Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opzouten
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 19-02 21:45
Hoi,

Ik heb even een vraag, misschien weten jullie dit. Ik ga uit dienst per 31 mei 2024 bij al mijn 3 banen en wordt per 1 juni ZZPer. Ik wil gebruik maken van de ZZP starterregio. Ik vraag me alleen het volgende af: 1 van mijn loondienst baan was vast, dus elke maand vast salaris. De andere 2 waren flexiebele 0 uur contracten. Ik heb deze extra 2 contracten er 2 jaar bij gehad. Alles stopt dus per 31 mei zodat ik volledig ZZPer kan zijn.

1. Krijg ik 70% van mijn uitkering over het gehele bedrag wat ik verdiend heb de afgelopen tijden of alleen over mijn vaste baan deel? Gezien ze alledrie loondienst waren en een SV-loon hebben hoop ik dat alles gewoon meetelt.

2. Ik krijg van de extra 0 contracturen loondienstovereenkomsten het bedrag altijd 1 maand later. Dus wat ik in mei heb gewerkt krijg ik dan in juni uitbetaald. Maakt dit dan nog uit voor mijn geld wat ik krijg in juni van de ZZP starterregeling? Het is immers oud verdiend geld van de maanden toen ik nog wel in loondienst was, alleen 1maand later uitbetaald.

Hoop dat iemand hier wat van weet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 21:04
1. Op welke grond verwacht je een uitkering te ontvangen? Ben je ontslagen uit vaste dienst? Als je zelf stopt met werken heb je meestal geen recht op WW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:42

Yucon

*broem*

Blijf je gewoon voor die drie opdrachtgevers werken? Weet je zeker dat dit op deze manier zomaar mag?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Raar verhaal, je stopt zelf met werken om ZZP'er te worden, en je denkt dat je daar nog een WW-uitkering bij krijgt? Nee, je stopt zelf met werken, en het vangnet WW heb je geen recht op.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Aangezien je geen recht hebt op WW zoals je het uitlegt, heb je ook geen recht op de ZZP startersregeling? :)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opzouten
Ik zal wat genuanceerder zijn; ik ben huisarts per 1 juni en mijn werkgever de SBOH en ik gaan dus uit elkaar, gezien de opleiding stopt. Ik word dus 'ontslagen' vanuit de huisartsopleiding. Dat er dan een ZZP-starterregeling bestaat voor mijn waarnemerschap is volledig normaal. Ik kom dus gewoon in aanmerking. Hiernaast deed ik wat klussen voor verpleeghuizen en ziekenhuizen op basis van 0 uur contracten. Deze stoppen ook per 31 mei 2024. Ik ben dus volledig 'werkloos' wat een voorwaarde is om aan de starterregeling mee te mogen doen.

Ik blijf niet voor hen werken. Ik word gewoon 100% ZZP huisarts voorlopig.

Echter wat ik zeg, ik krijg het geld van de verpleeghuizen en ziekenhuizen klussen altijd 1 m later, dus ik krijg dit eind juni, waarin ik dus 'werkloos' ben. Ik vroeg me af of ze dan mijn starterregeling kunnen korten, doordat ik 'gestraft'. wordt omdat ik m'n geld een maand later krijg.

[ Voor 19% gewijzigd door Opzouten op 08-04-2024 14:34 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Zo te zien een loophole die door veel huisartsen gebruikt wordt:
https://startenalshuisart...geen%20sollicitatieplicht.

Zo vaak dat ze speciale website voor hebben :p

[ Voor 10% gewijzigd door YakuzA op 08-04-2024 14:35 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opzouten
YakuzA schreef op maandag 8 april 2024 @ 14:34:
Zo te zien een loophole die door veel huisartsen gebruikt wordt:
https://startenalshuisart...geen%20sollicitatieplicht.
Dit is toch geen loophole? Ik ken een starter die nog veeeel meer verdient als een startende huisarts (in de autobranche) en ook z'n extra centjes op deze manier legaal krijgt de eerste 6 maanden. Het is nou eenmaal een regeling voor startende ondernemers. Over meer/minder succesvolle startende ondernemers en laag/hoog risico hoeft mi niet gediscrimineerd te worden.

Ik vraag me dus alleen af of ik gewoon m'n verdiende geld over mei kan ontvangen in juni van de 2 0 uren loondienstcontracten zonder problemen.

[ Voor 11% gewijzigd door Opzouten op 08-04-2024 14:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oid
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Oid

Kan je dit niet gewoon zien op uwv.nl ? https://mijn.uwv.nl/verze...BekijkSVSpecificatie.ascx inloggen met digid en hoppa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opzouten
Oid schreef op maandag 8 april 2024 @ 14:43:
Kan je dit niet gewoon zien op uwv.nl ? https://mijn.uwv.nl/verze...BekijkSVSpecificatie.ascx inloggen met digid en hoppa.
Gaaf, ik heb gekeken. Fijn dat het zo goed werkt en in te zien is. Dank. Maar dit beantwoord nog niet mijn vraag of ik gewoon in juni mijn geld zonder problemen mag ontvangen wat ik verdiend heb in mei. Deze 2 extra banen betalen het geld altijd 1 maand later uit, terwijl mijn huisartsopleiding altijd aan eind van de maand het vaste salaris betaalde van de maand zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oid
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Oid

Wat staat er op je loonstrook? Neem aan gewerkte uren mei; uitbetaald in juni
en anders bel je het uwv, daar zijn ze voor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Opzouten schreef op maandag 8 april 2024 @ 14:47:
[...]

Gaaf, ik heb gekeken. Fijn dat het zo goed werkt en in te zien is. Dank. Maar dit beantwoord nog niet mijn vraag of ik gewoon in juni mijn geld zonder problemen mag ontvangen wat ik verdiend heb in mei. Deze 2 extra banen betalen het geld altijd 1 maand later uit, terwijl mijn huisartsopleiding altijd aan eind van de maand het vaste salaris betaalde van de maand zelf.
Als je recht op dat geld, wat je dus hebt, krijg je dat gewoon. Daar hoef je je echt geen zorgen om te maken hoor.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
[...]

Daarvoor kan je het beste bellen of mailen met de UWV. Die kunnen jou dit haarfijn uitleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
[...]

Ik heb sinds een week ook recht op een uitkering, en heb dit ook lopen onderzoeken.

Aangezien ik mijn eerste uitkering nog niet heb gehad, kan ik het nog niet met 100% zekerheid zeggen, maar als het goed is moet je bij je inkomstenopgave aan het begin van de volgende maand aan kunnen geven dat je inkomsten van die maand uit werkzaamheden van de vorige maand komen, en dan zou het niet van je uitkering afgetrokken moeten worden.
RaZ schreef op maandag 8 april 2024 @ 14:49:
[...]

Als je recht op dat geld, wat je dus hebt, krijg je dat gewoon. Daar hoef je je echt geen zorgen om te maken hoor.
Als je er zelf niet middenin zit is dat makkelijk praten.

Ik heb zelf flink wat rondgezocht, en het gaat van 'je hebt pech, inkomsten worden nou eenmaal afgetrokken', tot 'komt vanzelf goed joh!', via 'als je het zelf goed doorgeeft, moet het goedkomen'.

Ik ga van het laatste uit: als je je inkomsten goed doorgeeft, dan zou het goed moeten komen. Maar blind erop vertrouwen dat het sowieso allemaal wel losloopt, ga ik niet doen. Het gaat hier niet om een paar tientjes.

The devil is in the details.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13:05
Opzouten schreef op maandag 8 april 2024 @ 14:36:
[...]

Dit is toch geen loophole? Ik ken een starter die nog veeeel meer verdient als een startende huisarts (in de autobranche) en ook z'n extra centjes op deze manier legaal krijgt de eerste 6 maanden. Het is nou eenmaal een regeling voor startende ondernemers. Over meer/minder succesvolle startende ondernemers en laag/hoog risico hoeft mi niet gediscrimineerd te worden.

Ik vraag me dus alleen af of ik gewoon m'n verdiende geld over mei kan ontvangen in juni van de 2 0 uren loondienstcontracten zonder problemen.
Wat is een huisarts in de autobranche? ARBO arts van Audi ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Hahn schreef op maandag 8 april 2024 @ 14:53:
[...]

Ik heb sinds een week ook recht op een uitkering, en heb dit ook lopen onderzoeken.

Aangezien ik mijn eerste uitkering nog niet heb gehad, kan ik het nog niet met 100% zekerheid zeggen, maar als het goed is moet je bij je inkomstenopgave aan het begin van de volgende maand aan kunnen geven dat je inkomsten van die maand uit werkzaamheden van de vorige maand komen, en dan zou het niet van je uitkering afgetrokken moeten worden.

[...]

Als je er zelf niet middenin zit is dat makkelijk praten.

Ik heb zelf flink wat rondgezocht, en het gaat van 'je hebt pech, inkomsten worden nou eenmaal afgetrokken', tot 'komt vanzelf goed joh!', via 'als je het zelf goed doorgeeft, moet het goedkomen'.

Ik ga van het laatste uit: als je je inkomsten goed doorgeeft, dan zou het goed moeten komen. Maar blind erop vertrouwen dat het sowieso allemaal wel losloopt, ga ik niet doen. Het gaat hier niet om een paar tientjes.
Met een nul-uren contract wordt altijd 1 maand later betaalt, dus dat krijgt de TS ook gewoon, daar heeft ie netjes voor gewerkt. De maand zal eerst tot z'n einde moeten zijn wil de werkgever de uren kunnen berekenen. Dat werkt met betaalde overuren ook zo, die krijg je ook altijd een maand later.

Daar hoeft de TS geen zorgen om te maken, en anders kan de TS gewoon het UWV bellen, dan waren waarschijnlijk al z'n vragen al beantwoord ;)

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:37

ralpje

Deugpopje

dehardstyler schreef op maandag 8 april 2024 @ 14:53:
[...]

Ik denk dat TS hier even 'als' en 'dan' door elkaar haalde ;)

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dehardstyler
ralpje schreef op maandag 8 april 2024 @ 15:03:
[...]

Ik denk dat TS hier even 'als' en 'dan' door elkaar haalde ;)
Als: Ik ken een starter die nog veeeel meer verdient als een startende huisarts (in de autobranche) en ook z'n extra centjes op deze manier legaal krijgt de eerste 6 maanden.

Dan: Ik ken een starter die nog veeeel meer verdient dan een startende huisarts (in de autobranche) en ook z'n extra centjes op deze manier legaal krijgt de eerste 6 maanden.

Wat bedoel je? Het blijft over een startende huisarts in de autobranche gaan. :P

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SeeS
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:29
dehardstyler schreef op maandag 8 april 2024 @ 14:53:
[...]

Renault monteur

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:37

ralpje

Deugpopje

dehardstyler schreef op maandag 8 april 2024 @ 15:07:
[...]

Als: Ik ken een starter die nog veeeel meer verdient als een startende huisarts (in de autobranche) en ook z'n extra centjes op deze manier legaal krijgt de eerste 6 maanden.

Dan: Ik ken een starter die nog veeeel meer verdient dan een startende huisarts (in de autobranche) en ook z'n extra centjes op deze manier legaal krijgt de eerste 6 maanden.

Wat bedoel je? Het blijft over een startende huisarts in de autobranche gaan. :P
Nee. Die tweede geeft 'ik ken iemand die nog meer verdient dan een startende huisarts doet. Diegene werkt in de autobranche'. ;)

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dehardstyler
ralpje schreef op maandag 8 april 2024 @ 15:10:
[...]

Nee. Die tweede geeft 'ik ken iemand die nog meer verdient dan een startende huisarts doet. Diegene werkt in de autobranche'. ;)
Dat kwartje viel veel te laat. :F :$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
@Opzouten loon wordt toegerekend aan een bepaald tijdvak. Het tijdvak waarin je het werk hebt verricht.
Als je werkgever dat goed verwerkt tenminste. Maar dat gaat in mijn ervaring* in > 99% van de tijd wel goed.
Het is vrij gebruikelijk dat loon achteraf wordt betaald. Helemaal bij oproepcontracten.

UWV kijkt naar arbeidsurenvelies. En dan wordt een gemiddelde genomen van de afgelopen zoveel weken/maanden. Kan het UWV je wel vertellen.

*Ik doe iets met bijstandsuitkeringen, en moet dus vaak loongegevens raadplegen. Komt allemaal uit de database van de belastingdienst. Dat gebruikt UWV dus ook, en belastingdienst zelf natuurlijk ook.

[ Voor 12% gewijzigd door defusion op 08-04-2024 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opzouten
dehardstyler schreef op maandag 8 april 2024 @ 15:07:
[...]

Klopt, het moet dan zijn. Mijn excuses voor de ontstane consternatie en verwarring. Ik wilde de wereld hier niet mee verwarren en opschudden:)

Bedankt allen, en het gaat hier om de starterregeling ZZP, niet regulier WW waarin je inkomsten gekort worden als je toch gaat werken in de maanden dat je een uitkering krijgt. Dus dan ga ik er vanuit dat ik sowieso niet gekort wordt door inkomsten die ik maak, gezien ik dan ook akkoord ga met 70% van mijn 70-75% inkomen gedurende 6 maanden.

Fijn dat ik mijn gelden gewoon mag ontvangen in juni en ze dit niet zien alsof ik nog in loondienst ben dan.

[ Voor 5% gewijzigd door Opzouten op 08-04-2024 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:41
@Opzouten de Startersregeling van UWV kan je officieel pas 7 dagen voor het einde van je SBOH opleiding aanvragen. Mijn advies is om ze zelf eerder te bellen en je situatie uit te leggen. Dus bel UWV ergens half mei. Vraag naar een adviseur werk/inkomen en leg je situatie uit. Ik verwacht dat je gewoon van de Startersregeling gebruik kan maken omdat je ontslagen wordt en vanuit die situatie gaan starten als waarnemer.

Ik verwacht ook geen problemen met je inkomsten van werk vanuit je dienstverband dat je pas na je ontslag bij SBOH ontvangt.

Je mag mij even een PB sturen als je meer info nodig hebt. Ik werkt als financieel adviseur voor waarnemend huisarts bij één van de bekende partijen die waarnemers met alles wat er op je pad gaat komen kan helpen. (die van Arts & Auto :))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opzouten
GoEV6 schreef op maandag 8 april 2024 @ 15:29:
@Opzouten de Startersregeling van UWV kan je officieel pas 7 dagen voor het einde van je SBOH opleiding aanvragen. Mijn advies is om ze zelf eerder te bellen en je situatie uit te leggen. Dus bel UWV ergens half mei. Vraag naar een adviseur werk/inkomen en leg je situatie uit. Ik verwacht dat je gewoon van de Startersregeling gebruik kan maken omdat je ontslagen wordt en vanuit die situatie gaan starten als waarnemer.

Ik verwacht ook geen problemen met je inkomsten van werk vanuit je dienstverband dat je pas na je ontslag bij SBOH ontvangt.

Je mag mij even een PB sturen als je meer info nodig hebt. Ik werkt als financieel adviseur voor waarnemend huisarts bij één van de bekende partijen die waarnemers met alles wat er op je pad gaat komen kan helpen. (die van Arts & Auto :))
Bedankt. Weet wel dat ik al mijn andere contracten ook heb opgezegd per mei. Betekent dit dan dat ik miss wel helemaal niet gebruik kan maken van de starterregeling/ ww uitkering gezien ik dan eigenlijk soort van 'zelf ontslag' neem bij de andere 2 partijen en ' ontslagen wordt' bij de SBOH? En dat dit dan telt als niet ontslagen worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Opzouten schreef op maandag 8 april 2024 @ 15:26:
[...]

Klopt, het moet dan zijn. Mijn excuses voor de ontstane consternatie en verwarring. Ik wilde de wereld hier niet mee verwarren en opschudden:)

Bedankt allen, en het gaat hier om de starterregeling ZZP, niet regulier WW waarin je inkomsten gekort worden als je toch gaat werken in de maanden dat je een uitkering krijgt. Dus dan ga ik er vanuit dat ik sowieso niet gekort wordt door inkomsten die ik maak, gezien ik dan ook akkoord ga met 70% van mijn 70-75% inkomen gedurende 6 maanden.

Fijn dat ik mijn gelden gewoon mag ontvangen in juni en ze dit niet zien alsof ik nog in loondienst ben dan.
Je zal daar natuurlijk gewoon een loonstrook voor krijgen waar op staat dat het van mei is, en dat zal ook gewoon op de afschrift staan bij de omschrijving dat het geld is wat je in mei hebt verdient.

En als ik de site van het UWV raadpleeg: https://www.uwv.nl/partic...-bedrijf-met-startperiode

Dan krijg je geen 70% van je vorige inkomen. Je krijgt 29% minder dan een WW-uitkering, dat is voor het gemak een halvering van wat je nu binnenharkt in loondienst. Doe voor de gein eens een proforma berekening maken op deze site: https://services.raet.nl/proformalite

Vul daar de helft van je huidige inkomen in, en zet de tabel op groen (uitkering), dan zal je ongeveer zien hoeveel je netto overhoud ;)

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Opzouten schreef op maandag 8 april 2024 @ 15:37:
[...]

Bedankt. Weet wel dat ik al mijn andere contracten ook heb opgezegd per mei. Betekent dit dan dat ik miss wel helemaal niet gebruik kan maken van de starterregeling/ ww uitkering gezien ik dan eigenlijk soort van 'zelf ontslag' neem bij de andere 2 partijen en ' ontslagen wordt' bij de SBOH? En dat dit dan telt als niet ontslagen worden?
Oeh, das een lastige.

Je wordt ontslagen, en je hebt nu zelf die 2 nuluren-contract zelf opgezegd? Daar krijg je dan geen WW voor. Je krijgt alleenmaar WW als je niet verwijtbaar werkloos wordt, en ontslag indienen om iets anders te gaan doen is totaal iets anders dan ook daar ontslagen worden ;)

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opzouten
Maar ik lees dat ik meekan doen met de starterregeling voor ZZPer als ik dus ontslagen word. Maar dit is dus bij mijn hoofdbaan. Bij mijn andere 2 oproepbanen heb ik dus ontslag genomen, zodat ik volledig ZZPer ben. Ziet het UVW het dan niet zo dat ik dan toch ook zelf gekozen heb voor ontslag bij de 2 oproepbanen? En dan zegt jammer joh je hebt zelf ontslag genomen en de SBOH niet als hoofdzaak rekent waar ik ontslag heb gekregen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
Opzouten schreef op maandag 8 april 2024 @ 15:37:
[...]

Ontslag bij SBOH en daarna vanuit een werkloze situatie starten als waarnemer (ondernemer) is voldoende om bij UWV de Starterregeling aan te vragen. Niet alvast KvK regelen of opdrachten aannemen.

En nogmaals UWV zelf op tijd bellen zodat je ook alle andere regeldingen kan regelen en daarna kan starten met waarnemen. Je moet een hele checklist doorlopen waarbij UWV één van de eerste stappen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opzouten
RaZ schreef op maandag 8 april 2024 @ 15:37:
[...]

Je zal daar natuurlijk gewoon een loonstrook voor krijgen waar op staat dat het van mei is, en dat zal ook gewoon op de afschrift staan bij de omschrijving dat het geld is wat je in mei hebt verdient.

En als ik de site van het UWV raadpleeg: https://www.uwv.nl/partic...-bedrijf-met-startperiode

Dan krijg je geen 70% van je vorige inkomen. Je krijgt 29% minder dan een WW-uitkering, dat is voor het gemak een halvering van wat je nu binnenharkt in loondienst. Doe voor de gein eens een proforma berekening maken op deze site: https://services.raet.nl/proformalite

Vul daar de helft van je huidige inkomen in, en zet de tabel op groen (uitkering), dan zal je ongeveer zien hoeveel je netto overhoud ;)
Maar ik moest wel ontslag nemen, want ik mag niet in loondienst staan ergens als ik ZZPer wordt en mee wil doen aan de starter regeling. Maar ik vraag me nu dus eigenlijk sterk af of ik uberhaupt wel een ZZP-starter regeling kan doen omdat ik dus zelf de 2 0 uren contracten heb opgezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
https://startenalshuisarts.nl/startersregeling/

Wel lekker man dat de overheid je inkomen spekt terwijl je vol kan verdienen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
Ik verlaat deze discussie. Mocht @Opzouten verdere hulp wenselijk vinden dan hoor ik het wel via een PB of via het andere kanaal waarnaar ik refereerde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Opzouten schreef op maandag 8 april 2024 @ 15:44:
[...]

Maar ik moest wel ontslag nemen, want ik mag niet in loondienst staan ergens als ik ZZPer wordt en mee wil doen aan de starter regeling. Maar ik vraag me nu dus eigenlijk sterk af of ik uberhaupt wel een ZZP-starter regeling kan doen omdat ik dus zelf de 2 0 uren contracten heb opgezegd.
WW geldt uiteraard alleen voor het bedrag van je vaste dienstverband. Of die startersregeling van toepassing is in het geval van meerdere inkomens zal je na moeten vragen. Misschien dat daar gerekend wordt met een verhouding in inkomsten.
In ieder geval zal het WW bedrag wat je onder de startersregeling ontvangt gebaseerd zijn op je vaste dienstverband waar je ontslagen wordt en niet op het inkomen uit de overige banen waar je ontslag hebt genomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

[...]

Je kan toch prima de ZZP'er uithangen bij de 2 baantjes die je had met je nuluren contract. Of denk ik dan nu te raar?

Bovenstaande mag dus niet. Je mag als ZZP'er voor deze regeling niet voor oud werkgevers werken.

Maar bel het UWV, die gaan daar over, en weten dat echt wel ;)

Het is niet de belastingtelefoon die niks weten :P

[ Voor 7% gewijzigd door RaZ op 08-04-2024 16:08 ]

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

[...]
Dat is typisch iets voor het UWV om iets over te zeggen.
Voor 2 van de 3 heb je (blijkbaar) zelf ontslag genomen, dus voor die zou je mogelijk niet voor WW in aanmerking komen, hoe streng ze daar op zijn zou ik niet exact weten.

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Opzouten
Ik heb het UVW gebeld. Ik heb dus 2 bijbanen met 0 uren contracten. Ik moet daar worden ontslagen voor 1 juni om mee te kunnen doen met de ZZP starterregeling of uberhaupt WW te kunnen krijgen. Neem ik ontslag bij 1 of beide banen, dan kan ik naar alles fluiten en krijg ik helemaal niets. Ook niet alleen van het SBOH ontslag.

Dus ik moet ontslagen worden is de conclusie ipv ontslag nemen. Heel jammer maar de realiteit. Maar dan vraag ik me wel af, stel ik had geenzin meer in beide banen 2 maanden geleden. Dan was er eind mei niets aan de hand want dan had ik nog maar 1 baan en werd ik daar ontslagen? dat is ook een beetje krom mu.

[ Voor 20% gewijzigd door Opzouten op 08-04-2024 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
Opzouten schreef op maandag 8 april 2024 @ 16:48:
Ik heb het UVW gebeld. Ik heb dus 2 bijbanen met 0 uren contracten. Ik moet daar worden ontslagen voor 1 juni om mee te kunnen doen met de ZZP starterregeling of uberhaupt WW te kunnen krijgen. Neem ik ontslag bij 1 of beide banen, dan kan ik naar alles fluiten en krijg ik helemaal niets. Ook niet alleen van het SBOH ontslag.

Dus ik moet ontslagen worden is de conclusie ipv ontslag nemen. Heel jammer maar de realiteit. Maar dan vraag ik me wel af, stel ik had geenzin meer in beide banen 2 maanden geleden. Dan was er eind mei niets aan de hand want dan had ik nog maar 1 baan en werd ik daar ontslagen? dat is ook een beetje krom mu.
Waarschijnlijk had je inderdaad die andere banen op moeten zeggen voordat je ontslagen werd.
Is natuurlijk ook wel logisch ergens. Want anders kies je er actief voor om werkeloos te worden aangezien je zelf die 2 banen opzegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Opzouten schreef op maandag 8 april 2024 @ 16:48:

Zal dat niet gewoon zijn als je zelf ontslag neemt telt dat inkomen niet voor die regeling, en alleen het inkomen die voor die regeling telt van je baan bij het SBOH.

Dat lijkt mij het meest logische.

Maar als je bij het UWV net als in dit topic bij je eerste post niet heel duidelijk was, kan ik mij voorstellen dat er een communicatiefoutje is tussengeslopen ;)

Sowieso is die regeling geen vetpot he. Je krijgt maar 71% van een normale WW-uitkering. Even als voorbeeld: 3.000 bruto wordt in de WW 2.100 bruto (70%), en daar krijg je dan maar 71% van, en dat wordt 1.491 bruto (±1.220 netto)

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
RaZ schreef op maandag 8 april 2024 @ 16:54:

Sowieso is die regeling geen vetpot he. Je krijgt maar 71% van een normale WW-uitkering. Even als voorbeeld: 3.000 bruto wordt in de WW 2.100 bruto (70%), en daar krijg je dan maar 71% van, en dat wordt 1.491 bruto (±1.220 netto)
Nouja, het is natuurlijk bovenop het zelf verdiende salaris als ZZPer.
Dan is 1.5k bruto toch mooi meegenomen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Dit is waar de geest van de regel de letter van de regel ontmoet.

De regeling is idd bedoeld voor werklozen om makkelijker als zzp’er te kunnen beginnen vanuit de ww.
Niet om een beetje een ‘yolo lekker extra gratis geld’ bij een geplande overstap van loondienst naar zzp te faciliteren :)

[ Voor 6% gewijzigd door YakuzA op 08-04-2024 17:07 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Philip Ross schreef op maandag 8 april 2024 @ 16:55:
[...]

Nouja, het is natuurlijk bovenop het zelf verdiende salaris als ZZPer.
Dan is 1.5k bruto toch mooi meegenomen.
Het is een rekenvoorbeeld he ;) De TS had in de eerste post staan dat het 70% was, maar dat blijkt maar 49,7% te zijn. Ik dacht laat ik dat even visualiseren door een berekening te maken :P

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opzouten
Ik ga toch even kijken hoe en wat. Het kan toch niet zo zijn dat ik 2 bijbaantjes heb met 0 uren, en 1 vaste aanstelling waarvan ik word ontslagen, en ik vervolgens geen enkele uitkering/ recht op zzp starter regeling kan krijgen omdat ik een paar honderd euro extra verdiend heb en daar ontslag van heb genomen.

[ Voor 5% gewijzigd door Opzouten op 08-04-2024 18:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
Opzouten schreef op maandag 8 april 2024 @ 18:38:
Ik ga toch even kijken hoe en wat. Het kan toch niet zo zijn dat ik 2 bijbaantjes heb met 0 uren, en 1 vaste aanstelling waarvan ik word ontslagen, en ik vervolgens geen enkele uitkering/ recht op zzp starter regeling kan krijgen omdat ik een paar honderd euro extra verdiend heb en daar ontslag van heb genomen.
Je kan je ook afvragen waarom de maatschappij jou zou moeten betalen omdat je geen zin meer hebt om die paar honderd euro zelf bij elkaar te verdienen met werk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Je krijgt gewoon WW over het inkomen waar je bent onslagen, je vaste baan.

Je krijgt geen WW over die 2 bijbaantjes (nul-uren contract) waar je zelf ontslag voor hebt genomen.

Of je alsnog voldoet voor die regeling kom je vanzelf wel achter, maar zonder geld kom je niet te zitten ;)

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opzouten
Philip Ross schreef op maandag 8 april 2024 @ 18:45:
[...]

Je kan je ook afvragen waarom de maatschappij jou zou moeten betalen omdat je geen zin meer hebt om die paar honderd euro zelf bij elkaar te verdienen met werk...
Weetje wat ik aan uitkeringen voor mensen verdien per maand omdat ik me ter beschikking stel met werken? Lijkt me niet dat er gediscrimineerd hoeft te worden omdat mijn uitgangspositie toevallig goed is. Dan hadden ze maar voorwaarden mbt hoogte inkomen moeten inbouwen in deze regeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
Opzouten schreef op maandag 8 april 2024 @ 18:58:
[...]

Weetje wat ik aan uitkeringen voor mensen verdien per maand omdat ik me ter beschikking stel met werken? Lijkt me niet dat er gediscrimineerd hoeft te worden omdat mijn uitgangspositie toevallig goed is. Dan hadden ze maar voorwaarden mbt hoogte inkomen moeten inbouwen in deze regeling.
Die voorwaarden zijn er dus. Je mag namelijk niet zelf ontslag nemen als je die uitkering wil. Dat heeft niets te maken met de hoogte van het bedrag dat je verdient.
Je kan toch gewoon enkele uren per week blijven werken via die twee 0 uren contracten als je als ZZPer nog niet fulltime werkt?
En als je wel fulltime werkt als ZZPer heb je dat extra geld (door de maatschappij betaald) niet nodig.
Als ZZPer betaal je ook niet mee aan die sociale vangnetten en al weinig belasting

Of zoals @jadjong al zegt. Waarom haal je de hoogte van het inkomen erbij? Niemand die het daar over had.

[ Voor 5% gewijzigd door Philip Ross op 08-04-2024 19:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Het maakt op zich niet uit of de TS het geld nodig heeft, een stratenmaker met drie baantjes heeft ook geen recht op WW ondersteuning als die voor zichzelf begint en slechts bij een enkele baan ontslagen wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De eerste stap is dat je WW-aanvraag moet doen.
Dit kan een aantal dagen voor einde dienstverband. Indien je die toegekend krijgt heb je WW-uitkering.
Hier staan de voorwaarden voor WW: https://www.rijksoverheid...recht-op-een-ww-uitkering

Vervolgens kan je binnen de WW de startersregeling aanvragen.
Loon dat je nog krijgt tijdens de startersregeling, maar behoort aan het dienstverband van voor de startersregeling, kan je toelichten in de maandelijkse inkomstenopgaaf, en dan wordt er niet gekort op de startersregeling (na goedkeuring).

Let op: Je mag nog niet gestart zijn als ZZPer als je gebruik wil maken van de startersregeling.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 08-04-2024 19:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18:37

Saven

Administrator

Dat kan wel zo zijn :) De wet/regeling is daar vrij duidelijk in toch? Je bent uiteindelijk zelf gestopt met werken bij je meest recente baan en dus niet ontslagen. Het is zuur dat je daardoor "gratis geld" misloopt. Maar ja, aan de andere kant, jij hoeft sowieso niet op een houtje te bijten.

Ik veroordeel je overigens niet hoor. Als ik kon had ik er ook zeker gebruik van gemaakt ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18:37

Saven

Administrator

Opzouten schreef op maandag 8 april 2024 @ 18:58:
[...]

Weetje wat ik aan uitkeringen voor mensen verdien per maand omdat ik me ter beschikking stel met werken?
Meh, dat stukje had je beter achterwege gelaten. Komt niet heel lekker over voor een huisarts ;) Tip: in je profiel staat je volledige naam. Misschien even weghalen? Lijkt me niet heel gewenst als patiënten net iets te enthousiast gaan Googlen en bijvoorbeeld dit topic tegenkomen.
Lijkt me niet dat er gediscrimineerd hoeft te worden omdat mijn uitgangspositie toevallig goed is. Dan hadden ze maar voorwaarden mbt hoogte inkomen moeten inbouwen in deze regeling.
Jep, eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opzouten
Bedankt allemaal voor het meedenken. Die uitspraak was inderdaad niet fraai en frustratie. Ik kan er slecht tegen dat ik als huisarts toch genoeg verdien en het mag uitzoeken en er niet te zwaar aan moet tillen. We zijn 75k studieschuld en 12 jaar verder inmiddels. Ik heb er lang voor gewerkt. En ik mag best balen als ik deze regeling die mijn collegae afgestudeerden overigens gewoon krijgen zonder bijbanen zou mislopen door een paar diensten per maand die bijna niks opleverden in verhouding. Ik ga eens kijken of ik van m’n bijbanen afkan voordat ik wordt ontslagen. Ik vraag overigens geen uitkering van de bijbanen, ik wil gewoon dat enkel m’n sboh loon meedoet en ik de regeling krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raling
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:09
Ik snap heel erg goed dat je hier gebruik van wilt maken, echter vraag ik mij wel af of je dit nu nog voor elkaar krijgt.

Je hebt namelijk al te horen gekregen dat je werkgever opzegt, omdat je zegt dat je per 31 mei uit dienst gaat. Als je na de opzegging van werkgever zelf je bijbanen opzegt, ben je dus vrijwillig werkloos. Zoals ik het interpreteer, moet je door de de keuze van je werkgever(s) geen inkomen meer hebben.

Zelf je bijbanen opzeggen na opzeggen van SBOH is mijns inziens toch echt je eigen keuze om werkloos te zijn. Dit had voorkomen kunnen worden door zelf je bijbanen opgezegd te hebben voordat je de beëindiging dienstverband binnen kreeg. Dat was vrij makkelijk geweest om te timen, je wist namelijk zelf prima wanneer je opleiding klaar zou zijn, en dus ook wanneer je dienstverband bij SBOH zou eindigen. Volgens mij een gevalletje domme pech doordat je de bijbanen net te lang hebt aangehouden.

Maar goed, ik ben geen ervaringsdeskundige, en ik weet ook niet hoe het UWV hier mee om zou gaan. Ik hoop natuurlijk dat het alsnog lukt er gebruik van te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opzouten
Raling schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 08:56:
Ik snap heel erg goed dat je hier gebruik van wilt maken, echter vraag ik mij wel af of je dit nu nog voor elkaar krijgt.

Je hebt namelijk al te horen gekregen dat je werkgever opzegt, omdat je zegt dat je per 31 mei uit dienst gaat. Als je na de opzegging van werkgever zelf je bijbanen opzegt, ben je dus vrijwillig werkloos. Zoals ik het interpreteer, moet je door de de keuze van je werkgever(s) geen inkomen meer hebben.

Zelf je bijbanen opzeggen na opzeggen van SBOH is mijns inziens toch echt je eigen keuze om werkloos te zijn. Dit had voorkomen kunnen worden door zelf je bijbanen opgezegd te hebben voordat je de beëindiging dienstverband binnen kreeg. Dat was vrij makkelijk geweest om te timen, je wist namelijk zelf prima wanneer je opleiding klaar zou zijn, en dus ook wanneer je dienstverband bij SBOH zou eindigen. Volgens mij een gevalletje domme pech doordat je de bijbanen net te lang hebt aangehouden.

Maar goed, ik ben geen ervaringsdeskundige, en ik weet ook niet hoe het UWV hier mee om zou gaan. Ik hoop natuurlijk dat het alsnog lukt er gebruik van te maken.
Ik heb het misschien niet goed gezegd. Ik heb de bijbanen al opgezegd. Per 1 mei en per 24 mei ben ik er vanaf. Sboh uitdiensttreding is per 31 mei. Maar dan alsnog geldt dit probleem volgens de dame van het uvw. Sboh ontslaat mij, en ik ben werkloos, dat is de uitgangspositie die ik heb. De bijbanen eindigen niet erna. Maar dan nog zou vrijwillig ontslag voor de einddatum van het sboh ontslag op 1 of andere manier problematisch zijn. Daarom snap ik dit niet goed.

Dat ik 31 mei 2024 eindig bij de sboh was al bekend in september 2021.

[ Voor 6% gewijzigd door Opzouten op 09-04-2024 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raling
Opzouten schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 16:46:
[...]

Ik heb het misschien niet goed gezegd. Ik heb de bijbanen al opgezegd. Per 1 mei en per 24 mei ben ik er vanaf. Sboh uitdiensttreding is per 31 mei. Maar dan alsnog geldt dit probleem volgens de dame van het uvw. Sboh ontslaat mij, en ik ben werkloos, dat is de uitgangspositie die ik heb. De bijbanen eindigen niet erna. Maar dan nog zou vrijwillig ontslag voor de einddatum van het sboh ontslag op 1 of andere manier problematisch zijn. Daarom snap ik dit niet goed.

Dat ik 31 mei 2024 eindig bij de sboh was al bekend in september 2021.
Jahoor, je verhaal was al wel duidelijk. Echter geef ik aan dat je je bijbanen al niet meer had moeten hebben op het moment dat je te horen kreeg wat de einddatum bij SBOH was. Dus voordat je bericht kreeg dat je dienstverband zou worden beëindigd, of aanzegging tot niet verlengen ontving.

Natuurlijk wist je dat zelf al langer, maar de SBOH zal dat net als een normale werkgever ook op een formele manier bekend maken, meestal 1-3 maanden voor het einde (afhankelijk van wat er in je contract staat). Mijns inziens had je bij beide bijbanen al uit dienst moeten zijn voor die formele bekendmaking, en je wist zelf prima wanneer die formele bekendmaking binnen zou komen.

Als de uitdiensttreding van de bijbanen niet na de bekendmaking van datum uitdiensttreding SBOH had gevallen, was er volgens mij niets aan de hand geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opzouten
De SBOH is een instituut voor huisartsen in opleiding waarbij de einddatum al vast staat aan het begin van de opleiding. Dat is dus 2.5 jaar geleden in mijn geval. Het contract wat ik getekend heb is van 1 september 2021 tot 31 mei 2024. Dus dan zou je geen enkele bijbaan kunnen hebben volgens die redenering omdat de einddatum bekend staat.

[ Voor 20% gewijzigd door Opzouten op 10-04-2024 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Opzouten schreef op woensdag 10 april 2024 @ 16:20:
De SBOH is een instituut voor huisartsen in opleiding waarbij de einddatum al vast staat aan het begin van de opleiding. Dat is dus 2.5 jaar geleden in mijn geval. Het contract wat ik getekend heb is van 1 september 2021 tot 31 mei 2024. Dus dan zou je geen enkele bijbaan kunnen hebben volgens die redenering omdat de einddatum bekend staat.
Je kan prima bijbanen hebben natuurlijk, alleen niet als je een uitkering wilt krijgen. Dat is wat Raling zegt.

Ik gok dat daar wat nuance in zal zitten, mogelijk dat als je bijvoorbeeld een half jaar of jaar geleden je bijbanen had opgezegd (afhankelijk van waar ze naar kijken bij het UWV), dat het dan een ander verhaal was geweest.

Maar dat is allemaal wat koffiedik kijken en doet er in dit geval allemaal niet toe, want je zegt je bijbanen zelf op, kort op het kwijtraken van je SBOH-baan. Dus, linksom of rechtsom, heb jij helaas pech.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raling
Opzouten schreef op woensdag 10 april 2024 @ 16:20:
Ik begrijp best wat het SBOH is, en dat de opleiding een bepaalde duur heeft.
Ook bij een contract voor bepaalde tijd moet de werkgever opzeggen een x aantal maanden voor einddatum, anders wordt deze automatisch voor dezelfde duur verlengd. Daarmee ga ik er vanuit dat de SBOH toch ook gewoon op een formele manier heeft opgezegd, ookal is dat natuurlijk totaal overbodig, want als huisarts in opleiding wist je allang wanneer het zou gaan eindigen. Maar het is een contract voor bepaalde tijd, en dat houdt dus in dat er ook door de werkgever gewoon opgezegd moet worden.

Ik kan mij slecht voorstellen dat de SBOH niet formeel heeft opgezegd. Als dat niet het geval is, dan ben je dus nog automatisch 2,5 jaar in dienst.

Mijn redenatie is dat je prima een bijbaan had kunnen hebben, maar wel uit dienst had moeten zijn bij bijbanen voordat de opzegging binnen kwam.

Edit:

Aan je reactie te merken heb je de formele opzegging dus nog niet gehad. Dat zou opzich best goed kunnen, want de wettelijke opzegtermijn is 1 maand. SBOH zou dus nog op kunnen zeggen. En dat zou betekenen dat volgens mijn redenatie de opzeggingen van de bijbanen eerder waren dan de opzegging van SBOH, waarmee dus ontslag echt pas na opzeggen van bijbanen kwam.

Weet je zeker of je al wel bent ontslagen?

Je gaf aan met UWV gebeld te hebben, en dat men daar aan gaf dat je ontslagen moest worden. Maar wat is de info die je UWV gegeven hebt? Dat je per 31 mei ontslagen bent? Als SBOH nog niet heeft opgezegd, dan "weet" je dat nog niet.

Wellicht nog eens met UWV contact opnemen en met een andere vraagstelling. "Wat als mijn contract op 31 mei niet wordt verlengd?"

Of wellicht eens contact opnemen met de behulpzame tweaker die adviseur is in jouw werkveld.

[ Voor 24% gewijzigd door Raling op 12-04-2024 21:12 ]

Pagina: 1