Flightcase trolley ombouwen tot smart home demo kit

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComputerATP
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 27-04 05:52
Hallo,

Ik wil een project gaan starten om een flightcase om te bouwen naar een smart home demo kit.
Graag tips over hoe een 220v aansluiting + verdeelblok veilig in te bouwen.
Ik zat te denken aan zo'n type trolley: https://www.maxiaxi.com/p...nsporttrolley-ip67-zwart/

Wanneer de koffer van een stroomaansluiting is voorzien wil ik een klep inbouwen waar smart home verlichting is op te bevestigen en te demonstreren. Elektrische gordijnrails (inbouwen in klep), slimme speaker (apple homepod) enz. Alle aanlluitingen komen onder de klep waarbij de aanlsuitngen meteen netjes zijn weggewerkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22-05 18:05

SA007

Moderator Tweaking
Het zou helpen als je deelt welke problemen je concreet tegenaan loopt, maar wellicht hier wat handige tips:

Wat best compact is om 230V draden aan elkaar te zetten zijn in mijn ervaring de wago 221 serie lasdoppen.
Je hoeft een 230V draad alleen aan te strippen en onder een clipje te zetten voor een goede verbinding, dus dat is een optie als je te weinig ruimte hebt voor een regulier stekkerblok.

Voor adapters enzo heb je enkelvoudige stopcontacten waar je dan een draadje aan kan zetten en ook in zo'n wago kan doen.

Qua aansluiting op de koffer zelf kan je de standaard C13/C14 stekker pakken, die je in de koffer kan schroeven (voorbeeldje)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wally1987
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 24-04 19:03
ComputerATP schreef op maandag 8 april 2024 @ 13:36:
Hallo,

Ik wil een project gaan starten om een flightcase om te bouwen naar een smart home demo kit.
Graag tips over hoe een 220v aansluiting + verdeelblok veilig in te bouwen.
Ik zat te denken aan zo'n type trolley: https://www.maxiaxi.com/p...nsporttrolley-ip67-zwart/

Wanneer de koffer van een stroomaansluiting is voorzien wil ik een klep inbouwen waar smart home verlichting is op te bevestigen en te demonstreren. Elektrische gordijnrails (inbouwen in klep), slimme speaker (apple homepod) enz. Alle aanlluitingen komen onder de klep waarbij de aanlsuitngen meteen netjes zijn weggewerkt.
Je wilt een mobiele etalage maken?
Niet gewoon een kwestie van een stekkerblok met verlengsnoer erin plakken en je bent klaar?
Plank met wat illustraties en de apparaten ernaast boven op zodat de kabels uit zicht zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hennie-M
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Wat je het meeste ziet is dat je ergens een gat boort waar je een Neutrik connector (Neutrik NAC3MPXXA powerCON chassisdeel) in vastmaakt. Dit zorgt voor een goede verbinding buiten de kast die er niet uit kan trillen.
Aan de binnenkant plak je een stekkerdoos, je knipt het stekker gedeelte eraf en soldeer je (met voldoende krimpkousjes e.d.) aan deze connector. Koop een Shucko-powercon kabel (verschillende merken en kwaliteit te vinden) en dan heb je eigenlijk de basis wel.

Als je echt fancy wil gaan vervang je Powercon door de nieuwe standaard Neutrik True1, die connectors zijn beter maar in mijn beleving werken de oude niet voor niets al vele jaren zonder echte problemen. Zo te lezen gaat het ook niet over serieuze vermogens dus daar zou ik ook geen groot probleem van maken.

Nu heb je in ieder geval een paar zoektermen waar je verder mee op pad kan! Want een koffer is hartstikke persoonlijk maar dit zou je op de goede weg moeten helpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wolly_a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Kijk eens naar 19 inch modellen flightcases… Daar heb je prachtige stroomverdelers voor, zoals deze: https://www.bax-shop.nl/2...fs-19-inch-stroomverdeler

Je hebt 19 inch flightcases ook als rolkoffermodel: https://www.bax-shop.nl/d...oor-trolley-flightcase-8u

Je hebt een wereld aan 19 inch platen waar je dan weer allerlei stekkers in kan monteren: https://www.bax-shop.nl/1...r-12-xlr-aansluitingen-1u

En er zijn allerlei maten blindplaten en laden te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sgrovert
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21-05 23:58
SA007 schreef op maandag 8 april 2024 @ 18:22:
Wat best compact is om 230V draden aan elkaar te zetten zijn in mijn ervaring de wago 221 serie lasdoppen.
Meest gebruikelijke optie in flightcase land is hierboven al genoemd, powercon samen met een verdeeldoosje.

Hoe veilig de wago's in een omgeving met veel trillingen?
Op de site van de fabrikant worden alleen toepassingen genoemd in vaste installaties. Een flightcase heeft veel heftigere trillingen. Zeker als deze over de stoep of een trap getrokken word. Gaat een wago door de beweging niet stuk op de las?

Lost In Music

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goz3rr
  • Laatst online: 16:57
Sgrovert schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 09:27:
Hoe veilig de wago's in een omgeving met veel trillingen?
Op de site van de fabrikant worden alleen toepassingen genoemd in vaste installaties. Een flightcase heeft veel heftigere trillingen. Zeker als deze over de stoep of een trap getrokken word. Gaat een wago door de beweging niet stuk op de las?
Wago 221's werken met een sterke veer, dus je zou juist zeggen dat dat meehelpt tegen trillingen.

Zie ook deze video waarin toepassingen binnen de spoor- en scheepsindustrie worden genoemd als voorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sgrovert
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21-05 23:58
In die video zijn adereindhulsjes gebruikt en word de veer gedemonstreerd. Ook zit de draad netjes gefixeerd waardoor alles als een geheel beweegt.
Bij het dichtmaken van een flightcase heb je vaak overlengte draad nodig om alles te kunnen monteren en zit de draad niet netjes gefixeerd. In het verleden heb ik hierdoor al een aantal keer een afgebroken soldeerverbinding gezien. Verbindingen met kabelschoentjes lijken hier minder last van te hebben.
Voor de wago maak ik me geen zorgen over de veer, maar ik verwacht eerder dat de draad aan de rand van de wago kan breken.
Voor verbindingen in flighcases kan je een krimpkous over de verbinding zetten, welke zorgt dat bij draadbreuk geen losse aders door de kist hebt slingeren. Dit zal alleen bij de wago niet veel helpen.

Lost In Music

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22-05 18:05

SA007

Moderator Tweaking
In mijn ervaring voegen adereindhulsjes bij wago's niet heel veel toe, de ingang van de wago's zijn een vergelijkbare vorm als de adereindhuls.
Wel is het makkelijker op een moeilijke plek erin stoppen (want je hoeft geen rekening te houden met of alle draadjes er netjes in gaan).

En de veer zorgt inderdaad juist voor goed contact bij trillen en thermische veranderingen, als je ook met vocht of met kracht op de verbinding rekening moet houden is solderen met krimpkous beter, maar wel weer veel werk en moeilijker aan te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goz3rr
  • Laatst online: 16:57
Ik zie persoonlijk geen adereindhulzen in die video, dat is volgens mij de isolatie van de draad die naar voren geschoven is om de groene draden er aan te solderen, waarschijnlijk voor meetapparatuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ComputerATP
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 27-04 05:52
Super! Bedankt voor het meedenken allen, voor nu is het eerst een geschikte trolley kopen en jullie input daarin te verwerken. Kom ik gaandeweg nog vraagstukken tegen dan laat ik dat weten!
Pagina: 1