Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r.marijnissen
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 27-09 09:39

r.marijnissen

sapphire512mb

Topicstarter
Heb vanuit het werk dit scherm thuis:

uitvoering: Dell UltraSharp U3421WE Zilver, Zwart

Met ernaast nog mijn oude game scherm:
uitvoering: Hanns.G HG281DJ Zwart
Laatste gebruik ik nu vaak voor een map, discord etc.

Nu is tegenwoordig 144Hz steeds meer de standaard.
Ga ik daar met een game als Tarkov echt zoveel meer uithalen?
Ben geen diehard gamer en merk verder geen ghosting ofzo. Blijft die 60 Hz over van dit scherm.

Vind zelf gamen op zon groot scherm wel lekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
wat voor GPU heb je? - en ja, in shooters is 144 hz wel fijn.

[ Voor 50% gewijzigd door 99ruud99 op 08-04-2024 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 26-09 18:15

heuveltje

KoelkastFilosoof

Licht heel erg aan de persoon. N=3 maar ik en mijn 2 lan buddy's waren niet echt onder de indruk van het verschil tussen 60 en 144

Misschien omdat we al eind 30 zijn en nog uit 30fps is genoeg tijdperk kwamen. Maar voor mij is het amper meerwaarde

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 26-09 21:09
Als je ze allebei hebt staan kan je toch gewoon proberen?

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r.marijnissen

r.marijnissen

sapphire512mb

Topicstarter
Heb ze niet allebei staan....

De nieuwe 34 inch wide screen = 5-8ms maar geen ghosting dus snel zat allen specs zeggen 60hz.
Gezien 144Hz tegenwoordig de standaard is....

Oud game scherm is 3ms dus snel, full hd, maar zal ook wel 60 Hz zijn gezien zon 12 jaar oud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r.marijnissen

r.marijnissen

sapphire512mb

Topicstarter
99ruud99 schreef op maandag 8 april 2024 @ 20:28:
wat voor GPU heb je? - en ja, in shooters is 144 hz wel fijn.
Maar een RTX 2060.
Al staat een nieuwe game pc op de planning.
Is een mooi scherm alleen jammer van de 60Hz als dat klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Met 2060 zou ik 60hz blijven, meer lukt toch niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DannyXP1600
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
heuveltje schreef op maandag 8 april 2024 @ 20:36:
Licht heel erg aan de persoon. N=3 maar ik en mijn 2 lan buddy's waren niet echt onder de indruk van het verschil tussen 60 en 144

Misschien omdat we al eind 30 zijn en nog uit 30fps is genoeg tijdperk kwamen. Maar voor mij is het amper meerwaarde
Vroeger had ik op een gegeven moment een CRT monitor die denk ik wel iets van 160 of 180 Hz haalde. In eerste instantie zag ik ook niet gek veel verschil toen ik van 60 naar 160 Hz ging. Toen ik na gewend te zijn aan 160 Hz weer eens een scherm zag met 60 Hz leek het serieus gewoon schokkerig te gaan.
Nu ben ik al weer een hele tijd 60 Hz gewend, want game pc in de woonkamer op de 60 Hz TV. Maar de bovenverdieping is zo goed als af en de logeerkamer wordt ook muziek en game kamer, dus daar komt zeker te weten een 144+ Hz scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 27-09 16:20
Zoals andere ook zeggen. Het zal vooral aan je eigen voorkeur liggen en welke games je speelt.

Om heel extreem te zijn. In een Adventure game als Monkey Island of The Sims zal je vrijwel geen verschil zien omdat er geen snelle actie plaats vind. In shooters en games als Rocket League heb je dat wel en daar ga je het vooral wel in merken. Onbewust voelt het of het spel soepeler loopt, dat je iets minder stottering hebt in je beweging/actie. Vraag is wel of je de 144hz ook haalt met een 2060 voor de games die je speelt.

Ikzelf denk van niet omdat een 3070 toch wel het minima is om op Full HD de 144hz aan te tikken.

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online

dragonhaertt

@_'.'

Ik vind 144 zelf wel prettig, maar 8 jaar geleden was dat zeker niet de standaard en beweerden veel mensen dat het nutteloos/overkill was. Toen was 60hz altijd gewoon prima volgens alle tech websites.

In de tussentijd zijn onze ogen niet echt veranderd denk ik. Het verschil valt dus mee.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 26-09 19:18
Je mist een hoge framerate pas wanneer het er niet meer is.

Ik vind het juist ook bij browsen en werken erg prettig om een 100hz scherm te hebben overigens, er is gewoon een vloeiender beeld wat muis- en vensterbewegingen betreft. Gamen met een stabiele 60 is daarentegen echt geen probleem. Zeker niet met alle motion blur in de vorm van temporal anti aliasing van tegenwoordig.

Als je dat beeldscherm sowieso reeds hebt staan, lekker van genieten. Er blijft altijd wat te wensen over. Zodra er een 4K UHD / 120Hz scherm staat, vraag je je af of de upgrade naar een OLED niet het overwegen waard is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10:30

rapture

Zelfs daar netwerken?

Het is afhankelijk van welke soort games. 50 Hz betekent elke 20ms krijg je informatie. Elke 10ms bij 100 Hz en 5ms bij 200 Hz.

Vroeger speelde ik op een CRT dat 75Hz haalt. Het heeft geen input lag, wat je ziet is wat de grafische kaart op de VGA-kabel uitstuurt.

Met de overstap naar TFT LCD kwam de input lag erbij. Een aantal ms tussen wanneer de grafische kaart iets op de kabel uitstuurt en wanneer het op het scherm verschijnt.

De combinatie van veel tijd tussen de frames en de beelden worden een tijdje later getoond dan aangemaakt werd teveel voor shooters. De vijandelijke speler kan al halverwege zijn tussen wat je nu ziet en de volgende frame. Met een hogere refresh rate verklein je de afstand dat een speler kan afleggen tussen de huidige frame en de volgende frame.

Als je in Counter-Strike met een AWP (sniper) door een spleet tussen de deuren kijkt om wat vijandelijke spelers af te knallen. Dan haal je de trekker met hoge refresh rate over wanneer de speler de crosshair raakt en bij 60Hz schiet je op voorhand voordat de speler de crosshair raakt.

Je kan hierop trainen en een aangepaste ritme hebben om op gevoel te schieten voordat de speler in de crosshair is.

In shooters met projectile wapens is dit minder van belang. Je moet sowieso targets leaden, beetje voor en boven de speler mikken. En vanuit de spawn in de_dust met one shot kill sniper wat spelers bij de vijandelijke spawn afknallen is daar niet van toepassing.

Adviezen/inzichten veranderen door de jaren en prijsontwikkeling. 27" IPS 1440p 165Hz monitor is toegankelijk. Voor 250 euro heb ik een tweedehandse Dell S2721DGF gehaald.

Als je een monitor koopt, kan je voor hoge refresh rate kiezen zonder dat het stukken van mensen kost. Met G-Sync/Freesync kan de resfresh rate automatisch aan de lagere fps van een grafische kaart aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soskes
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 27-09 21:24
r.marijnissen schreef op maandag 8 april 2024 @ 21:46:
Heb ze niet allebei staan....

De nieuwe 34 inch wide screen = 5-8ms maar geen ghosting dus snel zat allen specs zeggen 60hz.
Gezien 144Hz tegenwoordig de standaard is....

Oud game scherm is 3ms dus snel, full hd, maar zal ook wel 60 Hz zijn gezien zon 12 jaar oud.
Ik haal met mijn 6800 en R5 5600 gemiddeld zo een 80 - 90 frames op de maps in Tarkov. Het verschil daarbij tussen 60 hertz of meer qua scherm merk je niet bijster.
Echter, als je andere shooters of games zou spelen met snelle actie (ik noem even een Valorant, CS2, R6, CoD) dan raad ik 144 zeker aan. Dat verschil went snel en teruggaan in verversingssnelheid is dan echt vervelend.

Buiten dat, wanneer je toch een nieuwe pc zou gaan bouwen binnen nu en 2 jaar ik gewoon voor een hogere verversingssnelheid zou gaan. En wellicht nog QHD maar dan kom je weer op een wat hogere prijs.

Is het alleen voor Tarkov en wil / kun je momenteel niet meer missen dan zou ik pas echt als laatste optie voor een 60hz scherm kiezen.
Pagina: 1