Daikin warmtepomp op zonnestroom regelen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cvschinkel
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 18-03 23:27
Goedemiddag,

ik ben net verhuisd naar een nieuwbouwwoning, allemaal mooi duurzaam spul, warmtepomp met boiler, WTW systeem en 30 zonnepanelen. Nu is het zo dat ik meer dan genoeg zonnestroom heb, maar die warmtepomp gaat gewoon aan wanneer er ergens een setpoint niet gehaald wordt. (de thermostaat, maar belangrijker nog: de temperatuur van het boilervat). Iets dat vaak gebeurt: Ik ga douchen voordat de zon schijnt. Het is dan helemaal niet nodig om direct de boiler weer te gaan verwarmen tot z'n setpoint van 51 graden. Maar dat doet ie wel. om vervolgens de hele dag niks te doen met de zonnestroom als ik niet thuis ben.

Wat ik graag wil: randvoorwaarden instellen waardoor ik iets meer gebruik maak van mijn eigen zonnestroom en minder van het net hoef af te nemen. Voorbeeld:
-temperatuur boilervat mag tot 47 graden zakken als er geen zonnestroom beschikbaar is
-woonkamerthermostaat mag naar 19 graden zakken als er geen zonnestroom beschikbaar is
-wanneer er héél véél zonnestroom is, mag de boiler best naar 53 verwarmen ipv 51.

Nu heeft de warmtepomp (Daikin Altherma wandmodel) een hele mooie app genaamd Onecta. In die app heb ik alleen nauwelijks mogelijkheden. Het is vooral een inzicht-app, waarmee je je energieverbruik kunt bijhouden en waar je hooguit je boilertemperatuur veranderd. Voor zover ik weet valt het niet te koppelen met apps zoals energy van homewizard. Ook niet geschikt om te koppelen met de homeconnect app. Erg jammer, want het ligt zo voor de hand dat je hiermee probeert het net te ontzien.

Goed... dat was heel veel tekst. Ik ben erg benieuwd naar jullie suggesties, vragen en ervaringen. Is er bijvoorbeeld iemand die al meer uit de onecta app heeft weten te halen? Of wellicht is er wel ergens hardwarematig in te breken....

schieten maar! >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 12:58
We mogen nog salderen dus noodzaak tot wat je wilt is er nog niet maar als we er allemaal zo in zouden staan dan zou dat iig het net ontlasten.
Ik ben ook nieuwsgierig naar de mogelijkheden, ik wil ook een Daikin namelijk.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkS90
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 07-09 13:25
Zit er geen userinterface bij je warmtepomp? Daar kun je veel instellingen mee doen die doorgaans niet veranderd hoeven worden. Daar zit een klokprogramma in met wanneer je de boiler warm wilt hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ik verwacht dat je vloerverwarming hebt? Dan wil je eigenlijk juist een constante temperatuur hanteren en niet meerdere keren per dag wisselen van temperatuur op basis van in hoeverre de zon schijnt. Vergeet ook niet dat je warmtevraag juist toeneemt als ze zon minder sterk schijnt.

Het meest interessante is het sanitair warm water maar daarvan is de impact zo klein dat het eigenlijk erg weinig toe voegt.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cvschinkel
MarkS90 schreef op maandag 8 april 2024 @ 17:14:
Zit er geen userinterface bij je warmtepomp? Daar kun je veel instellingen mee doen die doorgaans niet veranderd hoeven worden. Daar zit een klokprogramma in met wanneer je de boiler warm wilt hebben.
Helaas is de userinterface ontzettend kaal... Ik kan de temperatuur van de boiler instellen, en de temperatuur van het cv-water. Qua programma heb ik het niet kunnen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cvschinkel
Tsurany schreef op maandag 8 april 2024 @ 17:22:
Ik verwacht dat je vloerverwarming hebt? Dan wil je eigenlijk juist een constante temperatuur hanteren en niet meerdere keren per dag wisselen van temperatuur op basis van in hoeverre de zon schijnt. Vergeet ook niet dat je warmtevraag juist toeneemt als ze zon minder sterk schijnt.

Het meest interessante is het sanitair warm water maar daarvan is de impact zo klein dat het eigenlijk erg weinig toe voegt.
Inderdaad, overal vloerverwarming. Daar wil je inderdaad een constante temperatuur. Hier valt het minste te halen, zeker ook omdat 's winters de hoeveelheid zonne-energie ook beperkt is.

Maar het sanitair warm water is wel interessant. Ik douche altijd 's ochtends, en dan slaat ie dus direct aan, terwijl hij een paar uur later een overvloed aan zonne energie kan gebruiken.
Overigens is dit best een significante hoeveelheid energie. Sowieso speelt dit het hele jaar, dus ook 's zomers als je massa's zonne energie hebt. even een sommetje: Ik heb een 300L boiler, ingesteld op 51 graden. Nadat ik (lang) gedouched heb is de temperatuur meestal naar een graad of 37 gezakt. Dat betekent dat ik nodig heb:
300 kg * 14 graden verschil * 4200 = 17,6 MJ
--> 17,6MJ/3,6 MJ/kwh = 4,9 kwh
met een COP van 4 heb ik dan 1,2 kwh nodig... Okee, dat is niet zo heel veel.
Maargoed, doe je dit voor 3 personen per dag elke dag van het jaar dan gaat het om 3x365x0,4= 1314 kwh die je kunt "betalen" met je zonnepanelen. Lijkt me toch wel de moeite waard.

Laat het even weten als je het niet eens bent met m'n sommetje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Je hebt geen 365 dagen per jaar waarin je een constante overproductie hebt met je zonnepanelen. Zeker in de wintermaanden zal dat flink tegen vallen aangezien de energie die op enig moment opgewekt wordt dan volledig op gaat aan verwarmen en je basis energie behoefte door alle apparatuur die aan staat. Dit is dus met name in de zomer interessant en dan, afhankelijk van hoe vroeg je op staat, schijnt de zon vaak al voor je gaat douchen.

Dus haal de dagen dat de zon schijnt voor je gaat douchen en de dagen dat de zon uberhaupt niet genoeg schijnt er af en je komt eerder op de helft van de besparing uit.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkS90
Terug naar die userinterface: daar kun je op inloggen met code 5678 bij het hoofdstuk Gebruikersprofiel.

Ik heb deze aan de muur hangen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pnPPvuYzweVSjdS3T42Wxi8hcPw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/V55W0G7kuJ7cxt1Qn3XPoWib.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cvschinkel
MarkS90 schreef op woensdag 10 april 2024 @ 17:27:
Terug naar die userinterface: daar kun je op inloggen met code 5678 bij het hoofdstuk Gebruikersprofiel.

Ik heb deze aan de muur hangen:

[Afbeelding]
Ja, 5678 is de installateurs code. Ik heb deze thermostaat niet. Bij mij hangen er honeywell thermostaten en vloerverwarming verdeler.

Wat doet jouw thermostaat precies? Temperatuur vd ruimte regelen, of juist van het cv water?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lt-Crash
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 26-09 18:04
Op onze Altherma zitten smart-grid contacten en die gebruiken wij dan ook overdag onze zonne-energie te gebruiken. Dit doen wij met behulp van Loxone. Hier zit een energiemanager in.

Op dit moment schakelen we alleen het “aanbevolen AAN” contact. Wanneer er dus minimaal 500Watt zonne-energie beschikt is schakelt het contact aan en gaat de aanvoer temperatuur omhoog en stuurt Loxone de ventielen van de ruimtes open, want voor alle ruimtes geldt +1 graden.

Wanneer het huis op temperatuur is en er is nog steeds energie over, gaan de Daikin over op het maken van extra warmwater. Hier kan ik zover ik weet met een geïntegreerd buffervat geen limieten aan stellen, dus met de huidige mooie dagen hebben we regelmatig 60 graden water (maximum). Laatste stukje gaat wel met COP=1.

Als het niet allemaal zo slim kan, wij hebben als standaard de volgende instellingen, ook voor dagen met minder zon:

Warmhouden & geprogrammeerd
ECO=48
Conform =50
Hysteresis=4

Dus wij douchen ‘s avonds en ‘s ochtends gebruiken we nog wat warm water om wakker te worden. Temperatuur zakt dan richting de 44 graden, maar dat is geen probleem. Om 12:00 gaat de comfort temperatuur gelden en wordt het water dus verwarmd tot 50 graden en dit is dan weer voldoende voor de rest van de dag. Kans op zon is rond 12:00/13:00 wel het grootst 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cvschinkel
Lt-Crash schreef op donderdag 11 april 2024 @ 07:01:
Op onze Altherma zitten smart-grid contacten en die gebruiken wij dan ook overdag onze zonne-energie te gebruiken. Dit doen wij met behulp van Loxone. Hier zit een energiemanager in.

Op dit moment schakelen we alleen het “aanbevolen AAN” contact. Wanneer er dus minimaal 500Watt zonne-energie beschikt is schakelt het contact aan en gaat de aanvoer temperatuur omhoog en stuurt Loxone de ventielen van de ruimtes open, want voor alle ruimtes geldt +1 graden.

Wanneer het huis op temperatuur is en er is nog steeds energie over, gaan de Daikin over op het maken van extra warmwater. Hier kan ik zover ik weet met een geïntegreerd buffervat geen limieten aan stellen, dus met de huidige mooie dagen hebben we regelmatig 60 graden water (maximum). Laatste stukje gaat wel met COP=1.

Als het niet allemaal zo slim kan, wij hebben als standaard de volgende instellingen, ook voor dagen met minder zon:

ECO=48
Conform =50
Hysteresis=4

Dus wij douchen ‘s avonds en ‘s ochtends gebruiken we nog wat warm water om wakker te worden. Temperatuur zakt dan richting de 44 graden, maar dat is geen probleem. Om 12:00 gaat de comfort temperatuur gelden en wordt het water dus verwarmd tot 50 graden en dit is dan weer voldoende voor de rest van de dag. Kans op zon is rond 12:00/13:00 wel het grootst 😅
Kijk, dit begint erop te lijken :) Dit is ongeveer wat ik wil.
Heb je misschien typenummers/modelnamen van deze regelaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkS90
Met de interface heb ik wat basisinstellingen gedaan: kloktijden en stooklijn cv-water. En ik kan het energieverbruik aflezen en COP uit berekenen.
De thermostaat in de woonkamer geeft de ruimtetemperatuur door wanneer de WP ingeschakeld is op de klok. Die thermostaat is een bijbehorende Madoka.

Mijn installatie is redelijk simpel: grotere radiatoren in huis, cv-ketel eruit en warmtepomp in de plaats. Warm water hebben we met een keukenboiler en voor de douche een ventilatiewarmtepomp-boiler (hoe dat ding dan ook mag heten...).

Een en ander wordt ondersteund met 4 kW zonnepanelen.

[ Voor 0% gewijzigd door MarkS90 op 11-04-2024 17:44 . Reden: typefout ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onk_the_Monk
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 23-09 21:25

ECO=48
Conform =50
Hysteresis=4

Ik heb het ook zo ingesteld sinds enkele weken. Ik haal echter nooit die 60 graden (maximum temperatuur is ook ingesteld op 60 graden) bij mij stopt hij vaak op 54 graden. Enig idee waar dat aan kan liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lt-Crash
Onk_the_Monk schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 10:48:
[...]

Ik heb het ook zo ingesteld sinds enkele weken. Ik haal echter nooit die 60 graden (maximum temperatuur is ook ingesteld op 60 graden) bij mij stopt hij vaak op 54 graden. Enig idee waar dat aan kan liggen?
Ik kan denk ik lastig op afstand je configuratie controleren, maar de eerste dingen die mij te binnen schieten zijn:
9.3.8= [2] Alleen SWW(WTW) of [1] Toegestaan
9.8.6= [1] JA (smart-grid mag ook BUH gebruiken)

Al zijn dit wel de standaard instellingen.
Wij schakelen alleen contact 1, dus de keuzes zijn 00 (vrij bedrijf) en 10 (aanbevolen AAN)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onk_the_Monk
Lt-Crash schreef op woensdag 17 april 2024 @ 08:51:
[...]

Ik kan denk ik lastig op afstand je configuratie controleren, maar de eerste dingen die mij te binnen schieten zijn:

Wij schakelen alleen contact 1, dus de keuzes zijn 00 (vrij bedrijf) en 10 (aanbevolen AAN)
Je kan mijn instellingen terug vinden in deze file. Alsook deze van vele andere tweakers.

https://docs.google.com/s...XVyTQMqI/edit?usp=sharing

9.3.8 heb ik op [2] staan. Echter 9.8.6 zie ik wel staan in de instellingen lijst maar iedereen heeft deze blanco staan. Deze avond ga ik eens kijken in de warmtepomp zelf of ik deze terug vind.

Ik gebruik ook enkel vrij en aanbevolen aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onk_the_Monk
Denk dat het dat was. 9.8.6 heeft een beetje een rare naam "Toestaan elektrische verwarmingstoestellen" Als je dan op het de help knop duwt komt er deze tekst: "Alleen van toepassing als [9.8.4]= Smart Grid. In te stellen als elektrische verwarmingstoestellen toegestaan zijn.". Deze stond op 0.

Bedankt voor de tijd en moeite!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onk_the_Monk
Lt-Crash schreef op woensdag 17 april 2024 @ 08:51:
[...]

Hij komt nog niet hoger dan 53 de afgelopen week. Ik denk misschien dat het limiet in opgenomen vermogen een probleem kan geven. Ik heb geen puls meter aangesloten jij wel? Zo niet heb je een limiet op vermogen en hoeveel is dat dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lt-Crash
Onk_the_Monk schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 11:05:
[...]

Hij komt nog niet hoger dan 53 de afgelopen week. Ik denk misschien dat het limiet in opgenomen vermogen een probleem kan geven. Ik heb geen puls meter aangesloten jij wel? Zo niet heb je een limiet op vermogen en hoeveel is dat dan?
Ik heb parameter 9.8.8 of 2kW staan. Ongeveer wat mijn BUH ook mag gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onk_the_Monk
Lt-Crash schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 11:22:
[...]

Ik heb parameter 9.8.8 of 2kW staan. Ongeveer wat mijn BUH ook mag gebruiken.
Ik had hem op 1 kW staan heb. Hem nu op 2 kW gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onk_the_Monk
Probleem opgelost warmt nu tot 60 graden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janvanrossum
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 08-09 21:33
Hallo mensen,

Ben ook aan het zoeken, hoe die contacten aan te sturen.
Mijn vraag:
1. Is er een Daikin product wat dit standaard kan of moet ik dit regelen vanuit Homey, op basis van opbrengst ZP?

2. Hoe stuur ik zo'contact aan?

Enphase schijnt ook zoiets te hebben, EMS, maar dan moet je naar dynamische electra contracten.

Alvast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PattieK
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 09-01 12:37

ECO=48
Conform =50
Hysteresis=4

Mag ik vragen of deze smart grid contacten er al op zaten? Of hebben jullie deze later laten installeren?
Ik heb ook een Daikin warmtepomp, met bijbehorende boiler. Maar geen idee of die smart grid erop zitten.

Ben er benieuwd naar omdat ik deze dan eventueel wil laten installeren en aansturen via node red home automation.

Maximale temperatuur van mijn boiler is 85. Dus daar kan een hoop energie in gestopt worden mocht de productie hoog genoeg zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lt-Crash
PattieK schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 21:04:
[...]

Mag ik vragen of deze smart grid contacten er al op zaten? Of hebben jullie deze later laten installeren?
Ik heb ook een Daikin warmtepomp, met bijbehorende boiler. Maar geen idee of die smart grid erop zitten.

Ben er benieuwd naar omdat ik deze dan eventueel wil laten installeren en aansturen via node red home automation.

Maximale temperatuur van mijn boiler is 85. Dus daar kan een hoop energie in gestopt worden mocht de productie hoog genoeg zijn
Hier zaten de LV smart-grid contacten er al op. Met de overgang naar een dynamisch energiecontract heb ik ze ondertussen allemaal aangesloten, zodat ik de vier mogelijkheden van Daikin allemaal kan benutten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PattieK
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 09-01 12:37
Thanks. Dan moet ik de binnenunit openmaken om te kijken of ze er al zitten.

Tot welke temperatuur kan jij jouw boiler verwarmen?

In de ONECTA app kan het maar tot 60gr. Zou mooi zijn als dit warmer kan zodat er zoveel mogelijk zonne energie in gestopt kan worden op zonnige dagen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lt-Crash
Dat is afhankelijk of ik wel of niet toesta dat de back-up heater gebruikt mag worden. Zonder is het -ish 53 graden, met 60. Het is een beetje dubbelop, want COP-1 willen we natuurlijk niet, maar soms is het zo goedkoop of wenselijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimDeBie1
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 18-03 20:20
Dag allen

Ik ben sinds kort eigenaar van een Daikin Altherma lucht/water warmtepomp. Het betreft een wandmodel met een afzonderlijk vat voor warm water van 300l.

Ik zou graag volgende case kunnen realiseren, maar nergens/niemand kan me verder helpen:
- Standaard staat mijn SWW op 48°C
- Wanneer ik voldoende zonnestroom injecteer zou ik graag de elektrische weerstand in deze tank activeren om het water te verwarmen tot 75°C

Hoe kan ik deze weerstand activeren? Niemand kan me verder helpen... De weerstand zit op een contacttor in de wandunit van de LW warmtepomp aangesloten.

Daarnaast kan ik ook nergens een degelijk uitleg vinden over hoe ik bijvoorbeeld mijn ruimtetemperatuur met X graden verhoog wanneer e injectie is van zonnestroom naar het net.

Iemand van jullie die me kan helpen?
Pagina: 1