je niet wilt dat ie verder laadt dan 80%, ook al hangt ie aan de stroom.

Persoonlijk, vind ik het minder fijn om apparaten aan de lader te hebben, terwijl ik 's nachts lig te slapen.
Dus meestal laad ik in de avond en voor het slapen gaan haal ik de telefoon van de lader.
De lader zelf blijft dan zonder apparaat aan de stroom hangen.

Ik heb wel eens zitten twijfelen om een Raspberry Pi met Relay HAT te maken icm met een app op mijn telefoon.
De telefoon app kan dan via BT verbinding maken met de Raspberry Pi en de stroom inschakelen van de oplader.
Als de telefoon dan bijna vol is, kan de app via BT de oplader weer uitschakelen.
Helaas liggen de onderdelen nog steeds te wachten in een bak tot ik een keer tijd heb om dit in elkaar te knutselen...

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:50

dragonhaertt

@_'.'

GarBaGe schreef op woensdag 10 april 2024 @ 10:09:

Voor de levensduur van een Lithium gebaseerde batterij, is het vaak beter om de lading tussen de 20% en 80% te houden.
Ik heb een laptop van Asus, en hier kan je instellen dat je niet wilt dat ie verder laadt dan 80%, ook al hangt ie aan de stroom.
Vergeet niet dat de absolute 80% van een cel niet persé hetzelfde is als het percentage wat je latop aangeeft.
Veel (moderne) apparatuur laadt überhaupt niet verder dan 80-90% (en geeft dan 100% aan) precies om deze reden.

Maar je hebt gelijk, voor de levensduur is het belangrijk om de cel tussen de 20 en 80 te houden. Ook temperatuur (snelladen) is niet goed voor de accu.

Moderne laders gebruiken inderdaad amper stroom bij een vol apparaat / geen aangesloten apparaat.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deantje
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 11-02 17:21
Bedankt voor de handige tips. De vraag was inderdaad meer in het algemeen.
Meestal zet ik mijn laptop in de ochtend pas aan (heb hem niet continu aan dus) en dan is hij rond 16.00 soms op 30% ofzo. Daarom laad ik hem op, maar soms is hij na ca. drie kwartier weer vol opgeladen en laat ik hem eraan, terwijl ik erop werk. Maar nu duidelijk.