Intro
We hebben nu een 3k Wp (18x170 Wp) Solar Frontier dunne-film systeem op het zuiden van de garage liggen, deze wil ik graag noord kant verplaatst hebben, en op de zuiden nieuwe panelen.In principe wil ik ook de oost kant van het dak van het huis vol leggen, maar dat moet denk ik toch maar even later, gezien het dak nog wat onderhoud nodig heeft.
De zuidkant van het woonhuis vind ik minder mooi om iets op te leggen, deze hou ik vrij als backup locatie.
Foto's
:strip_exif()/f/image/pJSNmvwRReVl1R1Zz860finL.jpg?f=fotoalbum_large)
Beschikbare (dak)ruimte
Totale afmetingen van een dakvlak van de garage is zo' n 850x360 cm.Schaduw
Ja, twee bomen (~12 m hoog?) op de oprit, ten westen van de garage. Verder naar het westen staan bomen aan de openbare weg, ~ 20 m hoog gok ik.(toekomst: bij het oost dak staat ook een boom van zo'n 15 meter, en bij lage zon werpt het zuid-dak schaduw op een deel van het oost dak)
Jaarverbruik
7500 kWh, waarvan afgelopen jaar 2500 kWh gedekt is door de huidige zonnepanelenHuidige elektriciteitsaansluiting
3x25A, groepenkast is een paar jaar oud.Hoofschakelaar is 63A, er zitten twee aardlekschakelaars in van 40A met elk 4 groepen, en een 20A aardlekautomaat waar de huidige panelen + garage op zitten.
Budget en doel
Budget zelf is niet het belangrijkste, ik wil het liefste zo veel mogelijk opwekking realiseren. Hoofdoel is het jaarverbruik te dekken (zou moeten lukken met alleen de garage), secudaire doel is om voorbereidt te zijn op een 2 EV en warmtepomp (dan is het oostvlak van het woonhuis ook nodig lijkt mij, maar dat is dus voor later).Wie gaat het project uitvoeren
In eerste instantie een zonnepaneleninstallateur, maar ik sta er ook voor open het zelf te doen.Bijhouden van data
Liefst lokaal, cloud mag ook, maar in ieder geval te integreren met Home Assistant.Reeds verkregen offertes
Ik heb een aantal offertes weg gelaten, gezien die ook de oostkant van het huis bevatten, en ik dit bij nader inzien nog niet wil laten doen.Vrijwel alle offertes bieden micro-omvormers, slechts een raadt SolarEdge met optimizers aan. Dit was bij een aantal ook wel mogelijk, maar ze kwamen toch op Enphase. Ik heb ook twee offertes met een Growatt omvormer ontvangen, maar die heb ik achterwege gelaten.
:strip_exif()/f/image/NpQiezTOQZUx5EiRcihCg4bO.jpg?f=fotoalbum_large)
Regio
Noord, Groningen.Vragen
Ik twijfel wat nou het beste systeem is voor mijn situatie; micro-omvormers, string met optimizers of misschien toch alleen string met twee strings en schaduwmanagement. Echter, geen enkele offerte bevat die laatste optie.Daarnaast zou het mooi zijn als de toekomstige uitbreiding van oostdak makkelijk is. Met Enphase heb ik natuurlijk geen extra omvormer meer nodig, maar dat kost ook meer. In principe heb ik wel plek voor meerdere omvormers.
Verder is er een installateur geweest die begon over verzwaring van de bestaande aardlekschakelaars ivm parallele invoeding. Veel andere installeteurs kwamen hier niet zelf mee, of vonden dit niet nodig. Maar het lijkt mij wel verstandig?
Alvast bedankt voor het meedenken!