Excel waardes in ander tabblad tonen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smithkj
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 10-04 13:45
Mijn vraag

Ik heb één basisregistratie. deze is voorzien van een uniek nummer (per regel). het aantal unieke nummers kan wijzigen. in deze basisregistratie wordt ook gesorteerd en gefilterd.

Nu moet t.b.v een externe validatie een ander tabblad worden gevuld, met daarin de unieke nummers. de externe partij geeft dan per nummer aan of er aan bepaalde voorwaarden is voldaan.

nu is het lastige hieraan dat als ik in de basisregistratie filter of sorteer deze filtering op het validatietabblad ook wordt meegenomen.

ik zou graag willen dat hij de unieke nummers toont op het validatietabblad (afhankelijk van een aantal condities, maar die gaan wel lukken) en dat die nummers hun volgorde behouden, ook als er op het eerste tabblad wordt gesorteerd.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Excel 365

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
mijn eerste idee: een eenvoudige verwijzing naar het tabblad en de cel. maar dan wordt sortering en filtering overgenomen.

ik heb daarna ook het validatietabblad als tabel opgemaakt, maar dan sorteert ie ook op basis van het invoertabblad.

Beste antwoord (via Smithkj op 09-04-2024 10:08)

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01:48

Reptile209

- gers -

Volgens mij kan je met een Pivot Table of met de formule UNIQUE() de waarden overnemen, zonder dat filteren of sorteren van de brondata invloed heeft. In een snelle testcase hier lijkt het goed te gaan.

Zo scherp als een voetbal!

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01:48

Reptile209

- gers -

Volgens mij kan je met een Pivot Table of met de formule UNIQUE() de waarden overnemen, zonder dat filteren of sorteren van de brondata invloed heeft. In een snelle testcase hier lijkt het goed te gaan.

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smithkj
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 10-04 13:45
Dank voor je reactie. draaitabel had ik zelf wel aangedacht. nadeel is alleen dat er andere cellen naast moeten komen. dus dat gaat niet werken denk ik.

Uniek werkt wel op hetzelfde tabblad, maar geeft op een ander tabblad 'overlopen' als foutmelding. dus ik moet daar nog even naar kijken. Maar dank voor de richting!

Edit: ik had nog een fout in mijn verwijzing. lijkt nu te werken! thanks!

[ Voor 10% gewijzigd door Smithkj op 09-04-2024 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GRDavies75
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 02-10 10:00

GRDavies75

PSN-id: GRDavies

Mijn advies is om je data op een apart tabblad te houden als (zuivere) bron.
En de rest van je tabbladen een bepaalde 'view' op je data te laten zijn.

Zoals ik het lees doe je 'bewerkingen' op je bron, waar je andere tabbladen/views ook invloed van ondervinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dix-neuf
  • Registratie: Juli 2018
  • Niet online
Als je een DRAAITABEL en de functie UNIEK per se wil vermijden, dan is bv. ook dit mogelijk:
Stel dat de oorspronkelijke gegeveens in Blad1 staan en de nummers in kolom A, beginnend in A2, typ dan in A2 van Blad2:

code:
1
=ALS(AANTAL.ALS(Blad1!A$2:A2;A2)=1;Blad1!A2;"")

en kopieer naar beneden in kolom A van Blad2.
In de kolommen B, C, en volgende van Blad 2 kun je dan de gewenste bijkomende voorwaarden opnemen als er in de A-cel van Blad2 wat staat.