Instagram vraagt om data of betalen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal tekenaar
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 15-05 11:29
Hallo,

Toen ik een paar dagen geleden op instagram wou aanmelden kreeg ik een bericht dat ik niet eerder kreeg.

Ik had 2 opties:
1. IG kon ik gewoon blijven verder gebruiken indien ik akkoord ging dat IG mijn data mocht verzamelen en me reclame mocht sturen.
Of:
2. Maandelijks betalen en dan krijg je geen reclame.

Nu vroeg ik me af of er een verschil is tussen de eerste optie, waarbij IG data verzameld en de situatie voordat ik deze keuze kreeg?

Of m.a.w.: wat veranderd er t.o.v. vroeger indien ik de eerste optie kies?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Het verschil zal (proberen te voldoen aan) privacy-wetgeving zijn. Geen geld verdienen is geen optie voor een bedrijf, en puur betaald maken zal resulteren in weglopen van zo goed als alle gebruikers.

Ik heb geen instagram en weet niet wat er precies gevraagd wordt, maar bij Meta/Facebook/Instagram zou ik even naar de bewoording kijken van optie 2: geen reclame krijgen is niet hetzelfde als niet getrackt worden om te verdienen aan je data. Wat zijn (de relevante delen van) de tekst waar je akkoord mee zou moeten gaan?

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal tekenaar
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 15-05 11:29
Ik heb de gegevens die Meta verzameld opgezocht en vond dit:
https://www.facebook.com/..._id=1-WhatInformationDoWe

Dit vind ik toch wel zorgwekkend en hebben ze dit nu allemaal nodig voor reclame en beveiliging? Welk apparaat, soort netwerk, muisbewegingen, politieke voorkeuren, etc...

Ik ben toch wat bezorgd omdat ik niet weet waar deze gegevens terechtkomen, wat ermee gebeurt,...
Ik postte welliswaar nooit iets en gebruikte het maar om sommige mensen te contacteren, maar toch heb ik er maar weinig vertrouwen in.

Misschien is het toch maar beter dat ik mijn account opzeg.
Het wordt dan wel wat moeilijker of niet mogelijk om sommige mensen te bereiken, maar dan is dat dan maar zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillyF
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10-04-2024
Ik kwam dus hetzelfde tegen op Instagram.
Nu heb ik daar nog niet zoveel staan, dus als ik het kwijtraak dan is het geen ramp.
Maar er zijn vast andere mensen, die er veel meer mee doen.

Wat mij echter heel erg tegenstaat, is het dwingende karakter, zo van:
"KIES NU, BETAAL of JE GEGEVENS!" en andere opties zijn er niet.
(Maar schijnbaar worden je gegevens toch gebruikt, ook als je betaalt.)

Misschien zijn deze twee links daarom wel interessant

https://www.consumentenbo...m-en-facebook-hoe-zit-dat
Daarin wordt o.a. aangegeven, dat de Nederlandse en andere Europese toezichthouders op privacy, de gesprekken volgen, die de Ierse toezichthouder met Meta (waar Instagram onder valt) heeft.

https://www.nu.nl/tech/62...instagram-misleidend.html
In dit stuk staat o.a. vermeld dat Europese consumentenorganisaties die keuze misleidend vinden.

Ik denk dat ikzelf voorlopig niet meer op Instagram inlog, Ik wacht de gesprekken even af ...

The trouble of being a troubleshooter is when trouble starts to shoot back