Nutsaansluiting prefab meterkast

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whizler
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 17-05 15:12
Hopelijk post ik dit in de juiste categorie.

Ik ben zelfstandig een nieuwbouwwoning aan het bouwen, nu is vandaag een schouwer langsgekomen (weet niet of ik de naam van het bedrijf mag noemen). Maar die hebben nu de prefab meterkast afgekeurd omdat er al muren omheen staan en ze het daarom zien als uiteindelijke meterkast. Welke andere regels heeft (wind/waterdichte woning).

Op mijnaansluiting.nl staat echter "Het pand is glasdicht en afsluitbaar. In het geval van een prefab meterkast in de ruwbouwfase geldt dat de kast wind- en waterdicht moet zijn en afsluitbaar is. Uw prefab meterkast-leverancier kan u hierover adviseren."
Ruwbouwfase is volgens mij per definitie niet wind/waterdicht, dus deze eisen komen niet met elkaar overeen.

Kan een onderaannemer (waar ik niet zelf voor heb gekozen) zomaar hun eigen regels toepassen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinictus208
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

Dinictus208

Tele romeo

Bedoel je nu een bouwmeterkast?
Dat is een kast die als geheel los (doch verankerd) mag staan op een bouwplaats. Deze wordt aangesloten door een expert en de kast moet ook aan bepaalde regels voldoen.

Als je al een meterkast hebt gebouwd op je fundering dan lijkt het hier inderdaad richting een uiteindelijk meterkast te gaan en die moet weer voldoen aan hele andere regels.

volgens mij lopen er hier 2 zaken door elkaar.

I could feel at the time There was no way of knowing Fallen leaves in the night Who can say where they're blowing As free as the wind And hopefully learning Why the sea on the tide Has no way of turning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whizler
Nee het is geen bouwmeterkast. Het is echt een prefab meterkast, die word direct al op de juiste locatie gezet. Maar is wel wind/waterdicht. Deze is door een gecertificeerd bedrijf geleverd en geplaatst. Zij geven aan zelf sinds 2 weken ook problemen te hebben met deze specifieke aansluiter.

Zie https://www.enexis.nl/prefab-meterkast-campagnepagina

Maar het zou kunnen dat ik het verkeerd zie, daarom ook dit topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinictus208
  • Niet online

Dinictus208

Tele romeo

Ik weet hier dan te weinig vanaf. Wel lijkt het alsof je een tussenstap hebt overgeslagen door al muren te plaatsen. Als ik het goed begrijp wordt de prefab meterkast ook de uiteindelijk meterkast op termijn?

I could feel at the time There was no way of knowing Fallen leaves in the night Who can say where they're blowing As free as the wind And hopefully learning Why the sea on the tide Has no way of turning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whizler
Bedankt voor het meedenken, het is inderdaad een zeer specifieke casus.

De eerste planning was dat ik in week 7 zou worden aangesloten, de metselaars zijn week 9 begonnen.
De aansluiter schoof alleen steeds de planning op, maar de rest is wel gewoon volgens de planning door gegaan. Ook omdat ik nergens las dat het niet volgens de regels zou zijn.

Ja inderdaad de prefab meterkast word de uiteindelijke meterkast. De metalen deur en dak worden er alleen nog afgehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
whizler schreef op maandag 8 april 2024 @ 15:45:
Nee het is geen bouwmeterkast. Het is echt een prefab meterkast, die word direct al op de juiste locatie gezet. Maar is wel wind/waterdicht. Deze is door een gecertificeerd bedrijf geleverd en geplaatst. Zij geven aan zelf sinds 2 weken ook problemen te hebben met deze specifieke aansluiter.

Zie https://www.enexis.nl/prefab-meterkast-campagnepagina

Maar het zou kunnen dat ik het verkeerd zie, daarom ook dit topic
Heb je het rapport en wat staat daar als specifieke reden op?
Is Enexis je netbeheerder? Dan daar even navragen hoe dit kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whizler
Nee het rapport wacht ik nog op, het is nu alleen mondeling mede gedeeld dat het afgekeurd is.
Enexis heb ik ook contact mee gehad, die hebben het weer doorgezet. Dus daar ook nog even op wachten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BBB-Nick
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 17-05 10:56
Prefab meterkasten worden vaker toegepast. Is de onderaannemer wellicht onbekend hiermee?

Je heb dus als ik het goed begrijp dit:
https://www.mijnaansluiting.nl/prefabmeterkast

Je onderaannemer is dus waarschijnlijk een combi aannemer welke namens de verschillende partijen, water, elektra en cai de kabels trekt een aansluit.

Deze combi aannemer zet zijn werk vaak weer uit bij weer een andere onderaannemer. Welke regio zit je, in noord Holland noord ken ik wel wat contact personen die je misschien verder kunnen helpen.

Ik zit wel vaker in dit proces en het is heeeeel veel bellen en heel veel kastjes en muren waar je tegen aanloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 08:40
Er staat op die onderste website een lijst met prefab kasten die goedgekeurd worden

Zit jouw kast daartussen?
(Kiwa BRL K22007 certificaat heb je dan nodig)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whizler
Ja het is een gecertificeerde kast van directaansluiten.
Het is in Overijssel dus Noord holland heb ik helaas niks aan.
Dat bellen en kastjes verhaal komt me wel bekend voor..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whizler
Ik heb nu het afkeursrapport binnen gekregen, het volgende staat erin
meter opstellingsruimte voldoet niet aan de voorwaarde

- pand is niet glasdicht en/of afsluitbaar
- stukadoorswerk niet gereed
- tracé voor leiding aanleg is niet vrij van obstakels
- mantelbuizen zijn niet volgens de richtlijnen aangebracht.

Prefab meterkast, woning al ombouwd.
Ik ga opnieuw contact opnemen met de netbeheerder, want deze eisen staan niet zo op de site van mijnaansluiting.nl.

Ik snap ook niet hoe een onderaannemer kan eisen dat ik mn huis laat stucen?
Het laatste punt kan ik me nog in vinden, de schroefjes waren schijnbaar niet volledig aangedraaid, dit is nu al hersteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
whizler schreef op donderdag 11 april 2024 @ 09:23:
Dit is wel meer dan alleen de muren.

Ik zou bijvoorbeeld nog eens de tekeningen van een aansluiting erbij pakken en die maatvoering controleren.
Daarnaast zijn er 4 punten voor afkeur, als het alleen het eerste punt zou zijn geweest...
Ook de melding dat het tracé niet vrij van obstakels is echt wel een dingetje.

Staan er foto's in het rapport?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:40
whizler schreef op donderdag 11 april 2024 @ 09:23:

[...]

Ik ga opnieuw contact opnemen met de netbeheerder, want deze eisen staan niet zo op de site van mijnaansluiting.nl.

Ik snap ook niet hoe een onderaannemer kan eisen dat ik mn huis laat stucen?
Het laatste punt kan ik me nog in vinden, de schroefjes waren schijnbaar niet volledig aangedraaid, dit is nu al hersteld.
als je meterkast afsluitbaar is dan lijkt me dat toch voldoende, het hele pand hoeft toch niet afgesloten te worden?
stucwerk van belang voor de meterkast lijkt me ook wat vreemd
die andere zijn natuurlijk heel erg belangrijk. Obstakels en een juiste uitvoering.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
No Hands schreef op donderdag 11 april 2024 @ 09:38:
[...]

als je meterkast afsluitbaar is dan lijkt me dat toch voldoende, het hele pand hoeft toch niet afgesloten te worden?
stucwerk van belang voor de meterkast lijkt me ook wat vreemd
die andere zijn natuurlijk heel erg belangrijk. Obstakels en een juiste uitvoering.
Tot er wat spelende kinderen je huis in gaan en gaan peuteren aan de wago-klem op een al aangesloten krachtgroep ergens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whizler
Ja er staan 2 foto's in het rapport, 1 van de meterkast en 1 van de voorkant van het huis waar je ook duidelijk ziet dat er geen materiaal/steiger staat in het gedeelte naar de meterkast toe. Er is daar 3 meter werkruimte in de breedte.

Ik snap je opmerking over spelende kinderen, alleen ze staan een prefab meterkast wel toe. Enexis vind het juist een hele mooie ontwikkeling. Dus dan zouden ze het hele principe van een prefab meterkast niet moeten toestaan.

Dit zijn de foto's die bij het rapport zaten, met in rood de trace

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b1PdxBzFulpyZuihNmcTYE3NTTQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/H1Y6imnpJkJoozo6uIkqvwp3.png?f=user_large

[ Voor 28% gewijzigd door whizler op 11-04-2024 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
Tja, als ik op de pagina van Enexis kijk en zo'n pdf open, dan durf ik niet te zeggen of je voldoet:
https://www.enexis.nl/met...nen-meterkast-en-bouwkast
Zo zitten er 2 kabels achter de rode buis naar beneden, zit de eerste groepenkast niet er recht boven en ik denk ook niet op 43cm van rechts.
Qua stucwerk is het ook niet gek, stucadoors worden weleens de varkens van de bouw genoemd. Die kunnen een nieuwe aansluiting in een dag veranderen in een bende.
Het tracé is ook niet in orde, na aansluiting mag er geen zwaar verkeer meer over, als ik die bandensporen zie, dan gaat dat niet lukken. Die steigers worden ook weer opgepikt e.d.

Begrijp me niet verkeerd, ik vind het ook gezever, maar het is niet alsof je de ideale aansluiting/klant bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dave1989
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16-05 13:56
Vervelend voor je dat het zo stroef loopt.

Hetgeen wat het een beetje complexer maakt dan een normale casus, is dat normaal gesproken de Prefab meterkast geplaatst wordt voor enige andere activiteit.

Nu is er begrijpelijk doorgegaan, met het project waardoor je een beetje in spagaat zit tussen de prefab meterkast aansluiteisen ruwbouw (NTA 8769) en de aansluiteisen voor meterruimten (NEN 2768+A2).

Omdat nu al gestart is met de bouw, kan de aannemer interpreteren dat het pand wind-/waterdicht moet zijn.

Betreft het tracé moeten tijdens de schouw de mantelbuizen zichtbaar zijn onder maaiveld. Dit om de diepte t.o.v. maaiveld te controleren. Ook moet je als bouwer volgens mij piketjes plaatsen gedurende de bouw en deze onderhouden, maar dit weet ik niet zeker.

De eis betreft stucwerk kan ik daarentegen niet duiden, evenals het tracé dat vrij van obstakels dient te zijn. Want op de foto zie ik dat zeker. Echter wanneer de geprojecteerde sleuf niet is gemarkeerd, is het risico groter dat wanneer de aannemer van Enexis komt het tracé niet vrij is.

Wat ik zou doen is nogmaals Enexis of de aannemer benaderen, aangeven dat je bouwplanning genoeg ruimte heeft geboden om raakvlakken met andere aannemers te voorkomen. Ga ik er wel even vanuit dat je je project/aansluiting tijdig hebt aangemeld, en dat het project wel gewoon verder is gegaan. En dat je nogmaals een schouw verzoekt, maar dan samen met een uitvoerder van Enexis én de betreffende combi-aannemer.

Zeg dat je graag in overleg gaat met deze uitvoerders op locatie om de meterkast opnieuw te beoordelen als prefab. En dat je graag meedenkt hoe je de overige punten betreft tracé met name in overleg kan beoordelen. Zorg dat je dan ook een gaatje hebt gemaakt waar de mantelbuizen liggen, dan kan de diepte direct gecheckt worden.

Mijn ervaring is dat er ook nogal eens misverstanden zijn tussen de aannemer en netbeheerder zelf. En dat de meeste uitvoerders echt wel welwillend zijn, en vaak wat flexibeler dan de uitvoerders van de aannemer.

[ Voor 6% gewijzigd door Dave1989 op 11-04-2024 10:51 . Reden: Wat toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:40
pagani schreef op donderdag 11 april 2024 @ 09:43:
[...]

Tot er wat spelende kinderen je huis in gaan en gaan peuteren aan de wago-klem op een al aangesloten krachtgroep ergens.
Je kunt toch je hoofdschakelaar uitzetten als je meterkast verder op slot is?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinictus208
  • Niet online

Dinictus208

Tele romeo

pagani schreef op donderdag 11 april 2024 @ 09:43:
[...]

De kast is toch helemaal afgesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whizler
Ik ben vorige week toch ineens aangesloten op het net.
Ze hebben de regels weer terug gedraaid en nu mogen er wel muren staan als het een prefab meterkast is.
Pagina: 1