Genaaid door autohandelaar. Wat kan ik juridisch ondernemen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annyjo
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 09-04-2024
Hi,

September 2023 een KIA ceed gekocht bij een autodealer. Bleek allemaal goed en liep als een tierelier. Echter na 4 weken begon het motorlampje te branden. Wij naar onze eigen garage en die gaf aan dat het waarschijnlijk de katalysator was.

Wij ermee terug naar de autodealer en die zou de sensor wel even resetten, want het was een foutmelding volgens hem.

4 weken later brandde het motorlampje weer. Terug naar de autodealer en die zou nu een andere sensor resetten en de auto moest even blijven.

2 weken later, we komen erachter dat het motorlampje helemaal niet meer brand! Wij nu naar de KIA dealer en die zouden wel even een test doen.

Blijkt dat de sensor op de katalysator is verwijderd en dat de katalysator kapot is!!! Ook leuk want het is precies na de 'garantie' periode.

Wat kunnen we juridisch tegen deze eikel beginnen?

Alvast bedankt 😀

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dinictus208
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

Dinictus208

Tele romeo

Tussen de 500 en 1000 euro reparatiekosten. De vraag is of dit de dealer aan te rekenen valt. Het verwijderen van de sensor is natuurlijk uitgekookt maar lastig te bewijzen. Ik zou het zelf met de KIA dealer oplossen en geen juridisch traject starten. Daar zijn de reparatiekosten niet naar.

I could feel at the time There was no way of knowing Fallen leaves in the night Who can say where they're blowing As free as the wind And hopefully learning Why the sea on the tide Has no way of turning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Een probleem gemeld in garantieperiode, dient ook zo verholpen te worden.
Tenzij het een Kia betreft met 6ton op de teller mag je wat anders verwachten.

Wat wil je zelf?
Auto houden en reparatie?
Auto terug en hij stikt er maar in?
Ergens anders laten repareren?
Iets anders?

Ik zou in het kort:
-rechtsbijstand inschakelen indien aanwezig
-bij de aankoop garage aangeven wat er is geconstateerd (schriftelijk is handig)
-vragen wat hun standpunt is en hoe ze het gaan oplossen
-als ze de handen terugtrekken, in gebreke stellen en een termijn van bijv. 14dagen geven om het te laten fixen
-Daarna kijken wat er volgt.

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annyjo
@Dinictus208 hij heeft een apk gedaan en ons tot 2x toe met een kluitje het riet ingestuurd en al met al de sensor verwijderd. Dus ik denk wel degelijk. Vooral omdat we hiervoor al 2x langs zijn geweest.

@DaWizza de auto heeft 110km op de teller dus valt mee. Het liefst laten we de auto repareren op zijn kosten (nieuwe katalysator+ sensor+ kosten van de kia dealer voor het onderzoek)

Helaas is het meeste over de telefoon besproken, langs gegaan en zou het wel even gefixt worden. Rechtsbijstand hebben we helaas niet voor deze casus.

Denk dag je andere 2 stappen zeker gaan helpen, bedankt daarvoor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annyjo
[Toevoeging]

De autodealer heeft niet de sensor bij de katalysator verwijderd, maar het algehele motor storingslampje. 🤐

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21-09 22:51
Annyjo schreef op maandag 8 april 2024 @ 18:00:
[Toevoeging]

De autodealer heeft niet de sensor bij de katalysator verwijderd, maar het algehele motor storingslampje. 🤐
Wtf, en dit heeft hij wel gemeld of niet? Zo niet riekt het naar oplichting.

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Annyjo schreef op maandag 8 april 2024 @ 17:57:
[de auto heeft 110km op de teller dus valt mee.
Waarom is dit een discussie? 110km is nieuw.
Nieuw is garantie. Kia nederland het lekker laten oplossen met hun dealer?

Hoe gaat een kat kapot in 110km? Wat vind Kia zelf ervan dat hun product het na 109km begeeft?

Ps. Wat is het nu? Een autohandelaar of een autodealer.
een autodealer associeer ik met een dealer van 1 of meerdere merken.

Een handelaar associeer ik met in en verkoop

[ Voor 45% gewijzigd door jack zomer op 08-04-2024 18:16 ]

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online

Detmer

Professioneel prutser

jack zomer schreef op maandag 8 april 2024 @ 18:08:
[...]

Waarom is dit een discussie? 110km is nieuw.
Nieuw is garantie. Kia nederland het lekker laten oplossen met hun dealer?

Hoe gaat een kat kapot in 110km? Wat vind Kia zelf ervan dat hun product het na 109km begeeft?
Ik vermoed dat het 110k km (110.000) moet zijn

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Registratie: September 2011
  • Niet online
Annyjo schreef op maandag 8 april 2024 @ 18:00:
[Toevoeging]

Softwarematig of hoe moet ik me dat voorstellen? Zeker bij moderne autos is een zo'n motorstoring lampje geen los lampje meer maar een gedeelte van het complete tellerhuis.

Try SCE to Aux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 06:56
Rechtsbijstand inschakelen en inzetten op het ongedaan maken van de koop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 08:16

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Je hebt al goede stappen doorlopen, de originele verkoper heeft kansen gehad ter reparatie maar heeft de daadwerkelijke oorzaak niet opgelost.

Maar dus gekocht als consument bij een 'professionele' verkoper?

En een derde partij heeft geconstateerd dat de auto niet naar behoren gerepareerd is.

Ik zou een ingebrekestelling op laten stellen door een jurist.
Met daarin de genoemde feiten en constateringen.

Vervolgens kun je, wanneer een degelijke reactie af laat weten, een kort geding aanspannen.

[ Voor 7% gewijzigd door Accretion op 08-04-2024 18:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
ImNotnoa schreef op maandag 8 april 2024 @ 18:14:
[...]

Softwarematig of hoe moet ik me dat voorstellen? Zeker bij moderne autos is een zo'n motorstoring lampje geen los lampje meer maar een gedeelte van het complete tellerhuis.
Ik heb ze wel gehad met stickertje over het motor of abs lampje.
En natuurlijk softwarematig uitgeschreven.
En hardware matig door weerstanden op kabels ipv sensors.
TheBrut3 schreef op maandag 8 april 2024 @ 18:15:
Rechtsbijstand inschakelen en inzetten op het ongedaan maken van de koop?
Ts heeft geen bijstand

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annyjo
@c-nan niet gemeld idd

@jack zomer excuses, het is een autohandelaar en 110.000 km

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 08:16

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Je hoeft geen rechtsbijstand-verzekering te hebben om een 'rechtsbijstand'-partij te laten kijken naar de casus.

Het kan wel zo zijn dat je hiervoor moet betalen (want niet verzekerd), durf niet te zeggen of er no-cure no-pay opties zijn.

En anders juridisch loket?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 12:01
Ik zou hier ook zeker even juridisch naar laten kijken. Dit soort zaken zijn echt niet in de haak. Tenzij je echt iets met deze auto hebt, zou ik aansturen op ontbinding van de koop, want vertrouwen heb je natuurlijk nooit meer in deze partij mochten er later nog zaken optreden die ook gewoon opgelost moeten worden onder het conformiteitsbeginsel.

Deze partij is immers niet bezig met het oplossen van het defect, maar enkel met het verdoezelen van het defect.

[ Voor 14% gewijzigd door Dennism op 14-04-2024 10:59 ]

Pagina: 1