Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nickvdruit
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 12-09 11:34
Hi allemaal,

Ben sinds kort komen wonen in huis met een WTW, de JE STORK AIR WHR 91. In de keuken zit een drie standen schakelaar. Dit is alleen niet zo praktisch als je bijv. na het douchen de ventilatie wat hoger wilt zetten. Is het mogelijk deze unit draadloos te bedienen?

Nick

Beste antwoord (via nickvdruit op 25-06-2024 14:45)

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 04-10 15:09

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Feroz schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 08:16:
Toevallig heb ik ook net een woning gekocht met dezelfde installatie en heb ik hetzelfde probleem. Vervelend om steeds van de badkamer een verdieping lager naar de keuken te lopen om deze aan te zetten.
Ik heb dezelfde unit, en er een drie standen (wifi) schakelaar van Sonoff tussengezet. Daarmee is hij nog steeds via de schakelaar in badkamer te bedienen, maar ook wifi de Sonoff App. "Last one wins"...

In mijn geval heb ik de Sonoff integratie in Home Assistent, en kan ik de aansturing (drie standen) ook nog automatiseren. Ik heb luchtkwaliteitssensors in mijn woning en een vochtigheidsensor in het afvoerkanaal geplaatst die ook opgenomen zijn in Home Assistent. Via een automation regel ik dan dat de WTW (tijdelijk) wat harder draait.

Ik heb daarvoor de Sonoff MiniR3 gebruikt. (edit: zie topicpost verder. Het gaat om de DUAL R3).

Verder moet je even zoeken naar het perilex aansluitschema. Het gaat om drie pinnen.
  • één pin heeft altijd spanning, en is de "laagste" stand
  • Als er spanning gezet wordt op een andere bepaalde pin, gaat de WTW naar de "middenstand"
  • Spanning op weer een andere pin zorgt ervoor dat de WTW op zijn hoogste stand gaat draaien.
Je hoeft dus de stand van twee pinnen maar te manipuleren, vandaar dat de Sonoff R3, met twee uitgangen voldoende is.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Feroz
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 02-08 18:09
Toevallig heb ik ook net een woning gekocht met dezelfde installatie en heb ik hetzelfde probleem. Vervelend om steeds van de badkamer een verdieping lager naar de keuken te lopen om deze aan te zetten.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Feroz schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 08:16:
Ik heb dezelfde unit, en er een drie standen (wifi) schakelaar van Sonoff tussengezet. Daarmee is hij nog steeds via de schakelaar in badkamer te bedienen, maar ook wifi de Sonoff App. "Last one wins"...

In mijn geval heb ik de Sonoff integratie in Home Assistent, en kan ik de aansturing (drie standen) ook nog automatiseren. Ik heb luchtkwaliteitssensors in mijn woning en een vochtigheidsensor in het afvoerkanaal geplaatst die ook opgenomen zijn in Home Assistent. Via een automation regel ik dan dat de WTW (tijdelijk) wat harder draait.

Ik heb daarvoor de Sonoff MiniR3 gebruikt. (edit: zie topicpost verder. Het gaat om de DUAL R3).

Verder moet je even zoeken naar het perilex aansluitschema. Het gaat om drie pinnen.
  • Als er spanning gezet wordt op een andere bepaalde pin, gaat de WTW naar de "middenstand"
  • Spanning op weer een andere pin zorgt ervoor dat de WTW op zijn hoogste stand gaat draaien.
Je hoeft dus de stand van twee pinnen maar te manipuleren, vandaar dat de Sonoff R3, met twee uitgangen voldoende is.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Question Mark schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 10:43:
[...]

Ik heb daarvoor de Sonoff MiniR3 gebruikt.

Ik zie maar 1 L out op die Sonoff, hoe heb je het aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sendak239
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12:10
Ik heb de WHR91 na 19 jaar dienst afgedankt en ik vraag me af hoe ik het er zo lang mee uitgehouden heb. Voornamelijk door de afzuiging te laag te laten staan. Stand 2 (50%) gaf al teveel geluid) Op stand 3 was het een vreselijk lawaai. Dat was dan 90% van 200 = 180 m3 per uur. Nu heb ik een WTW van 300 m3 waarbij ik de standen op 120/180/240 m3 heb ingesteld. Bij twee of meer mensen thuis staat hij dag en nacht op 2 = 180 m3. Na het douchen toert hij automatisch op tot stand 3. Helpt ietsje tegen beslagen spiegel. Maar belangrijker tegen schimmel in de badkamer is gewoon 24/7 voldoende ventileren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Wolly schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 10:48:
[...]

Ik zie maar 1 L out op die Sonoff, hoe heb je het aangesloten?
Het is een andere inderdaad, zal even zoeken.

Edit: het is de dualR3.

Die heeft twee ingangen, waar de bestaande schakelaar op aangesloten kan worden, en twee uitgangen. :)
Sendak239 schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 11:01:
Stand 2 (50%) gaf al teveel geluid) Op stand 3 was het een vreselijk lawaai. Dat was dan 90% van 200 = 180 m3 per uur.
Die percentages zijn overigens allemaal in te regelen bij de WHR90/91. Volgens mij heb ik stand 2 op 35% gezet, en stand 3 op 60%. Dat is meer dan voldoende voor mijn woning.

Daarnaast heb ik de motoren laten reviseren toen ik de sleutel van mijn huidige woning kreeg. Dan worden de ventilatoren gereinigd en gebalanceerd, en de lagers vervangen door betere en stillere types. Dat scheelt ook al behoorlijk.

Een nieuwe unit kost incl. plaatsen toch al minimaal 1500 euro. Dit was veel goedkoper (nog even los van lange levertijden waar ik last van had).

Overigens geloof ik je direct als je zegt dat nieuwe(re) modellen beter presteren en daarnaast nog zuiniger en stiller zijn. Maar ja, ik had geen zin om maanden te moeten wachten op een nieuwe unit.

[ Voor 88% gewijzigd door Question Mark op 14-06-2024 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nickvdruit
Dank voor je reactie! Zie dat ze al voor 13 euro verkrijgbaar zijn die Sonoff, dus dat ik zeker proberen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nickvdruit
Vandaag geïnstalleerd, ging redelijk makkelijk al weet ik niet 100% zeker of ik het goed hebt gedaan.
Het werkt in ieder geval perfect!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LLXdEVpBw3EIo-vjV7TvFMnwtKY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VMBHtHH66tSeppzDE5Acvoq0.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1