• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-11 10:51
Ik heb wat vragen omtrent zonnepanelen.

Ik heb een jaar geleden ongeveer een offerte opgevraagd voor panelen. 6 stuks in totaal.

Ik heb een hybride warmtepomp en overal vloerverwarming dus dat werkt redelijk zuinig, het is een jaren 30 woning maar wel helemaal geisoleerd naar moderne standaarden, HR++ glas, isolatie van binnenuit enz.

Ik verbruik ongeveer 12,5 kWh per dag aan stroom incl de was/droger (vrouw heeft een baan waarbij ze vies wordt, een manege, dus veel was en een dochtertje van 1,5).

Op onderstaande foto een legplan wat ik ooit eens kreeg. De buren hebben een opbouw dus vandaar dat de panelen in een soort driehoek liggen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MA31J2KrHPupJPfEr4nHLbwED4c=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/FoRxuYrrxBgPeeOAboTupP8o.png?f=user_large

Mijn vraag:

Wat is een acceptabel bedrag om hiervoor te betalen?

Ik heb in de groepenkast al een PV alamat aangelegd en bekabeld, er ligt een YMVK kabel naar het dak al dus volgens mij hoeven ze niet meer allerlei werk te doen om het werkend te krijgen. Wel is het een plat dak dus dat zal iets duurder zijn ivm frames voor de panelen.

Ik zat zelf naar zonneplan.nl te kijken maar advies voor leveranciers is ook welkom :)

Adjust non olet, plerumque...

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 13:36
1 euro per WP

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Gewoon even 3 offertes aanvragen, dan zie je vanzelf wat een acceptabel bedrag is.

• 1nsane
Dus je stelt dat als je uitgaat van 430wp, je om en nabij de 2600,- uitkomt?

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 14:07
Waarom maar 6 panelen? Daar ga je niet gemiddeld 12,5kWh per dag mee opwekken.
Wat is de oriëntatie van het dak. Is de bovenkant van de foto noord?

• 1nsane
Uszka schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 12:45:
Waarom maar 6 panelen? Daar ga je niet gemiddeld 12,5kWh per dag mee opwekken.
Wat is de oriëntatie van het dak. Is de bovenkant van de foto noord?
De voorkant van het huis ligt ongeveer op het westen. De achterkant, waar de panelen liggen, dus op het oosten. Waarom niet meer panelen? Goede vraag, ik vind 6 panelen voldoende. Bovendien, als ik er meer op het dak leg, liggen die deels in de schaduw door de opbouw van de buren. Natuurlijk is salderen nog altijd een optie maar ik heb liever dat ik een besparing haal en niet me druk hoef te maken over salderen. Stel dat ik 6 panelen neer laat leggen met een wp van 410 a 430, dan kom ik uit op 2460 a 2580 wp.

Laat dat op goede dagen 2000w zijn, dat scheelt al een bult.

Ik kan hier ook een opbouw laten plaatsen maar dat kost ongeveer 90k en dat geld heb ik niet dus probeer ik besparing te halen waar het kan.

Ik hoef echt niet 0 te draaien qua verbruik.

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 11-11 21:11
Je vraag is hierbij beantwoord denk ik, bestellen die handel 😎

PV 11.87kWp, EV 64kWh.

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

1nsane schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 13:24:
[...]

Laat dat op goede dagen 2000w zijn, dat scheelt al een bult.
Dat zal dan alleen op de echt zonnige dagen zijn in de 6 mooie maanden. En dan nog verbruik je 10kW zelf. Is het niet slimmer gewoon het dak vol te gooien met een oost-west opstelling op basis van micro's? Dan kan je in elk geval in de ochtend en later op de dag daar nog wat van de zon meepakken.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:02
Bitumen levert veel minder op dan een paneel in de schaduw.

Besluiten over PV doe je op basis van een goede simulatie… niet wat onderbuik gevoel over schaduw.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 28-09 20:11
Zorg dat je een schaduw berekening krijgt, er valt zoveel meer uit je dak te halen nu je nog kan salderen. Of we nu 6 of 10 panelen plaatsen, het is in beide gevallen een dagdeel werk, dus je betaald enkel voor die extra paar panelen en onderconstructie, de uren zijn gelijk.
Pagina: 1