Nieuwe auto (EV of niet) zonder OTA updates/link

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dhrto
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:48
Momenteel rij ik nog wat oudere / simpelere voertuigen zonder simkaart / continue verbinding met de fabrikant. Ergens ben ik bang dat over enkele jaren, als je een beetje courante auto wilt rijden, dit niet meer kan. Alle nieuwe modellen zijn lijkt het wel uitgerust met een 'phone home' of OTA mogelijkheid (zelfs de relatief low end Ford Fiesta uit 2019 van mijn vrouw). Bij EV's lijkt het verder de normaalste zaak van dat je regelmatig OTA updates krijgt / moet krijgen. Ik zit hier helemaal niet op te wachten.

Dit voelt voor mij overigens een beetje zoals de trend die bij software ook al een tijdje is ingezet: lever een onaf product en we lappen het wel op met wat patches later. Voor je het weet moet je binnenkort een maandelijks abonnement afsluiten om functies te blijven gebruiken, die al bij de koop erin zaten, maar met een patch eruit zijn gehaald.

Bij de Fiesta heb ik de optie niet kunnen vinden, maar ik ben benieuwd of bij andere merken / modellen je dit als gebruiker relatief makkelijk (fysiek) uit kunt zetten? Zit er ergens een fysieke sim kaart waar je makkelijk bij kunt? En ik ben ook benieuwd of ik nou zo afwijkend ben van de norm, of dat er toch ook meer mensen zijn die hier liever niet aan willen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18:08
Als je ota updates niet wilt, dan installeer je ze toch gewoon niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dhrto
Tot dat de dag komt dat je dat niet meer kan skippen, wil je nog kunnen rijden...

Ik heb gewoon geen behoefte dat de fabrikant mee kan kijken op afstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upje
Hoe kom je erbij dat de fabrikant mee kan kijken? En wat kan een fabrikant dan zien? Heb je een voorbeeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torac
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 06-08 20:19
dhrto schreef op zondag 7 april 2024 @ 18:35:
Tot dat de dag komt dat je dat niet meer kan skippen, wil je nog kunnen rijden...

Ik heb gewoon geen behoefte dat de fabrikant mee kan kijken op afstand.
Misschien uit laten bouwen? Gewoon door een garage het infotainment eraf laten halen, stekker van de antenne los. Mocht er dan ooit een update komen die je wel wilt kun je de antenne er weer in doen, updaten en weer eruit halen.

Wellicht overwegen om te kijken naar een auto van een wat lager segment. Dan gaan (over het algemeen) minder functies via het infotainment.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14:33
Het is gewoon een eis dat alle voortuigen welke typegoedkeuring na 2018 (geloof ik) een e-call en dus sik kaart hebben.

Wil je dit niet moet je dus een tweede hands kopen. En software updates hoef je niet altijd te accepteren.

Snap het probleem eigenlijk niet. Als het niet OTA gaat doet de dealer het als de van een service. Linksom of rechtsom zit je dus met nieuwe software.

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djordjo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
upje schreef op zondag 7 april 2024 @ 18:39:
Hoe kom je erbij dat de fabrikant mee kan kijken? En wat kan een fabrikant dan zien? Heb je een voorbeeld?
Heb je bijvoorbeeld al uitgezocht met welke gegevensuitwisseling je vrouw akkoord is gegaan met Ford? Welke van die gegevens zou je liever niet delen? Of ben je bang dat Ford zich niet aan de GDPR houdt? Tot op heden proef ik weinig rationeels in je angsten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dhrto
De GDPR zal me worst wezen. Ik vind het ergens gewoon geen fijn idee dat de fabrikant op afstand dingen kan uitlezen of aanpassen aan het voertuig (even los of ze dat wettelijk mogen). Ik heb hier gewoon geen behoefte aan. En m.i. ook helemaal niet nodig om always connected te zijn. Net als dat sommige mensen liever eenmalig een software pakket hebben met offline activatie, in plaats van altijd een internet connectie nodig te hebben voor de licentie check.

Laatst was kwam een nieuwsitem langs dat Tesla medewerkers mee konden kijken met de camera feed bijvoorbeeld.
EDIT:
https://www.theverge.com/...ehicle-recordings-privacy
https://www.pcmag.com/new...rom-customers-car-cameras

Bij tweedehands kom je dus op een gegeven moment toch in het regime terecht. Ik lees dat een emergency call functie dus blijkbaar verplicht is vanaf 2018. Dus als ik over 5 jaar een 10 jaar oude occasion zoek, dan zit je er dus al aan.

Een lager segment? Een Ford Fiesta is nou niet bepaald een luxe wagen in mijn beleving.

[ Voor 9% gewijzigd door dhrto op 08-04-2024 08:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

dhrto schreef op zondag 7 april 2024 @ 19:27:
De GDPR zal me worst wezen. Ik vind het ergens gewoon geen fijn idee dat de fabrikant op afstand dingen kan uitlezen of aanpassen aan het voertuig (even los of ze dat wettelijk mogen). Ik heb hier gewoon geen behoefte aan. En m.i. ook helemaal niet nodig om always connected te zijn. Net als dat sommige mensen liever eenmalig een software pakket hebben met offline activatie, in plaats van altijd een internet connectie nodig te hebben voor de licentie check.

Laatst was kwam een nieuwsitem langs dat Tesla medewerkers mee konden kijken met de camera feed bijvoorbeeld.

Bij tweedehands kom je dus op een gegeven moment toch in het regime terecht. Ik lees dat een emergency call functie dus blijkbaar verplicht is vanaf 2018. Dus als ik over 5 jaar een 10 jaar oude occasion zoek, dan zit je er dus al aan.

Een lager segment? Een Ford Fiesta is nou niet bepaald een luxe wagen in mijn beleving.
Je geeft het antwoord zelf al. Wat jij wil bestaat niet.

Of je moet een auto vinden waarbij je de SIM-kaart zelf kunt verwijderen, zonder dat de auto fouten genereert.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djordjo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
dhrto schreef op zondag 7 april 2024 @ 19:27:
De GDPR zal me worst wezen. Ik vind het ergens gewoon geen fijn idee dat de fabrikant op afstand dingen kan uitlezen of aanpassen aan het voertuig (even los of ze dat wettelijk mogen).
Wat is nu je bedoeling van dit topic, moeten wij gaan discussieren of jij iets fijn vindt of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dhrto
Ik ben er ook bang voor, maar was toch even benieuwd naar hoe anderen erover denken.

Uiteindelijk hou je het niet tegen en moet je toch mee met de stroom (tenzij je in old timers wilt/kunt blijven rijden). Kijk maar naar de transitie van eenmalige aanschaf naar SaaS in de afgelopen 10 jaar in softwareland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dhrto
Djordjo schreef op zondag 7 april 2024 @ 19:44:
[...]

Wat is nu je bedoeling van dit topic, moeten wij gaan discussieren of jij iets fijn vindt of niet?
Ik ben vooral benieuwd of er anderen zijn die hier wellicht ook een kritische noot bij hebben en mogelijk hebben mensen tips. Uiteraard is je input ook prima als jij er geen moeite mee hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:28

Cyphax

Moderator LNX
dhrto schreef op zondag 7 april 2024 @ 19:45:
Ik ben er ook bang voor, maar was toch even benieuwd naar hoe anderen erover denken.
Ik ben het met je eens, fabrikanten maken er nieteens een groot geheim van.
Nissan includes “sexual activity”, in the data it collects and Kia notes that it can collect information about your “sex life” in their privacy policy, Mozilla said.
Uit https://www.theguardian.c...ta-on-drivers-study-warns

Ik weet niet precies hoever Ford gaat maar het idee dat autofabrikanten vanalles van je willen weten is niet echt vergezocht imho (daar zijn ze verre van de enige in ook) en om het niet te willen ook niet. We moeten maar hopen dat ze zich aan de Europese regels houden, en ook daar heb ik de auto-industrie niet erg hoog zitten en de intentie is duidelijk...

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upje
Ik rij toevallig in een Kia, maar ik ben toch heel benieuwd hoe een update van het infotainmentsysteem er toe kan leiden dat Kia iets te weten komt over mijn seksleven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 01-08 19:56
Gewoon OV pakken.
Wat voor telefoon heb je nu? Daar heb je toch ook updates of weet de provider wie je belt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 01-08 19:56
upje schreef op zondag 7 april 2024 @ 19:59:
Ik rij toevallig in een Kia, maar ik ben toch heel benieuwd hoe een update van het infotainmentsysteem er toe kan leiden dat Kia iets te weten komt over mijn seksleven.
Als jij elke maand met je sidechick afspreekt in een hotel, kan je vriendin er best achterkomen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dhrto
kx22 schreef op zondag 7 april 2024 @ 20:01:
Gewoon OV pakken.
Wat voor telefoon heb je nu? Daar heb je toch ook updates of weet de provider wie je belt?
Dat vind ik een andere casus. Uiteraard moet mijn provider weten wie ik bel, om de verbinding te kunnen leggen. Updates op een telefoon zijn nodig vanwege beveiligingsupdates, omdat je met het apparaat op internet gaat. Geen van beide is van toepassing voor een auto.

Ik merk dat veel reageren met het idee dat het mij om privacy bezwaren gaat. Dat is helemaal niet mijn hoofdreden waar ik moeite mee heb. Waar ik vooral moeite mee heb is dat een always connected verbinding standaard aanwezig is, terwijl dat helemaal niet nodig is voor de primaire functie van een auto, en er blijkbaar geen (eenvoudige) optie is van opt-out.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wren
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 18:25
dhrto schreef op zondag 7 april 2024 @ 20:35:
[...]

Dat vind ik een andere casus. Uiteraard moet mijn provider weten wie ik bel, om de verbinding te kunnen leggen. Updates op een telefoon zijn nodig vanwege beveiligingsupdates, omdat je met het apparaat op internet gaat. Geen van beide is van toepassing voor een auto.

Ik merk dat veel reageren met het idee dat het mij om privacy bezwaren gaat. Dat is helemaal niet mijn hoofdreden waar ik moeite mee heb. Waar ik vooral moeite mee heb is dat een always connected verbinding standaard aanwezig is, terwijl dat helemaal niet nodig is voor de primaire functie van een auto, en er blijkbaar geen (eenvoudige) optie is van opt-out.
Dus ik lees hieruit dat omdat het niet nodig is voor het functioneren van een auto het er volgens jou niet op zou moeten zitten? Ik ben het helemaal met je eens maar blijkbaar doen ze het wel dus wat ga je eraan doen anders dan oude auto's rijden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dhrto
Ik ben er niet pertinent op tegen dat een dergelijke functionaliteit er opzit, maar dan wel als optie, met dus een mogelijkheid tot opt-out.

Nou, het lijkt er dus inderdaad op dat ik in de nabije toekomst geen keuze meer heb. Ik heb namelijk ook geen ambitie om een young timer of old timer te gaan rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -CJ
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 18:56

-CJ

Not remastered

upje schreef op zondag 7 april 2024 @ 19:59:
Algemene voorwaarden niet gelezen? :Y)

All I had to do was follow the damn train.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 17:08
dhrto schreef op zondag 7 april 2024 @ 21:06:
Ik ben er niet pertinent op tegen dat een dergelijke functionaliteit er opzit, maar dan wel als optie, met dus een mogelijkheid tot opt-out.

Nou, het lijkt er dus inderdaad op dat ik in de nabije toekomst geen keuze meer heb. Ik heb namelijk ook geen ambitie om een young timer of old timer te gaan rijden.
De meeste fabrikanten hebben OTA nog niet eens werkend. Tesla is 1 van de weinigen die elke paar maanden een update pusht. Er komen vaak heel veel functionaliteiten bij, echt helemaal prima is dat.

Soms, en ja, dat gebeurt, wordt er voor de veiligheid iets aangepast, wellicht net iets minder vermogen of wat dan ook. Maar dat gebeurt zo weinig.

Wellicht zit er een bug in je emergency braking system, je wilt dat toch zo snel mogelijk gefixt hebben? Of een nieuwe software die sneller/beter werkt.

Ik zie echt geen objectieve reden om hier tegen te zijn, het klinkt op mij als een status quo bias

Wellicht leuk om te benoemen, bij Tesla kan je opt innen om nieuwe versies sneller te krijgen. Je kan ook maanden zonder up te daten. Dus je bent nog steeds in control. Als je het eenmaal hebt, wil je echt niet meer anders. _/-\o_

[ Voor 9% gewijzigd door Ecological op 07-04-2024 21:27 ]

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dhrto
Het is een auto, geen computer of telefoon. Daarvan mag je m.i. verwachten, dat alle kritieke systemen goed werken wanneer deze de fabriek verlaat. Zo niet, dan is een teruproepactie op zijn plaats. Kritieke systemen zou je nooit OTA moeten kunnen updaten, altijd fysiek. Vergelijk het met waarom sommige computer systemen bewust airgapped zijn uitgevoerd.

Ik vind het ook wel bijzonder dat het geen keuze hebben van always connected zijn hier algemeen wordt geaccepteerd, terwijl zoiets als het verplicht moeten accepteren van cookies bij een website meteen als moord en brand wordt ervaren.

Wel interessant stukje waar je naar linkt over status quo bias. `Als je het eenmaal hebt, wil je echt niet meer anders' is daar trouwens ook een mooi voorbeeld van ;)
Tegelijkertijd proef ik hier ook de bias van nieuw is altijd beter (wat op zich niet gek is voor een tech site). Door schade en schande weet ik inmiddels dat nieuw zeker niet altijd beter is voor mij. Helaas zowel op software vlak als op auto gebied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMH
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 18:05

NMH

Moderator General Chat
upje schreef op zondag 7 april 2024 @ 18:39:
Niet de TS, maar ik kan je wel een voorbeeld geven:
So Mr. Dahl, 65, was surprised in 2022 when the cost of his car insurance jumped by 21 percent. Quotes from other insurance companies were also high. One insurance agent told him his LexisNexis report was a factor. [...] What it contained stunned him: more than 130 pages detailing each time he or his wife had driven the Bolt over the previous six months. It included the dates of 640 trips, their start and end times, the distance driven and an accounting of any speeding, hard braking or sharp accelerations. [...] According to the report, the trip details had been provided by General Motors — the manufacturer of the Chevy Bolt.
De data die bedrijven op deze manier over je verzamelen kan dus ook keihard tegen je gebruikt worden. Het is wel goed om je daar van bewust te zijn.
Pagina: 1