Vastlopen / crashen pc

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardB1303
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 07-09-2024
Hallo mensen,

Ik heb vorig jaar een nieuwe pc gekocht en eigenlijk bar tevreden gegamed tot 2 maanden terug.

Helaas heb ik nu last van crashen en vastlopen van het systeem tijdens games en performance tests.

Dit is m’n setup:

Intel Core i5-13600K 3500 1700 BOX 1 99C6A5
Asus PRIME Z690-A Z690 1
CORSAIR iCUE H115i ELITE RGB Liquid CPU 1 CW-9060059-WW
D5 64GB 5200-36 Beast EXPO K2
Corsair HX1000i 1000W ATX24
XFX Radeon RX 6950 XT MERC 319 BLACK

Ik begon tijdens Tarkov problemen te ervaren.

Op basis van de symptomen heb ik memtest gedraaid en 16 goede tests doorstaan.

Hierna temperatuur gecontroleerd met prime95 en bleef hij crashen en oversteeg tijdens het tester de cpu de 85 graden.
Hierna koeler opgestuurd voor garantie en Wippiewoppie Intel koeler er op gezet. Helaas begon tie ondanks dat de temp lager was toch te crashen.

Hierna heb ik 2 e-cores uit gezet en 2 p-cores en deed hij het prima.

Nou was te koeler defect getest en heb ik een nieuwe terug en de temperaturen overschrijden nu de 50 graden niet dus de koeler was dus wel degelijk defect.
Vervolgens de cores weer aan gezet. En een nieuwe Windows install met alle updates. En verhip, weer crashen. Temperaturen blijven nu bij prime95 perfect maar crashed de hele tijd. Hierna 1 e-core uit gezet. Nog steeds crashen en toen de 2e e-core uit gezet en nu blijf tie stabiel.

Mijn vraag. Wat is er nou kapot???

Samenvattend,

Eerst koeler defect, Koeler vervangen temperaturen nu perfect.
Memtest 16x goed getest.
Alles up to date (inclusief bios)
Intel diagnose tool geeft ook continu een pass.
Crashed nog steeds bij alle cores aan. 2 e- cores uit en blijft draaien.

Ik hoor graag jullie expertise

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 15:34
BIOS van het moederbord up to date?

Wat zijn de PLT settings in het BIOS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardB1303
Hey Uszka, alle instellingen heb ik voor het updaten en na het updaten van de bios naar default gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
PLT op 125w zetten.

Welk RAM is het exact. Zo te zien is het RAM dat is geoptimaliseerd voor AMD Ryzen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KilleBladhark
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 07-09 22:05
Waarom EXPO geheugen met een Intel CPU inderdaad en daarnaast heb je dan ook XMP enabled?
Probeer is XMP uit te zetten als deze aan staat en dan de E cores te enablen.

Ook wil een reseat van de CPU wel eens wonders doen bij Intel, is iets om te proberen.

[ Voor 21% gewijzigd door KilleBladhark op 08-04-2024 08:31 ]

The One Piece is real. (Can we get much higher!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
Uszka schreef op maandag 8 april 2024 @ 06:57:
PLT op 125w zetten.

Welk RAM is het exact. Zo te zien is het RAM dat is geoptimaliseerd voor AMD Ryzen.
Snap dan niet dat het een hele tijd wel goed is gegaan. Ergens zit er iets te bokken en als het systeem altijd goed gewerkt heeft met een specifieke BIOS versie, lijkt mij het onwaarschijnlijk dat het daar zou zitten.
Mijn vermoeden is meer een defect: CPU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardB1303
Uszka schreef op maandag 8 april 2024 @ 06:57:
PLT op 125w zetten.

Ik heb PL1 en PL2 op 125 W gezet. Ook heb ik de e-cores weer aan gezet en ik zie wel een verschil in temp. tevens is hij nog niet uitgevallen (maar daar kom ik nog op terug).

Merk ik deze limits in performance?

Ik was me niet bewust van het RAM verschil tussen Intel en amd. Ik heb me zojuist ingelezen en inderdaad snap ik het verschil nu. Ik heb me laten adviseren dus ik kan daar helaas niets zinnigs over zeggen.
KilleBladhark schreef op maandag 8 april 2024 @ 08:28:
Waarom EXPO geheugen met een Intel CPU inderdaad en daarnaast heb je dan ook XMP enabled?
Probeer is XMP uit te zetten als deze aan staat en dan de E cores te enablen.

Ook wil een reseat van de CPU wel eens wonders doen bij Intel, is iets om te proberen.
XMP stond uit is de default. en e0cores weer aangezet na het PL1 en 2 aanpassen.

reseat is een prima optie als de PLT niet werkt.
jimh307 schreef op maandag 8 april 2024 @ 23:01:
[...]

Snap dan niet dat het een hele tijd wel goed is gegaan. Ergens zit er iets te bokken en als het systeem altijd goed gewerkt heeft met een specifieke BIOS versie, lijkt mij het onwaarschijnlijk dat het daar zou zitten.
Mijn vermoeden is meer een defect: CPU
Dat vind ik ook zo ontzettend gek. het heeft wel echt lang gewerkt.... Is de CPU op nog meer manieren te testen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
GerardB1303 schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 19:59:

Merk ik deze limits in performance?
Zelfs met een 14900K is het in games maar een paar % terwijl het stroomverbruik en warmteontwikkeling stukken lager is. Bij een 13600K zal het helemaal minimaal zijn. https://www.techpowerup.c...ower-limits-down-to-35-w/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16:02
Een wat hogere CPU (of GPU) temperatuur leidt meestal niet tot crashes van het het hele systeem. Een CPU (of GPU) die te warm wordt gaat zichzelf terugschroeven en dat merk je meestal aan een daling van de FPS.
Een crash wordt meestal veroorzaakt door bitjes die omvallen, drivers die corrupt zijn geraakt of kabels die niet goed contact meer maken.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17-09 17:53
Zag vandaag ergens een nieuwsbericht dat dit bij raptor lake vaak voorkomt.

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
Yaksa schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 21:04:
Een wat hogere CPU (of GPU) temperatuur leidt meestal niet tot crashes van het het hele systeem. Een CPU (of GPU) die te warm wordt gaat zichzelf terugschroeven en dat merk je meestal aan een daling van de FPS.
Een crash wordt meestal veroorzaakt door bitjes die omvallen, drivers die corrupt zijn geraakt of kabels die niet goed contact meer maken.
Datacorruptie moet je wel kunnen uitsluiten.

Wat TS even kan doen is het volgende: (open console met rechten)

code:
1
chkdsk /f /r /x

Als volgt dan (deze actie kan 5 a 10 minuten duren)

code:
1
DISM /Online /Cleanup-image /Restorehealth

Als controle

code:
1
sfc /scannow

Als je deze 3 hebt voltooid, installeer dan even alle drivers vers opnieuw.

Mocht het probleem dan niet over zijn, dan gaan we met je hardware aan de gang.

[ Voor 19% gewijzigd door jimh307 op 09-04-2024 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardB1303
@Uszka
Na een paar avonden spelen begon hij toch weer te crashen met deze instellingen. Wat nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardB1303
@jimh307

ik heb een volledige nieuwe windows installatie gedaan. Daarna alle drivers geupdate. Voldoet dit niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Reeferman
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-09 01:44
Hmm, tja. Aangezien het systeem het maanden wel goed heeft gedaan en je een volledige herinstallatie van Windows hebt gedaan is mijn vermoeden dat er toch wat mis een met een hardware onderdeel. En omdat je zegt dat als je een aantal cores uitzet je de PC wel stabiel kon krijgen zou het aan de CPU of het moederbord kunnen liggen. Memtest heb je 16x zonder fouten doorlopen zeg je, hoe lang is dat ongeveer, een uur of 12? Het liefst laat je die een paar uur draaien, maar daar zal je wel ruim aan gezeten hebben.
Dan word het tijd om alle hardware die je niet nodig hebt om de PC te laten draaien los te koppelen en dan 1 voor 1 de essentiële hardware vervangen met een goed werkend onderdeel of jouw onderdelen 1 voor 1 testen in een stabiel lopend systeem.
Laatste keer dat ik dat deed, na al met een ander moederbord, CPU en geheugen te hebben getest kwam ik er achter dat het aan de muis lag.

AMD Ryzen 5800X3D / ASUS R-S B550-F wifi II / 32GB 3600mhz / SSD's + HDD's / GTX 1080 Ti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardB1303
@The Reeferman het was 18 uur en 22 minuten testen. Ik ga denk ik als eerst de cpu uitwisselen met m’n broer en dan bij beide testen, kijken wat tie doet. Er wijst toch veel richting cpu.. lastig verhaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17-09 17:53
Hier in de comments hebben ook veel raptor lake eigenaren er last van.

YouTube: HW News - Unstable Intel CPUs, New Ryzen CPUs, Legion Go "2," RGB Li...

De max multiplier op 53 zetten, of nog lager, 50 oid lijkt voor sommigen te helpen. Of dynamic vcore omhoog met 0,005

Misschien dat ze dusdanig op het randje geklokt zijn dat ze bij een klein beetje degradatie al instabiel worden oid.

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GerardB1303
Beste Tweakers,

Ik heb de CPU terug gestuurd en is als defect getest. Het systeem werkt nu weer goed. Dank jullie wel voor alle hulp! Ik ben er erg blij mee!
Pagina: 1