Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ruud Welling
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 03-07 11:54
4 jaar ervaring met het SolarFreezer systeem

Samenvatting
Door intensief volgen van het Solarfreezer systeem over de afgelopen 4 jaar kon het effect van diverse verbeteringen op het stroomverbruik worden bepaald. Het systeem werd in 2021 eerst verbeterd door het plaatsen van extra Lage Temperatuur radiatoren in de convectie putten op de benedenverdieping (-10% stroom verbruik). Daarna werd in 2023 de bron verbeterd door plaatsing van extra warmtewisselaren achter 8 panelen (- 3%). Een jaar later in 2024 werd een warmte terugwin unit aan het systeem toegevoegd (-6%). Door al deze verbeteringen werd er minder warmte uit de bufferzak getrokken waardoor die minder in de vriesmodus verkeerde. Dit zorgt ervoor dat de e-coil bijverwarming uit kan worden gezet en het stroomverbruik met 19% daalt van 5800 kWh naar 4700 kWh in het referentie jaar 2021. Het doel is dat die verder daalt naar 3900 kWh in 2024 afhankelijk van hat aantal vorst dagen.

Het hele artikel is te lezen op: https://community.eigenhu...arfreezer-540/index3.html

Ik zoek hulp om een systeem te bouwen voor het aansturen van het SolarFreezer systeem.
Er zijn 2 drieweg kleppen. verschillende temperatuur sensors en een pomp in de Nibe warmtepomp die aangestuurd moeten worden. Solarfreezer heeft een aansturings systeem maar ik wil een andere logica en ook toegang tot alle metingen. Ik moet dus mijn eigen systeem bouwen. Wie kan mij op weg helpen?
Bedankt
Ruud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurgen purgen
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 22:49
Ik ben zelf ook op zoek naar deze oplossing voor mijn opstelling thuis. Zelf zou ik ook graag een eigen draai aan de besturing willen geven. Alleen ben ik nog niet bekend met systemen als Home Assistent.
In de app kwam ik ooit eens de titel "ESP01" tegen en na wat gegoogle kwam ik op deze site:
https://www.home-assistan...wer-up-your-esp-projects/

Is hier op Tweakers.net iemand bekend met HA en ESP? @helm71 misschien???
K weet dat @helm71 maandelijks een uitdraai maakt van het functioneren van zijn systeem en dat in HA doet.
Misschien zou @helm71 willen kijken of er een manier is om ESP01 te koppelen aan HA??

Bvd

JV

pvoutput ijsbuffer met NIBE S1255PC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:27

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

jurgen purgen schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 09:17:
Is hier op Tweakers.net iemand bekend met HA en ESP?
Ja. Heel veel iemanden zelfs ;)

Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5
Het grote ESPhome topic
Het grote ESP topic

[ Voor 6% gewijzigd door Gizz op 09-04-2024 09:32 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFish
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:38

MrFish

Untitled

Ik vraag me oprecht of zo'n systeem wel uit kan. Ik lees in je document dat je afkomt van een gemiddeld gasverbruik van 1645 m3 per jaar. Met een gemiddelde lucht/water-warmtepomp zou je het dan met zo'n 3200 kWh wel moeten redden; jij zit daar ver boven. Ik denk dat alle overhead/verliezen niet opwegen tegen de kleine winsten; de winters in NL zijn daarvoor gewoon te zacht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• helm71
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21:44
jurgen purgen schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 09:17:
Ik ben zelf ook op zoek naar deze oplossing voor mijn opstelling thuis. Zelf zou ik ook graag een eigen draai aan de besturing willen geven. Alleen ben ik nog niet bekend met systemen als Home Assistent.
In de app kwam ik ooit eens de titel "ESP01" tegen en na wat gegoogle kwam ik op deze site:
https://www.home-assistan...wer-up-your-esp-projects/

Is hier op Tweakers.net iemand bekend met HA en ESP? @helm71 misschien???
K weet dat @helm71 maandelijks een uitdraai maakt van het functioneren van zijn systeem en dat in HA doet.
Misschien zou @helm71 willen kijken of er een manier is om ESP01 te koppelen aan HA??

Bvd

JV
As soon as you can link the ESP to Home Assistant then HA and with that Grafana can capture its data and visualise it... I know I am using ESP as a bluetooth proxy and that works... I think HA will be able to read it...