Balk aan muur bevestigen - wrijvingskrachten vraag

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ordner
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 22-03 12:57
Ik ben een nieuwe vloer op zolder in een oud Frans huis aan het maken. Muren zijn van natuursteen met zacht mortel ertussen. Het idee is om balken aan de lange muren te bevestigen met 12mm draadeind in chemische ankers in het steen van de muur. Daarna balken tussen deze muurbalken. De eerste draadeinden zitten erin.

Ik kwam net echter een collegedictaat van de TU Delft tegen. http://wiki.bk.tudelft.nl.../ca/DC_Basics_dictaat.pdf . Een wereld van informatie. Op blz 48 lees ik echter:

" In principe kunnen deze ankers alleen op trek worden belast. Schuifkrachten tussen de houten muurplaat en het metselwerk worden overgebracht door wrijving. De moeren van de ankers moeten daarom 'met beleid' aangedraaid worden. "

Zoals ik het lees staat daar dat er geen krachten dwars op de muurankers mogen staan en dat dat dat goed gaat vanwege de wrijvingskracht tussen muurplaat (balk in mijn geval) en muur.

Mijn vraag: Waarom moeten de moeren dan met beleid worden aangedraaid? Met beleid betekent in mijn ogen dat je niet met overdreven veel kracht iets vast draait. Maar hoe vaster aangedraaid hoe beter toch?

Kan iemand me dit uitleggen?

Dank alvast,

Beste antwoord (via Ordner op 08-04-2024 09:59)

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 12-08 11:19
Je haalt de dingen door de war.

Met aandraaien met beleid doelt de tekst hier op muurplaatankers, dat is een speciaal type anker wat niets nodig heeft met wat jij nu aan het doen bent. Muurplaatsankers boor je niet in het metselwerk maar neem je mee tijdens het metselen en leg je in de mortel. Als je die heel hard aandraait verniel je door de ontstane krachten (zijwaartse druk/Verdraaien) de verbinding van het mortel met het anker.

En dit: Maar hoe vaster aangedraaid hoe beter toch?

Ik hoor het vakmensen nooit zeggen, dat is meer een beun de haas leus. Elk materiaal ongeacht de dikte heeft een grens van maximaal toegestane krachten, ga je daarboven dan verzwak je het materiaal steeds verder tot het breekt. Ook jouw chemische ankers zullen op de verpakking/inlegpapiertje gegevens hebben staan met de maximale toegestane krachten.
M12 chemische ankers in metselwerk voor een vloer. Daarvoor zou ik de term "goed handvast" gebruiken.

Tevens zijn bijna alle ankers/schroeven/spijkers/pluggen etc... primair bedoelt voor trekkrachten, als we ze voor zijwaarts gebruiken dan draaien we eigenlijk twee objecten zo stevig tegen elkaar dat deze door de wrijvingskrachten op hun plek blijven. Als ik 50Kg aan het plafond hang kan dat prima aan 1 10mm keilbout want alleen maar trekkracht. Maar niemand zou 50Kg aan de muur hangen met 1stuks 10mm keilbout en dan verwachten dat het goed vast zit.

[ Voor 19% gewijzigd door Groningerkoek op 08-04-2024 08:22 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Maar "deze" ankers zijn geen chemische ankers. Toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ordner
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 22-03 12:57
Hi bbbrumbrum,

De tekst ervoor:

"Er zijn veel verbindingsmiddelen om constructiedelen aan metselwerk te bevestigen. Ze worden tijdens het
metselen daarin opgenomen, zoals muurplaatankers, of in een geboord gat aangebracht. In principe kunnen deze ankers alleen op trek worden belast."

In een geboord gat, dat kunnen denk ik ook chemische ankers zijn? Zou het uitmaken of het een keilbout is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Als je hard genoeg doordraait is alles stuk en doet het geen fluit meer, naja bijna niets meer. ja je hebt als je geluk hebt een oplegging van de dikte van de draadeinde waar een dergelijke constructie dus zijn sterkte niet uit kan halen. op de vraag: "hoe vast moet ik ze aandraaien?" was het antwoord vaak: " zo vast mogelijk" wat dus niet geheel de waarheid is. De opmerking gaat dus over: weet wat je doet en waarom je het doet en ga niet zomaar als een gorilla te werk.

[ Voor 15% gewijzigd door twain4me op 08-04-2024 07:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
- 'met beleid' kan betekenen dat het volgens opgave met een bepaald aandraaimoment aangedraaid dient te worden, bijvoorbeeld in kN.
- tegenwoordig wordt voor de meeste ankers, schroeven, bouten wel een maximale afschuifkracht opgegeven, kijk bijvoorbeeld maar eens bij Hilti.
- bij te hard aandraaien bezwijkt materiaal (maximale druksterkte) dus dan functioneert het niet meer. Zal bij staal niet snel gebeuren, maar wel bij steenachtige materialen.

[ Voor 23% gewijzigd door Cheesy op 08-04-2024 07:49 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 12-08 11:19
Je haalt de dingen door de war.

Met aandraaien met beleid doelt de tekst hier op muurplaatankers, dat is een speciaal type anker wat niets nodig heeft met wat jij nu aan het doen bent. Muurplaatsankers boor je niet in het metselwerk maar neem je mee tijdens het metselen en leg je in de mortel. Als je die heel hard aandraait verniel je door de ontstane krachten (zijwaartse druk/Verdraaien) de verbinding van het mortel met het anker.

En dit: Maar hoe vaster aangedraaid hoe beter toch?

Ik hoor het vakmensen nooit zeggen, dat is meer een beun de haas leus. Elk materiaal ongeacht de dikte heeft een grens van maximaal toegestane krachten, ga je daarboven dan verzwak je het materiaal steeds verder tot het breekt. Ook jouw chemische ankers zullen op de verpakking/inlegpapiertje gegevens hebben staan met de maximale toegestane krachten.
M12 chemische ankers in metselwerk voor een vloer. Daarvoor zou ik de term "goed handvast" gebruiken.

Tevens zijn bijna alle ankers/schroeven/spijkers/pluggen etc... primair bedoelt voor trekkrachten, als we ze voor zijwaarts gebruiken dan draaien we eigenlijk twee objecten zo stevig tegen elkaar dat deze door de wrijvingskrachten op hun plek blijven. Als ik 50Kg aan het plafond hang kan dat prima aan 1 10mm keilbout want alleen maar trekkracht. Maar niemand zou 50Kg aan de muur hangen met 1stuks 10mm keilbout en dan verwachten dat het goed vast zit.

[ Voor 19% gewijzigd door Groningerkoek op 08-04-2024 08:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-08 15:07
Doet me denken aan eerst wat ik leerde op mijn werk: een bout draai je aan tot ie afkraakt, en dan een half toertje terug (gezien ik zelf alles kon herstellen, zowel bij lostrillen als bij afkraken, werd het gevoel snel gekweekt). Ging om kleine metaal-metaal verbindingen, M2.5 en M3.
Het grappig is dat toen overal naar electrische momentschroevendraaiers werd overgeschakeld, bleek dat de kracht die we "op gevoel" als vast beschouwen (die waarbij je geen half toertje meer verder kan draaien zonder afkraken) bijzonder goed overeen komt met het genormeerde koppel :+
Of wat een kennis overkwam: de zondag een badmengkraan vastzetten, bleef maar lekken tot alle reserve-dichtringen op waren. Spoedloodgieter gebeld, die kwam met nieuwe dichtingen, losjes tegenaan draaien met de hand en een kwart toertje met steeksleutel, en dicht. Te hard aanspannen en je draait alles kapot.

Dat is dus wat "met beleid" wil zeggen: ofwel kan je vanuit ervaring 'voelen' wat goed is, of je zet hem op koppel vast. Zonder ervaring ben je geneigd véél te hard te gaan.

Specifiek over balken vastmaken: met op regelmatige afstanden een bout, zitten die balken heel stevig vast hoor. De statische wrijving tussen een houten balk en een ruwe muur is heel hoog, dat gaat niet zomaar bewegen.

[ Voor 9% gewijzigd door naftebakje op 08-04-2024 10:11 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 15:07
Ankers, en zeker ook lijmankers kunnen ook dwars op afschuiving belast worden. Dat je lijmankers kiest is alvast een goede keuze. Grootste uitdaging is vaak de muur zelf . Boven het anker moet voldoende metselwerk staan. Verder geheel eens met @Groningerkoek
Pagina: 1