Best mogelijke upgrade voor CPU? Of compleet nieuw systeem?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• PapaSpice
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 21-08 21:40
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Voor mijn werk gebruik ik mijn PC veel, foto's / video's bewerken zullen daarin de zwaarste taken zijn voor de computer. Voor de rest gebruik ik software die wat minder veeleisend is. Daarnaast vind ik het leuk om af en toe te gamen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb niet echt een budget in gedachten, goedkoop is mooi natuurlijk, maar ik snap dat een fatsoenlijke upgrade elk aantal jaren normaal is.

Momenteel is dit mijn PC (uit 2019~):
- X 570 GAMING X
- 32 GB RAM (exacte info kon in niet direct vinden)
- AMD Ryzen 7 3700X
- NVIDIA GeForce RTX 2080 TI
- 1440p

Nou ben ik, zoals velen van jullie, steeds drukker in het leven, en heb ik minder tijd voor computerspelletjes. Wanneer er dan toch weer zo'n momentje aanbreekt, wil ik wel graag een goede game ervaring hebben, en niet naar een slideshow kijken van de nieuwste games. Nou dacht ik laatst leuk Helldivers 2 te gaan spelen, om erachter te komen dat mijn PC hier bijzonder veel moeite mee had.

Mijn vraag is eigenlijk, heeft het zin voor mij om bijvoorbeeld mijn CPU te upgraden naar de 5800x3d?
Om het maximale uit mijn huidige systeem te trekken.
OF
Is het gewoon handiger om een keer wat meer componenten te vervangen, en eigenlijk een nieuw systeem in elkaar te zetten?

Beste antwoord (via PapaSpice op 11-04-2024 09:10)

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:36

Cyphax

Moderator LNX
PapaSpice schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 09:39:
Hey Cyphax, haha dat is wellicht wel een goed punt. Nou moet ik zeggen dat Helldivers het eerste (nieuwe) spel is dat ik in tijden heb aangeschaft. Ik zag het gelijk als indicatie van een stervende en outdated rakende PC. Desalniettemin blijft mijn vraag staan voor nu, kan ik beter upgraden of aan iets nieuws beginnen denken jullie?
Games worden tegenwoordig gewoon uitgegeven als ze compilen geloof ik... Cities Skylines 2 was er ook goed in.
Je kan het beste upgraden als de pc nu niet voldoet. Het hangt af van wat het doel is, maar je PC heeft nu onderdelen die voor 1440p gaming volgens mij nog wel voldoet: genoeg ram, een best snelle cpu en gpu van een generatie (of 2) terug.
Als je alleen iets meer performance wil en niet teveel geld uitgeven, dan is een Ryzen 5000-cpu denk ik nog wel interessant en die kan de komende paar jaar denk ik ook nog prima mee, maar het is maar 1 generatie sneller. Het is vooral voor gaming een upgrade als je voor een 5800x3d of 5700x3d (scheelt 50 euro) zou gaan.

Saved by the buoyancy of citrus

Alle reacties

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
De 5800x3d is eigenlijk alleen interessant voor gaming: de extra cache levert je niet echt iets op daarbuiten terwijl de kloksnelheid iets lager is dan die van een 5800x.
Je zit op/boven de aanbevolen systeemeisen van Helldivers (je gpu is een bak sneller), hoe snel moet ie dit op 1440p draaien? Ik zie best wat geklaag van spelers over de slechte performance van de game, daar kan het ook aan liggen natuurlijk (voor je het weet ben je speciaal voor een sub-optimale game een hoop geld aan het uitgeven om vervolgens nog steeds je doel niet te halen) :)

• PapaSpice
Hey Cyphax, haha dat is wellicht wel een goed punt. Nou moet ik zeggen dat Helldivers het eerste (nieuwe) spel is dat ik in tijden heb aangeschaft. Ik zag het gelijk als indicatie van een stervende en outdated rakende PC. Desalniettemin blijft mijn vraag staan voor nu, kan ik beter upgraden of aan iets nieuws beginnen denken jullie?

• TTLCrazy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:09

TTLCrazy

Listen to Frankie

Je zou denken dat de 5800X3D behoorlijk wat extra fps moet opleveren als je puur je game prestaties wilt opkrikken. Maar als ik kijk naar deze youtube video scheelt het soms paar fps, en soms behoorlijk wat meer. Vooral Cyberpunk draait een heel stuk beter. Lastig vraagstuk, ik weet zelf niet wat ik zou doen. Een 5800X3D kan nog wel even mee lijkt mij.

just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied

Acties:
  • Beste antwoord

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
PapaSpice schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 09:39:
Games worden tegenwoordig gewoon uitgegeven als ze compilen geloof ik... Cities Skylines 2 was er ook goed in.
Je kan het beste upgraden als de pc nu niet voldoet. Het hangt af van wat het doel is, maar je PC heeft nu onderdelen die voor 1440p gaming volgens mij nog wel voldoet: genoeg ram, een best snelle cpu en gpu van een generatie (of 2) terug.
Als je alleen iets meer performance wil en niet teveel geld uitgeven, dan is een Ryzen 5000-cpu denk ik nog wel interessant en die kan de komende paar jaar denk ik ook nog prima mee, maar het is maar 1 generatie sneller. Het is vooral voor gaming een upgrade als je voor een 5800x3d of 5700x3d (scheelt 50 euro) zou gaan.

• PapaSpice
Dankjewel allen :) ik ga de CPU halen denk ik!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Overigens zie ik wat betreft Helldivers juist best veel complimenten (ook vanuit mezelf) dat het en spel is wat gewoon behoorlijk consistente framerate heeft. Niet heel hoog, maar wel consistent zelfs als het één grote explosie is.

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:54

Thomg

Aww yiss

Helldivers is een goed voorbeeld van een spel waar een CPU upgrade niet de juiste keuze is.
https://gamegpu.tech/mmor...hics-cards-and-processors
Op 1440p ben je zelfs met een 4080 Super niet bottlenecked met een 3700X.

• PapaSpice
Oh! Dat is wel bijzonder, dus een GPU upgrade (wel direct een dure grap) zou in theorie beter zijn?

• macscot
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 10-11 11:56
Ik zou een systeem van 2019 niet zo snel upgraden.

In oktober 2025 zal Windows 10 ook niet meer ondersteund worden. Voor die tijd wil je dus ook over naar Win11.

GPU upgrade kan maar een NVIDIA GeForce RTX 2080 TI is gewoon een goede kaart. Eind dit jaar (hoogstwaarschijnlijk de 50XX serie. Als je nu een ASUS ROG Strix GeForce RTX 4070 of 4080 koopt (zelfde soort range als waar je in gekocht hebt) ben je rond de € 1000,- kwijt. Of nog meer....

Dan nog steeds heb je een systeem waarin onderdelen zitten die 5 jaar oud zijn.

Als je twijfelt om een CPU of GPU upgrade te doen is mijn vraag vooral.
Stel je wil € 1000,- in GPU investeren.
Stel je wil € 350,- in CPU investeren.

Wat let je om dan niet nog even te wachten?

Deze zomer zal er meer duidelijk worden omtrent de 50xx serie. Als die aangekondigd wordt weet je dat prijzen gaan dalen van de 40xx serie. En zoals al eerder gezegd, ben je al over naar Win11 of moet je dat ook nog doen?

Een moederbord, SSD, RAM en eventuele voeding zijn niet de hoogste kosten bij het kopen van een nieuwe pc.

• PapaSpice
Goed punt macscot, ik kan best even wachten totdat ik iets aanschaf. Ik ben nog niet over naar Win11, omdat ik die trammelant nog moet uitvoeren in m'n BIOS (geloof ik?). Omdat ik nu schijnbaar niet aan de juiste eisen voldoe.

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:54

Thomg

Aww yiss

Als je even moet wachten ben je sowieso een halfjaar kwijt op z'n minst, of je daar op wilt wachten...
Pagina: 1