Scoop 12 keuring eis op basis van trekontlasting connectoren

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HGuijt
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 19-03 21:45
Deze week kwam een `risico inventarisatie` persoon namens de verzekering naar mijn Doe-het-zelf wiinkel.

Hij bekeek de connectoren onder de omvormer, en zij dat hij een scoop 12-keuring nodig vond omdat de moeren (van de trekontlasting) niet allemaal even vast waren aangedraaid.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-NUiL_6-Mnd0FbPqXi5qs_25LKk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lOMlKjUcXzeCfYdDmwqnb5yN.jpg?f=fotoalbum_large

Heeft hij hier een punt?

Persoonlijk zou ik denken dat onnodig vastdraaien alleen maar extra weerstand en dus warme veroorzaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
https://epm.nl/is-een-sci...eld%20door%20verzekeraars.

Of hij een punt heeft of niet lijkt mij redelijk onbelangrijk; je verzekeraar zal dit nu sowieso willen om uit te keren bij een mogelijke brand?

Zorgt het aandraaien niet voor volledige (stof/water) afsluiting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 12:27
Zet maar een schuifmaat op je kabels, die gele qwpk is dikker als de solar draad. Dus lijkt me het aantal slagen om aan te draaien minder. Maar ja, je kunt nu niet anders dan laten uitvoeren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Nou ja,
Zwart en rood voor de + zal ook wel een "dingetje" zijn geweest.
En verschillende wartels (moeren) op de mc4 stekkers lijkt erop dat het niet bij mekaar hoort

Ik krijg hier toch ook wel een vrijdag middag snel klaar gevoel bij ;)

[ Voor 57% gewijzigd door AUijtdehaag op 07-04-2024 17:57 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Hoeveel panelen heb je liggen? En wat zegt de firma die het geïnstalleerd heeft over de wartels en het moeten kunnen doorstaan van een scope (niet scoop) 12 keuring?

[ Voor 6% gewijzigd door fsfikke op 07-04-2024 17:51 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Vast is vast, bij SolarEdge optimizers zitten de moeren/wartels ook nooit helemaal aangedraaid. Maar wat @AUijtdehaag al zegt, er zijn nog wel wat anders punten die opvallen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HGuijt
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 19-03 21:45
Verschil in stekkers is te verklaren; omdat deze als kant en klare kabels bij de GroWatt accu´s waren meegeleverd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:10
Mc4 sleutels werken als een soort budget ^2 moment sleutel. Visueel kun je dus niet beoordelen

En het belangrijkste deel, de krimp van de kabel in de pen kun je al helemaal niet zien… dussssss…..

[ Voor 36% gewijzigd door Ronald op 07-04-2024 18:58 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:10
HGuijt schreef op zondag 7 april 2024 @ 18:35:
Verschil in stekkers is te verklaren; omdat deze als kant en klare kabels bij de GroWatt accu´s waren meegeleverd.
Kan je de moeren gemakkelijk verder aandraaien? De oranje kabel is duidelijk anders maar de vier kabels rechts zouden allemaal even ver aangedraaid kunnen worden. Als dit mislukt is snap ik dat de persoon sceptisch is geworden over de rest van de installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadConnection
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12:37
De stekker rechtsvoor is de orginele die bij de omvormer geleverd wordt (grotere wartel), de andere lijken staubli connectoren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 26-04 02:04
Bij een scope 12 kering komt iets meer kijken dan een paar wartels, de installatie is al afkeur vanwege de dc bekabeling. Het aandraaien van wartels is uiteraard wel een ding, maar wie heeft opdracht gegeven voor de installatie van dit systeem, en is de verzekeraar van het pand vervolgens ook ingelicht en gevraagd naar de eisen die zij stellen.

Dit hoort vooraf door de installateur ook kenbaar gemaakt te worden aan de klant, een scope 12 keuring is een wezenlijk onderdeel van een zakelijke installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12:34

dragonhaertt

@_'.'

Ik snap niet zo goed hoe het goed aandraaien van een trekontlasting meer weerstand zou geven?

In ieder geval, vast is vast. Bij een dikkere kabel kan het inderdaad minder ver aangedraaid worden, dat hoeft niet te duiden op een probleem.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
dragonhaertt schreef op zondag 7 april 2024 @ 20:29:
Ik snap niet zo goed hoe het goed aandraaien van een trekontlasting meer weerstand zou geven?

In ieder geval, vast is vast. Bij een dikkere kabel kan het inderdaad minder ver aangedraaid worden, dat hoeft niet te duiden op een probleem.
Pardon? Hoe het goed aandraaien van een trekontlasting meer weerstand zou geven????
Dan begrijp je vrij weinig van trekontlasting, dat is het doel ervan. DE boel vast is vast is geen optie, er zijn gewoon regels voor, dit slaat nergens op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 28-04 16:48
RobertV70 schreef op zondag 7 april 2024 @ 20:32:
[...]

Pardon? Hoe het goed aandraaien van een trekontlasting meer weerstand zou geven????
Dan begrijp je vrij weinig van trekontlasting, dat is het doel ervan. DE boel vast is vast is geen optie, er zijn gewoon regels voor, dit slaat nergens op.
Bedoelen jullie dezelfde weerstand?

Weerstand van lostrekken vs weerstand van elektrische stromen…?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
Weerstand van lostrekken hoop ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
jadjong schreef op zondag 7 april 2024 @ 19:00:
[...]

Kan je de moeren gemakkelijk verder aandraaien? De oranje kabel is duidelijk anders maar de vier kabels rechts zouden allemaal even ver aangedraaid kunnen worden. Als dit mislukt is snap ik dat de persoon sceptisch is geworden over de rest van de installatie.
Ga NOOIT aan een installatie werken die door een installateur is geplaatst, de garantie op ALLES is dan verlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 28-04 16:48
RobertV70 schreef op zondag 7 april 2024 @ 20:35:
Weerstand van lostrekken hoop ik.
Ik denk dus dat jullie niet hetzelfde bedoelden 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12:34

dragonhaertt

@_'.'

In de TS is hij bang voor extra weerstand, ik neem aan dat dat over elektrische weerstand gaat.
Ik zou niet weten waarom hij bang is voor extra weerstand tegen lostrekken...

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
Excuus, hij benoemd het vastdraaien, en geeft aan dat dit weerstand oplevert en warmte, dus inderdaad hij heeft het over weerstand in stroom. Even los van dat, het is al benoemd, de sleutel bedoeld voor het aandraaien is een soort momentsleutel, die kan een trekontlasting niet verder vast draaien.

Ik ga er vanuit dat dit ook is gebruikt om deze stekkers in elkaar te zetten, dus ga daar nooit aan zitten draaien. De stekker is bedoeld voor de connectie met de accu, dat is hoog voltage dc spanning, daar zijn specifieke aandraai momenten voor omschreven in de handleiding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arievz
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 28-04 03:47
Ik interpreteer de uitspraak van de RIE-inspecteur als: "Ik vind dit vreemd, maar ik kan het niet beoordelen, dus moet een expert dit doen." Hij geeft niet aan dat het fout is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online

cj1

2mm zonnepanelen 53% glasbreuk

@HGuijt De wartel is geen trekontlasting maar een stof en vochtdichting. De afstand zegt weinig, als is het wel een indicatie dat de verkeerde stekker/connector voor de verkeerde kabel is gebruikt. Bij een connector hoort een minimale en maximale buitendiameter van de kabel om voor een goede afdichting te zorgen. Die toegestane diameters bepaalt de connector fabrikant. Het aantal slagen voor MC4-stekkers geen gebruikelijke instructie vanuit de fabrikant. Uit mijn hoofd is het aanhaalmoment bij de meest voorkomende Stäubli/Multicontact MC4 connectoren tussen de 3,5 en 3,7 Nm.

Die oranje kabel oogt dikker, daarom is het logisch dat de ruimte groter is. En is het ook logisch dat je daar een ander type connector voor nodig hebt voor een correcte afdichting. Ondanks dat de connectoren door Growatt meegeleverd zijn, blijft cross-mating voor zonnepanelen verboden, en een verplichting vanuit NEN1010. Ook iets om op te controleren.

Geen idee hoe het cross-mating verbod (tenzij) zit met accuaansluitingen op omvormers.

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j

Pagina: 1