[help] gat in 75mm rioolbuis in beton repareren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Update94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 07:00
Beste mederweakers,

Ik heb gisteren een pvc buis in de betonvloer van mijn huis aan de bovenkant van de 75mm buis doorboord (20mm foto 2) en aan de onderkant geschampt (foto 3). De buis lag helaas ergens anders dan verwacht.

Ik heb hem inmiddels een stukje uitgebikt en fotos gemaakt maar ik twijfel tussen de aanpak van de reparatie en ben dus benieuwd naar jullie meningen.

De opties zoals ik ze nu zie:
  • stukje pvc aan de onderkant erin lijmen en een halve mof eroverheen lijmen
  • verder uitbikken en een reparatie mof plus schuifmof eroverheen
  • Wachten op een goed idee van iemand hier
  • Bel een loodgieter
Hieronder wat fotos.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iokKn4DIXAfPdhOGUBNRcw_WgEQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ay0o1yX8XtOw86YkuThUPKQP.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gN8WRoslbmC8wONPG9PAVzgc2IU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HvS5DG40SaKE498jLebAmAEs.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/85ZPxFVOUXnuz_hs0vSKysz1ASs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uv34nfvShydL6iHJEoUcZTHw.jpg?f=fotoalbum_tile

Door deze 75mm buis lopen straks de afvoer van de wastafel in het toilet, en de afvoer van de wasmachine. Vroeger ook de afvoer van de keuken maar die is verplaatst.

Helaas zit het gat ook precies in de buurt van de rand van een...lange lijm mof (denk ik, zie foto) het is in elk geval geen t stuk ik ben met een camera door de buis gegaan om dit te checken.

Buiten dat dit heel onhandig is ben ik benieuwd wat jullie zouden adviseren qua oplossingsrichting. Uiteindelijk wil ik het gat het liefste weer vullen met beton of cement want dit is de vloer van de toiletruimte.

Alvast bedankt!

Edit: ik heb een schaalmodel van optie 1 gelijmd, dit lijkt best stevig maar ik weet niet of het nu echt de verstandigste optie is:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ha9z1AJ6wD4J_BKjK0zTShGaUAk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ISWRzALAHqAGPuhSbnraZHBb.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door Update94 op 07-04-2024 10:51 ]

Beste antwoord (via Update94 op 07-04-2024 13:19)

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17:57

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Als je de pijp en mof voldoende opruwt voordat je gaat lijmen lijkt mij dit voldoende omdat het geen drukleiding is.
Zelf ook wel eens toegepast op een 110 leiding en in 10 jaar tijd geen problemen mee ondervonden. Mijn geluk was dat ik rondom veel ruimte kon creëren en dus makkelijk kon werken. Ik denk bij jou bewapening te zien (op een telefoon dus niet zeker van de zaak).
Succes!

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17:57

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Als je de pijp en mof voldoende opruwt voordat je gaat lijmen lijkt mij dit voldoende omdat het geen drukleiding is.
Zelf ook wel eens toegepast op een 110 leiding en in 10 jaar tijd geen problemen mee ondervonden. Mijn geluk was dat ik rondom veel ruimte kon creëren en dus makkelijk kon werken. Ik denk bij jou bewapening te zien (op een telefoon dus niet zeker van de zaak).
Succes!

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Update94
Dat is inderdaad bewapening, de vloer zit er helemaal vol mee.

Het test stuk wat ik heb gelijmd is zo sterk geworden dat ik het er niet met mijn handen vanaf kan trekken dus ik begin er wel vertrouwen in te krijgen dat dit de oplossing kan worden maar het blijft een beetje houtje touwtje voelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technofreakz
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 18:43
Update94 schreef op zondag 7 april 2024 @ 11:15:
Dat is inderdaad bewapening, de vloer zit er helemaal vol mee.

Het test stuk wat ik heb gelijmd is zo sterk geworden dat ik het er niet met mijn handen vanaf kan trekken dus ik begin er wel vertrouwen in te krijgen dat dit de oplossing kan worden maar het blijft een beetje houtje touwtje voelen.
Gewoon opruwen en een schaal over maken en verlijmen.. gebeurt niets mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Update94
Bedankt jongens, ik begin er zo geruster op te worden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Hoe ver ben je in de onderkant van de buis uitgekomen, want die heeft ook schade? Mogelijk wil je het stuk dat nu beschadigd is ook repareren met iets van hars (en aan de binnenkant mooi glad maken dat er niks achter blijft hangen) zodat de buis nog steeds een fatsoenlijke dikke wand heeft.

Voor de bovenkant is het inderdaad niet zo boeiend. Zover als mogelijk uithakken, en een stuk pvc in c-vorm eroverheen lijmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08:26
De binnenzijde: kan je met een schuifmaat meten hoe diep dat is? Ik zou daar niet direct een stukje inlijmen, dat wordt echt een kliederzooi. Als de wanddikte ok is zou ik daar niks aan doen behalve opschuren en zorgen dat er geen harde hoeken zijn waar prut achter blijft hangen.

Of vullen met iets zoals hierboven, maar dan dient het schoon en vetvrij te zijn, weet niet of je die ruimte hebt. Netste is een schuifmof maar dat levert weer ander gedoe op.

Bovenkant is geen probleem, goed opruwen, lekker veel lijm zodat het langs de buitenste naden eruit loopt, en goed aandrukken. Eerste half uur even een gewicht erop houden.

[ Voor 16% gewijzigd door FitTiv op 07-04-2024 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Update94
Met de schuifmaat kom ik op grofweg (maximaal) 2mm uit, maar dit is lastig heel exact te bepalen omdat de buis rond is en ik er niet heel goed bij kan. De wanddikte van de buis zelf is 4mm. Met wat voor epoxy zouden jullie dit zelf evt. Netjes glad maken? Ik heb 2 test stukjes vergelijkbaar beschadigd en opgevuld met Griffon uni 100 en Bison pvc gel , dat houdt wel goed maar echt hard is het na een nacht niet geworden dus ik denk niet dat dat gaat houden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ne4SoCgd4BikzwioslmGfddnBXI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kGYHqfCoLUVICxNAWYhXdnST.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y9SZ6BwWclrbgDP4eWHb7kR4ihs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4N8a2G8gKq5wNJeJCbk9kNyK.jpg?f=fotoalbum_tile

Als er suggesties zijn voor het al dan niet herstellen van de binnenkant van de buis zijn die zeer welkom.

[ Voor 4% gewijzigd door Update94 op 07-04-2024 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08:26
Harde pvc lijm zou wel hard moeten worden. Als je het een beetje glad kan uitstrijken zou ik dat proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Update94
Wellicht was een uur of 10 drogen voor zo'n dikke laag dan niet genoeg, ik kan het test stuk nog even laten liggen en kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Voor het lijmen echt heel goed stofzuigen, schoonmaken en goed ontvetten zodat de lijm goed hecht en er geen verontreinigingen of zand tussen de beide te lijmen oppervlaktes zitten.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Update94
Yes, ik heb een stuk tuinslang op mn bouwzuiger getaped zodat ik al het water eruit kon zuigen. Ik zal kijken of ik ergens pvc primer kan vinden om er ook nog op te smeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Je kunt ook eens kijken wat het kost om die afvoer te laten relinen. Die beschadiging aan de onderkant is een zwak punt en aangezien de boel zo te zien weer in het beton gaat zou ik geen risico willen lopen dat het ooit gaat lekken daar.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Update94 schreef op zondag 7 april 2024 @ 12:25:
Yes, ik heb een stuk tuinslang op mn bouwzuiger getaped zodat ik al het water eruit kon zuigen. Ik zal kijken of ik ergens pvc primer kan vinden om er ook nog op te smeren.
Je moet er nog niks op smeren. Eerst alle zooi en water eraf, daarna drogen, schuren en weer stofzuigen. Dan ontvetten en dan pas beginnen met primer/lijm.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:56
evilution schreef op zondag 7 april 2024 @ 12:40:
Je kunt ook eens kijken wat het kost om die afvoer te laten relinen.
Iemand hier een orde grootte of aanbeveling voor?

Ik moet ook nog een afvoer fixen waarbij iemand eens relinen noemde, maar kon niet enthousiast worden van de aanbieders die ik online kon vinden. Lijkt alsof het aantal aanbieders beperkt is en kosten hoog voor 'simpele' enkelvoudige defecten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The End
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:53

The End

!Beginning

Ik heb hier wel eens offertes van opgevraagd. Voor het relinen van 30 cm vanaf de douchedrain vroegen ze 1200 euro. Lijkt me echt geen realistische optiem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Update94
The End schreef op zondag 7 april 2024 @ 13:00:
Ik heb hier wel eens offertes van opgevraagd. Voor het relinen van 30 cm vanaf de douchedrain vroegen ze 1200 euro. Lijkt me echt geen realistische optiem
Bedankt voor de suggestie, ik heb hier ook kort naar gekeken maar ik denk dat het inderdaad een te prijzige optie is. Dan bik ik toch liever een stuk extra uit en vervang ik het stuk buis denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Update94
Yaksa schreef op zondag 7 april 2024 @ 12:45:
[...]

Je moet er nog niks op smeren. Eerst alle zooi en water eraf, daarna drogen, schuren en weer stofzuigen. Dan ontvetten en dan pas beginnen met primer/lijm.
Ik denk dat ik dit maar tot op de letter ga volgen, Dankjewel! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The End
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:53

The End

!Beginning

Update94 schreef op zondag 7 april 2024 @ 13:05:
[...]

Bedankt voor de suggestie, ik heb hier ook kort naar gekeken maar ik denk dat het inderdaad een te prijzige optie is. Dan bik ik toch liever een stuk extra uit en vervang ik het stuk buis denk ik.
Jazeker. Dat is een betere en goedkopere oplossing dan relinen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 13:48
Zoals eerder gezegd gewoon een stuk overheen plakken zoals je gedaan hebt met dat test stukje.

Google maar eens op klemzadel. Dat is hetzelfde principe maar dan maak je van het gat een aftakking.

Nu zit die aan de bovenkant van je leiding.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Update94
Bedankt, ik heb alles in huis gehaald en ik ga zo, na nogmaals het water af te zuigen kijken of het droog blijft (en tegen iedereen zeggen dat ze het riool niet moeten gebruiken). Dan ga ik daarna de reparatie uitvoeren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Update94
En hij is dicht:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ttuh0y5kbMTRAbXoFQcjMhpDYkc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s431qeRHO8il4FGdhOjs76Wx.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tWYzl7uRDWz4AX9Cb7Yj0WCsiTE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5Q1yRK8nTR4yZ8F7x4bkgsbP.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OIRC75l-NkexGDKvlls6dSGDemM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8EMQQYdiOuOxtujBcAIdQB6B.jpg?f=fotoalbum_tile

Nogmaals bedankt iedereen voor de hulp. :)
Pagina: 1