aanleg tijdelijk terras nieuwbouw

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef CB
  • Registratie: Mei 2022
  • Nu online
Zoals elke bij elke nieuwbouw moet er een terras aangelegd worden.
We zouden nu met zicht op de zomer een tijdelijk terras willen aanleggen die 2-3 jaar moet dienen tot het officiële terras er komt.

Wat is volgens jullie het beste om te doen en niet té veel geld kwijt te zijn?
Het gaat over ongeveer 20m² terras (de rest leggen we voorlopig kiezeltjes).

De aannemer zegt voorlopig kunstgras? maar daar ben ik geen voorstander van.

Waar ik aan dacht was om een geraamte te maken met houten balken en dan te werken met houten tegels van 100x100 (zie foto's).

iemand tips & tricks of voorbeeldjes?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WLPLzC06mHqwObmXVH_YYe_OKzg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HNrOGoboRm5sDT0I86qut9MM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eHcYKYawstHaIHnU3ecJhOvzhBw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5DmYDHb7vIvcRgeAfcLPzW4y.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AyjubyoW90rmbMnw8WD1LQbvmPc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/3GZDubRNjzfYBAB4EOXKyJ6N.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UrVVvvHkjQ_GzbaFZNvgX0lCM0I=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ZWdXqvJOlw5MlHyfNE2jUW7g.png?f=user_large

7.290 wp | Geothermische WP Thermia Calibra 7 | HASS

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Een flinke laag houtsnippers er op. Dan heb je koelte, geen ongewenste plantengroei en na 2 jaar gebruik je de houtsnippers om de grond te verbeteren. Plus dat het aanleggen ervan hooguit een uurtje kost. Los gestort kost je dat ongeveer 60 euro per kuub.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:49
Wat is je doel over 2-3 jaar qua tuin? Een tegen tuin? Of een tuin met alleen groen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 36835

Wat dacht je van 30x30 betontegels? Kaarsrecht hoeft het toch niet te liggen, want tijdelijk.
Waarom zo moeilijk doen met een enorm houten frame? Hout is duur, en het is veel werk.

Of, gewoon vast laten aanleggen wat je voor ogen hebt, maar dan alleen het terras tegen je gevel aan. Rest van de tuin komt dan wel.

[ Voor 27% gewijzigd door Anoniem: 36835 op 07-04-2024 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef CB
  • Nu online
Yaksa schreef op zondag 7 april 2024 @ 14:10:
Een flinke laag houtsnippers er op. Dan heb je koelte, geen ongewenste plantengroei en na 2 jaar gebruik je de houtsnippers om de grond te verbeteren. Plus dat het aanleggen ervan hooguit een uurtje kost. Los gestort kost je dat ongeveer 60 euro per kuub.
Ik dacht wel worteldoek onder het hout te plaatsen.
Maar het is de bedoeling dat we wel een tafel en stoelen kunnen zetten zonder weg te zakken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef CB
  • Nu online
President schreef op zondag 7 april 2024 @ 14:30:
Wat is je doel over 2-3 jaar qua tuin? Een tegen tuin? Of een tuin met alleen groen?
Ze komen over een maand gazon inzaaien.
Terras kan pas over 2 jaar definitief wegens ophogingen die er zijn rond de nieuwbouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 27-04 18:55
Er is een hele mooie maar vrij dure oplossing;
Betonvloer storten, iets laten vlinderen zodat het oppervlak vlak is, na een 'aantal' jaren leg je op het beton dunne terras tegels.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef CB
  • Nu online
Anoniem: 36835 schreef op zondag 7 april 2024 @ 14:36:
Wat dacht je van 30x30 betontegels? Kaarsrecht hoeft het toch niet te liggen, want tijdelijk.
Waarom zo moeilijk doen met een enorm houten frame? Hout is duur, en het is veel werk.

Of, gewoon vast laten aanleggen wat je voor ogen hebt, maar dan alleen het terras tegen je gevel aan. Rest van de tuin komt dan wel.
Rond de nieuwbouw + nieuwbouw zelf is zeker 1 meter opgehoogd. alles moet zich nog zetten en de aannemer zegt dat het de komende 2 jaar nog enkele centimeters zal zakken.

Klopt hout is duur (tegels 100x100 kost me 400 euro voor 20m² + nog het frame aan 200 euro ongeveer gok ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef CB
  • Nu online
natural colour schreef op zondag 7 april 2024 @ 14:45:
Er is een hele mooie maar vrij dure oplossing;
Betonvloer storten, iets laten vlinderen zodat het oppervlak vlak is, na een 'aantal' jaren leg je op het beton dunne terras tegels.
Dat kan niet omdat het terras nog enkele centimeters zal zakken en er dus breuken/barsten in het beton komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Dat hout wordt spekglad als het nat is / in het najaar.

Kun je niet gewoon ergens een restpartijtje klinkers/trommelstenen kopen / gratis af te halen en gewoon een tijdelijk terrasje leggen wat je elk jaar even "een beetje strak trekt" tot je het definitief laat bestraten in de tegels die je zou willen?

Of je houd het "natuurlijk" en tikt ergens een gebruikt partijtje flagstones op de kop. Dan hoeft het ook niet perfect recht te liggen allemaal.

[ Voor 131% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 07-04-2024 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
Stef CB schreef op zondag 7 april 2024 @ 14:39:
[...]Ik dacht wel worteldoek onder het hout te plaatsen.
Maar het is de bedoeling dat we wel een tafel en stoelen kunnen zetten zonder weg te zakken :P
Worteldoek werkt niet. Het meeste zaad van plantjes komt gewoon aangewaaid en gaat kiemen op het worteldoek.
Houtsnippers gaan met het verdelen/harken van zichzelf zo liggen dat je er makkelijk een tafel en stoelen op kunt zetten.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Yaksa schreef op zondag 7 april 2024 @ 15:03:
[...]

Worteldoek werkt niet. Het meeste zaad van plantjes komt gewoon aangewaaid en gaat kiemen op het worteldoek.
Houtsnippers gaan met het verdelen/harken van zichzelf zo liggen dat je er makkelijk een tafel en stoelen op kunt zetten.
Worteldoek doet qua "verstikking" ook he-le-maal niets. Laat alles door, zowel water als lucht. Worteldoek is leuk voor onder grind of in een plantenbak ofzo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 36835

Stef CB schreef op zondag 7 april 2024 @ 14:56:
[...]

Rond de nieuwbouw + nieuwbouw zelf is zeker 1 meter opgehoogd. alles moet zich nog zetten en de aannemer zegt dat het de komende 2 jaar nog enkele centimeters zal zakken.
Je trilt het toch gewoon aan? Bij ons is ook alles opgehoogd. Na oplevering laten aantrillen en daarna terras laten aanleggen. Ligt er na 3 jaar nog perfect in. En er liggen zelfs infiltratiekratten onder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef CB
  • Nu online
Anoniem: 39993 schreef op zondag 7 april 2024 @ 15:02:
Dat hout wordt spekglad als het nat is / in het najaar.

Kun je niet gewoon ergens een restpartijtje klinkers/trommelstenen kopen / gratis af te halen en gewoon een tijdelijk terrasje leggen wat je elk jaar even "een beetje strak trekt" tot je het definitief laat bestraten in de tegels die je zou willen?

Of je houd het "natuurlijk" en tikt ergens een gebruikt partijtje flagstones op de kop. Dan hoeft het ook niet perfect recht te liggen allemaal.
Dit kan ik wel eens bekijken. Eventueel terras mooi gelijk leggen en een laagje zand (2cm?) erover en dan de klinkers er op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef CB
  • Nu online
Yaksa schreef op zondag 7 april 2024 @ 15:03:
[...]

Ik zal het eens bekijken, maar is dat niet redelijk vuil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef CB
  • Nu online
Anoniem: 36835 schreef op zondag 7 april 2024 @ 15:17:
[...]

Je trilt het toch gewoon aan? Bij ons is ook alles opgehoogd. Na oplevering laten aantrillen en daarna terras laten aanleggen. Ligt er na 3 jaar nog perfect in. En er liggen zelfs infiltratiekratten onder.
Hmm raar
hier zegt de aannemer minstens 1 a 2 jaar te wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Stef CB schreef op zondag 7 april 2024 @ 15:17:
[...]

Dit kan ik wel eens bekijken. Eventueel terras mooi gelijk leggen en een laagje zand (2cm?) erover en dan de klinkers er op?
Je wil iets tijdelijks, dus dan vooral zo simpel mogelijk houden en je verwachtingen niet te hoog hebben. Voor iets tijdelijks doe ik inderdaad een klein laagje ophoogzand (maar dan ga ik dus wel uit van een ondergrond in "tuingrond", dat een beetje aanrollen met een zware gazonroller en dan gewoon simpel bestraten. Voor iets permanents, huur ik om te beginnen een trilplaat bij Boels en dan blijft het niet bij "een paar cm" ophoogzand.

Vooral als het terrein echt fors opgehoogd is, denk ik dat het wel realistisch is om te verwachten dat er de komende jaren nog wel iets gaat gebeuren inderdaad, ook als je nu netjes met een trilplaat aan de gang zou gaan.

Je hebt waarschijnlijk wel een voordeel qua waterafvoer als de grond rond het huis flink opgehoogd is. Gewoon een beetje af laten lopen dan raak je dat wel kwijt.

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 07-04-2024 15:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• natural colour
Het hoekje is ook ideaal om er later (of nu al :) ) een overkapping/ veranda te plaatsen, hou daar rekening mee..
warmte werend glas, strak wit plafond met inbouwspots :9

[ Voor 20% gewijzigd door natural colour op 07-04-2024 15:33 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Zand erop, aantrillen, gebruikte tegels van MP erop.

Stel dat het gaat zakken dan leg je er over x jaar een nieuwe laag zand op die je ook weer aantrilt en definitieve tegels erop.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Yucon

*broem*

Stoeptegels zijn een soort van gratis statiegeldartikelen. Je kunt ze vaak gratis ergens ophalen en als je ze kwijt wil ben je ze met gratis op te halen ook zo weer kwijt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
Stef CB schreef op zondag 7 april 2024 @ 15:18:
[...]Ik zal het eens bekijken, maar is dat niet redelijk vuil?
Wanneer je dit soort snippers laat komen dan is dat schoon. Flinke laag er op (8 tot 10 cm) en het blijft dan ook schoon. Alleen blote voeten vinden het wat minder fijn lopen......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
Yucon schreef op zondag 7 april 2024 @ 16:44:
Stoeptegels zijn een soort van gratis statiegeldartikelen. Je kunt ze vaak gratis ergens ophalen en als je ze kwijt wil ben je ze met gratis op te halen ook zo weer kwijt.
Ze worden ook gloeiend heet in de zomer, da's dan wel weer een nadeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22:06
Gratis grindtegels ophalen, die op de kop leggen

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
Yaksa schreef op zondag 7 april 2024 @ 17:30:
[...]

Ze worden ook gloeiend heet in de zomer, da's dan wel weer een nadeel.
Zwarte keramische tegels die worden pas heet, barbecueën op het terras, letterlijk. (met een 'vuurloop' eromheen :P )

[ Voor 7% gewijzigd door natural colour op 07-04-2024 17:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef CB
  • Nu online
Anoniem: 39993 schreef op zondag 7 april 2024 @ 15:24:
[...]

Je wil iets tijdelijks, dus dan vooral zo simpel mogelijk houden en je verwachtingen niet te hoog hebben. Voor iets tijdelijks doe ik inderdaad een klein laagje ophoogzand (maar dan ga ik dus wel uit van een ondergrond in "tuingrond", dat een beetje aanrollen met een zware gazonroller en dan gewoon simpel bestraten. Voor iets permanents, huur ik om te beginnen een trilplaat bij Boels en dan blijft het niet bij "een paar cm" ophoogzand.

Vooral als het terrein echt fors opgehoogd is, denk ik dat het wel realistisch is om te verwachten dat er de komende jaren nog wel iets gaat gebeuren inderdaad, ook als je nu netjes met een trilplaat aan de gang zou gaan.

Je hebt waarschijnlijk wel een voordeel qua waterafvoer als de grond rond het huis flink opgehoogd is. Gewoon een beetje af laten lopen dan raak je dat wel kwijt.
Denk dat ik het inderdaad zo ga doen!
Nu nog aan gratis klinker geraken :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stef CB
  • Nu online
natural colour schreef op zondag 7 april 2024 @ 15:31:
Het hoekje is ook ideaal om er later (of nu al :) ) een overkapping/ veranda te plaatsen, hou daar rekening mee..
warmte werend glas, strak wit plafond met inbouwspots :9
Daar hebben we inderdaad al voeding voor voorzien :9
https://www.overkappingen...len-terrasoverkapping.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:09

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Yucon schreef op zondag 7 april 2024 @ 16:44:
Yup, eerste zoekopdracht op marktplaats zie ik al drie mensen staan die ze gratis aanbieden.

Ze zijn lelijk, ze zijn goedkoop, de zijn de perfecte tijdelijke terrastegel. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

AtomicShockwave schreef op zondag 7 april 2024 @ 21:03:
[...]

Yup, eerste zoekopdracht op marktplaats zie ik al drie mensen staan die ze gratis aanbieden.

Ze zijn lelijk, ze zijn goedkoop, de zijn de perfecte tijdelijke terrastegel. :+
En dan mag je al blij zijn als je er vanaf komt. Zelfde met klinkers. Die wil ook geen hond hebben. Heb weleens een redelijk aantal vierkante meters klinkers gratis aangeboden, reageerde destijds geen hond op. Gelukkig had ik nog meer afvalstenen en wat beton, dus dat werd gewoon een iets grotere container en wat vaker kruien.
Pagina: 1