Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Micr0mega
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 25-05 20:16
Intro
We hebben nu een 3k Wp (18x170 Wp) Solar Frontier dunne-film systeem op het zuiden van de garage liggen, deze wil ik graag noord kant verplaatst hebben, en op de zuiden nieuwe panelen.

In principe wil ik ook de oost kant van het dak van het huis vol leggen, maar dat moet denk ik toch maar even later, gezien het dak nog wat onderhoud nodig heeft.

De zuidkant van het woonhuis vind ik minder mooi om iets op te leggen, deze hou ik vrij als backup locatie.
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R4MOFdClqXB8NRtdGiv3zyqr0Bk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pJSNmvwRReVl1R1Zz860finL.jpg?f=fotoalbum_large
Beschikbare (dak)ruimte
Totale afmetingen van een dakvlak van de garage is zo' n 850x360 cm.
Schaduw
Ja, twee bomen (~12 m hoog?) op de oprit, ten westen van de garage. Verder naar het westen staan bomen aan de openbare weg, ~ 20 m hoog gok ik.

(toekomst: bij het oost dak staat ook een boom van zo'n 15 meter, en bij lage zon werpt het zuid-dak schaduw op een deel van het oost dak)
Jaarverbruik
7500 kWh, waarvan afgelopen jaar 2500 kWh gedekt is door de huidige zonnepanelen
Huidige elektriciteitsaansluiting
3x25A, groepenkast is een paar jaar oud.
Hoofschakelaar is 63A, er zitten twee aardlekschakelaars in van 40A met elk 4 groepen, en een 20A aardlekautomaat waar de huidige panelen + garage op zitten.
Budget en doel
Budget zelf is niet het belangrijkste, ik wil het liefste zo veel mogelijk opwekking realiseren. Hoofdoel is het jaarverbruik te dekken (zou moeten lukken met alleen de garage), secudaire doel is om voorbereidt te zijn op een 2 EV en warmtepomp (dan is het oostvlak van het woonhuis ook nodig lijkt mij, maar dat is dus voor later).
Wie gaat het project uitvoeren
In eerste instantie een zonnepaneleninstallateur, maar ik sta er ook voor open het zelf te doen.
Bijhouden van data
Liefst lokaal, cloud mag ook, maar in ieder geval te integreren met Home Assistant.
Reeds verkregen offertes
Ik heb een aantal offertes weg gelaten, gezien die ook de oostkant van het huis bevatten, en ik dit bij nader inzien nog niet wil laten doen.
Vrijwel alle offertes bieden micro-omvormers, slechts een raadt SolarEdge met optimizers aan. Dit was bij een aantal ook wel mogelijk, maar ze kwamen toch op Enphase. Ik heb ook twee offertes met een Growatt omvormer ontvangen, maar die heb ik achterwege gelaten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ko7WF9LKW7RRxGOFff2-Xpy6Y5Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NpQiezTOQZUx5EiRcihCg4bO.jpg?f=fotoalbum_large
Regio
Noord, Groningen.
Vragen
Ik twijfel wat nou het beste systeem is voor mijn situatie; micro-omvormers, string met optimizers of misschien toch alleen string met twee strings en schaduwmanagement. Echter, geen enkele offerte bevat die laatste optie.

Daarnaast zou het mooi zijn als de toekomstige uitbreiding van oostdak makkelijk is. Met Enphase heb ik natuurlijk geen extra omvormer meer nodig, maar dat kost ook meer. In principe heb ik wel plek voor meerdere omvormers.

Verder is er een installateur geweest die begon over verzwaring van de bestaande aardlekschakelaars ivm parallele invoeding. Veel andere installeteurs kwamen hier niet zelf mee, of vonden dit niet nodig. Maar het lijkt mij wel verstandig?

Alvast bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:33

timovd

Voorsprong door techniek

Micr0mega schreef op zondag 7 april 2024 @ 14:04:
...
Huidige elektriciteitsaansluiting
3x25A, groepenkast is een paar jaar oud.
Hoofschakelaar is 63A, er zitten twee aardlekschakelaars in van 40A met elk 4 groepen, en een 20A aardlekautomaat waar de huidige panelen + garage op zitten.
...
Verder is er een installateur geweest die begon over verzwaring van de bestaande aardlekschakelaars ivm parallele invoeding. Veel andere installeteurs kwamen hier niet zelf mee, of vonden dit niet nodig. Maar het lijkt mij wel verstandig?
...
Op een van de fases kan nu 25A+20A (net+PV) lopen, terwijl de ALS geschikt is voor maximaal 40A.
Het gaat overigens niet alleen om verzwaring van de ALS, maar soms ook van de aders. Boven de 40A moet die naar 10mm². Daarom wordt vaak een rem-automaat (C40) geplaatst, zodat er geen >40A naar de eindgroepen gaat.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Micr0mega
timovd schreef op zondag 7 april 2024 @ 16:45:
[...]

Op een van de fases kan nu 25A+20A (net+PV) lopen, terwijl de ALS geschikt is voor maximaal 40A.
Het gaat overigens niet alleen om verzwaring van de ALS, maar soms ook van de aders. Boven de 40A moet die naar 10mm². Daarom wordt vaak een rem-automaat (C40) geplaatst, zodat er geen >40A naar de eindgroepen gaat.
Ja de bedrading had ik er niet bij vermeld, maar dat wordt ook meegenomen als er 63A ALSen worden geplaatst.
Ik vermoedt dat de andere partijen inderdaad zo'n rem-automaat plaatsen zonder dit expliciet te vermelden. Maar verzwaren van de ALS lijkt me mooier en ook iets toekomstbestendiger (wie weet wordt 3x35A "binnenkort" de standaard).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:33

timovd

Voorsprong door techniek

Micr0mega schreef op maandag 8 april 2024 @ 13:53:
[...]

...
Ik vermoed dat de andere partijen inderdaad zo'n rem-automaat plaatsen zonder dit expliciet te vermelden.
Dat is een gevaarlijke aanname.
Maar verzwaren van de ALS lijkt me mooier en ook iets toekomstbestendiger (wie weet wordt 3x35A "binnenkort" de standaard).
Lijkt mij nergens voor nodig. Op sommige plekken zijn nu al issues bij veel teruglevering.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Micr0mega
timovd schreef op maandag 8 april 2024 @ 13:56:
[...]

Dat is een gevaarlijke aanname.
Klopt, goed punt.
timovd schreef op maandag 8 april 2024 @ 13:56:
[...]

Lijkt mij nergens voor nodig. Op sommige plekken zijn nu al issues bij veel teruglevering.
Waarom niet? Het verzwaren is juist bedoeld om van maximaal eigen gebruik te profiteren, niet om terug te leveren.
Heeft een rem-automaat nog extra voordelen ten opzichte van het verzwaren van de ALS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 06-06 21:26
Wat ik me even afvraag, het verplaatsen van de bestaande panelen, wat wordt daarvoor berekend, en zijn alle aanbieders ook langs geweest om te kijken of alles mogelijk is wat je vraagt?

Ik zie bij de laatste aanbieder 700 euro staan voor het verplaatsen van de huidige 18 panelen, maar dat lijkt me bijna onmogelijk. Je hebt er een dag werk aan dus hoe dan.. Ik heb vandaag een offerte gemaakt voor het verplaatsen van 12 panelen, de onderconstructie moet nieuw geplaatst worden, de oude is vaak helemaal niet bruikbaar, die kosten zie ik niet terug, net als nieuwe DC bekabeling, stekkers en dergelijke.

Even los daarvan, de beste keuze zou wat mij betreft de offerte met Solarwatt zijn, en dan met Solaredge, Enphase voegt niets toe en beperkt de panelen alleen maar in hun opbrengst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Daar zijn ze weer de micro's en optimizers. Het verdient zo lekker. >:) Spaar je geld en koop een stringomvormer met schaduwmanagement.

Ik heb jarenlang een SMA gehad met deze functie. Heb nu mijn oude panelen verkocht en uitgebreid en ditmaal gekozen voor een Goodwe en het werkt weer als een malle. Scheelt je bakken met geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
MotorBeast schreef op maandag 8 april 2024 @ 18:43:
Daar zijn ze weer de micro's en optimizers. Het verdient zo lekker. >:) Spaar je geld en koop een stringomvormer met schaduwmanagement.

Ik heb jarenlang een SMA gehad met deze functie. Heb nu mijn oude panelen verkocht en uitgebreid en ditmaal gekozen voor een Goodwe en het werkt weer als een malle. Scheelt je bakken met geld.
Goed punt, heel veel mensen snappen niet dat ze het beetje schaduwverlies heel eenvoudig en goedkoop met 1 of 2 extra panelen kunnen compenseren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Micr0mega
RobertV70 schreef op maandag 8 april 2024 @ 18:32:
Wat ik me even afvraag, het verplaatsen van de bestaande panelen, wat wordt daarvoor berekend, en zijn alle aanbieders ook langs geweest om te kijken of alles mogelijk is wat je vraagt?

Ik zie bij de laatste aanbieder 700 euro staan voor het verplaatsen van de huidige 18 panelen, maar dat lijkt me bijna onmogelijk. Je hebt er een dag werk aan dus hoe dan.. Ik heb vandaag een offerte gemaakt voor het verplaatsen van 12 panelen, de onderconstructie moet nieuw geplaatst worden, de oude is vaak helemaal niet bruikbaar, die kosten zie ik niet terug, net als nieuwe DC bekabeling, stekkers en dergelijke.
Ja, al deze partijen zijn hier op locatie geweest en achten dit mogelijk. De meeste hebben inderdaad aangegeven dat dit zonder montagemateriaal is, en dat dit er mogelijk nog bij komt als het huidige materiaal niet herbruikbaar is. Daar ben ik me dus van bewust.

Die 700 valt buiten de offerte, een "zaterdagklusje" voor een monteur O-) Natuurlijk minder garanties
RobertV70 schreef op maandag 8 april 2024 @ 18:32:
[...]
Even los daarvan, de beste keuze zou wat mij betreft de offerte met Solarwatt zijn, en dan met Solaredge, Enphase voegt niets toe en beperkt de panelen alleen maar in hun opbrengst.
Solarwatt panelen vanwege de kwaliteit en grantie neem ik dan aan? Want deze partij is wel het duurste per Wp.
MotorBeast schreef op maandag 8 april 2024 @ 18:43:

Dit overweeg ik ook serieus, echter vind ik het lastig om te onderbouwen (gekeken naar output, financieel weet ik het wel). Ik lees veel goede ervaringen met GoodWe inderdaad, en geen micro-omvormers of optimizers maakt het wel lekker eenvoudig. Het gaat dus ook alleen om schaduw van bomen; ik weet ook dat micro's of optimizers van schaduw nog geen zon maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
Solarwatt panelen vanwege de uitmuntende kwaliteit en garanties inderdaad. Is wel wat hoger in prijs maar is ook echt Duitse kwaliteit.

Output van micro-omvormers is om te huilen, 330 Watt MAX output op een 430 - 440 Wp paneel, daar doe je het toch niet voor. En! je schaft iets aan om te gaan besparen en vervolgens koop je het duurste wat er maar is op omvormer gebied. IK kan als installateur echt niet snappen dat mensen het zelf niet zien. Een SMA of Goodwe kan de klus gewoon klaren in combinatie met de bypass diodes voor de schaduw. En, leg een paneeltje extra voor het verlies wat je hebt aan schaduw, als dat lukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Micr0mega schreef op maandag 8 april 2024 @ 22:16:
[...]

Dit overweeg ik ook serieus, echter vind ik het lastig om te onderbouwen (gekeken naar output, financieel weet ik het wel). Ik lees veel goede ervaringen met GoodWe inderdaad, en geen micro-omvormers of optimizers maakt het wel lekker eenvoudig. Het gaat dus ook alleen om schaduw van bomen; ik weet ook dat micro's of optimizers van schaduw nog geen zon maken.
Heel makkelijk te onderbouwen hoor. Ik heb mijn config gewoon in SMA Sunny Web Design gegooid. Dan krijg je te zien wat de opbrengst per maand is. Ik zie nauwelijks opbrengst verschil met de schaduw die ik hier aan het eind van de dag heb. Tevens heb ik een mooie parabool.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
RobertV70 schreef op maandag 8 april 2024 @ 22:26:
Solarwatt panelen vanwege de uitmuntende kwaliteit en garanties inderdaad. Is wel wat hoger in prijs maar is ook echt Duitse kwaliteit.

Output van micro-omvormers is om te huilen, 330 Watt MAX output op een 430 - 440 Wp paneel, daar doe je het toch niet voor. En! je schaft iets aan om te gaan besparen en vervolgens koop je het duurste wat er maar is op omvormer gebied. IK kan als installateur echt niet snappen dat mensen het zelf niet zien. Een SMA of Goodwe kan de klus gewoon klaren in combinatie met de bypass diodes voor de schaduw. En, leg een paneeltje extra voor het verlies wat je hebt aan schaduw, als dat lukt.
Ik had hiervoor een China paneel, HJ Solar. Werkelijk 0 degradatie na 11 jaar. Denk dat het allemaal wel meevalt met al die kwaliteitsverschillen. Nu heb ik Jinko's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
MotorBeast schreef op maandag 8 april 2024 @ 23:25:
[...]

Ik had hiervoor een China paneel, HJ Solar. Werkelijk 0 degradatie na 11 jaar. Denk dat het allemaal wel meevalt met al die kwaliteitsverschillen. Nu heb ik Jinko's.
0 degradatie, dat is wel heel erg goed, en dat terwijl de zonnepanelen fabrikanten zelf aangeven dat je in het eerste jaar al 2 tot 3% degradatie hebt. En bijkomstig, het merk bestaat niet meer, hoe zou dat komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
RobertV70 schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 08:55:
[...]

0 degradatie, dat is wel heel erg goed, en dat terwijl de zonnepanelen fabrikanten zelf aangeven dat je in het eerste jaar al 2 tot 3% degradatie hebt. En bijkomstig, het merk bestaat niet meer, hoe zou dat komen?
Na 11 jaar upload PVoutput.org is dat toch echt de conclusie. En bestaat niet meer? Niet zo gek met tig China fabrikanten. Overname, failliet....wie zal het zeggen. Daarom is die 25 jaar garantie ook altijd een wassen neus.

[ Voor 5% gewijzigd door MotorBeast op 09-04-2024 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
MotorBeast schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 11:40:
[...]

Na 11 jaar upload PVoutput.org is dat toch echt de conclusie. En bestaat niet meer? Niet zo gek met tig China fabrikanten. Overname, failliet....wie zal het zeggen. Daarom is die 25 jaar garantie ook altijd een wassen neus.
Typisch China inderdaad, ik heb 13 jaar geleden LDK solar panelen gekocht, 4 jaar later, geen idee, maar het bestond niet meer. Daarom mogen we blij zijn met merken als REC en Solarwatt. Die bestaan al 25 jaar en staan voor hun garanties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Micr0mega
Inmiddels heb ik een offerte met een GoodWe GW6K-DT G2 omvormer, scheelt zo'n 1000 euro met de Enphase offerte van dezelfde partij. Ik zie nu wel dat dit een oud uitlopend model is, ik zou eigenlijk de GW6000-SDT-20 moeten nemen?

Verder had ik nog ingeving voor de oude panelen die naar de noordkant van de garage verhuizen. Het idee was om de bestaande 1-fase omvormer (SolarFrontier Turbo 1P) hiervoor te blijven gebruiken. Maar ik kan ook een zwaardere GoodWe omvormer nemen, en deze panelen op de 2e MPPT aansluiten. Voordeel is dat de GoodWe omvormers een veel lagere start en MPP spanning hebben dan mijn huidige omvormer (160/180 tov 300), dus wellicht iets meer opbrengst uiteindelijk. En de nieuwe omvormer wordt sowieso al een 3-fase, dus dat verdeelt ook wat beter dan met de enkele fasse van de huidige omvormer. Ik weet nog niet wat de installateur extra zal vragen, maar als ik online kijk is het maar een paar tientjes extra voor een 8k.
Goed idee, of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luzeklap
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 16-04-2024
Paar tientjes extra?
Dat valt echt mee, of je iets over het hoofd ziet zie ik niet zo direct
Pagina: 1