Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robotomizer
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 19-05 13:40
Ik ben aan het uitkijken naar een nieuwe baan en ben aan het twijfelen over een baan in Nederland (bij een waterbedrijf).
Woon al 10+ jaren in .nl maar ben steeds in België blijven werken en daarom ben ik niet zo thuis in de Nederlandse regeltjes, netto/brutto verhouding, wat er allemaal bij/af gaat en dergelijke.

Uiteraard heb ik al wel sites gecheckt als loonwijzer e.d. en om info gevraagd bij het bedrijf maar een en ander blijft toch vaag. Vandaar dat ik hier enkele vragen stel:

Zorgverzekering:
Werkgever heeft een contract met een zorgverzekeraar, ik betaal maandelijks zorgverzekering en de werkgever geeft mij een premie. Of begrijp ik dat verkeerd?
(140 euro per maand basis zonder tandarts?????? :| ge-stoord! In .be betaal ik jaarlijks €160 ofzo)

Wat ik ook erg vervelend vind is dat ik geen helder antwoord krijg van wat mijn basisloon zonder premies en dergelijke gaat zijn. Er wordt enkel een bedrag genoemd tussen minimum en maximum... maar daar zit €700 tussen én het zou niet onderhandelbaar zijn.
Als je weet hoe oud iemand is, kinderen, ervaring ed. dan moet je toch iets specifieker kunnen zijn, of is dit gangbaar?

Loonheffingskorting: is voor iedereen die werkt, of?

Ik wist al wel dat het verschil tussen netto en brutto in Nederland een stuk kleiner was, maar de simulaties die ik al gedaan heb komen uit op ongeveer 14%...
wat wel erg weinig is denk ik dan als Belg (gewend aan >40%) of zie ik waarschijnlijk nog iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 11:44
De zorgverzekering betaal je gewoon. Dit heeft niks met je werkgever te maken. ( en die betaal je als het goed is nu ook want je woont in Nederland :) ) Blijkbaar zit er een stukje uitzondering hierop.
Maar ja het kost 130/140 p/m gerust. ( volgend jaar weer meer )

Bruto netto hangt af hoeveel je verdient per jaar. ( in welke schaal je terecht komt )

[ Voor 20% gewijzigd door corporalnl op 08-04-2024 21:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ducoquelicot
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 14-06 14:25
Ik heb ook in België gewoond en gewerkt als Nederlandse, dus ik kan misschien wat licht op de zaak laten schijnen.

Sowieso heb je in Nederland niet zoiets als een hospitalisatieverzekering, over het algemeen betalen werkgevers niet mee aan je zorgverzekering (uitzonderingen daargelaten).*

*Ik moet hier wel opmerken dat je in sommige gevallen mee kan doen met een collectiviteit vanuit de werkgever, maar dat is niet altijd goedkoper. Ik heb er een paar keer gebruik van kunnen maken, maar het was in mijn situatie niet voordeliger.

Het lijkt duurder, maar in de praktijk valt dat mee, omdat je bijna niets zelf hoeft voor te schieten, zoals in België wel gebruikelijk is. Toen ik nog in België woonde, vond ik het Belgische systeem juist vervelender, omdat ik constant m'n pinpas moest trekken bij de huisarts :'')

Je kan eens op berekenhet kijken om een bruto/netto vergelijking te doen. Je houdt echt véél meer netto over in NL dan In BE, daar kun je op zich leuk gebruik van maken als je in Nederland gaat werken omdat mensen zelden tot nooit naar de bruto/netto verhouding vragen, alleen naar een bruto salaris. Toen ik terug verhuisde van BE naar NL ging ik er 100 euro bruto op achteruit, maar 400 euro netto per maand op vooruit.

Loonheffingskorting krijg je altijd, maar moet je wel zelf toestemming voor geven/aanvragen. Krijg je een formuliertje voor van je werkgever.

Pensioenafdracht is ook nog een interessante, mogelijk. Ik had in België een premievrij pensioen van de werkgever, dus daar merkte ik niets van in m'n nettoloon. In Nederland is de verhouding meestal 1/3e voor de werknemer en 2/3 voor de werkgever.

Vakantiegeld is in Nederland ook lager, 8% ipv 15%. Of je kinderen hebt of niet doet niet ter zake voor je salaris, vakantiegeld of andere zaken. Wel voor je recht hebt op bepaalde toeslagen.

[ Voor 23% gewijzigd door ducoquelicot op 08-04-2024 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robotomizer
Momenteel betaal ik eigenlijk geen zorgverzekering, wij maken gebruik van de grensarbeiders regeling met CZ (omdat ik in .be werk en daar sociale lasten betaal ben ik aangesloten bij een Belgische mutualiteit)

Het bedrijf waar ik interesse voor heb heeft in zijn/haar pakket een deal met Zilverkruis, als ik het goed begrijp kan ik dan jaarlijks een premie krijgen van mijn werkgever als ik gebruik zou maken van die deal
dus zelf maandelijks E140 betalen en dan jaarlijks €525 premie ontvangen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ducoquelicot
robotomizer schreef op maandag 8 april 2024 @ 22:07:
Momenteel betaal ik eigenlijk geen zorgverzekering, wij maken gebruik van de grensarbeiders regeling met CZ (omdat ik in .be werk en daar sociale lasten betaal ben ik aangesloten bij een Belgische mutualiteit)

Het bedrijf waar ik interesse voor heb heeft in zijn/haar pakket een deal met Zilverkruis, als ik het goed begrijp kan ik dan jaarlijks een premie krijgen van mijn werkgever als ik gebruik zou maken van die deal
dus zelf maandelijks E140 betalen en dan jaarlijks €525 premie ontvangen...
Je hebt inderdaad wel bedrijven waar je gebruik kunt maken van een collectieve zorgverzekering, maar dat is niet in alle gevallen voordeliger of interessanter. Je kunt beter zelf even op een vergelijkingssite kijken welke zorgverzekering voor jouw situatie het goedkoopst is (op Tweakers ook wel wat topics over) en dat vergelijken met wat je vanuit je werkgever zou kunnen krijgen.

Ik heb ook een NL werkgever gehad die 30 euro pm ongeveer bijdroeg aan kosten voor de zorgverzekering, maar er zijn ook zat bedrijven die dat niet doen. Is dus niet iets wat je overal kunt verwachten, per se.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ducoquelicot
Houd er ook rekening mee dat je in België (als ik me het goed herinner) bv leasewagens van je brutoloon 'betaalt', maar dat in Nederland van je nettoloon is. Kleine verschillen, maar maken veel uit.

Je hebt trouwens ook niet zoiets als ecocheques of maaltijdcheques in Nederland, maar dat wist je misschien al :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Vld1989
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 21-06 21:25
Volgens mij bestaat collectiviteitskorting niet meer op de basisverzekering, maar alleen nog op aanvullende pakketten. Zoals aangegeven is een basisverzekering hier inderdaad rond de 140 euro, kan ietsjes lager worden als je je eigen risico verhoogt.

Verder is er vrij weinig te zeggen over de verhouding tussen bruto en netto. Dat is afhankelijk veel heel wat zaken als pensioenregeling, leaseauto of niet en eventuele andere vergoedingen die een werkgever geeft. Ikzelf hou met een brutosalaris van plm 4k een nettosalaris van plm 3.2k over, maar ik heb een vrijwel premievrij pensioen en geen leaseauto. Iemand die veel veel pensioenbijdrage heeft en een leaseauto kan van hetzelfde salaris zomaar 600 euro netto minder hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:49
robotomizer schreef op maandag 8 april 2024 @ 21:38:
Zorgverzekering:
Werkgever heeft een contract met een zorgverzekeraar, ik betaal maandelijks zorgverzekering en de werkgever geeft mij een premie. Of begrijp ik dat verkeerd?
(140 euro per maand basis zonder tandarts?????? :| ge-stoord! In .be betaal ik jaarlijks €160 ofzo)
Naast de bijdrage van 140 per maand betaalt je werkgever (of eigenlijk jij :+) nog een bijdrage voor de zorgverzekeringswet. Dat is iet van 6.5% van het brutoloon tot 70.000.-. Mocht je 70.000 per jaar verdienen dan betaal je dus 4550 + 1680 per jaar aan zorg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robotomizer
OK thanks!

Een lease wagen zit er sowieso niet bij.

Pensioenafdracht, goeie tip! (had ik zelfs nog niet aan gedacht)
Even wat opgezocht en (geprobeerd te berekenen) en kom uit op een maandelijkse pensioenafdracht van €155..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
ducoquelicot schreef op maandag 8 april 2024 @ 22:14:
Houd er ook rekening mee dat je in België (als ik me het goed herinner) bv leasewagens van je brutoloon 'betaalt', maar dat in Nederland van je nettoloon is. Kleine verschillen, maar maken veel uit.

Je hebt trouwens ook niet zoiets als ecocheques of maaltijdcheques in Nederland, maar dat wist je misschien al :)
Gaat in Nederland ook gewoon van je brutoloon. En bijtelling erbij natuurlijk. Maar zolang je zakelijke lease doet gaat alles van je brutoloon.
Wat ik ook erg vervelend vind is dat ik geen helder antwoord krijg van wat mijn basisloon zonder premies en dergelijke gaat zijn. Er wordt enkel een bedrag genoemd tussen minimum en maximum... maar daar zit €700 tussen én het zou niet onderhandelbaar zijn.
Als je weet hoe oud iemand is, kinderen, ervaring ed. dan moet je toch iets specifieker kunnen zijn, of is dit gangbaar?
Daar zullen ze je toch na een gesprek of twee wel antwoord over geven? Kan moeilijk zijn dat je eerste dag op je werk verschijnt zonder een idee te hebben hoeveel ze je gaan betalen.

Maar (uiteraard) maakt het hebben van kinderen weinig uit. Of €700 veel is qua nauwkeurigheid ligt maar helemaal aan het specifieke werk en het totale salaris af. Sommige beroepen kunnen ze je redelijk tot de Euro vertellen in welke schaal je komt, andere (zoals veel in de IT bijvoorbeeld) ligt het helemaal af van wat je kan, en dat hangt niet 1 op 1 samen met hoeveel jaar je het al doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Kijk eens op https://www.berekenhet.nl...men/index.html#brutonetto , daar kun je een vrij goede indicatie krijgen van wat je netto overhoudt van je brutoloon.

En zorgverzekering die je verplicht bent af te sluiten staat helemaal los van je werkgever. Die werkgever kan iets aanbieden, maar da's vaak by no means de beste deal.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• uuldriks
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20-06 09:29
Met deze tool kan je zelfs de sector en bijbehorende CAO selecteren: https://services.vismaraet.nl/proformalite/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wheel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-06 15:17
Is dat de bandbreedte van de schaal, wellicht? Een potentiële werkgever moet prima een proforma uit kunnen draaien die exact het netto-bedrag weergeeft.
In NL is leeftijd en wel of geen en hoeveel kinderen niet relevant (aannemende dat je 21+ bent).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ducoquelicot
Sissors schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 08:13:
[...]

Gaat in Nederland ook gewoon van je brutoloon. En bijtelling erbij natuurlijk. Maar zolang je zakelijke lease doet gaat alles van je brutoloon.
Dan was het misschien andersom. Ik weet vrij zeker dat er _iets_ anders was in BE tov NL want mijn stiefvader die in de automotive zit was hoogstens verbaasd over de Belgische leaseconstructies omdat het volgens hem op die manier veel goedkoper was voor de werknemer. Enfin, je merkt, ik heb hier geen gebruik van gemaakt destijds dus ben niet goed op de hoogte.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 11:38
Vraag je potentiële werkgever of ze een proforma loonstrook voor je willen maken. Als ze dat niet kunnen, weten ze ook niet hoeveel ze iedere maand naar je moeten overmaken dus dat is een beetje vreemd.

Loonheffingskorting is een voorschot op je belastingkorting, als je deze niet toepast krijg je die belastingkorting pas na het doen van je belastingaangifte uitbetaalt. Je mag deze loonheffingskorting bij maximaal 1 werkgever tegelijkertijd toepassen.

Waarin de meeste inschattingsfouten worden gemaakt is het al eerder genoemde pensioen. Vriend van mij stapte ooit over naar een nieuwe baan voor een gelijk brutoloon, ging er netto een paar honderd euro op achteruit omdat de eigen bijdrage voor pensioen hoger was. Totale pensioenopbouw was hetzelfde dus er was enkel nadeel voor hem.

Pensioen inleg bestaat vaak uit een werkgeversdeel (komt bovenop je brutoloon, niet zichtbaar op loonstrook) en een werknemersdeel (gaat van brutoloon af). Totale pensioen inleg verschilt daarbij ook nog eens enorm. Vooral in de branches zonder CAO moet je hierbij goed opletten, 0% pensioenopbouw komt namelijk ook voor, er is geen wettelijke verplichting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robotomizer
Ok erg bedankt allemaal.
Ik heb nu een duidelijker beeld van hoe het werkt allemaal en waar ik rekening mee moet houden.
Pagina: 1