Rolluiken verven

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsi00
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 06-11-2024
Beste mede tweakers,

Een tijdje terug heb ik mijn eerste woning gekocht en nu het wat beter weer gaat worden wil ik deze ook aan de buitenzijde graag wat opknappen. Te beginnen met de lamellen van de rolluiken te verven. Op een aantal plekken hangen aluminium rolluiken (gezien op de hier en daar wat afgesleten plekjes). Tevens moet er bij een van rolluiken een nieuwe motor in dus dat kan ik ook meteen beetpakken.

Mijn vraag is nu, waar kan ik het beste deze rolluiken mee verven (of misschien spuiten?). Moet ik denken aan specifieke primers? Ik weet namelijk dat etsende primers op aluminium aan te raden is… of is de huidige “verflaag” simpelweg op te schuren en vervolgens te verven of spuiten? Het leek me sowieso een goed idee de rolluik te demonteren zodat het allemaal wat handiger te behandelen is.

Her gaat o.a. om de onderstaande rolluik, de bruine lamellen zou ik graag wit willen verven. Iemand hier ervaring mee? Bij voorbaat dank!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g_ZrYpzNWk11gJPOjIMOaTU8RPs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w37yp3XHfot7JYEl7v4m51oq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3Hi0rTKbHFk78rat_f9AXtjHO50=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dRYiHp2olrEmrunxqcSP3d7Y.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 03-05 10:01
Ziet er uit als een folielaag met houtstructuur denk niet dat dat te verven is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 20:21
Ik denk dat de beste optie spuiten is.

Zelf goede ervaringen (met mijn auto) met verf van crop.
Ze geven snel en goed advies per mail.

Verven met een kwast of roller is denk ik te dik.
Dat wordt erg lelijk na een tijdje.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:40
Als dat zoals Toerq al aangeeft inderdaad folie is dan wordt het lastig, dan moet het luik er uit, de folie er af en dan zou het gepoedercoat kunnen worden, maar dan is een nieuw luik met motor denk ik goedkoper. en waarschijnlijk ook mooier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsi00
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 06-11-2024
Bedankt voor de snelle reacties tot dusver! Het zou folie kunnen zijn wellicht, er zit ook een lichte structuur in, echter krijg ik het er met geen mogelijkheid afgepeuterd o.i.d.

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01:13
Een rolluik staat bloot aan best wel serieuze mechanische belasting.. elke keer als het opgerold wordt schuiven/schuren/klappen de lamellen tegen elkaar aan.. Het is feitelijk metaal op metaal. Elke keer als de lamellen helemaal dichtvallen (de perforatiegaatjes ook) tikken de metalen lamellen ook tegen elkaar aan.
Dat is totaal niet te vergelijken met de houdbaarheid van lak op een auto (tenzij je in botsauto's rijd), waar in principe géén fysieke belasting tegenaankomt (tenzij je ergens tegenaan botst, maar dan heb je ook meteen lakschade).

De lamellen moeten onderling kunnen blijven bewegen (zie de perforatiegaatjes). En juist die ophangruimte tússen de lamellen (waar de perforatiegaatjes zitten) is al helemaal onbereikbaar met schuren / voorbehandelen. Laat staan om deze met een roller of kwast te bereiken zonder de perforaties dicht te soppen. Daarvoor zou je idd moeten spuiten. Wat je ook alleen maar goed krijgt als je het in een goede stofvrije spuitcabine doet. (= niet goedkoop c.q. kun je over het algemeen niet zelf).
Omdat je met zelf wat spuiten dus al nooit een goede egale dekking kunt krijgen, heb je grotere kans dat het sneller af gaat bladderen. Of gaat doorslijten.

Met andere woorden: begin er gewoon niet aan.

Als de rest van het rolluik nog goed is: koop gewoon een nieuw op maat gemaakt pantser (alleen het pakket met lamellen).. Denk dat je niet eens zo heel veel duurder uit bent dan alle speciale schoonmaakmiddelen, lakken en primers die je nodig hebt, nog los van de werkuren die je erin moet stoppen, waarna je het alsnog NOOIT zo goed krijgt als een fabrieksmatig gecoat rolluik (en dan nog los van de te verwachten levensduur van je hobby-lak)

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20:08
Die rolluik delen zijn helemaal niet duur om te vervangen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 18:35
Weet je wat het merk is? mss kun je andere lamellen bestellen, wit schilderen slijt er zó weer af.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Je zult het rolluik sowieso helemaal uit elkaar moeten halen om hier iets mee te kunnen (wat niet zo lastig is, kwestie van kap eraf en lamellen ertussenuit pakken).
Mooie kans om ze gewoon te vervangen, ik zou dan voor crèmewit gaan; dat is goed te onderhouden en past netjes bij de omlijsting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Millie-ano
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
larsi00 schreef op maandag 8 april 2024 @ 21:33:
Beste mede tweakers,

Een tijdje terug heb ik mijn eerste woning gekocht en nu het wat beter weer gaat worden wil ik deze ook aan de buitenzijde graag wat opknappen. Te beginnen met de lamellen van de rolluiken te verven. Op een aantal plekken hangen aluminium rolluiken (gezien op de hier en daar wat afgesleten plekjes). Tevens moet er bij een van rolluiken een nieuwe motor in dus dat kan ik ook meteen beetpakken.

Mijn vraag is nu, waar kan ik het beste deze rolluiken mee verven (of misschien spuiten?). Moet ik denken aan specifieke primers? Ik weet namelijk dat etsende primers op aluminium aan te raden is… of is de huidige “verflaag” simpelweg op te schuren en vervolgens te verven of spuiten? Het leek me sowieso een goed idee de rolluik te demonteren zodat het allemaal wat handiger te behandelen is.

Her gaat o.a. om de onderstaande rolluik, de bruine lamellen zou ik graag wit willen verven. Iemand hier ervaring mee? Bij voorbaat dank!

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Is dit een optie;
https://www.rolluikenteko...amellen-rolluik-rolluiken

en zo heb je meer van die opties; lamellen vervangen rolluik
https://www.creon-rolluiken.nl/onderdelen/rolluik-lamellen

[ Voor 3% gewijzigd door Millie-ano op 09-04-2024 08:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n8tur3
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 03-05 14:26
Praat eens met een firma die die dingen verkoopt over het verschil in nieuw en jouw idee.
Die dingen zijn zo goor, dat je dit niet ff met een kärcher, primer en wat verf kunt doen. Los van de slijtage van een lamel én geleide rail, moter enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:15
Schilderen gaat hem echt niet worden. Die houtlook is een folie. Beste manier is om er nieuwe lamellen in te steken. Er zal wel ergens een leverancier of merk op staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Randfiguur
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19:24
Mocht je voor nieuwe luiken gaan zoals hierboven wordt geopperd, zou ik witte luiken kiezen, het lijkt me dat die zonnestraling beter reflecteren en zo opwarming van je huis voorkomen. Er is denk ik een reden dat 90% van de luiken die je ziet wit zijn...

Tenzij deze luiken op het noorden zitten, dan maakt het niet veel uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Opperbeun
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 02-03 13:17
Wij hebben onze rolluiken ook geschilderd.
Ziet er echt top uit en gaan elke dag open dicht. (Electrisch omgebouwd). De verf blijft er echt goed opzitten.

Het is dus gewoon mogelijk. Moet er geen folie onder zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frappuccino
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 00:30
Volgens mij zijn de lamellen normaal gesproken gepoedercoat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:59

BCC

Randfiguur schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 14:19:
Mocht je voor nieuwe luiken gaan zoals hierboven wordt geopperd, zou ik witte luiken kiezen, het lijkt me dat die zonnestraling beter reflecteren en zo opwarming van je huis voorkomen. Er is denk ik een reden dat 90% van de luiken die je ziet wit zijn...

Tenzij deze luiken op het noorden zitten, dan maakt het niet veel uit.
In de nieuwbouw zijn ze allemaal antraciet 🤔

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01:37

FreakNL

Well do ya punk?

Zou niet mijn eerste klus zijn in een nieuwe woning. Die lamellen zien er toch nog prima uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frappuccino
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 00:30
Een lichte kleur is wel fijner vwb warmte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P.A.T.R.I.C.K
  • Registratie: September 2014
  • Niet online
Ik vind ze mooi zoals ze zijn. Gewoon één keer per jaar wassen en verder niets mee doen. Verven is geldverspilling, je kunt beter meteen nieuwe kopen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hahn
  • Laatst online: 21:00
FreakNL schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 19:18:
Zou niet mijn eerste klus zijn in een nieuwe woning. Die lamellen zien er toch nog prima uit?
P.A.T.R.I.C.K schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 20:45:
Ik vind ze mooi zoals ze zijn. Gewoon één keer per jaar wassen en verder niets mee doen. Verven is geldverspilling, je kunt beter meteen nieuwe kopen.
Dat jullie ze prima / mooi vinden doet er toch totáál niet toe :? TS wil een andere kleur en vraagt hoe dat het beste aan te pakken, hij vroeg niet wat jullie ervan vinden.

Ongeacht of het echt hout is of een folielaag, ik zou het heel licht opschuren, en wit verven. En dan er rekening mee houden dat het mogelijk niet heel lang goed zal blijven, mocht het toch een folie zijn, maar dat merk je vanzelf :) Spuiten kan ook, maar als je dat nog niet eerder hebt gedaan, zou ik zelf eerder voor gewoon verven gaan.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

offtopic

[ Voor 112% gewijzigd door FreakNL op 09-04-2024 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Off-Topic

[ Voor 96% gewijzigd door FreakNL op 09-04-2024 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
FreakNL schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 21:19:
Ik vond ook dingen niet mooi toen ik hier kwam wonen maar dat ging wel laag op de prioriteitenlijst.

Maar misschien is de rest van zijn huis af…

IMO:
Echt , ik zie niet zo goed in wat je hier aan moet verbeteren. Dingen zitten ook nog eens aan de buitenkant dus je ziet ze nooit…
Nogmaals: wat heeft dit nou voor toegevoegde waarde? TS vindt deze bruine rolluiken blijkbaar niet mooi genoeg om te behouden, en wil ze graag wit hebben. Moet 'ie zelf weten. Lekker boeiend dat jij het prima vindt of andere zaken belangrijker zou vinden om eerst te doen. Wat heeft TS daar aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

offtopic

[ Voor 114% gewijzigd door FreakNL op 09-04-2024 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
FreakNL schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 21:21:
[...]

Als het folie is krijg je die laag nooit meer terug als je het geschuurd hebt. Slecht advies wat mij betreft. En jouw post heeft dus ook geen toegevoegde waarde. Integendeel zelfs. Je verziekt meer met schuren dan dat je goedmaakt… hoe verzin je het.

Ik ben kamp;
Niks doen.
Gast. Ik geef tenminste antwoord op de vraag, in plaats van mijn mening op te dringen :>

Verder heb ik het ook niet over heel de folie wegschuren, daarom zei ik licht opschuren. Dat jij dat niet zou doen, prima, dat is een legitieme aanvulling. Ik denk zelf dat het prima zal werken.

Dat jij er niks mee zou doen is inmiddels wel duidelijk, maar dat beantwoordt TS z'n vraag niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Off-Topic

[ Voor 94% gewijzigd door FreakNL op 09-04-2024 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
FreakNL schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 21:26:
Misschien is de vraag wel helemaal niet legitiem he? Maar prima joh, jaag me maar weer weg uit een topic, is niet de eerste keer.

Doei.
:? De vraag niet legitiem? Waar héb je het over?

En ik jaag je niet weg, ik geef kritiek op je reactie. Als je daar geen weerwoord op hebt, dan was je reactie misschien niet helemaal zo nuttig als je zelf dacht, dat maakt nog niet dat ik je aan het wegpesten ben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-05 12:52
Mijn vermoeden is dat, als het je al zou lukken dit enigszins acceptabel te verven, het binnen de kortste keren er weer niet uit ziet. Of dat alle lamellen aan elkaar geverfd zitten.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.A.T.R.I.C.K
  • Registratie: September 2014
  • Niet online
FreakNL schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 19:18:
Ik ben degene die het 100% met je eens is, ik denk dat we te beleeft zijn met on advies, haha
Hij is in ieder geval gewaarschuwd, 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lord_fh
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 02:50

lord_fh

PS5

BCC schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 19:06:
[...]

In de nieuwbouw zijn ze allemaal antraciet 🤔
ik wilde voor ons huis ook antracieten, beetje met de trend mee ;) , heb toen aan 2 rolluik boeren gevraagd: merk je dat qua warmte in vergelijking met wit ?

Beide bedrijven zeiden volmondig JA, achter de witte lamellen blijft het een stuk koeler en veel minder warmte hangen. Donker trekt de warmte aan. Dus voor witte gegaan, waar de luiken komen zit het pal op het zuiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Savagegek
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 01-05 17:30
Ik zit momenteel met hetzelfde, rolluiken zaten erop bij de aankoop en zijn jaren niet schoongemaakt. Daarom heb ik ze gedemonteerd vanwege het vervangen van de kozijnen en nu ben ik ze van plan een ander kleurtje te geven omdat ik ze toch ga schoonmaken en eraf zijn.

Ik ben van plan een 2k spuitlak te gebruiken omdat het wel veel te verduren krijgt en om de laag minimaal dik te houden. Er lijkt bij jou een folie op te zitten die ik niet heb, ik zou het gewoon proberen als je het leuk vind om te knutselen en mocht het niks worden de folie proberen te verwijderen met een goede reiniger of sticker verwijderaar.
Pagina: 1