• MuisM4t
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Ik woon in een VVE.

In het gedeelde trappenhuis hangen een aantal spaarlampen. Daarmee verbruikt de VVE iets minder dan 200 Kwh per jaar.
Dus dat komt neer op ca 45 euro vaste kosten in de maand. En 5 euro verbruikskosten.

Is het een optie om een off grid installatie met batterij en 1 of 2 zonnepanelen aan te schaffen om die vaste kosten kwijt te raken? Weten jullie tools waarmee ik de grootte van de batterij kan berekenen en dit kan simuleren adhv het weer?
Het trappenhuis heeft geen ramen en is dus niet licht te krijgen zonder verlichting. Ik schat ondanks het ontbreken van een slimme meter dus in dat het jaarverbruik dus redelijk gelijkmatig over het jaar is verdeeld.

Of als alternatief: is het een optie om de lampen op onze elektriciteitsaansluiting op te nemen? De splitsingsakte moet toch al gewijzigd worden vanwege verbouwingen dus dan zouden we dit gelijk kunnen opnemen. En kan de aansluiting van de VVE opgezegd worden.

Ik ben benieuwd of ik nog dingen over het hoofd zie. Alle links, tips en trics zijn welkom.

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:04

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Wellicht eerst eens vervangen door LED verlichting met bewegingssensor? Scheelt ook al behoorlijk.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18:18

ericplan

5180 Wp PV

Je kan de aansluiting verlichten tot 10A, gaat ook het vastrecht omlaag. Of een tussenmeter bij één van de leden, al kan dat gezeik opleveren bij tijdelijke leegstand.

A'dam PVOutput

• MuisM4t
  • Niet online
Ik schreef spaarlampen maar er hangen ledlampen. Is nu wel geschakeld op een manier dat als de buurman op het laagste appartement de deur uitgaat en de lamp aandoet alles door het hele trappenhuis tot op zolder gaat branden. Met sensoren zou je dat dus flink verminderen

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

MuisM4t schreef op maandag 8 april 2024 @ 18:43:
Ik schreef spaarlampen maar er hangen ledlampen. Is nu wel geschakeld op een manier dat als de buurman op het laagste appartement de deur uitgaat en de lamp aandoet alles door het hele trappenhuis tot op zolder gaat branden. Met sensoren zou je dat dus flink verminderen
Een sensor kost (relatief veel) geld en heeft ook niet het eeuwige leven.

A'dam PVOutput

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Krijg je op zo'n vve aansluiting niet die korting energiebelasting van een paar honderd euro per jaar dan?
Of is dat alleen voor particuliere meters?

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Ronald.42 schreef op maandag 8 april 2024 @ 18:50:
Krijg je op zo'n vve aansluiting niet die korting energiebelasting van een paar honderd euro per jaar dan?
Of is dat alleen voor particuliere meters?
Nee, in principe niet. Alleen als er een verblijfsruimte is.

[ Voor 6% gewijzigd door ericplan op 08-04-2024 18:51 ]

A'dam PVOutput

• Ronald.42
  • Niet online
Ik heb geen idee.
Vroeg het me zo af want dan leverd het geld op namelijk.. 8)

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• Ronald.42
  • Niet online
Andere optie de ledlampen aansluiten op één van de woningen en die een paar panelen voor het verbruik van die ledlampen.
Dan kun je ze nog salderen en je bent de vaste kosten van die vve aansluiting kwijt.

De investering in een offgrid accu gebeuren gaat nooit uit kunnen.

• MuisM4t
  • Niet online
Ronald.42 schreef op maandag 8 april 2024 @ 18:55:
Andere optie de ledlampen aansluiten op één van de woningen en die een paar panelen voor het verbruik van die ledlampen.
Dan kun je ze nog salderen en je bent de vaste kosten van die vve aansluiting kwijt.
...
Is inderdaad mooi wisselgeld als je bij verdelen van panelen net niet lekker uitkomt door de beperkte ruimte...

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Wat voor aansluiting is er nu? 1x35A of zo? Als je die verlaagt naar 1x10A kost je dat eenmalig iets van 200 euro (zal afhankelijk zijn van het netwerk waar de VvE op zit) maar is zijn de maandelijkse netwerkkosten ± 20 euro lager. Dus dat is binnen een jaar terugverdiend.

Heb ook 10 jaar geleden eens gekeken of het niet via een winkelaansluiting of woonaansluiting kon... uiteraard kan dat maar dat is het gedoe niet waard. Ook niet op de begroting, daar was het voor ons een relatief kleine post onder aan de streep. Je bent afhankelijk van een eigenaar, indien problemen met de verlichting moet die er ook maar net zijn om over het financiële gedoe ook maar niet te praten. Zou dat lekker onafhankelijk houden en dat is toen ook in de ALV besloten.

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 18:16
Als elk appartement de lamp in 'zijn' stukje trappenhuis van stroom voorziet is het toch ook opgelost?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:53
Probleem van dit plan is de winter.
Als er 200kWh per jaar door gaat is dat een ruime 0,5kWh per dag.

Er zijn dagen in december dat mijn 20 (!!!) panelen dat niet opwekken. Nevermind 1 of 2.

Je moet dus een best aantal kWh kunnen overbruggen, en dat gaat domweg te kostbaar worden om te overwegen.

Terug naar 10A en de rest accepteren.

[ Voor 6% gewijzigd door Ronald op 08-04-2024 19:54 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

No Hands schreef op maandag 8 april 2024 @ 19:31:
Als elk appartement de lamp in 'zijn' stukje trappenhuis van stroom voorziet is het toch ook opgelost?
Wat doe je bij leegstand zonder stroomcontract of wanbetaling met afsluiten stroom?

A'dam PVOutput

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

No Hands schreef op maandag 8 april 2024 @ 19:31:
Als je een galerij hebt met meerdere woningen gaat dat ook niet op. Daarnaast wil je je als VvE niet afhankelijk maken imo, er is niet voor niets vastgelegd wat voor de VvE is en wat voor de eigenaar. Zeker in een dicht/donker trappenhuis moet je niet willen dat er eea uitgeschakeld is/wordt als iemand dat wil. Zit je met aansprakelijkheid als er iemand daardoor zonder juist gebruik van de voeten naar beneden gaat.

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

• No Hands
ericplan schreef op maandag 8 april 2024 @ 19:53:
[...]

Wat doe je bij leegstand zonder stroomcontract of wanbetaling met afsluiten stroom?
Er is toch een woningen tekort? Staan er huizen leeg in NL?

• No Hands
Bastien schreef op maandag 8 april 2024 @ 19:54:
[...]

Als je een galerij hebt met meerdere woningen gaat dat ook niet op. Daarnaast wil je je als VvE niet afhankelijk maken imo, er is niet voor niets vastgelegd wat voor de VvE is en wat voor de eigenaar. Zeker in een dicht/donker trappenhuis moet je niet willen dat er eea uitgeschakeld is/wordt als iemand dat wil. Zit je met aansprakelijkheid als er iemand daardoor zonder juist gebruik van de voeten naar beneden gaat.
Goed punt al hoeft het geen schakelbare lamp te zijn natuurlijk.
Maar ik weet niet wat voor complex het is maar ik meende uit de omschrijving in de TS op te maken dat het erg kleinschalig is.

• Ryur
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 11-11 21:11
No Hands schreef op maandag 8 april 2024 @ 21:17:
[...]

Er is toch een woningen tekort? Staan er huizen leeg in NL?
Ik woon zelf ook in een VvE (waarbij alles koop is, maar sommige kopers verhuren hun objecten), maar ondanks de woningentekort heeft hier een woning ruim 6 maanden leeggestaan.

De bewoner zelf was al uit het huis vertrokken, alleen had het (huur)contract nog lopen, en dan staat de woning ook leeg. De elektra enz was al opgezegd, alleen huurcontract kon niet opengebroken worden en zat er dus nog een jaar aan vast :)
Pagina: 1