warmte overdracht tussen Glycol crct en buffervat issue

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantomaz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12-05 21:42
Ik heb een mooi systeem met 64 heatpipes en een 500L buffervat.
Echter ervaar sinds gisteren een slechte warmtewisseling tussen het Glycol circuit en het buffervat.
Ik constateerde een temperatuur van wel 170 graden op de collector! Daarnaast gaf de aanvoer sensor van de pompunit aan dat de temperatuur daar over de 120graden ging. :?
De pomp wilde blijkbaar niet inschakelen.
Deze heb ik noodgedwongen gebypassed door de pomp rechtstreeks van spanning te voorzien. (daarvoor losgehaald van de regelunit)
Deze pompt nu wel weer, maar de afgifte lijkt beperkt.
Ik meet op de sensoren (van onder af naar boven) ca 30, 33, 35 graden.
De retourtemperatuur van de Glycol is ca 25 graden. In die zin zou je zeggen dat er wel afgifte is, getuige deze afkoeling.
Ik meet op de ontluchter onder de aanvoer thermometer anex afsluiter (met een richtthermometer) een temperatuur tot wel 120graden. Ook de aansluiting op het buffervat is warm.

Resumerend... De Glycol komt heet aan, is koeler nabij het buffervat en komt handwarm terug.
Toch loopt de temperatuur van het vat maar niet significant op.

NB De druk van het Glycol circuit is normaliter ca 2 Bar en nu wat hoger (wat verklaarbaar is). Ik heb geen overstort gehad en het buffervat "klinkt" ook leeg.

Ik heb wel eens gelezen over stagnatie maar ik weet niet of dit een mechanische blokkering van zaken is of dat elektronisch de boel her en der wordt uitgeschakeld.
Iemand een idee waar ik dit verder kan zoeken.?

NB, het systeem is nog geen 2 jaar in gebruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarkS90
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-03 19:15
Zeer waarschijnlijk lucht bovenin je systeem, buiten bij de heatpipes. En lucht kun je niet verpompen.

Maar pas op: buiten in/aan je heatpipes kan het zeer heet zijn. Wacht dus liever tot vroeg in de ochtend voordat je gaat kijken en ontluchten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantomaz
Oei dat wordt knap lastig nog. Want daar kom ik niet gemakkelijk bij.

Then again... Hoe kan de vloeistof toch nog zo heet bij die pompunit aankomen?
En als ik de pomp nu op vol vermogen laat pompen, zou ik dan uiteindelijk niet die lucht eruit kunnen drukken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09:42
waar ga je het heen drukken dan die lucht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantomaz
Fr33z schreef op zondag 7 april 2024 @ 18:35:
waar ga je het heen drukken dan die lucht?
Naar die pompunit, waar een ontluchter zit.
Iig naar een punt waar ik er beter bij kan.
Als ik de handleiding mag geloven zit er een ontluchter op.

Ik moet dat met een draaiende pomp doen, anders gaat de lucht telkens weer naar boven.

[ Voor 24% gewijzigd door Fantomaz op 07-04-2024 18:40 . Reden: iets overzichtelijker antwoorden ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkS90
  • Laatst online: 02-03 19:15
Een ontluchter hoort juist op het hoogste punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantomaz
MarkS90 schreef op maandag 8 april 2024 @ 17:15:
Een ontluchter hoort juist op het hoogste punt.
Dat weet ik, Mark.
Maar bij zo'n heatpipe systeem heb je die dingen natuurlijk hoog op het dak liggen.
Ik kan me niet herinneren dat ik daar een ontluchter moest plaatsen.
Juist omdat er een onluchter in het systeem zat.
Ik zal me nog even in de materie van de installatie verdiepen.

Nog even online gekeken en daar geeft men toch echt aan dat er geen ontluchters bovenin de installatie mogen komen te zitten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TfYchcGMMx_YI6CnSRbW_RjF158=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/uDLIrMyBPjGSCYJR9ELQcfgy.png?f=user_large

[ Voor 26% gewijzigd door Fantomaz op 08-04-2024 21:29 . Reden: Toevoegen instructie plaatje ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ingmar89
  • Laatst online: 05:26
was je boiler wel koud dan? of was het systeem gewoon in stagnatie? (vat warm, pomp uit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantomaz
ingmar89 schreef op maandag 8 april 2024 @ 21:15:
was je boiler wel koud dan? of was het systeem gewoon in stagnatie? (vat warm, pomp uit)
Was dat een of/of vraag? (vat warm pomp uit)
Ik weet niet hoe het systeem in stagnatie gaat. wordt de pomp dan electronisch afgeschakeld?
Ik had inderdaad geen werkende pomp, terwijl de sensor aangaf dat er ca 170 graden op de heatpipes collector stond.

Ik had het vat beslist niet warm. Dat hield wel op met 40 graden.
De pomp was dus wel uit.
Ik dacht aan een defect aan de aanstuur elektronica in dat geval... Maar het kan ook een stagnatie zijn dus.
Het gekke was dat de thermometer aangaf ook meer dan 120 graden voor z'n kiezen te krijgen. En toch steeg de watertemperatuur in het vat niet.
Misschien dan toch iets van geleiding van de vloeistof die warm was, waardoor die thermometer 120 aangaf.
then again... Die pomp draaide dus wel (omdat ik die rechtstreeks aan de spanning had gehangen. (ik dacht dat die aansturing van de pomp defect was.))

[ Voor 0% gewijzigd door Fantomaz op 08-04-2024 21:36 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 22:45
Wat is stagnatie:
Het tot damp worden van de glycol, waarbij de temperatuur heel hoog wordt.
Startpunten, waardoor een systeem in stagnatie kan:
- Temperatuur in buffer/boiler maximaal, pomp stopt (of gaat pulsen, om stagnatiepunt te rekken).
- Pomp/temperatuurmeter/elektronica defect
- Lucht in de pomp, waardoor die niet verpompt.

Normaal hoort de pomp aan de vloeistof kant zitten, maar gestagneerde glycol is ook maar damp, die je niet kan verpompen, In de avond moet je dus kunnen pompen en de temperatuur in het hele systeem zodanig krijgen, dat je de warmte naar buiten gaat voeren.

Normale inbedrijfname:
Beginnen met pompen als alles koud is en de ontluchting opstarten met solar pompkar.
Daarna pomp aan en kijken of die blijft pompen.
Iets kapot, tjsa, inderdaad zaken zien uit te sluiten.
Pagina: 1