extra SSD in systeem zetten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrbert
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20-09 12:22
Mijn vraag
...
IK heb hier nog een 250GB samsung SATA SSD over,
Hij zat eerst in een andere PC die ik niet meer gebruikte en als donor voor andere PC's heb gebruikt.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Buiten de algemene zaken als internet en docjes, monteren van o.a. Gopro fimpjes met Videoproc vlogger en QUICK doe ik ook wat met foto bewerken. Een enkele keer draai ik als ik thuis werk een CAD tool Altium
...
Zou het zin hebben om deze SSD er bij te plaatsen in mijn huidige systeem ( er zit als een 500GB in voor windows) Maar mischien als swapdrive /tijdelijke opslag tijdens verwerking oid?

vind het ook zonde om hem zo te laen liggen en oud worden;) Maar als extrne backup drive is hij natuurlijk al snel te klein.
...

mrbert

Beste antwoord (via mrbert op 08-04-2024 14:50)

• Marc H
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 10:29

Marc H

- - Is wakker - -

NESFreak schreef op maandag 8 april 2024 @ 13:55:
Er gaan verschillende verhalen rond, maar zolang je huidige SSD niet voor 90% (of meer) vol zit, zal je geen profijt hebben van meer ruimte bijplaatsen.

https://superuser.com/que...et-as-they-fill-up-or-age

Als je de ruimte wel kunt gebruiken en het een kleine moeite is, zou je hem natuurlijk altijd kunnen bijplaatsen. Het zal er iig niet minder van worden.
Niet helemaal mee eens. Als je tijdens het renderen van filmpjes één SSD als bron gebruikt en een andere SSD als bestemming dan heb je theoretisch een performancewinst, omdat je het lezen en schrijven over verschillende drives verdeeld.

Maar, en dat is een grote maar, er zijn meerdere factoren. Wat als de al aanwezige drive een rappe NVME-drive is? Of je dan snelheidswinst haalt is maar de vraag. Zeker als het gebruikte codec en instellingen van de render van de films zelf de bottleneck is en niet de I-O van de data.

Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NESFreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20-09 20:21
Er gaan verschillende verhalen rond, maar zolang je huidige SSD niet voor 90% (of meer) vol zit, zal je geen profijt hebben van meer ruimte bijplaatsen.

Als je de ruimte wel kunt gebruiken en het een kleine moeite is, zou je hem natuurlijk altijd kunnen bijplaatsen. Het zal er iig niet minder van worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21-09 19:45
mrbert schreef op maandag 8 april 2024 @ 13:38:

Relevante software en hardware die ik gebruik
Buiten de algemene zaken als internet en docjes, monteren van o.a. Gopro fimpjes met Videoproc vlogger en QUICK doe ik ook wat met foto bewerken. Een enkele keer draai ik als ik thuis werk een CAD tool Altium
...
Welke hardware?

[ Voor 3% gewijzigd door Hell-Slave op 08-04-2024 14:13 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Marc H
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 10:29

Marc H

- - Is wakker - -

NESFreak schreef op maandag 8 april 2024 @ 13:55:

Niet helemaal mee eens. Als je tijdens het renderen van filmpjes één SSD als bron gebruikt en een andere SSD als bestemming dan heb je theoretisch een performancewinst, omdat je het lezen en schrijven over verschillende drives verdeeld.

Maar, en dat is een grote maar, er zijn meerdere factoren. Wat als de al aanwezige drive een rappe NVME-drive is? Of je dan snelheidswinst haalt is maar de vraag. Zeker als het gebruikte codec en instellingen van de render van de films zelf de bottleneck is en niet de I-O van de data.

Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrbert
OK
Device name Armani
Processor AMD Ryzen 5 5600G with Radeon Graphics 3.90 GHz
Installed RAM 32,0 GB (31,3 GB usable)
Device ID A34262E1-55EF-4CD8-8BEA-46726DFB6D1F
Product ID 00330-81497-54106-AA283
System type 64-bit operating system, x64-based processor
:)

mrbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
Geen HDD of SSD?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrbert
Marc H schreef op maandag 8 april 2024 @ 14:22:
[...]

Okee snap het denk ik.Als ik dus idd met verschillende drives voor in en out werk zit het elkaar minder snel in de weg.
Als SWAP drive zak het bedenk ik ook niet heel bveel gaan helpen want de aanwezige SSD is al snel,
Dan bewaar ik hem denk ik maar voor een noodgeval als ik een oud beestje een boost wol geven al is dat ook zelnde meer nodig tegenwoordig.
Beetje jammer dat het spul al zo snel achterhaald is. ! a 2 GB HD is ook nauwelijk meer bewaren waard gelool ik.

mrbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrbert
Staat er bij een 500 GB SSD maar blijkt achteraf een 1GB te zijn had het verkeerd onthouden het is een samsung 980 Pro. Verder een paar gewone HD's 1 van 10 TB en 1 van 4 TB

mrbert

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08:18
En geen idee wat voor moederbord en welke aansluitingen hier op zitten.

Dan maar algemeen advies: Je kan bij een groot gedeelte van de moederborden vast wel een SATA drive er bij zetten. Of je daar profijt van hebt is afhankelijk van hoe je het systeem instelt (swapdrive, of access tijdens bewerken), hoe je snelheid van je andere drive is, hoe de conditie van de SSD is (?). Je had wat meer informatie kunnen bieden als je het mij vraagt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
mrbert schreef op maandag 8 april 2024 @ 14:49:
[...]

Staat er bij een 500 GB SSD maar blijkt achteraf een 1GB te zijn had het verkeerd onthouden het is een samsung 980 Pro. Verder een paar gewone HD's 1 van 10 TB en 1 van 4 TB
Dan denk ik dat een extra SSD niet heel veel meer zal doen, ik zou de SSD bewaren voor een systeem die hem harder nodig heeft.
Je kan er ook een portable SSD drive er van maken voor onderweg. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrbert
Het MB is ASUS TUF X570 zeg ik uit mijn hoofd en natuurlijk zitten daar een stuk of 8 SATA kanalen op, Maar dat is denk ik op de meeste moederboardnen tegewoordig wel.;) Daar heb ik ook nog wel wat vrij van.
Verder draait het op 3800 MHz Processor een rijzen 5

De C drive SSD is ca 25% vold dus die heeft het al niet zwaar

[ Voor 14% gewijzigd door mrbert op 08-04-2024 15:00 ]

mrbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrbert
Hell-Slave schreef op maandag 8 april 2024 @ 14:53:
[...]

Dan denk ik dat een extra SSD niet heel veel meer zal doen, ik zou de SSD bewaren voor een systeem die hem harder nodig heeft.
Je kan er ook een portable SSD drive er van maken voor onderweg. :D
Dat is ook een zinnige suggestie ja. maar dat heeft denk ik vooral zin als ik een USB adapter er voor heb

mrbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
mrbert schreef op maandag 8 april 2024 @ 14:58:
[...]

Dat is ook een zinnige suggestie ja. maar dat heeft denk ik vooral zin als ik een USB adapter er voor heb
Uiteraard met een geschikte behuizing eromheen.

https://www.alternate.nl/...zing/html/product/1909007

https://www.alternate.nl/...-SSD/html/product/1677846

[ Voor 11% gewijzigd door Hell-Slave op 08-04-2024 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrbert
precies, misschien wel de beste toepassing voor die SSD

mrbert

Pagina: 1