Heel simpele vraag waar het stiekem erg lastig blijkt om een antwoord op te krijgen.
Waarom is het zo dat banken hooguit een uurtje of 8 op weekdagen zaken doen?
Ik heb het dus niet over pinnen of geld overmaken (hoewel ook dat vaak pas definitief wordt gemaakt tijdens die werktijden) maar over alle services waar een bank voor "nodig" is - leningen, financieel advies, het aflossen van schulden, een financieel product kopen of aanpassen, etc. etc. - voor al die dingen kan je hooguit buiten werktijden het formulier voor invullen - om het daadwerkelijk in behandeling te nemen zul je toch echt tot de volgende ochtend moeten wachten. Dat is raar.
Voor de duidelijkheid nog even:
Waarom is het zo dat banken hooguit een uurtje of 8 op weekdagen zaken doen?
Ik heb het dus niet over pinnen of geld overmaken (hoewel ook dat vaak pas definitief wordt gemaakt tijdens die werktijden) maar over alle services waar een bank voor "nodig" is - leningen, financieel advies, het aflossen van schulden, een financieel product kopen of aanpassen, etc. etc. - voor al die dingen kan je hooguit buiten werktijden het formulier voor invullen - om het daadwerkelijk in behandeling te nemen zul je toch echt tot de volgende ochtend moeten wachten. Dat is raar.
Voor de duidelijkheid nog even:
- Het gaat mij dus niet om wanneer er een fysiek bank-gebouw open gaat waar je als klant naar binnen kan lopen
- Er zijn plenty of kip en ei 'redenen' voor, maar die zijn het gevolg van deze gang van zaken, en niet de oorzaak
- Een bank die afdelingen heeft in allemaal landen telt niet; ik kan als klant van ING in land X niet terecht bij ING in land Y
- Ik weet dat er banken zijn die (aan rijke mensen) een soort 24/7 service bieden. De vraag is waarom de norm is zoals hij is
- Het gaat mij niet om de 'gevonden' voordelen van deze situatie; Ik ben benieuwd naar de 'originele' oorzaken en rechtvaardiging
- Uiteraard is het ook [traditie/vroeger/altijd al zo/etc.] - Dat maakt het niet goed, logisch, nuttig of vanzelfsprekend
- Waarom is er geen enkel land waar de banken WEL 24/7 open zijn? Zou dat niet enorm voordelig zijn voor dat land?
- Hoe groot, denk je, is het percentage van een moderne economie dat 'stil staat' of vertraagd wordt als de bank dicht is?
- Wie heeft het meeste baat bij de huidige stand van zaken? Wat voor voordelen bied dit, en aan wie?
- Is het niet stiekem zo dat door banken langer/24/7 open houden, je nagenoeg vanzelfsprekend de economie zal vergroten?
SuperMicro X11DAi-N Dual Gold 6140 36C/72T 320GB A2000 2x WD770 1TB, 4K + 2x QHD