Verwijderd bericht
[ Voor 141% gewijzigd door TechFox op 18-07-2026 10:27 ]
[ Voor 141% gewijzigd door TechFox op 18-07-2026 10:27 ]
Ja, dit dus.edelf schreef op zondag 7 april 2024 @ 07:31:
Na toestemming van de VVE, ik zou alleen de bekabeling laten aanleggen.
Zoals ik het lees wordt het op elke parkeerplek al voorbereid en zal het een dynamisch systeem worden die de stroom zal verdelen over alle aanwezige oplaadstationsAccretion schreef op zondag 7 april 2024 @ 07:44:
[...]
Ik vermoed namelijk dat die laadpaal niet aan de eigen meterkast wordt aangesloten?
- Indien deze optie nu niet gekozen wordt maar na de oplevering wel gewenst is dan is dit uitsluitend mogelijk via, en na toestemming van, de VVE. Tevens kan een laadvoorziening alleen uitgevoerd worden in het via de bouw aangebrachte systeem.
[ Voor 26% gewijzigd door TechFox op 07-04-2024 07:51 ]
Als het gaat om een appartement kan/mag dat niet zomaar._Apache_ schreef op zondag 7 april 2024 @ 07:48:
Lijkt vooralsnog veelsteduur.
Laat een driefase grondkabel trekken naar waar je ongeveer wil staan met je auto, plus wat extra meters.
En als het huis opgeleverd word kan je zelf wat moois regelen.
Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.
[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten
Dit is voor mij nog onbekend. Staat niet in de optie beschrijving.ZeRoC00L schreef op zondag 7 april 2024 @ 08:18:
Hoe wordt stroom verrekend, via een backoffice (kost dit ook altijd iets per maand)?
Of via je eigen meter?
Ja het gaat om een appartement.Accretion schreef op zondag 7 april 2024 @ 08:02:
Gaat het om een appartement? Gezien de aanwezigheid van een VVE?
[...]
Als het gaat om een appartement kan/mag dat niet zomaar.
En ja, 5,5k is een flinke som geld, maar als het anders niet/nooit meer kan; schiet je jezelf wel flink in de voet.
Toestemming van VVE vragen voor de voorbereiding (staan er geen kosten voor voorbereiding?) dan kun je altijd later nog de laadpaal laten installeren.
Al vermoed ik dat je dan niet alsnog zelf een laadpaal uit mag kiezen; maar dat het een unit wordt die kan 'balanceren' en dus afhankelijk van het aantal opladen de autos meer/minder snel laad.
Zoals ik het lees wordt het via de ingebouwde meter van de laadpaal gedaan dus inderdaad via een backoffice.ZeRoC00L schreef op zondag 7 april 2024 @ 08:18:
Hoe wordt stroom verrekend, via een backoffice (kost dit ook altijd iets per maand)?
Of via je eigen meter?
Don't drive faster than your guardian angel can fly.
Het gaat om een privé parkeerplaats met +/- 50 parkeerplek die afgesloten zal worden met een hek. Elk appartement krijgt zijn eigen parkeerplek met de mogelijkheid om een laadpaal aan te schaffen.Brokencore schreef op zondag 7 april 2024 @ 09:20:
Om hoeveel parkeerplaatsen gaat het totaal? I.v.m. de beschikbare stroom die verdeeld gaat worden. Een "normale" aansluiting is 3x80A maximaal. 22kW laden gebruikt 32A. Met 20 parkeerplaatsen zou dat erg krap worden, of er moet een grootzakelijke aansluiting zijn.
Let goed op eventuele maandelijkse kosten / onderhouds kosten en andere voorwaarden. Qua energietarief ben je waarschijnlijk ook overgeleverd aan de VVE
[ Voor 3% gewijzigd door TechFox op 07-04-2024 10:14 ]
Weet niet precies hoe je nou aan dat bedrag komt, maar is dat dan de extra omzet of de winst voor de aannemer/ontwikkelaar?sanderhgv schreef op zondag 7 april 2024 @ 10:41:
50 parkeerplaatsen, moet je eens uitrekenen wat dat de ontwikkelaar oplevert als in het gunstigste geval iedereen mee doet, 278.750 euro's.
[ Voor 3% gewijzigd door TechFox op 07-04-2024 15:44 ]
Even de vraag:TechFox schreef op zondag 7 april 2024 @ 15:43:
Heel erg bedankt voor iedereen voor het meedenken en zijn of haar mening delen. Ik heb voorlopig besloten om de laadpaal niet te plaatsen maar wel goed uit te zoeken en op papier te zetten dat zoveel mogelijk voorbereidend werk al gedaan wordt zoals de grondkabels. En kijken of ik ook zwart of wit al toestemming voor de plaatsing kan krijgen.
Snap je punt, het is natuurlijk geen pure winst, laadplekken zullen waarschijnlijk naast elkaar gesitueerd worden, in een hoek waar de stroom aansluiting zit. Bestrating ligt er hoogstwaarschijnlijk ook nog niet. Bij een paar palen lijkt mij de prijs redelijk, als er meer komen dan wordt het lekker cashen. Maar kan het fout hebben natuurlijk.Yorro schreef op zondag 7 april 2024 @ 10:58:
[...]
Weet niet precies hoe je nou aan dat bedrag komt, maar is dat dan de extra omzet of de winst voor de aannemer/ontwikkelaar?
Als niemand het nu neemt is het des te minder een probleem voor TS. Immers over 5 jaar zijn er vast wel andere met interesse in een elektrische auto, en wordt het alsnog gezamenlijk geregeld.joke_name schreef op zondag 7 april 2024 @ 16:21:
[...]
Even de vraag:
Van wie ga je zwart op wit toestemming vragen van de aannemer? De VVE is denk ik nog niet opgericht?
Want die kan het wel geven, maar het gebouw inclusief het parkeerplein is straks in eigendom van de VVE en niet meer van de aannemer.
Dus de aannemer kan wel toestemming geven, maar de VVE kan hier altijd voor liggen in een algemene ledenvergadering.
Want straks is de fasering vol en kost het veel geld om het te verzwaren en de VVE wil er geen toestemming voor geven.
Daarnaast kunnen VVE's altijd ingewikkeld doen, het liefst wil je dat vermijden.
Zelf zou ik die investering nu wel juist doen!
Dan ben je in elk geval klaar voor de toekomst en voorkomt achteraf gezeur.
Heb dit zelf gehad bij mijn oude VVE, veel gedoe over het plaatsen van laadpalen en uiteindelijk hebben ze dit verboden met meerderheid van de VVE.
Dit zou bij jullie ook kunnen gebeuren als niemand nu de optie neemt en er niks wordt aangelegd.
En dan moet je maar hopen dat de VVE in meerderheid van stemmen daarvoor toestemming geeft.Sissors schreef op zondag 7 april 2024 @ 18:35:
[...]
Als niemand het nu neemt is het des te minder een probleem voor TS. Immers over 5 jaar zijn er vast wel andere met interesse in een elektrische auto, en wordt het alsnog gezamenlijk geregeld.
Mbt de toestemming van de VVE: onder de huidige wetgeving (en: modelreglementen) is die toestemming inderdaad vereist. Echter ligt er een plan (wetsvoorstel) om dat te wijzigen: de Notificatieregeling. Als die is ingevoerd heb je kortgezegd een uitgewerkt plan nodig, en kun je ‘gewoon’ een mededeling doen en uitvoeren.joke_name schreef op zondag 7 april 2024 @ 21:55:
[...]
En dan moet je maar hopen dat de VVE in meerderheid van stemmen daarvoor toestemming geeft.
VVE processen kunnen een lange tijd in beslag nemen, liever nu regelen en dan kan de VVE zich er niet mee bemoeien.
Daarnaast zitten heel veel laadpaal leveranciers niet te wachten om dingen met VVE's te doen, in elk geval niet in de randstad.
Zoals boven beschreven heb ik dit geprobeerd.
Heb meerdere laadpaal leveranciers gesproken en maar 1 laadpaal leverancier was bereid om langs te komen alle andere leverancier zeiden, we doen geen zaken met VVE's dit is veel te ingewikkeld en langdradig proces vinden ze.
Interessante regeling inderdaad.Yorro schreef op zondag 7 april 2024 @ 22:12:
[...]
Mbt de toestemming van de VVE: onder de huidige wetgeving (en: modelreglementen) is die toestemming inderdaad vereist. Echter ligt er een plan (wetsvoorstel) om dat te wijzigen: de Notificatieregeling. Als die is ingevoerd heb je kortgezegd een uitgewerkt plan nodig, en kun je ‘gewoon’ een mededeling doen en uitvoeren.
Meer info, onder andere hier:
https://vvelaadloket.nl/n...egeling-oplaadpunten-vve/
Echter, praktisch gezien zul je alsnog het hele circus moeten optuigen, de toestemming (of straks notificatie) is de nog het makkelijkste.
Eensjoke_name schreef op zondag 7 april 2024 @ 22:20:
[...]
Interessante regeling inderdaad.
Persoonlijk zou ik er nu alsnog voor kiezen om een laadpunt aan te laten leggen.
Nu kan het 100% zonder gezeur, straks is het gissen.