Opleidingsniveau

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DeFeCt
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17-06 21:44

DeFeCt

je wéét toch

Topicstarter
Volgens mij bestaat er al een tijdje de consensus dat we af willen van het gebruik van het duiden van een niveau bij een opleiding (hoger / lager). Zie ook https://www.uva.nl/shared...woon-bij-hun-naam.html?cb

Persoonlijk vind ik het jammer dat de auteur van dit stuk dan toch het woordt "hooguit" meent te moeten gebruiken, terwijk dit ook anders verwoord zou kunnen worden.

nieuws: CBS: meer Nederlanders twijfelen aan waarheid van informatie op internet

Flickr

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Inperiosus
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 27-01 13:44
M.i. is dit een prima zin, gezien het woord 'hooguit' objectief is en daarmee geen waardeoordeel hangt aan of vmbo 'hoog' of 'laag' zou moeten zijn.

Wel vraag ik mij af welke zin jij graag zou zien? Op welke manier zou de auteur dit anders kunnen hebben verwoord zonder het gebruik van 'hooguit', 'hoogstgenoten', en andere dergelijke synoniemen? De zin 'waar dat 57 procent was bij vmbo-geschoolden' kan, maar vind ik stilistisch toch minder netjes.

Verder, gezien we het toch over taal hebben: woord is niet met dt

[ Voor 42% gewijzigd door Inperiosus op 08-04-2024 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeFeCt

DeFeCt

je wéét toch

Topicstarter
Inperiosus schreef op maandag 8 april 2024 @ 11:48:

Verder, gezien we het toch over taal hebben: woord is niet met dt
Dat is inderdaad wel een hele rare typo. Wat het wel moet zijn ben ik ook nog niet helemaal over uit.

[ Voor 11% gewijzigd door DeFeCt op 08-04-2024 12:59 ]

Flickr

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• AverageNL
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 16-06 13:38

AverageNL

Redacteur
Bedankt voor de feedback @DeFeCt!

Laat ik beginnen te zeggen dat ik geen kwade bedoelingen had met de term 'hooguit'. De term 'hooguit' komt in dit geval van het CBS zelf. Ik heb in aanhalingstekens aan de tekst toegevoegd om dat te verduidelijken.

De vervanging voor 'hoog' en 'laag' onderwijs komt meestal neer op 'theoretisch' en 'praktisch' geschoold. In dit geval zou 'praktisch geschoold' echter feitelijk onjuist zijn. Over het algemeen wordt daarmee ook het Mbo bedoeld, en mensen met een Mbo-diploma vallen niet onder de groep respondenten die in deze zin wordt aangehaald.

Ik sta absoluut open voor alternatieven. Maar ik zie in dit geval persoonlijk niet hoe dit anders verwoord moet worden. Ik laat het daarom (voor nu) in ieder geval staan, maar dus wel met aanhalingstekens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeFeCt

DeFeCt

je wéét toch

Topicstarter
Dank voor je reactie @AverageNL .. ik merkte dat ik behoorlijk "aan ging" op de term, maar loop me ook al de hele dag te bedenken wat dan wel een goede manier van benoemen zou zijn :)

Flickr

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
In principe is het CBS fout.

Ik heb alleen MBO genoten omdat mijn theoretische en praktische denkwijze niet in het schoolplaatje past en ik vooral autodidactisch hbo/wo heb aangeleerd.

Je kan niemand in een opleiding hokje schuiven en daar statistieken aan plakken.

Mensen van alle leeftijden, IQ en EQ trappen wel eens ergens in.
Vooral de EQ op het moment dat je iets meemaakt bepaald of je er in trapt (vermoeid, verdrietig, vrolijk, alert, etc. etc.).
@DeFeCt ik zou het dus ook totaal niet kunnen benoemen.

P.S. mooi voorbeeld is Harry Mens waarbij hij denkt dat kinderen van homo's ook homo worden... (Dat hoorde hij bij de kapper)
https://www.rtl.nl/rtl-bo...e-leeuw-zorgt-voor-scheve

[ Voor 19% gewijzigd door DJMaze op 09-04-2024 12:55 ]

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

DJMaze schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 12:41:
Je kan niemand in een opleiding hokje schuiven en daar statistieken aan plakken.
offtopic:
Da's het mooie aan statistieken: Die zeggen niet zoveel over individuen maar over groepen. En groepen laten zich doorgaans prima gemiddeld in een hokje stoppen ;)

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 23:30
DJMaze schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 12:41:
In principe is het CBS fout.

Ik heb alleen MBO genoten omdat mijn theoretische en praktische denkwijze niet in het schoolplaatje past en ik vooral autodidactisch hbo/wo heb aangeleerd.

Als de sample groep maar willekeurig genoeg is (en van een bepaalde grootte), dan kan je prima waarschijnlijkheden eruit extraheren. Beetje vreemde stelling dat dit niet kan...
Mensen van alle leeftijden, IQ en EQ trappen wel eens ergens in.
Vooral de EQ op het moment dat je iets meemaakt bepaald of je er in trapt (vermoeid, verdrietig, vrolijk, alert, etc. etc.).
Dat betekent niet dat het bij iedere groep even vaak voor komt. Kom op ...

...

Verder wat betreft 'hooguit', dat zou ook niet mijn voorkeur hebben aangezien het impliciet een negatieve ondertoon kan uitstralen. "...hoogst behaalde onderwijsniveau..." oid is in dat opzicht neutraler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

eric.1 schreef op woensdag 10 april 2024 @ 09:43:
[...]

Als de sample groep maar willekeurig genoeg is (en van een bepaalde grootte), dan kan je prima waarschijnlijkheden eruit extraheren. Beetje vreemde stelling dat dit niet kan...

[...]

Dat betekent niet dat het bij iedere groep even vaak voor komt. Kom op ...

...

Verder wat betreft 'hooguit', dat zou ook niet mijn voorkeur hebben aangezien het impliciet een negatieve ondertoon kan uitstralen. "...hoogst behaalde onderwijsniveau..." oid is in dat opzicht neutraler.
Hoogst behaalde impliceert toch ook al een rangorde?

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 23:30
Jeroenneman schreef op woensdag 10 april 2024 @ 09:53:
[...]

Hoogst behaalde impliceert toch ook al een rangorde?
Sjah, volgens mij is dat moeilijk te voorkomen in deze context...ik probeerde in ieder geval de impliciet negatieve invulling van 'hooguit' te vervangen. En dat lijkt me prima haalbaar zonder de betekenis van de zin te veranderen.

In het artikel wat bovenaan is gedeeld wordt de suggestie gedaan om opleidingen specifiek te benoemen. Dat lijkt me lastig in deze statistiek-context, "mensen die ongeschoold zijn of een VMBO diploma hebben"? Nu val ik niet in die doelgroep, maar dat lijkt me evenmin een fijne bewoording.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20:48

thijsco19

KTM 990 SMT

Simpelweg 'hooguit' weglaten?

Die zin impliceert dan dat vmbo het hoogst gehaalde diploma is voor die categorie.

We moeten ook niet te moeilijk gaan doen. De groep bestaat uit mensen met een vmbo diploma. Kan en mag je gewoon zo benoemen.

Het is een onderzoek vanaf 12 jaar, er zal dus een grote groep zijn die net klaar is met het vmbo. Ook al gaan er een aantal uit die groep naar het mbo en mogelijk verder, op dat moment hebben ze maximaal een vmbo diploma.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:25
"tot en met VMBO"
Daar zit het woord "hoog" of "laag" niet in en dat triggert mensen, die daar gevoelig voor zijn.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18-06 12:04

ThunderNet

Flits!

thijsco19 schreef op woensdag 10 april 2024 @ 11:25:
Simpelweg 'hooguit' weglaten?

Die zin impliceert dan dat vmbo het hoogst gehaalde diploma is voor die categorie.

We moeten ook niet te moeilijk gaan doen. De groep bestaat uit mensen met een vmbo diploma. Kan en mag je gewoon zo benoemen.

Het is een onderzoek vanaf 12 jaar, er zal dus een grote groep zijn die net klaar is met het vmbo. Ook al gaan er een aantal uit die groep naar het mbo en mogelijk verder, op dat moment hebben ze maximaal een vmbo diploma.
Nee, want de groep kan nu ook nog mensen zonder vmbo diploma bevatten.

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• TheInsomniac
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
DeFeCt schreef op maandag 8 april 2024 @ 11:40:
Volgens mij bestaat er al een tijdje de consensus dat we af willen van het gebruik van het duiden van een niveau bij een opleiding (hoger / lager).
Daar geloof ik weinig van om eerlijk te zijn. Ik denk dat veel mensen vinden dat opleidingsniveau niets zegt over de waarde van de individu voor de maatschappij of dat het de ene persoon meer waarde zou hebben dan de andere persoon. Ik kan me voorstellen dat hier wel een vorm van consensus over is.

Maar qua opleiding geloof ik dit totaal niet.
- Waarom zouden ouders anders hun kinderen stimuleren 'hun best te doen' op school?
- We vinden het daarnaast ook een waardevolle eigenschap dat je geleerd hebt jezelf uit te dagen en eventueel door middel van extra inspannen eventuele mindere aanleg te compenseren. (de lat hoog leggen)
- Het VWO halen, vergt een langere inspanning en is lastiger om af te ronden dan het VMBO-T (zet even bewust theoretische vooropleidingen naast elkaar omdat hier nog enig vergelijk mogelijk is).
- Aan het eind van de ene (voor)opleiding heb je je meer kennis, complexere kennis eigen gemaakt dan bij de andere opleiding
- Het lastigere, bestaat uit het vermogen tot omgaan met grotere abstractie (exacte vakken), vermogen meer informatie te verwerken/onthouden, danwel uit het hoofd te leren zoals bij alpha/gamma vakken.
- Daarnaast word je bij theoretische opleidingen steeds meer uitgedaagd om kritisch te denken, metacognitie om verder te leren, dit is (verwacht ik), de reden dat de genoten vooropleiding wordt betrokken in het gerefereerde onderzoek
- Het pure feit dat we bereikte prestaties altijd waarderen op basis van hoe uitdagend het is om dat te bereiken, betekent dat we altijd zullen denken in grotere/kleinere prestaties. Of dit nu gaat over hardlopen, opleidingen of het draaiend houden van een huishouden met beperkte middelen.

Ingaand op het artikel, bestaat er blijkbaar een correlatie tussen genoten vooropleiding en de kans dat iemand twijfelt aan de geleverde informatie juist is. Dat kan nog steeds door een heleboel dingen komen, verschillende (voor)opleidingen => verschillende interesses => meer/minder blootstelling aan misinformatie. Of zoals de strekking van het artikel impliceert dat genoten (voor)opleiding een correlatie vertoont met hoe kritisch die personen zijn richting verstrekte informatie. (kritisch denken/abstractievermogen etc)

Personen/banen waarderen binnen de maatschappij is echter ook nog niet zo simpel.
- Bedrijven waarderen (qua loon) op basis van vervangbaarheid medewerker en impact op de winstmarge
- Bedrijven selecteren medewerkers op basis van hoe waarschijnlijk het is dat deze medewerker geschikt is voor de rol en benodigde training/kans op vroegtijdig vertrek. Hiervoor is bij jonge mensen opleidingen(opleidingniveau?) veruit de belangrijkste indicator, later wordt werkervaring steeds belangrijker.
- Kortom, 'hogere' (voor)opleiding correleert met hoger inkomen, en dat correleert perfect met status en niet met hoe nuttig het werk is.

Helaas, bestaan er veel banen/rollen die wel impact op de winstmarge hebben, maar weinig maatschappelijke waarde hebben en dus wel goed betalen. En banen die hoge maatschappelijke waarde hebben, maar waarvan de invloed op financieel rendement laag is en daardoor beroerd betalen. (hiervan kun je overigens wel een boel vinden trouwens).

Make it fool proof and someone will make a better fool.

Pagina: 1