Gasleiding keuken verwijderen.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 16-06 16:17

silverball

De wagen voor moderne mensen

Topicstarter
Dag allemaal,

Deze week komt onze nieuwe keuken, echter zit ik nog met de oude gasaansluiting van t gasfornuis die niet achter de kastjes past.

Deze moet dus weg, want inductie. Bovendien heb ik het voornemen dit jaar helemaal van het gas af te gaan.

Probleem:
Bovenaan de gasleiding zit een bocht en een kraan. Verder zit er geen enkele koppeling tot aan de kruipruimte. Ik kan eventueel in de kruipruimte een dop erin draaien, maar dit mag niet lees ik op internet zonder de gele sok eromheen.

Ik heb geen gereedschap voor dikwandig staal.

Wat is wijsheid, gewoon die dop erin draaien in de kruipruimte (foto 1) of toch een draadsnijset kopen en de dop onder de plint van de nieuwe keuken plaatsen, is dat te doen ? Zover ik kan zien zijn er geen dikwandige knelringen voor gas.

Het T-stuk vanaf de gasmeter zit ook in de kruipruimte, anders had ik 'm daar afgedopt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9_pnc868OfSju2wtkSzfnTmZRZ0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kp5lNqaJOW9Bgh7cjZ1fGLsy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bnbMzu82FOMU3EFIw6J_WGnCXPs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aodeBvdQhr9wlzBCECevU6YC.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door silverball op 08-04-2024 20:14 ]

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos sinds dec. 2024 | Vaillant AroTHERM 55/6

Beste antwoord (via silverball op 09-04-2024 14:07)

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-06 12:32
Ik was ook altijd wat huiverig om aan gas te werken, maar als je aan waterleidingen kan werken zonder problemen is gas afdoppen een peulschil: je zit met zéér lage druk en lekken zijn goed detecteerbaar (je ruikt het meteen, en na 24 uur geen gas verbruiken dezelfde stand op de gasmeter is sluitend).
Wel opletten dat je de juiste dichting gebruikt, teflon tape is niet geschikt.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Alle reacties

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 16-06 02:10
Als je dit jaar toch van het gas af wil zou ik dat ding gewoon afdoppen in de kelder. (wel even goed controleren dat die ook echt dicht is)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 00:17
Zo te zien zit het nu ook al verkeerd, want koppeling in de kruipruimte en de mantelbuis hoort ononderbroken door te lopen tot boven de vloer.

O, nee, nog erger. Helemaal geen mantelbuis.

[ Voor 14% gewijzigd door JukeboxBill op 08-04-2024 20:19 ]

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:28
Ik zou dit even door een goede loodgieter laten doen, dan weet je zeker dat je je geen zorgen hoeft te maken omtrent lekkages.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball

silverball

Topicstarter
JukeboxBill schreef op maandag 8 april 2024 @ 20:18:
Zo te zien zit het nu ook al verkeerd, want koppeling in de kruipruimte en de mantelbuis hoort ononderbroken door te lopen tot boven de vloer.

O, nee, nog erger. Helemaal geen mantelbuis.
Die gele laag fungeert niet als mantelbuis ? Of is dat enkel de kleur van de buis ? :+

Ik snap dat die idd door had moeten lopen.
Yaksa schreef op maandag 8 april 2024 @ 20:25:
Ik zou dit even door een goede loodgieter laten doen, dan weet je zeker dat je je geen zorgen hoeft te maken omtrent lekkages.
Tja, liever wel natuurlijk. Maar ik ben niet van plan om een paar honderd euro uit te geven, die hele handel zal hij wel afkeuren, voor een maandje nog dat ik de cv ketel voor gas gebruik.

[ Voor 37% gewijzigd door silverball op 08-04-2024 20:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
silverball schreef op maandag 8 april 2024 @ 20:26:
[...]

Die gele laag fungeert niet als mantelbuis ? Of is dat enkel de kleur van de buis ? :+

Ik snap dat die idd door had moeten lopen.
Mantelbuis is doorgaans geribd. En het ziet er naar uit dat die gele buis met een mof direct op de grijze buis zit.
Als dat een mof met schroefdraad is dan is het niet zo moeilijk om daar een dop op te zetten. Maar dat hangt er ook van af of je daar het gereedschap voor hebt en er mee vertrouwd ben. Gasdraad koppelingen zitten vaak muurvast, dus je hebt twee flinke tangen nodig.
Daarna controleren met zeepsop of zo'n spuitbus gaslekzoeker.

En gas stinkt zo verschrikkelijk dat een minuscuul lekje direct merkbaar is, lang voordat er een explosief mengsel kan ontstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball

silverball

Topicstarter
JukeboxBill schreef op maandag 8 april 2024 @ 22:42:
[...]

En gas stinkt zo verschrikkelijk dat een minuscuul lekje direct merkbaar is, lang voordat er een explosief mengsel kan ontstaan.
Ja precies. Helder, dan kijk ik morgen even hoe en wat met die mof en als het schroefdraad is haal ik even een dop. Uiteraard check ik bij aanbrengen op lekken inderdaad.

Tnx.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:35
In de jaren 70/80 (zo te zien aan die flevo of kwaaitaal betonvloer) was dat gele gewoon de mantel.
Kruipruimte is blijkbaar droog want anders zou die koppeling inmiddels ook krokant zijn.

offtopic:
mooi betonvloertje om in een weekend een flink pak PIR of EPS onder te plakken

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
[...]
Tja, liever wel natuurlijk. Maar ik ben niet van plan om een paar honderd euro uit te geven, die hele handel zal hij wel afkeuren, voor een maandje nog dat ik de cv ketel voor gas gebruik.
Hier recent een ZZP-installeteur bij mij uit de straat over de vloer gehad, waar mijn relatie tot hem beperkt blijft tot zakelijke dingen. Hij heeft samen met mij de hele gasleiding van meter tot aan CV-ketel op zolder verlegd en vervangen. De oude gasleiding liep vanuit de kruipruimte 2 verdiepingen omhoog, met een aftakking in de keuken. Ook die kon niet blijven zitten. De nieuwe gasleiding loopt nu net aan de andere kant van een wandje, door het trappenhuis recht omhoog en komt net naast de CV-ketel uit.

Het geheel inclusief materiaal en uren kostte me nog geen €150. Waarvan ik zei dat ik het een spotprijs was, ik had veel meer verwacht voor de uren en materialen.

Ik zou kijken of je een installateur kunt vinden die de aftakking naar de keuken wil afdoppen en over een maandje terug wil komen om de gasleiding helemaal af te koppelen en meteen op de meter af te dichten. Zo. heeft die de hele klus, weinig risico en jij als bewoner ook. (daar gaat het tenslotte om met een gasleiding)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:49

Blokker_1999

Full steam ahead

[...]

Ik zou zeggen dat op het totaal van je verbouwing de kostprijs verwaarloosbaar is terwijl de gemoedsrust onbetaalbaar is.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +7 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-06 12:32
Ik was ook altijd wat huiverig om aan gas te werken, maar als je aan waterleidingen kan werken zonder problemen is gas afdoppen een peulschil: je zit met zéér lage druk en lekken zijn goed detecteerbaar (je ruikt het meteen, en na 24 uur geen gas verbruiken dezelfde stand op de gasmeter is sluitend).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball

silverball

Topicstarter
@naftebakje Dit is het antwoord waar ik eigenlijk op zat te wachten, tnx. Draai ik er gewoon een dop in met Loctite.

@_JGC_ Idd flevobeton gelukkig, ziet er allemaal nog goed uit. Gewoon PIR tegenaan en die bogen open of zou je er nog glaswol tussen duwen ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
silverball schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 21:23:
@naftebakje Dit is het antwoord waar ik eigenlijk op zat te wachten, tnx. Draai ik er gewoon een dop in met Loctite.

@_JGC_ Idd flevobeton gelukkig, ziet er allemaal nog goed uit. Gewoon eps tegenaan en die bogen open of zou je er nog glaswol tussen duwen ?
Plaatjes van 50cm breed op de liggers lijmen met kit. Elke meter een maantje steenwol of glaswol tussen de liggers. Bij voorkeur in 2 lagen platen kruislings overelkaar

Geen meerdere liggers proberen te overspannen, dan gaan je platen wippen en hecht de kit niet.

Jammer dat de EPS uit de bouwmarkt onbetaalbaar is geworden, was destijds voor mij de goedkoopste optie en platen direct in juiste formaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball

silverball

Topicstarter
_JGC_ schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 21:31:
[...]

Plaatjes van 50cm breed op de liggers lijmen met kit. Elke meter een maantje steenwol of glaswol tussen de liggers. Bij voorkeur in 2 lagen platen kruislings overelkaar

Geen meerdere liggers proberen te overspannen, dan gaan je platen wippen en hecht de kit niet.

Jammer dat de EPS uit de bouwmarkt onbetaalbaar is geworden, was destijds voor mij de goedkoopste optie en platen direct in juiste formaat.
Top, tnx. Dus als ik je goed begrijp de bogen niet helemaal opvullen met glaswol dus maar strookjes, halve maantjes, erin zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
silverball schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 21:41:
[...]

Top, tnx. Dus als ik je goed begrijp de bogen niet helemaal opvullen met glaswol dus maar strookjes, halve maantjes, erin zetten.
Halve maantjes is voldoende. Gewoon strookjes van 40x7cm. Als je glaswol pakt prak je het zo inelkaar, steenwol even schuine hoekjes aan snijden. Gewoon boven snijden en dan in een zak meenemen onder de vloer.

Gaat erom dat je de lucht in die boogjes stil zet. Qua isolatie doet het niks, meeste warmteverlies zit in de liggers. Er wil nog wel eens open verbinding met de spouw zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball

silverball

Topicstarter
@_JGC_ top, dankjewel! Leuk klusje voor aankomende zomer.

[ Voor 42% gewijzigd door silverball op 09-04-2024 21:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

naftebakje schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 12:25:
Waarom is teflon tape niet geschikt?
Dat wordt al decennia gebruikt voor gasleiding.

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
edsandje schreef op woensdag 10 april 2024 @ 06:59:
[...]

Waarom is teflon tape niet geschikt?
Dat wordt al decennia gebruikt voor gasleiding.
Er is een tijd geweest dat teflon alleen geschikt was voor water, daarna kwam er teflon voor water en een aparte voor gas, maar nu zie ik alleen maar die geschikt zijn voor allebei.
Ik weet ook niet of er echt verschil in zit. Het zal vooral te maken hebben met goedkeuringen en niet elke fabrikant was daar snel genoeg mee.

En dan nog, veel belangrijker is hoe je het aanbrengt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• silverball

silverball

Topicstarter
Het ging allemaal zo lekker, ben alvast van het gas af :+

Gelukkig zit de warmtepomp al in de pijpleiding en had ik nog een boiler.

Pagina: 1