Advies laadpaal nieuwbouw woning eigen parkeerplek

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TechFox
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09:53
Beste,

Ik ga een traject in voor een nieuwbouw woning waar ik ver van te voren moet aangeven of ik het laatpaal wil plaatsen op mij eigen toekomstige parkeerplek. Ik heb momenteel nog geen elektrische auto maar zou hier in de toekomst na alle uitgaven van mij nieuwbouw woning wel voor willen sparen / aanschaffen.

De laadpaal bij eigen parkeerplaats kost ongeveer 5000 euro dus een grote aanschaf die ik zeker de komende 5 jaar nog niet ga gebruiken. Is het slim hem alvast te laten plaatsen of kan ik hier beter mee wachten? Dit zou betekenen dat ik de laadpaal pas na garantie periode ga gebruiken. Volgens mij na een onderzoek via google is 5575 euro veel geld voor een laadpaal en ligt het normaal gesproken tussen de 2500 en 3000 euro voor het aanleggen.

Ook zou ik graag weten of er aan laadpaal veel stuk kan gaan?

Ik zou graag jullie mening / advies willen.

Met vriendelijke groet,
TechFox

[ Voor 45% gewijzigd door TechFox op 17-04-2024 07:36 ]

Beste antwoord (via TechFox op 07-04-2024 15:43)

• edelf
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:30
Na toestemming van de VVE, ik zou alleen de bekabeling laten aanleggen.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +9 Henk 'm!

• edelf
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:30

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 13:00

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

edelf schreef op zondag 7 april 2024 @ 07:31:
Ja, dit dus.

Dan kun je t.z.t een lader kiezen welke het beste werkt met jouw auto.

Die kabel later nog neerleggen is altijd lastig m.b.t het opleggen van de grond en het aansluiten.

Ik vermoed namelijk dat die laadpaal niet aan de eigen meterkast wordt aangesloten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 13:20

_Apache_

For life.

Lijkt vooralsnog veelsteduur.

Laat een driefase grondkabel trekken naar waar je ongeveer wil staan met je auto, plus wat extra meters.
En als het huis opgeleverd word kan je zelf wat moois regelen.

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TechFox
Accretion schreef op zondag 7 april 2024 @ 07:44:
[...]

Ik vermoed namelijk dat die laadpaal niet aan de eigen meterkast wordt aangesloten?
Zoals ik het lees wordt het op elke parkeerplek al voorbereid en zal het een dynamisch systeem worden die de stroom zal verdelen over alle aanwezige oplaadstations
- Indien deze optie nu niet gekozen wordt maar na de oplevering wel gewenst is dan is dit uitsluitend mogelijk via, en na toestemming van, de VVE. Tevens kan een laadvoorziening alleen uitgevoerd worden in het via de bouw aangebrachte systeem.

[ Voor 26% gewijzigd door TechFox op 07-04-2024 07:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 13:00

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Gaat het om een appartement? Gezien de aanwezigheid van een VVE?
_Apache_ schreef op zondag 7 april 2024 @ 07:48:
Lijkt vooralsnog veelsteduur.

Laat een driefase grondkabel trekken naar waar je ongeveer wil staan met je auto, plus wat extra meters.
En als het huis opgeleverd word kan je zelf wat moois regelen.
Als het gaat om een appartement kan/mag dat niet zomaar.

En ja, 5,5k is een flinke som geld, maar als het anders niet/nooit meer kan; schiet je jezelf wel flink in de voet.

Toestemming van VVE vragen voor de voorbereiding (staan er geen kosten voor voorbereiding?) dan kun je altijd later nog de laadpaal laten installeren.

Al vermoed ik dat je dan niet alsnog zelf een laadpaal uit mag kiezen; maar dat het een unit wordt die kan 'balanceren' en dus afhankelijk van het aantal opladen de autos meer/minder snel laad.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Ik zou het sowieso doen, al was het alleen al om het feit dat het simpelweg waarde geeft richting de toekomst. Een appartement met eigen laadpaal is vrij uniek en over een paar jaar (gok ik) best gewild.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Hoe wordt stroom verrekend, via een backoffice (kost dit ook altijd iets per maand)?
Of via je eigen meter?

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DrSpixel
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 25-06 09:46
Ik zou dit ook overwegen, er zit waarschijnlijk een grotere stroomaansluiting van de VvE bij. Incl de aanleg hiervan. Om dit achteraf te vergroten bij nieuwe laadpalen brengt vaak veel latere kosten met zich mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TechFox
Zijn de aansluitingen op een laadpaal universeel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TechFox
ZeRoC00L schreef op zondag 7 april 2024 @ 08:18:
Hoe wordt stroom verrekend, via een backoffice (kost dit ook altijd iets per maand)?
Of via je eigen meter?
Dit is voor mij nog onbekend. Staat niet in de optie beschrijving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TechFox
Accretion schreef op zondag 7 april 2024 @ 08:02:
Gaat het om een appartement? Gezien de aanwezigheid van een VVE?

[...]

Als het gaat om een appartement kan/mag dat niet zomaar.

En ja, 5,5k is een flinke som geld, maar als het anders niet/nooit meer kan; schiet je jezelf wel flink in de voet.

Toestemming van VVE vragen voor de voorbereiding (staan er geen kosten voor voorbereiding?) dan kun je altijd later nog de laadpaal laten installeren.

Al vermoed ik dat je dan niet alsnog zelf een laadpaal uit mag kiezen; maar dat het een unit wordt die kan 'balanceren' en dus afhankelijk van het aantal opladen de autos meer/minder snel laad.
Ja het gaat om een appartement.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:58
ZeRoC00L schreef op zondag 7 april 2024 @ 08:18:
Of via je eigen meter?
Zoals ik het lees wordt het via de ingebouwde meter van de laadpaal gedaan dus inderdaad via een backoffice.

Helaas heb je ook later geen keuze om een ander merk/soort laadpaal te plaatsen. De kosten zijn op een later moment waarschijnlijk alleen hoger om het te plaatsen. Losse kabels zullen ze niet doen omdat de stroom die erover gaat niet van jouw is, als je een eigen paal gaat plaatsen dan hebben ze ook geen inzicht meer in je stroomverbruik.

Ik zou de maandelijkse vaste kosten proberen te achterhalen en als die maar heel weinig (of 0 ) zijn dan beslissen om de paal te laten plaatsen.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mother_lepard
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 13:29
Bij dit soort constructies word je (lijkt het toch) aan de voorkant een poot uitgetrokken door de aannemer om vervolgens nog een keer teveel te gaan betalen voor de kWh prijs bij het laden in de toekomst en de mogelijk vaste maandelijkse kosten. Dit lijkt op een wurgcontract. Bij mij zouden de alarmbellen afgaan en zou ik alles op schrift willen hebben voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brokencore
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 07:47
Om hoeveel parkeerplaatsen gaat het totaal? I.v.m. de beschikbare stroom die verdeeld gaat worden. Een "normale" aansluiting is 3x80A maximaal. 22kW laden gebruikt 32A. Met 20 parkeerplaatsen zou dat erg krap worden, of er moet een grootzakelijke aansluiting zijn.

Let goed op eventuele maandelijkse kosten / onderhouds kosten en andere voorwaarden. Qua energietarief ben je waarschijnlijk ook overgeleverd aan de VVE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:43
Hoe is je parkeerplek gesitueerd t.o.v. je woning? Ligt deze niet aansluitend aan je woning maar op een algemeen parkeerplein? Dan zul je waarschijnlijk (later) sowieso niet eenvoudig een eigen kabel van je meterkast naar je parkeerplek kunnen leggen, en ben je wel min of meer aangewezen op deze oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TechFox
Brokencore schreef op zondag 7 april 2024 @ 09:20:
Om hoeveel parkeerplaatsen gaat het totaal? I.v.m. de beschikbare stroom die verdeeld gaat worden. Een "normale" aansluiting is 3x80A maximaal. 22kW laden gebruikt 32A. Met 20 parkeerplaatsen zou dat erg krap worden, of er moet een grootzakelijke aansluiting zijn.

Let goed op eventuele maandelijkse kosten / onderhouds kosten en andere voorwaarden. Qua energietarief ben je waarschijnlijk ook overgeleverd aan de VVE
Het gaat om een privé parkeerplaats met +/- 50 parkeerplek die afgesloten zal worden met een hek. Elk appartement krijgt zijn eigen parkeerplek met de mogelijkheid om een laadpaal aan te schaffen.

Ik zal zeker daar waar de mogelijkheid is meer informatie vragen als ik verder in het traject ben. Ik zie dat er nog best veel "haken en ogen" aan deze keuze zitten.

Bedankt voor jullie mening / advies tot zo ver :)

[ Voor 3% gewijzigd door TechFox op 07-04-2024 10:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yorro
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 08:01
Ik woon in een appartementencomplex met parkeergarage eronder, waar we aan het onderzoeken zijn of het haalbaar is (technisch, financieel en ook gedoe ivm netcongestie) om überhaupt laadinfrastructuur aan te leggen. Gaat om ruim 100 parkeerplaatsen.

In jouw geval zou ik het volgende doen:

1) zorg ervoor dat het duidelijk is óf het achteraf kan (toestemming zou je nu al kunnen laten vastleggen) maar vooral ook wat het je dán zou gaan kosten (obv prijzen nu uiteraard)

Ik zou héél zeker willen weten dát het kan achteraf.

2) Kijk naar alternatieven:

A: is laden op straat een optie? Houd rekening met eventueel (toekomstig) betaald parkeren

B: is aanleg achteraf maar “door het VVE collectief”, dus niemand NU maar iedereen STRAKS een optie? Je moet dan de 50 (toekomstige? Is alles al verkocht en is er al een bijeenkomst geweest?) eigenaren op één lijn krijgen.

Optie B noem ik, maar als ik er geld op moet inzetten gaat dat simpelweg niet lukken omdat het teveel tijd en gedoe gaat opleveren en er bij die 50 ongetwijfeld een paar zitten die gewoon sinpelweg het aanbod van de aannnrmer/projectontwikkelaar accepteren.

Voor mij zou het belangrijkste zijn DAT er nu of in de toekomst een laadpaal kan komen. Bedenk je goed dat het in de toekomst mogelijk lastiger wordt om je appartement ZONDER die mogelijkheid te verkopen. Dan ben je die 5k snel vergeten…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanderhgv
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 13:31
50 parkeerplaatsen, moet je eens uitrekenen wat dat de ontwikkelaar oplevert als in het gunstigste geval iedereen mee doet, 278.750 euro's.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yorro
sanderhgv schreef op zondag 7 april 2024 @ 10:41:
50 parkeerplaatsen, moet je eens uitrekenen wat dat de ontwikkelaar oplevert als in het gunstigste geval iedereen mee doet, 278.750 euro's.
Weet niet precies hoe je nou aan dat bedrag komt, maar is dat dan de extra omzet of de winst voor de aannemer/ontwikkelaar?

Diezelfde ontwikkelaar heeft in dat project vermoedelijk 40-50 appartementen verkocht, daarop zal ie heel wat meer verdiend hebben. Dit is leuk voor “erbij”. Los daarvan klinkt de prijs per laadpaal wel als flink.

Maar aan de andere kant kun je het ook weer niet vergelijken met de aanleg van een laadpaal met een kort draadje op een paar meter vanaf je eigen meterkast (bij een ‘gewoon’ huis)

De aanleg van het netwerk alleen in onze garage gaan bedragen voor rond tussen de 50 en 100k. En dan moeten de laadpalen zelf er nog bij.

Nu ik er zo over denk: is er ook een minimum aantal benodigd? Want kan me voorstellen dat de aannemer het niet gaat doen als er maar 5 zeggen “doe maar”… dan komt de aannemer mogelijk niet uit de kosten

Ik vraag me echter af of er ook is gekeken naar mogelijkheden om laadpalen te delen, dus 1 per 2/3/4 plaatsen, aangezien het niet op de eigen meter zal worden aangesloten. Al dan niet met load balancing opties om binnen de capaciteit van het complex te blijven.

Maar ook dat is niet per se relevant voor de vraag of TS nu zou moeten instappen, of het risico nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorro
PS: Misschien beter om de topic titel aan te passen:

Advies laadpaal nieuwbouw woning eigen parkeerplek > Advies laadpaal nieuwbouw appartement met eigen parkeerplek

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TechFox
Heel erg bedankt voor iedereen voor het meedenken en zijn of haar mening delen. Ik heb voorlopig besloten om de laadpaal niet te plaatsen maar wel goed uit te zoeken en op papier te zetten dat zoveel mogelijk voorbereidend werk al gedaan wordt zoals de grondkabels. En kijken of ik ook zwart of wit al toestemming voor de plaatsing kan krijgen.

De rede waarom ik nog niet voor een laadpaal ga ik omdat ik mezelf de aankomende 5 jaar nog niet in een elektrische auto zie rijden, de garantie zal dan al op de laadpaal afgelopen zijn en mogelijk is dan al verouderd of past die niet bij een toekomstige auto.

[ Voor 3% gewijzigd door TechFox op 07-04-2024 15:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13:27
TechFox schreef op zondag 7 april 2024 @ 15:43:
Heel erg bedankt voor iedereen voor het meedenken en zijn of haar mening delen. Ik heb voorlopig besloten om de laadpaal niet te plaatsen maar wel goed uit te zoeken en op papier te zetten dat zoveel mogelijk voorbereidend werk al gedaan wordt zoals de grondkabels. En kijken of ik ook zwart of wit al toestemming voor de plaatsing kan krijgen.
Even de vraag:
Van wie ga je zwart op wit toestemming vragen van de aannemer? De VVE is denk ik nog niet opgericht?

Want die kan het wel geven, maar het gebouw inclusief het parkeerplein is straks in eigendom van de VVE en niet meer van de aannemer.

Dus de aannemer kan wel toestemming geven, maar de VVE kan hier altijd voor liggen in een algemene ledenvergadering.

Want straks is de fasering vol en kost het veel geld om het te verzwaren en de VVE wil er geen toestemming voor geven.
Daarnaast kunnen VVE's altijd ingewikkeld doen, het liefst wil je dat vermijden.

Zelf zou ik die investering nu wel juist doen!
Dan ben je in elk geval klaar voor de toekomst en voorkomt achteraf gezeur.

Heb dit zelf gehad bij mijn oude VVE, veel gedoe over het plaatsen van laadpalen en uiteindelijk hebben ze dit verboden met meerderheid van de VVE.

Dit zou bij jullie ook kunnen gebeuren als niemand nu de optie neemt en er niks wordt aangelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanderhgv
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 13:31
Yorro schreef op zondag 7 april 2024 @ 10:58:
[...]

Weet niet precies hoe je nou aan dat bedrag komt, maar is dat dan de extra omzet of de winst voor de aannemer/ontwikkelaar?
Snap je punt, het is natuurlijk geen pure winst, laadplekken zullen waarschijnlijk naast elkaar gesitueerd worden, in een hoek waar de stroom aansluiting zit. Bestrating ligt er hoogstwaarschijnlijk ook nog niet. Bij een paar palen lijkt mij de prijs redelijk, als er meer komen dan wordt het lekker cashen. Maar kan het fout hebben natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
joke_name schreef op zondag 7 april 2024 @ 16:21:
[...]

Even de vraag:
Van wie ga je zwart op wit toestemming vragen van de aannemer? De VVE is denk ik nog niet opgericht?

Want die kan het wel geven, maar het gebouw inclusief het parkeerplein is straks in eigendom van de VVE en niet meer van de aannemer.

Dus de aannemer kan wel toestemming geven, maar de VVE kan hier altijd voor liggen in een algemene ledenvergadering.

Want straks is de fasering vol en kost het veel geld om het te verzwaren en de VVE wil er geen toestemming voor geven.
Daarnaast kunnen VVE's altijd ingewikkeld doen, het liefst wil je dat vermijden.

Zelf zou ik die investering nu wel juist doen!
Dan ben je in elk geval klaar voor de toekomst en voorkomt achteraf gezeur.

Heb dit zelf gehad bij mijn oude VVE, veel gedoe over het plaatsen van laadpalen en uiteindelijk hebben ze dit verboden met meerderheid van de VVE.

Dit zou bij jullie ook kunnen gebeuren als niemand nu de optie neemt en er niks wordt aangelegd.
Als niemand het nu neemt is het des te minder een probleem voor TS. Immers over 5 jaar zijn er vast wel andere met interesse in een elektrische auto, en wordt het alsnog gezamenlijk geregeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joke_name
Sissors schreef op zondag 7 april 2024 @ 18:35:
[...]

Als niemand het nu neemt is het des te minder een probleem voor TS. Immers over 5 jaar zijn er vast wel andere met interesse in een elektrische auto, en wordt het alsnog gezamenlijk geregeld.
En dan moet je maar hopen dat de VVE in meerderheid van stemmen daarvoor toestemming geeft.

VVE processen kunnen een lange tijd in beslag nemen, liever nu regelen en dan kan de VVE zich er niet mee bemoeien.

Daarnaast zitten heel veel laadpaal leveranciers niet te wachten om dingen met VVE's te doen, in elk geval niet in de randstad.

Zoals boven beschreven heb ik dit geprobeerd.

Heb meerdere laadpaal leveranciers gesproken en maar 1 laadpaal leverancier was bereid om langs te komen alle andere leverancier zeiden, we doen geen zaken met VVE's dit is veel te ingewikkeld en langdradig proces.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yorro
joke_name schreef op zondag 7 april 2024 @ 21:55:
[...]

En dan moet je maar hopen dat de VVE in meerderheid van stemmen daarvoor toestemming geeft.

VVE processen kunnen een lange tijd in beslag nemen, liever nu regelen en dan kan de VVE zich er niet mee bemoeien.

Daarnaast zitten heel veel laadpaal leveranciers niet te wachten om dingen met VVE's te doen, in elk geval niet in de randstad.

Zoals boven beschreven heb ik dit geprobeerd.

Heb meerdere laadpaal leveranciers gesproken en maar 1 laadpaal leverancier was bereid om langs te komen alle andere leverancier zeiden, we doen geen zaken met VVE's dit is veel te ingewikkeld en langdradig proces vinden ze.
Mbt de toestemming van de VVE: onder de huidige wetgeving (en: modelreglementen) is die toestemming inderdaad vereist. Echter ligt er een plan (wetsvoorstel) om dat te wijzigen: de Notificatieregeling. Als die is ingevoerd heb je kortgezegd een uitgewerkt plan nodig, en kun je ‘gewoon’ een mededeling doen en uitvoeren.

Meer info, onder andere hier:
https://vvelaadloket.nl/n...egeling-oplaadpunten-vve/

Echter, praktisch gezien zul je alsnog het hele circus moeten optuigen, de toestemming (of straks notificatie) is nog het makkelijkste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joke_name
Yorro schreef op zondag 7 april 2024 @ 22:12:
[...]

Mbt de toestemming van de VVE: onder de huidige wetgeving (en: modelreglementen) is die toestemming inderdaad vereist. Echter ligt er een plan (wetsvoorstel) om dat te wijzigen: de Notificatieregeling. Als die is ingevoerd heb je kortgezegd een uitgewerkt plan nodig, en kun je ‘gewoon’ een mededeling doen en uitvoeren.

Meer info, onder andere hier:
https://vvelaadloket.nl/n...egeling-oplaadpunten-vve/

Echter, praktisch gezien zul je alsnog het hele circus moeten optuigen, de toestemming (of straks notificatie) is de nog het makkelijkste.
Interessante regeling inderdaad.

Persoonlijk zou ik er nu alsnog voor kiezen om een laadpunt aan te laten leggen.
Nu kan het 100% zonder gezeur, straks is het gissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorro
joke_name schreef op zondag 7 april 2024 @ 22:20:
[...]

Interessante regeling inderdaad.

Persoonlijk zou ik er nu alsnog voor kiezen om een laadpunt aan te laten leggen.
Nu kan het 100% zonder gezeur, straks is het gissen.
Eens

Ik zou het nu ook meteen laten aanleggen. Ik baal ervan dat het bij ons niet is voorzien bij de bouw (let wel: opgeleverd in 2015) en er nu achteraf een hoop gedoe is.

Ik ben voorstander en wil laten aanleggen, zelfs al heb ik nog geen stekkerauto of concreet plan om deze aan te schaffen.

Waarom dan wel? Toekomst: stel zelf wél nodig dan is het er maar alvast. En bij eventuele verkoop geen afhakers “want er is geen laadpaal”

Je merkt het gewoon aan andere bewoners: wij hebben een relatief groot aandeel aan huurders in ons complex en die vragen er regelmatig naar (de eigenaar/bewoners weten van de problematiek)

Daarnaast: laden op eigen parkeerplaats is super relaxed, want laden in de wijk is soms even zoeken en daarnaast issue met (invoer van) betaald parkeren. Maar goed, moet je maar niet in Utrecht gaan wonen 🤪
Pagina: 1