Inbouwnis na oplevering nog laten doen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emodemo
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 21-07-2024
Klussers!
Tijd voor een eigen vraag in dit kundige forum.

Voor een nieuwbouwhuis (projectbouw) heeft de aannemer geen zin om een inbouwnis, voor shampoo ed., te plaatsen in een niet dragende zandstenenmuur (lang verhaal).
Kan ik dit achteraf nog laten doen? Of is dit onbegonnen werk?
Ik dacht zelf iets van:
Extra doos tegels bestellen, een nis op standaardmaat 30x60 halen,1 tegel eruit zagen eventueel andere gebroken tegels opnieuw erin plakken?
Zou zoiets kunnen?
Dank allen!!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Sjoerdfoto
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 13-05 14:39

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

Alles kan natuurlijk.
Maar wat gebeurt er als je uit een kalkzandstenen muur een paar blokken haalt zonder verdere ondersteuning? Daar zal misschien een lateitje in moeten...

Je kan ook eens kijken naar een tegelplanchet.

Afbeeldingslocatie: https://qr.schlueter-systems.nl/images/cumulus/ss_mil_shelfw_s1_square_EB_001_a.tif_rdax_960x540_65s.jpg

Zo iets tegel je er in, dus geen schroeven of zuignappen.

Nikon Z6II + glas, licht en pootjes | MacBook Pro 14" | www.foto-sjoerd.nl

Acties:
  • +55 Henk 'm!

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-05 18:02

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

emodemo schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 08:08:
Voor een nieuwbouwhuis (projectbouw) heeft de aannemer geen zin om een inbouwnis, voor shampoo ed., te plaatsen in een niet dragende zandstenenmuur (lang verhaal).
Daar is het hoofdstuk De Nis uit de gesprekken met de aannemer, leuk!
Als eigenaar van zo'n nis in de nu drie jaar geleden afgebouwde doucheruimte wil ik niet nalaten nadelen te noemen van deze modieuze uitingen van meerwerk zonder meerwaarde:

- Gat in muur, waterdicht te betegelen op vijf vlakken en twaalf randen;
- Kitnaden van die twaalf randen schoon houden en na elke douchebeurt drogen;
- Elk betegeld vlak: wat er opstaat verplaatsen & droogmaken;
- Elk betegeld vlak: met squeegie oppervlaktes afnemen en flessen shampoo terugzetten;

Natuurlijk mag je ook niets doen en alles nat houden tot de volgende dag, met vegrote kans op schimmelende kitnaden en kringen op de horizontale vlakken. Been there, got the Tshirt.

Sindsdien ben ik na het douchen langer bezig het nisje schoon te maken en te drogen dan mijzelf af te drogen. Voor mijzelf had ik elk hangmandje van de Action met mijn shampoo ook voldoende gevonden, mijn vrouw stond echter op De Nis en de aannemer heeft het glimlachend aangehoord toendertijd.

Prijs de jouwe.

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04:50
Haha ik heb ook zo'n nis gemaakt in onze douche en boven de badkuip omdat mijn vrouw het wilde.

In de douchecabine is dat ding altijd te vol met sh*t en blijft het nat. Boven de badkuip staat het nu gewoon vol met nutteloze deco spullen.

Bedenk je maar goed of je dat nu wel wilt of niet. Het is allemaal een hoop extra werk om te maken (gat maken, tegelen, kitten, schoonmaken) en het levert je niet perse iets op. Ik had liever gewoon zo'n plankje gemaakt of een rek aan het doucheraam hoor.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Barre_Code
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11-05 03:58
DeBolle schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 08:53:
[...]

Als eigenaar van zo'n nis in de nu drie jaar geleden afgebouwde doucheruimte wil ik niet nalaten nadelen te noemen van deze modieuze uitingen van meerwerk zonder meerwaarde:

- Elk betegeld vlak: met squeegie oppervlaktes afnemen en flessen shampoo terugzetten;

Natuurlijk mag je ook niets doen en alles nat houden tot de volgende dag, met vegrote kans op schimmelende kitnaden en kringen op de horizontale vlakken. Been there, got the Tshirt.

Sindsdien ben ik na het douchen langer bezig het nisje schoon te maken en te drogen dan mijzelf af te drogen. Voor mijzelf had ik elk hangmandje van de Action met mijn shampoo ook voldoende gevonden, mijn vrouw stond echter op De Nis en de aannemer heeft het glimlachend aangehoord toendertijd.

Prijs de jouwe.
Geweldig stuk tekst. Een nis is absoluut overrated. Een nis plaatsen om een nis is niks.

Een nis kan om functionele redenen nog steeds wel een oplossing zijn. Mijn aanbeveling voor het beheersbaar maken voor schoonmaken is een complete inbouwnis. Niet van alu(!) maar van Solid Surface. Elke 1 a 2 maanden een keer afnemen is hier voldoende, hebben er verder geen werk aan. Tegelzetter is ook blij en je kit en voegranden zijn veel minder dus minder onderhoud.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nxZ62M01OQ_w8F0-OVH0E0K4yOU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ooi5DM8N1YeBBRp3fLQOjTB9.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• epicfailguy23
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 22:02
Barre_Code schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 09:56:
[...]

Geweldig stuk tekst. Een nis is absoluut overrated. Een nis plaatsen om een nis is niks.

Een nis kan om functionele redenen nog steeds wel een oplossing zijn. Mijn aanbeveling voor het beheersbaar maken voor schoonmaken is een complete inbouwnis. Niet van alu(!) maar van Solid Surface. Elke 1 a 2 maanden een keer afnemen is hier voldoende, hebben er verder geen werk aan. Tegelzetter is ook blij en je kit en voegranden zijn veel minder dus minder onderhoud.

[Afbeelding]
Ik ben het hier volledig mee eens, ik heb tijdens het plaatsen van mijn badkamer ook een inbouwnis geplaatst (uit 1 geheel, geen solid surface maar gepoedercoat een of anders stuk metaal) Nog geen seconde spijt van gehad.

Heb hem op de zelfde manier geplaatst. enige schoonmaken is 1/week tijdens het schoonmaken van de badkamer de shampoo/zeep/random creampjes/spullen van de vrouw eruithalen, met een natte doek erdoor en keer droogvrijven, ik denk zeker 3min werk..

Qua plaatsen, als je dit met beleid een ongeveer gat in de muur slijpt (ondanks niet dragen kalkzandsteen) dat je geen issues hebt en dit gewoon op een normale manier kan doen. Kans is wel groot dat je aan de andere kant van de muur eruitkomt. maar dat is niets wat een zakje cement/stucadoor kan oplossen..(kan ook van wat extra tegelijm zijn die de tegelzetter toch al nodig heeft) :9

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• CJ_Latitude
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13-05 10:55
Wij hebben er ook één, maar heel andere ervaringen. Ik denk dat plaatsing (douchekop moet niet richting nis stralen) en details (bodem moet aflopend zijn) erg uitmaken. We hebben hem nu 5 jaar, ziet er nog meer dan prima uit en we doen hem nooit na het douchen droog- / leegmaken. Zou inderdaad niet een zwarte plaatsen...

Het moet te doen zijn, als je maar voldoende geduld hebt met het uitbikken van je kalkzandsteen. Houdt ook rekening met de randafwerking: eentje die "overhangt" zoals @Barre_Code heeft, is veel praktischer bij achteraf plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13-05 12:22

Matis

Rubber Rocket

Ik heb wel zo'n nis in de badkamer (douche) en ben er blij mee.

Wij hebben het ook pas naderhand laten doen door de sanitair-boer (en niet via de aannemer). Die heeft middels een dozenboor het gat gemaakt in de lijmblokken en er een keurige nis van gemaakt.

Inderdaad met de kanttekening dat het enigszins schuin afloopt en dat de douche er niet op gericht staat. Hij zit, als het ware, achter de stang waar de douchekop over schuift.

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Analamoebe
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 05-05 16:05
Klussers!
Tijd voor een eigen vraag in dit kundige forum.

Kan ik dit achteraf nog laten doen? Of is dit onbegonnen werk?
Ik dacht zelf iets van:
Extra doos tegels bestellen, een nis op standaardmaat 30x60 halen,1 tegel eruit zagen eventueel andere gebroken tegels opnieuw erin plakken?
Zou zoiets kunnen?
Dank allen!!
Wij hebben al bijna 20 jaar dispensers aan de muur hangen in plaats van een nis. Wij hebben er nu 4 naast elkaar hangen, maar mocht dit niet genoeg zijn, plaats ik er zo 2 naast.
Geen losse flessen meer, geen moeilijk gedoe met een nis maken, geen nis waar water/vuil in blijft staan.

Wij hebben er zogezegd nu 4 hangen en heb je een keer iets nodig wat niet in een dispenser zit, pak je gewoon een fles en zet die tijdelijk boven op de dispensers.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n4KGejhl9NNMCrLpDQQHFMlbNwM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i5OdzW60rwxWo6ht9LH7xGlW.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diod
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 08-05 15:33
Wij hebben een nis van ongeveer 90cm x 40 cm x 10 cm in een van de douchemuren gemaakt.
Boven het gat een latei gestoken en de achterkant dichtgemaakt met Fermacell Powerpanel H2O. De latei werd een klein beetje ingefreest om een led strip in te kunnen verwerken.
De douche (en nis) is afgewerkt met microtopping in de plaats van tegels. De onderkant van de nis is licht hellend gemaakt, waardoor er geen water blijft staan buiten wat druppels die vanzelf opdrogen.

Geen naden/kitranden om te onderhouden, maar de microtopping moet wel af en toe behandeld worden met een bijkomend waterafstotend laagje (zelf te doen met een doek).
Tot nu toe wel fan van zowel de nis als de microtopping afwerking, in ieder geval.

Achteraf nog bijmaken in een reeds betegelde douche lijkt me niet vanzelfsprekend, maar misschien wel te doen zolang je een relatief kleine nis plaatst die geen latei vereist. Zou dan zeker wel genoeg extra tegels voorzien...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-05 15:10
Barre_Code schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 09:56:
...Mijn aanbeveling voor het beheersbaar maken voor schoonmaken is een complete inbouwnis. Niet van alu(!) maar van Solid Surface. Elke 1 a 2 maanden een keer afnemen is hier voldoende, hebben er verder geen werk aan. Tegelzetter is ook blij en je kit en voegranden zijn veel minder dus minder onderhoud....
Het kan aan mij liggen, maar is dat niet gewoon een wasbak die in de muur ingewerkt zit >:)
Ik zou het niet als iets anders kunnen zien vrees ik, brr.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LinkinTED
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05 22:51
[...]een nis op standaardmaat 30x60 halen, 1 tegel eruit zagen [...]
Let op dat een tegel van 30x60 zelden ook daadwerkelijk 30x60 is, vaak zijn ze kleiner bijvoorbeeld 29,7x59,5. Dus mocht je dit pad gaan bewandelen, dan zou ik daar rekening mee houden!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m181087
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 13-05 12:32
Een goedkopere optie, en makkelijker schoonmaken, is geen nis te plaatsen.
Wij hebben zelf de keuze gemaakt om geen nis te plaatsen; voor het douchen neem ik de benodigde fles shampoo mee in de doucheruimte en na het douchen droog ik die af en ruim ik die op.

Los van het feit dat ik persoonlijk een nis niet mooi vind; al helemaal niet als daar allemaal random spullen/flessen in worden geplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Nooit geweten dat nissen in de badkamer bij veel mensen zulke frustraties oproepen. :) Wij hebben 3 nissen in totaal, kwam gewoon handig uit in het ontwerp van de badkamer vanwege een bestaande stijgleiding in de badkamer. Maar die worden alle 3 aan de binnenkant niet nat. Ja, paar druppeltjes misschien als je vergeten bent om je shampoo uit de nis te pakken toen je onder de douche ging staan. Daarnaast worden ze natuurlijk ook gewoon regelmatig een keer schoongemaakt. Je moet je spullen toch ergens kwijt....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geekeep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13-05 13:21
m181087 schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 13:46:
Wij hebben zelf de keuze gemaakt om geen nis te plaatsen; voor het douchen neem ik de benodigde fles shampoo mee in de doucheruimte en na het douchen droog ik die af en ruim ik die op.
Doe mij maar een rekje/plankje in de douche i.p.v. dagelijks een nutteloze actie verrichten. Voelt een beetje als iedere dag m'n monitor en muis opbergen voor een opgeruimd bureau, om ze de dag erna weer tevoorschijn te halen.. Als je aan de keukentafel werkt prima, maar een douche is om te douchen toch.

Soms laten mensen zich teveel meeslepen door trends en sociale conformiteiten. Gelukkig heb ik daar geen last van en dus ook geen douchehoekjes waar water verzamelt of het afdrogen van m'n shampoofles.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 13-05 09:46
Je zult een uitsparing in de muur moeten slijpen waarbij je ook de tegels rondom het gat gaat beschadigen. Ook kan dit niet altijd zonder de muur daarboven op te vangen met een latei. Het wordt sowieso nogal een ingreep. Als je dit gaat doen zou ik vragen of de aannemer het betegelen (van die muur) achterwege wil laten zodat je dit zelf achteraf kunt (laten) doen.

Voor de rest zijn er genoeg alternatieven genoemd in dit topic. De enige die ik nog mis is om je shampoo in een keukenkastje te zetten en je met een teiltje en washandje in de keuken te wassen, dan hoef je nooit meer een badkamer schoon te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emodemo
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 21-07-2024
Whauh, ik kom thuis na een dag hard typen op een keyboard en deze reacties! Brilliant dit forum ! Ik ga er toch nog wel even stevig over nadenken of dit allemaal wel de moeite waard is, het komt allemaal wel erg nauw om het onderhoudsvriendelijk te krijgen. Wordt vervolgd!!! Dank dank dank iedereen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

[...]

Prijs de jouwe.
Ik heb zo’n glazen plankje van de Ikea. Wel later nog wat steviger vastgezet met andere houders. De oplossing van @Sjoerdfoto is nog mooier.

De nis is net zo’n nutteloze hype als het sta-in-de-weg-kookeiland.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01:47
Ik heb geen nis maar het door de lokale aannemer zo genoemde pijpzitje >:) :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lu2LqN2x3VpteIVhT0wQ8K949X8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hAbPoEVLb1xTd63PUFGwzE5W.jpg?f=fotoalbum_large
Gulden middenweg?

Roomba E5 te koop

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:35

CyBeRSPiN

sinds 2001

[...]

Prijs de jouwe.
Jij hebt niet zomaar een nis, dat is een Ergernis! :+
Haha, dit verhaal zal me bijblijven als wij tzt onze badkamer gaan aanpakken :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:57
epicfailguy23 schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 10:23:
[...]

Ik ben het hier volledig mee eens, ik heb tijdens het plaatsen van mijn badkamer ook een inbouwnis geplaatst (uit 1 geheel, geen solid surface maar gepoedercoat een of anders stuk metaal) Nog geen seconde spijt van gehad.

Heb hem op de zelfde manier geplaatst. enige schoonmaken is 1/week tijdens het schoonmaken van de badkamer de shampoo/zeep/random creampjes/spullen van de vrouw eruithalen, met een natte doek erdoor en keer droogvrijven, ik denk zeker 3min werk..

Qua plaatsen, als je dit met beleid een ongeveer gat in de muur slijpt (ondanks niet dragen kalkzandsteen) dat je geen issues hebt en dit gewoon op een normale manier kan doen. Kans is wel groot dat je aan de andere kant van de muur eruitkomt. maar dat is niets wat een zakje cement/stucadoor kan oplossen..(kan ook van wat extra tegelijm zijn die de tegelzetter toch al nodig heeft) :9
Maken jullie de nis schoon?! :+ :D :P

Ik heb er ook een (niet prefab, gewoon 6 tegels. 6 ja want de achterwand bestaat uit 2 tegels) en herken wel de zeepresten die je wellicht wat vaker schoon moet maken. Schimmelende kitranden herken ik niet (ondanks Action kit) en ik maak het ook niet na iedere douchebeurt droog. Zit hier al 7 jaar prima :)

[ Voor 13% gewijzigd door SniperGuy op 10-04-2024 09:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

[...]

Prijs de jouwe.
Je hebt ook simpelweg nissen van metaal, die al een hele hoop van je nadelen oplossen.
https://www.megadumptiel.nl/accessoires/inbouwnis/

Geen kitnaden, geen betegelde vlakken die gaan schimmelen.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:25

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik zit inmiddels in mijn 3e gerenoveerde huis en iedere keer weer met een nis. Het schoonmaak verhaal herken ik niet , misschien omdat er ook geen douchewater in terecht komt.

De badkamer van de kinderen heeft geen nis, maar een rekje, als ik eerlijk ben werkt dat ook prima.
De kinderen zeuren over van alles, maar een nis is nog niet voorbij gekomen :+

[ Voor 12% gewijzigd door Sport_Life op 10-04-2024 09:43 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Pagina: 1